Narzędzia:

Zapowiedzi

20 kwietnia 2004 r.

20 kwietnia 2004

20 kwietnia 2004 r. w budynku Senatu RP marszałek Longin Pastusiak otworzył wystawę "Dziedzictwo kulturowe Europy", na której pokazano prace plastyczne uczniów Zespołu Państwowych Szkól Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach. Ustawę zorganizowano z inicjatywy senator Alicji Stradomskiej.

Na wystawie zaprezentowano najlepsze prace uczniowskie reprezentujące niemal wszystkie istniejące w szkole specjalności: tkaninę artystyczną, ceramikę, techniki malarskie i pozłotnicze, snycerstwo, meblarstwo i kamieniarstwo.

Otwierając wystawę, marszałek Senatu powiedział:

Szanowni Państwo!

Droga Młodzieży!

Z ogromną przyjemnością witam wszystkich bardzo serdecznie na otwarciu wystawy prac uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach.

Szczególnie serdecznie witam młodych twórców, których prace prezentowane są w budynku Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Wiem, że dzisiejsza wystawa jest kontynuacją cyklu, który został zapoczątkowany w 1991 roku obchodami 200. rocznicy Konstytucji 3 maja. Zrealizowane wówczas prace prezentowane były w gmachu Sejmu.

Na wstępie chcę podkreślić, że hall przed salą posiedzeń Senatu, w którym znajdujemy się w tej chwili, jest miejscem, w którym często organizowane są różnotematyczne wystawy. Są one poświęcane zarówno ważnym wydarzeniom historycznym, jak i współczesnym.

Jestem ogromnie rad, że Senat Rzeczypospolitej Polskiej tak aktywnie pośredniczy w przepływie współczesnych idei artystycznych do szerszego grona odbiorców, w tym szczególnie do młodzieży. Dla licznych wycieczek szkolnych odwiedzających gmach parlamentu organizowane wystawy są swoistą formą edukacji. Młodzi ludzie, poprzez każdy kontakt ze sztuką, rozwijają swoją wrażliwość estetyczną i uczą się reagowania na aktualne zjawiska kulturalno-cywilizacyjne we współczesnym świecie.

Wystawione tu dziś prace są autorstwa młodzieży uzdolnionej plastycznie. Dzisiejsza wystawa eksponuje prace pod wielce znamiennym tytułem: "Dziedzictwo kulturowe Europy", co w kontekście naszego wejścia - już za kilkanaście dni - do Unii Europejskiej, jest niezwykle adekwatne. Dzisiaj, na początku XXI wieku, w momencie naszego integrowania się z innymi krajami europejskimi, różnorodność wspólnej kultury i jej szczególnych wartości humanistycznych, wymaga jednocześnie propagowania naszej kultury narodowej, podkreślania specyfiki polskiej historii, a także naszych osiągnięć w różnych dziedzinach jak np. nauka, kultura czy sztuka. Bowiem, jak pisał w swoim "Dzienniku 1953-1956" Witold Gombrowicz - twórca pełen dystansu do siebie i innych:"Jeden z wielkich problemów naszej kultury to - przeciwstawienie się Europie. Nie będziemy narodem prawdziwie europejskim póki nie wyodrębnimy się z Europy - gdyż europejskość nie polega na zlaniu się z Europą, lecz na tym aby być jej częścią składową - specyficzną i nie dającą się niczym zastąpić."

A tak na marginesie, jeśli Wam czas na to pozwoli, to pójdźcie dzisiaj do Łazienek - to bardzo blisko Parlamentu, 15 minut drogi - i obejrzyjcie niezwykle ciekawą, niedawno otwartą wystawę, poświęconą właśnie Gombrowiczowi. Swoistą ciekawostką jest, że eksponaty fotograficzne, które są treścią tej wystawy, umieszczone są na ogrodzeniu Łazienek, na wprost Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jak więc widzicie, każda, często bardzo niekonwencjonalna, forma przybliżania sztuki czy kultury, szerszemu ogółowi społeczeństwa, jest korzystna.

Wracając do tematu integracji państw europejskich, chcę podkreślić, że wchodząc do kręgu państw członkowskich Unii Europejskiej, nie musimy się obawiać, że współpraca polityczna, gospodarcza, naukowa, kulturalna, zachwieje naszym dziedzictwem kulturowym, tożsamością narodową czy możliwością samostanowienia; że nastąpi unifikacja niemalże wszystkich dziedzin życia. Jeżeli nasz kraj po 123 latach niewoli zachował swoją tożsamość, to nie straci jej na pewno i teraz, łącząc się z 24 krajami europejskimi. Na to z pewnością nie pozwoli nasze ogromne poczucie odrębności oraz silny związek z tradycją.

Nasza przeszłość, ponadtysiącletnie dzieje państwowości, wielcy przodkowie jak np.: Kopernik, Skłodowska-Curie, Chopin, Rej i Kochanowski, Mickiewicz, Słowacki i Norwid, Matejko, Malczewski i Chełmoński - nie sposób wymienić choćby znikomej części wybitnych Polaków - to z pewnością nasz istotny wkład nie tylko w europejski, ale i światowy, rozwój dziejów. Nie mamy powodów do kompleksów kulturowych. Często mówię, że nie wchodzimy do zjednoczonej Europy z pustymi rękami. Współtworzyliśmy potęgę i kulturę europejską wielkością swoich przodków. Obecnie w jej tworzeniu uczestniczą współcześni, w przyszłości - będą uczestniczyć potomni. I ta przyszłość, jej tworzenie, jest już w dużej mierze w rękach Was młodych.

Jestem przekonany, że młode pokolenie Polaków będzie żyło w lepszej zjednoczonej Europie. Naszym zadaniem, zadaniem starszego pokolenia, jest przygotowanie Was, młodych, do życia w zintegrowanej Europie - jak w ogromnej wielonarodowej rodzinie - oraz przygotowanie Wam odpowiednich warunków, aby żyło się w niej jak najlepiej. Abyście jutro mogli osiągnąć to, co dziś jest jeszcze niemożliwe. Ale do tego potrzebny jest także Wasz własny wkład i wysiłek.

Wiem, że jesteście tego świadomi. Wiem, że gros młodzieży pracuje bardzo ciężko, starając się zdobyć jak najszerszą wiedzę, ucząc się języków obcych. Jest to często praca okupiona ogromnym wysiłkiem. Ale zapewniam Was, że to zaprocentuje w przyszłości. Przy każdej okazji spotkania z młodzieżą mówię, aby uczyła się języków. Apeluję więc i dzisiaj: uczcie się języków obcych! Bo język to narzędzie, które jest niezbędne we współczesnym świecie.

Sądząc po przedstawionych tu na wystawie eksponatach, które widzów wprowadzają w świat wykreowany przez młodych artystów, ta nasza wspólna przyszłość wygląda i ciekawie, i dobrze.

Obrazy, rzeźby, gobeliny, a nawet meble to eksponaty, które tu przyciągają nasz wzrok i uwagę. Barwa, kompozycja i kształt przedstawionych prac daje pozytywne doświadczenia nie tylko wzrokowe, ale i emocjonalne.

Serdecznie więc gratuluję młodym artystom dotychczasowych osiągnięć i życzę dalszych.

Nauczycielom i pedagogom gratuluję tak uzdolnionych wychowanków i życzę, aby Państwa trud włożony w nauczanie i ukierunkowywanie młodzieży dał oczekiwane rezultaty.

Otwieram wystawę i zapraszam do jej obejrzenia.

Jednocześnie dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do jej powstania.