Narzędzia:

Posiedzenie: 5. posiedzenie Senatu RP XI kadencji, 2 dzień


17 i 24 stycznia 2024 r.
Przemówienia z dnia poprzedniego

Przemówienie senator Haliny Biedy w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senator Haliny Biedy w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Ustawa budżetowa na rok 2024 została przygotowana przez poprzedni rząd. Po zmianie władzy 15 października obecny rząd miał niewiele czasu na prace nad tegorocznym budżetem, gdyż został zaprzysiężony dopiero 13 grudnia 2023 r. Z pewnością w ciągu roku ustawa będzie nowelizowana.

Na uwagę zasługuje wzrost subwencji oświatowej, w głównej mierze przeznaczony na podwyżki dla nauczycieli, wzrost kwoty na podwyżki dla nauczycieli akademickich i nauczycieli przedszkoli. Przewidziano również środki na podwyżki w sferze budżetowej. Wraca też zabrana przez poprzedni rząd kwota przeznaczona na nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości. 2 miliony zł zostały zagwarantowany na naukę języka śląskiego jako języka regionalnego. W budżecie zagwarantowane są też środki na trzynastą i czternastą emeryturę, a obniżone stawki VAT na żywność zostaną utrzymane do końca I kwartału. Uruchomiona zostanie też subwencja rozwojowa dla samorządów w kwocie 3,2 miliarda zł, a wszystkie wprowadzone wcześniej świadczenia zostały utrzymane.

Jestem za przyjęciem budżetu bez poprawek.

Przemówienie senator Agnieszki Gorgoń-Komor w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senator Agnieszki Gorgoń-Komor w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo Senatorowie!

Dziękuję za możliwość zabrania głosu w tej ważnej debacie nad ustawą budżetową na rok 2024.

Ustawa, którą dzisiaj omawiamy, jest kluczowym elementem rządowego planu finansowego, mającym na celu prawidłowe zarządzanie środkami publicznymi, skuteczne realizowanie zadań publicznych i ograniczenie niektórych wydatków budżetu państwa. Chciałabym skoncentrować się na kilku kluczowych aspektach tej ustawy, które uważam za istotne dla dobra naszego państwa.

Po pierwsze, w kontekście odpowiedzialności finansowej ustawa wprowadza ograniczenia wzrostu wydatków na wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz uposażenia posłów i senatorów. Jednocześnie jednak przewiduje zwiększenie wynagrodzenia średniego nauczycieli początkujących, co stanowi ważny krok w kierunku poprawy sytuacji tej ważnej grupy zawodowej.

Po drugie, doceniam wprowadzenie zwiększenia limitu wydatków na dofinansowanie zadań jednostek samorządu terytorialnego w obszarze wychowania przedszkolnego. To nie tylko wsparcie rozwoju edukacji przedszkolnej, lecz także środki na wypłatę odpraw dla nauczycieli decydujących się na korzystanie z nowych rozwiązań w zakresie emerytury.

Po trzecie, uważam za istotne uwzględnienie w ustawie kwestii związanych z obronnością poprzez umożliwienie zaliczenia wydatków na kształcenie w uczelniach wojskowych do wydatków obronnych. To ważny krok w budowaniu zdolności obronnej naszego państwa.

Dodatkowo warto podkreślić elastyczność proponowanych zmian dotyczących Kancelarii Prezydenta RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, co umożliwi efektywne zarządzanie środkami przy realizacji zadań inwestycyjno-remontowych.

Z zadowoleniem przyjmuję również proponowane regulacje dotyczące Funduszu Reprywatyzacji, umożliwiające Skarbowi Państwa nabywanie akcji w spółkach, co może przyczynić się do skuteczniejszego zarządzania funduszami publicznymi.

Dochody państwa szacowane są na poziomie blisko 682,4 miliarda zł, tymczasem przewidywane wydatki wyniosą 866,4 miliarda zł, co generuje deficyt na poziomie nie większym niż 184 miliardy zł.

