Narzędzia:

Posiedzenie: 6. posiedzenie Senatu RP XI kadencji, 2 dzień


7 i 15 lutego 2024 r.
Przemówienia z dnia poprzedniego

Przemówienie senatora Janusza Pęcherza w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Janusza Pęcherza w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

Omawiana dziś ustawa ma na celu stworzenie szczególnej regulacji, zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywateli Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia. Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przewiduje przedłużenie okresu obowiązywania szczególnych rozwiązań prawnych, przewidzianych w tej ustawie, do dnia 30 czerwca 2024 r. W kolejnym kroku rząd planuje rozpoczęcie prac nad zmianami merytorycznymi oraz wydłużeniem terminu obowiązywania ustawy zgodnie z decyzją Rady Unii Europejskiej. Trzeba podkreślić fakt, że prace te, zgodnie z zapowiedziami rządu, zostaną podjęte niezwłocznie, z uwzględnieniem szerokich konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i innymi zainteresowanymi podmiotami, czego nie obserwowaliśmy w ostatnich latach.

Omawiana ustawa przewiduje w szczególności przedłużenie do dnia 30 czerwca 2024 r.:

— okresu, w którym pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Ukrainy, którzy przybyli na to terytorium w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy, jest uznawany za legalny;

— okresu, w którym organ gminy może upoważnić pracowników administracji publicznej lub jednostek organizacyjnych danej gminy, zgłoszonych przez ich pracodawców jako wolontariuszy, do wykonywania czynności wynikających z właściwych przepisów;

— okresu, w którym dopuszcza się tymczasowe wykorzystanie oddanego do użytkowania obiektu budowlanego na potrzeby zamieszkania zbiorowego obywateli Ukrainy;

— okresu ważności wizy krajowej obywatela Ukrainy oraz zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego obywatelowi Ukrainy, terminu do opuszczenia przez obywatela Ukrainy terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz terminu dobrowolnego powrotu obywatela Ukrainy, okresu ważności kart pobytu, polskich dokumentów tożsamości cudzoziemca oraz dokumentów „zgoda na pobyt tolerowany” wydanych obywatelom Ukrainy, okresu, w którym pobyt obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wizy Schengen wydanej przez organ polski, wizy wydanej przez inne państwo obszaru Schengen uznaje się za legalny;

— okresu, w którym udziela się obywatelowi Ukrainy zezwolenia na pobyt czasowy na okres roku, licząc od dnia wydania decyzji, w przypadku gdy nie spełnia on wymogów udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na deklarowany cel pobytu lub okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, nie uzasadniają jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące, lub wobec obywatela Ukrainy zachodzą okoliczności uzasadniające odmowę udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy;

— okresu, w którym można nie wszczynać postępowania w sprawie zobowiązania cudzoziemca do powrotu wobec obywatela Ukrainy, a wszczęte postępowanie w tej sprawie umorzyć, jeżeli przemawia za tym ważny interes tego obywatela;

— okresu, w którym bieg terminów na załatwienie spraw dotyczących udzielenia cudzoziemcowi: a) zezwolenia na pobyt czasowy, b) zezwolenia na pobyt stały, c) zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej; zmiany: a) zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, b) zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji; cofnięcia cudzoziemcowi: a) zezwolenia na pobyt czasowy, b) zezwolenia na pobyt stały, c) zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej – w postępowaniach prowadzonych przez wojewodę nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.

Ponadto w omawianej ustawie przewidziano przedłużenie do 28 miesięcy, licząc od dnia 24 lutego 2022 r.:

— okresu, w którym obywatelowi Ukrainy, który uzyskał kwalifikacje lekarza lub lekarza dentysty poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, można udzielić zgody na wykonywanie zawodu lekarza albo zgody na wykonywanie zawodu lekarza dentysty oraz przyznać warunkowe prawo wykonywania tych zawodów;

— okresu, w którym obywatelowi Ukrainy, który uzyskał kwalifikacje pielęgniarki lub położnej poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, można udzielić zgody na wykonywanie zawodu pielęgniarki albo położnej oraz przyznać warunkowe prawo wykonywania tych zawodów;

— okresu, w którym minister właściwy do spraw zdrowia może nadać numer odpowiadający numerowi prawa wykonywania zawodu na wniosek lekarza albo lekarza dentysty, który uzyskał zaświadczenie i zgłosił zamiar udzielania świadczeń zdrowotnych obywatelom Ukrainy.