Niezwykle istotnym aspektem tej ustawy jest zwiększenie środków przeznaczonych na ochronę zdrowia. Ustawa przewiduje alokację kwoty 192 miliardów zł na ten cel, co stanowi blisko 4 miliardy zł więcej, niż wcześniej zakładał projekt złożony w Sejmie we wrześniu, za rządów PiS. Warto podkreślić, że w 2024 r. rząd planuje dodatkowe środki na obszary kluczowe dla zdrowia publicznego.

Leczenie specjalistyczne i onkologia, zwłaszcza onkologia dziecięca, otrzymają dodatkowe wsparcie w wysokości 3 miliardów zł. Finansowanie procedury in vitro z budżetu państwa zostanie zwiększone o 500 milionów zł. Ponadto planuje się przeznaczenie 10 milionów zł na finansowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży oraz 75 milionów zł na świadczenia w zakresie psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej. Dodatkowo terapie w leczeniu SMA otrzymają wsparcie finansowe w wysokości 50 milionów zł.

To ważne kroki, które pokazują, że zdrowie obywateli jest ponadpartyjnym dobrem i pozostaje priorytetem dla państwa polskiego. Wprowadzone zmiany w ustawie budżetowej na rok 2024 odzwierciedlają troskę o dobro obywateli i ich zdrowie, co zasługuje na nasze pełne poparcie. Dążenie do poprawy opieki zdrowotnej ukierunkowanej na konkretne obszary jest krokiem w stronę lepszego i bezpieczniejszego jutra dla Polaków.

Szanowni Państwo, wierzę, że omawiana ustawa budżetowa na rok 2024 stanowi solidną podstawę dla prawidłowego funkcjonowania państwa skierowanego ku lepszemu jutru.

Dziękuję za uwagę i zachęcam do poparcia ustawy.

Przemówienie senator Agnieszki Kołacz-Leszczyńskiej w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senator Agnieszki Kołacz-Leszczyńskiej w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Budżet – najważniejszy akt, według którego będziemy pracowali, gospodarowali, inwestowali i wspierali nasze państwo oraz naszych obywateli. Będzie według niego pracował rząd pana premiera Donalda Tuska, choć nie on był pierwotnym jego twórcą. Ale w ciągu 4 dni, bo tyle czasu na to było, pan premier, minister finansów i pozostali ministrowie ułożyli go tak, by dawał gwarancję spokoju i poczucia bezpieczeństwa, by zawierał w sobie priorytety i podejmował najważniejsze wyzwania. Także te, które w kampanii, ale nie tylko, deklarował pan premier Donald Tusk. Dziękując za ogromny wysiłek, pragnę również podziękować za to, że ogromnym wyzwaniom także podołamy, mimo że przejęliśmy budżet, w którym było przeciekanie przez palce naszych wspólnych pieniędzy. Dziękuję też za to, że udźwigniemy wszystkie gwarancje, wydatki: na 800+ czy na trzynaste i czternaste emerytury wprost wpisane jako zobowiązanie, a nie jako prezent łaskawego darczyńcy, jak to robił rząd premiera Morawieckiego.

Jednak dłużej chcę się zatrzymać na deklaracjach podwyżek dla nauczycieli. To był jeden z priorytetów pana premiera Donalda Tuska. I to się dzieje! Ale chcę przy okazji mówienia o 30-procentowej podwyżce kwoty bazowej dla nauczycieli i 33-procentowej dla nauczycieli początkujących nie mówić o tym, że to coś nadzwyczajnego i że my łaskawie teraz ją właśnie nauczycielom dajemy. To nasze wspólne zobowiązanie, bo to był nasz grzech zaniechania. To dopiero początek, to pierwsza próba jego naprawy. Ale to także krok w kierunku przywracania nauczycielom należnego szacunku, przywrócenie godnego miejsca w naszej wspólnej rzeczywistości. To dopiero początek oraz deklaracja stałego i stabilnego przywracania godnego wizerunku, wyrażenia wdzięczności za ich trud, misję i wysiłki, które każdego dnia podejmują, by wychować, edukować i wysłać w świat najlepiej przygotowanych do życia młodych obywateli, którzy będą tworzyć naszą najlepszą przyszłość. Dziękujemy za to ogromnie, a teraz możemy za to podziękować nie tylko słowem. Dziękuję bardzo.

Przemówienie senatora Piotra Masłowskiego w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Piotra Masłowskiego w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

W styczniu Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR opublikowało raport „Wyzwania, trendy i procesy rozwoju gospodarczego. Identyfikacja biegunów wzrostu i ośrodków równoważenia rozwoju w Polsce”. Jedną z kluczowych konkluzji tego raportu jest następujące – wprawdzie gorzkie, ale bardzo dla mnie ważne, bo po raz pierwszy ktoś spoza obszaru problemowego zwrócił na niego uwagę – spostrzeżenie: „W kontekście trendów rozwojowych powiązanych z zieloną transformacją i dekarbonizacją gospodarki w ciągu najbliższych 2 dekad, warto zwrócić szczególną uwagę na policentryczną aglomerację rybnicką. Jest to największy w skali kraju monofunkcyjny kompleks gospodarczy, z Rybnikiem jako relatywnie słabym ośrodkiem, lecz najbardziej predystynowanym do roli subregionalnego bieguna wzrostu”.

Jestem senatorem z Rybnika. W kampanii wyborczej zwracałem uwagę na to, że traktując Śląsk jako jeden obszar, że stawiając znak równości pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią (GZM) i obszarem transformacji górnictwa, robi się ogromną krzywdę miastom, których ten problem dotyczy w pierwszej kolejności. Wspomniana aglomeracja nie jest częścią GZM, a liczy ponad 0,5 miliona mieszkańców i jest w dziesiątce największych skupisk miejskich w Polsce. To tu leży miasto Jastrzębie-Zdrój i tu przede wszystkim działają kopalnie Jastrzębskiej Spółki Węglowej, wcale nie na obszarze GZM. To właśnie tutaj najpóźniej mają być zamykane kopalnie Polskiej Grupy Górniczej (według ciągle obowiązującego planu). Mowa o roku 2049 i 2 kopalniach zlokalizowanych w Rybniku. W kampanii często powtarzałem, że wyzwania transformacji nie koncentrują się w Katowicach, a raczej w Rydułtowach, w Radlinie i Łaziskach Górnych.

W piątek widziałem się z burmistrzem miasta Rydułtowy. To nie jest mój okręg wyborczy, ale to moje miasto rodzinne i zależy mi na jego dobrostanie. Sytuacja budżetowa tego miasta jest tragiczna, w kilku obszarach miasto dysponuje środkami na pokrycie wydatków bieżących tylko do marca br. Mam materiały z propozycjami Rydułtów. Nie odbiegają one szczególnie od tych zwykle postulowanych przez korporacje samorządowe. Mój głos, mój apel jest jednak inny – proszę o to, aby w wyniku rozdysponowania środków mających wesprzeć j.s.t. znalazła się pula środków na miasta w szczególnej sytuacji. I zabieram głos jako były zastępca prezydenta Rybnika, który jak miasto na takim wsparciu słabszych gmin straci część dotacji. Kluczowe jest jednak spojrzenie kompleksowe i utrzymanie dobrej kondycji całych obszarów funkcjonalnych, całych aglomeracji.

W poniedziałek zespół senatorów województwa śląskiego był na spotkaniu z władzami GZM. Tam usłyszeliśmy o tym, że regionalna izba obrachunkowa nie zaakceptowała budżetu Mysłowic. W podobnie złej sytuacji znajduje się kilka miast wchodzących w skład metropolii. To przekonało mnie ostatecznie do zabrania głosu w dyskusji. Powinien powstać mechanizm wsparcia punktowego, doraźnego uwzględniający oczywiście konieczność tworzenia planów naprawczych, ponieważ sytuacja niektórych gmin nie wynika z przyczyn obiektywnych, ale ze sposobu zarządzania ich budżetami. Powtarzam jednak jeszcze raz: ta dramatyczna sytuacja pojedynczych jednostek może oddziaływać bardzo negatywnie na znacznie większy obszar, dlatego w ramach przewidzianych w budżecie państwa środków należy stworzyć specjalny mechanizm wsparcia.

Przemówienie senator Ewy Mateckiej w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senator Ewy Mateckiej w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Wysoki Senacie!

Projekt zaprezentowanego przez rząd budżetu na 2024 r. jest w dużej mierze odziedziczony po poprzednikach, przez co ostateczne przygotowanie budżetu i jego niezbędne modyfikacje wymagały szczególnej pieczołowitości. Z zadowoleniem odnotować należy fakt, że zaproponowane zmiany poszły w kierunku przywrócenia elementarnej sprawiedliwości społecznej i likwidacji rozwiązań patologicznych, takich, jak choćby wspieranie 3 miliardami zł działań propagandowych poprzedniej władzy. Dzięki temu udało się wygospodarować środki na najpilniejsze dziś potrzeby, takie, jak podwyżki w deprecjonowanym przez lata obszarze oświaty, w sferze budżetowej oraz istotne dofinansowanie psychiatrii dziecięcej czy leczenia chorób rzadkich. Na uwagę zasługuje również fakt, że dokonano rzeczonych modyfikacji w niezwykle krótkim czasie, co stanowi dobry prognostyk na przyszłość, kiedy to obecna koalicja będzie miała szansę przygotowania ustawy budżetowej już w pełni autonomicznie. Da to bowiem możliwość stworzenia budżetu od początku do końca prospołecznego, a nie, jak miało to miejsce w minionych latach, skrojonego pod partyjne potrzeby i oczekiwania działaczy.

Z całym przekonaniem zagłosuję więc za przyjęciem omawianej ustawy budżetowej.

Przemówienie senatora Janusza Pęcherza w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Janusza Pęcherza w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

Nie było w ciągu ostatnich 30 lat budżetu państwa, z którego wszystkie grupy społeczne byłyby zadowolone. Tak z pewnością będzie i tym razem. Projekt ustawy budżetowej na 2024 r. przygotował poprzedni rząd, a nowy rząd w ciągu 4 dni wprowadził do niego takie zmiany, że mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, iż to jest budżet, za którym będę głosować.

Główne argumenty przemawiające za takim moim stanowiskiem są następujące: po pierwsze, zagwarantowanie środków na 30-procentową podwyżkę wynagrodzeń dla nauczycieli oraz podwyżkę o 33% dla nauczycieli początkujących; po drugie, zagwarantowanie środków na podwyżkę wynagrodzeń o 20% dla pracowników tzw. budżetówki; po trzecie, podwyższenie środków na zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego poprzez zagwarantowanie środków na podwyżki wynagrodzeń nauczycieli wychowania przedszkolnego, pomimo że jest to zadanie własne gmin i takich rozwiązań nigdy do tej pory nie było – chodzi o 2,3 miliarda zł; po czwarte, przywrócenie subwencji rozwojowej dla gmin zawieszonej przez poprzedni rząd – 3 miliardy zł; po piąte, zagwarantowanie środków na program „800+” i inne będące kontynuacją programów z lat poprzednich; po szóste, zagwarantowanie środków na przywrócony program in vitro – 500 milionów na 2024 r.; po siódme, zagwarantowanie środków na trzynastą i czternastą emeryturę; po ósme, zagwarantowanie środków na podwyżki dla nauczycieli akademickich o 30%; po dziewiąte, środki na pogram „Aktywny rodzic” – 1,5miliarda zł; po dziesiąte, przywrócenie finansowania telefonu zaufania dla dzieci. To są najważniejsze rozwiązania, które znalazły się w omawianej ustawie budżetowej.

Będę głosował za przyjęciem tej ustawy bez poprawek. Dziękuję za uwagę.

Przemówienie senatora Adama Szejnfelda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Adama Szejnfelda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

W ramach realizacji programu Koalicji Obywatelskiej „100 konkretów”, przyjętego przez „koalicję 15 października”, w budżecie na rok 2024 przewidziano m.in. środki na realizację programu ,,Aktywny rodzic”, czyli wsparcie dla kobiet, które wracają na rynek pracy po urodzeniu dziecka, a na finansowanie prodzietnej i prorodzinnej procedury in vitro kwotę 500 milionów zł. Realizując obietnice wyborcze, w ustawie zaplanowano również m.in. 20-procentowy wzrost wynagrodzeń pracowników administracji, 30-procentowy wzrost płac nauczycieli i 33-procentowy nauczycieli poczatkujących. Z kolei w ramach zapewnienia dochowania deklaracji ,,co zostało dane, nie będzie odebrane” zabezpieczono także pieniądze na kontynuację programów społeczno-gospodarczych, m.in. na realizację programu „Rodzina 800+”, rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2024 r., a także na wypłatę tzw. trzynastej i czternastej emerytury.

Według ustawy budżetowej dochody budżetu na 2024 r. wyniosą 682,4 miliarda zł, wydatki zaś – 866,4 miliarda zł. Zaplanowane dochody podatkowe mają wynieść prawie 603,9 miliarda zł, w tym m.in. 316,4 miliarda zł z VAT, 109,2 miliarda zł z PIT oraz 70 miliardów zł z CIT. Deficyt budżetu ma wynieść nie więcej niż 184 miliardy zł, a deficyt środków europejskich – 32,5 miliarda zł. Prognozowany deficyt sektora finansów według metodyki unijnej osiągnie 5,1% PKB, a ustalony limit wydatków na ten rok – 866,4 miliarda zł. W ustawie przyjęto także założenie, że wzrost PKB będzie na poziomie 3%, inflację średnioroczną ustalono na pułapie 6,6%, a inwestycje mają się zwiększyć o 4,4%. Przewiduje się, że przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej wzrośnie o 1,2%, stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku wyniesie 5,2%, a wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ma wynieść 9,8%, tj. o mniej więcej 3 punkty procentowe powyżej prognozowanej inflacji. Jeśli chodzi o niektóre wybrane wydatki, to warto wskazać np., iż wydatki na obronność mają wynieść 118 miliardów zł, na ochronę zdrowia – 192 miliardy zł, a na subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego – 117,9 miliarda zł.

Tym, co powinno nas pozytywnie nastawiać, jest to, że budżet na rok 2024 zakłada utrzymanie kosztu obsługi długu publicznego na poziomie 66,7 miliarda zł zamiast na szacowanym przez wielu poziomie ok. 80–100 miliardów zł. Bardzo korzystnymi przesłankami dla finansów publicznych są też informacje napływające z Unii Europejskiej co do możliwości otrzymania przez Polskę środków z KPO i pozostałych unijnych funduszy. Już sam ten fakt wpływa na umocnienie kursu złotego oraz obniżenie oprocentowania nowego długu publicznego. Oczekiwany duży dopływ środków unijnych zapewne podniesie nakłady inwestycyjne, które wymagają w Polsce radykalnego wzrostu.

Biorąc to wszystko pod uwagę, deklaruję, że będę głosował za przyjęciem ustawy budżetowej na rok 2024.

Przemówienie senatora Aleksandra Szweda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Aleksandra Szweda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

Projekt budżetu na 2024 r., przygotowany jeszcze przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego, został zepsuty przez obecną koalicję rządzącą poprzez zmiany wprowadzone w Sejmie. Pomijam niewłaściwą prognozę przychodów, zwiększenie wbrew wcześniejszym zapowiedziom deficytu budżetowego o blisko 20 miliardów zł czy wątpliwości natury konstytucyjnej dotyczące procedowania w Sejmie. Rząd premiera Donalda Tuska dokonuje cięć w wielu ważnych dla Polski instytucjach, w tym w jakże ważnym Instytucie Pamięci Narodowej. Warto przypomnieć, że na wniosek Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy Sejm 2-krotnie dokonał cięć budżetu IPN w zakresie środków przeznaczonych na działalność statutową IPN. Dotyczy to łącznie 68 milionów 333 tysięcy zł.

Takie obniżenie budżetu znacznie ograniczy realizację zadań IPN w 2024 r. W szczególności dotyczy to następujących zadań: prowadzenia prac poszukiwawczych w terenie, badań archeologicznych i prac ekshumacyjnych, identyfikacji tożsamości odnajdywanych szczątków ofiar zbrodni nazistowskich i komunistycznych, prowadzenia Bazy Materiału Genetycznego oraz badań antropologicznych, medyczno-sądowych i genetycznych, a także projektu edukacyjnego „Łączka i inne miejsca poszukiwań”, skierowanego do uczniów klas VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych wraz z nauczycielami. Projekt ten organizowany jest przez Biuro Przystanków Historia oraz Biuro Poszukiwań i Identyfikacji. Ukazuje on dramatyczne losy i bohaterskie życiorysy, najnowsze ustalenia nauki, prace specjalistów z różnych dziedzin oraz fascynujące historie poszukiwań w różnych miejscach, których symbolem stała się warszawska Łączka. Projekt jest objęty patronatem narodowym prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pana Andrzeja Dudy.

Zagrożone są także Terenowe Przystanki Historia, zajęcia oraz pikniki historyczne organizowane w mniejszych miejscowościach, a także działania związane z projektem „Ożywiony Przystanek Historia 2024”, działania w postaci organizacji rekonstrukcji oraz pokazów historycznych, muzealnych i archiwalnych. Planowana organizacja tego typu inicjatyw edukacyjnych to efekt wdrożenia wniosków z opublikowanych w 2023 r. wyników badań ,,Edukacja dla pamięci”, zrealizowanych na próbie 6 tysięcy uczniów, nauczycieli i obywateli powyżej dwudziestego roku życia przez zespół socjologów kierowanych przez prof. Krzysztofa Malickiego.

Dotyczy to także wprowadzenia aplikacji umożliwiającej dostęp do elektronicznych wydań książkowych w formie e-booków i audiobooków – do tego pracownicy wydawnictwa będą nagrywać serię podcastów z fragmentami książek oraz wywiadami z autorami tychże publikacji – a także dalszej realizacji rozpoczętych Centralnych Projektów Badawczych. W ramach poszczególnych projektów przygotowywane będą publikacje naukowe. Istotnych nakładów finansowych wymagać będą m.in. pozycje: „Atlas Emigracji Niepodległościowej 1939–1991”, „Synteza dziejów PZPR w latach 1948–1990”, „Encyklopedia Solidarności 1976–1989”, „Atlas Powstania Warszawskiego”, „Armia Krajowa w dokumentach, „Dziennik Hansa Franka”, „Zbrodnie Wehrmachtu na polskich żołnierzach w 1939 roku”.

„Victoria 1920” to projekt związany z obchodami rocznicy bitwy warszawskiej. Zakłada on organizację wydarzeń połączonych z działalnością edukacyjną w miejscowościach wyzwolonych w sierpniu 1920 r. przez Wojsko Polskie. Istotnym elementem projektu jest odmiana białej róży o nazwie Victoria 1920. Wyhodowane dla IPN kwiaty będą sadzone na grobach żołnierzy poległych w wojnie polsko-bolszewickiej.

Z okazji stulecia Korpusu Ochrony Pogranicza przewidywane są wydarzenia edukacyjne oraz film o por. Bołbotcie, który po 17 września 1939 r., na podobieństwo obrońców Westerplatte, bronił placówki na granicy polsko-sowieckiej. Stulecie polskiego złotego organizowane będzie we współpracy z NBP. Planowany jest konkurs dla dzieci i młodzieży na zaprojektowanie banknotu 100 zł przedstawiającego lokalnego bohatera z opisem uzasadniającym.

Przewidywana jest także realizacja ogólnopolskich wydarzeń rocznicowych w zakresie edukacyjnym, naukowym, memoratywnym i informacyjnym. Obejmuje to m.in. stupięćdziesięciolecie urodzin Wincentego Witosa, osiemdziesiątą rocznicę zamordowania rodziny Ulmów z Markowej, osiemdziesiątą rocznicę bitwy pod Monte Cassino, osiemdziesiątą rocznicę wybuchu powstania warszawskiego, czterdziestą rocznicę męczeńskiej śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki.

Dlatego zgłaszam poprawkę dotyczącą przywrócenia pierwotnej wersji budżetu na 2024 r. w zakresie finansowania Instytutu Pamięci Narodowej:

a) w art. 1 zmniejsza się limit wydatków organów i jednostek o 68.333 tys. zł,

b) w art. 15 zmniejsza się ogólną rezerwę budżetową o 68.333 tys. zł,

c) w załączniku nr 2:

– w części 13 Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu:

– – w rozdziale 75101 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 39.116 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 15.000 tys. zł,

– – w rozdziale 75112 – Jednostki podległe Instytutowi Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 11.634 tys. zł,

– – w rozdziale 92127 – Działalność dotycząca miejsc pamięci narodowej oraz ochrony pamięci walk i męczeństwa, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 605 tys. zł oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.497 tys. zł,

– – w rozdziale 92128 – Działalność dotycząca miejsc pamięci narodowej oraz ochrony pamięci walk i męczeństwa realizowana przez jednostki podległe Instytutowi Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 481 tys. zł,

– w części 81 Rezerwa ogólna w rozdziale 75817 – Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 68.333 tys. zł.

Dziękuję bardzo.

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Ustawa budżetowa to najważniejszy dokument, który przyjmują Sejm i Senat w ramach funkcjonowania państwa. Celowo mówię o funkcjonowaniu państwa, bo ostatnie lata to zaprzeczenie istoty przewidywalności, transparentności w finansach publicznych. Warto stanowczo powiedzieć, że ostatnie lata to zwykła patologia budżetowa. Bo jak inaczej można nazwać wyprowadzanie przez rząd PiS wydatków publicznych poza budżet? Jak inaczej można nazwać powołanie kilkudziesięciu funduszy, które miały za zadanie wydawać publiczne pieniądze bez żadnej kontroli społecznej? Myślę, że obecnie niestety jeszcze nikt nie może powiedzieć, jak naprawdę wyglądają wydatki publiczne i cała sfera finansów publicznych.

Apeluję dzisiaj do pana ministra, aby jak najszybciej przywrócił transparentność wydatków publicznych. Koniec z traktowaniem budżetu państwa jak własnej kieszeni. Niech wróci normalność – również w zakresie finansów publicznych.

Przemówienie senatora Macieja Żywny w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Macieja Żywny w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Jestem świadomy warunków, w jakich powstawał tegoroczny budżet, uwarunkowań politycznych i gospodarczych, w jakich powstawał. Tegoroczny budżet, jego trzon został przygotowany przez poprzedni rząd, rząd Prawa i Sprawiedliwości, rząd, którego decyzje niejednokrotnie budziły nasze niezadowolenie. Ten budżet to budżet wyzwań związanych z wysoką inflacją, to budżet wyzwań wynikających z potrzeb Polaków i postulatów wynikających z kampanii wyborczej. To wreszcie budżet rekordowego deficytu.

W przygotowanym przez rząd Donalda Tuska budżecie odnajdujemy realizację wielu postulatów naszej partii. Polska 2050 wskazywała na takie kwestie, jak: podwyżki dla nauczycieli – 30%; podwyżki dla pracowników służby publicznej – 20%; środki z budżetu na procedurę in vitro; dofinansowanie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży kwotą 10 milionów zł; pieniądze na likwidację toksycznych odpadów; większe wsparcie organizacji pozarządowych.

W obszarze wzrostu wynagrodzeń dla pracowników służby publicznej zabrakło wynagrodzeń pracowników socjalnych. To grupa ok. 22 tysięcy osób, które są pierwszym kontaktem pomiędzy państwem a mieszkańcami wymagającymi wsparcia i mieszkańcami Polski borykającymi się z problemami takimi, jak uzależnienia. To zawód wymagający specjalnych kwalifikacji, specjalistycznego wykształcenia, zajęcie często niewdzięczne, a jednocześnie wyjątkowo słabo płatne.

Wiem, że w sensie formalnym pracownicy socjalni podlegają samorządom. Podpisany pod tym listem ma za sobą doświadczenia w pracy w organach władzy lokalnej, dlatego wie, że sytuacja finansowa samorządów nie pozwoli wszystkim gminom w Polsce na podwyżki dla tej grupy zawodowej. Poza tym bardzo wiele zadań wykonywanych przez tę grupę zawodową wynika z delegacji ustawowych i daleko wykracza poza podstawowy katalog zadań własnych j.s.t. Dlatego zwracam się z prośbą do Ministerstwa Finansów, aby w ramach nieuchronnych w trakcie roku nowelizacji budżetu rozważyć zwiększenie puli na dotacje dla samorządu przeznaczonej na zwiększenie wynagrodzeń pracowników socjalnych.