Ponadto są tu zmiany uzasadnione i korzystne dla podatnika. Mają one na celu przedłużenie na kolejny rok, tj. na rok 2024, korzystnych rozwiązań w zakresie podatkowym.

Za takimi rozwiązaniami przemawiają nadzwyczajne uwarunkowania gospodarcze, spowodowane przedłużającą się wojną. Konieczne jest zatem utrzymanie w mocy wskazanych tu szczególnych regulacji prawnych, zapewniających obywatelom Ukrainy doraźne wsparcie również na gruncie podatków dochodowych.

Z pełnym przekonaniem będę głosował za przyjęciem tej ustawy.

Przemówienie senatora Adama Szejnfelda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Adama Szejnfelda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa została uchwalona w celu stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej podstawę prawną do legalnego pobytu obywateli Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju.

Rada Unii Europejskiej po stwierdzeniu istnienia masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy wprowadziła tymczasową ochronę. W związku z przedłużeniem tejże tymczasowej ochrony do dnia 4 marca 2025 r. projektowana nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy zakłada przedłużenie okresu obowiązywania szczególnych rozwiązań prawnych do dnia 30 czerwca 2024 r., ale przewiduje się prace nad kolejnymi projektami dotyczącymi zmian merytorycznych oraz wydłużenia terminu obowiązywania ustawy zgodnie z wspomnianą decyzją Rady Unii Europejskiej.

Po 24 lutego 2022 r. zmieniła się nasza rzeczywistość. Do Polski napłynęły wtedy ponad 3 miliony obywateli Ukrainy, a do dzisiaj na terenie naszego kraju pozostaje milion osób, które wymagają pomocy. W naszym interesie jest to, aby wprowadzić programy asymilacyjne. Dzisiaj nie wiemy, czy wojna potrwa rok, 2 lata czy może dłużej. Ukraina została tak zdewastowana, że większość tych osób nie ma dokąd wrócić. My jako politycy powinniśmy zaproponować tym ludziom programy o charakterze asymilacyjnym, w tym powinniśmy wprowadzić ich na polski rynek pracy, ale również na rynek edukacji i ochrony zdrowia.

Będę głosował za przyjęciem tej ustawy.

Przemówienie senatora Aleksandra Szweda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Aleksandra Szweda w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

W dniu dzisiejszym rozpatrujemy przygotowaną przez rząd ustawę o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak podkreślono w opinii Biura Legislacyjnego, „W art. 1 pkt 1 nowelizacja przewiduje przedłużenie do dnia 30 czerwca 2024 r.:

1) okresu, w którym pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Ukrainy, którzy przybyli na to terytorium w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy, jest uznawany za legalny;

2) okresu, w którym organ gminy może upoważnić pracowników administracji publicznej lub jednostek organizacyjnych danej gminy, zgłoszonych przez ich pracodawców jako wolontariuszy, do wykonywania czynności umożliwiających uzyskanie numeru PESEL przez obywateli Ukrainy;

3) okresu, w którym dopuszcza się tymczasowe wykorzystanie na potrzeby zamieszkania zbiorowego obywateli Ukrainy, oddanego do użytkowania obiektu budowlanego, który nie spełnia wymagań przepisów techniczno-budowlanych, przeciwpożarowych oraz higieniczno-sanitarnych;

4) okresu ważności wydanych lub udzielonych obywatelom Ukrainy:

a) wiz krajowych,

b) zezwoleń na pobyt czasowy,

c) kart pobytu,

d) polskich dokumentów tożsamości cudzoziemca,

e) dokumentów «zgoda na pobyt tolerowany»;

5) terminu do opuszczenia przez obywatela Ukrainy terytorium Rzeczypospolitej oraz terminu dobrowolnego powrotu obywatela Ukrainy;

6) okresu, w którym uznaje się za legalny pobyt obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

a) na podstawie wizy Schengen wydanej przez organ polski,

b) na podstawie wizy wydanej przez inne państwo obszaru Schengen,

c) na podstawie dokumentu, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich, wydanego przez właściwy organ innego państwa obszaru Schengen, albo innego dokumentu pobytowego wydanego przez organ tego państwa, uprawniającego do podróży po terytorium innych państw tego obszaru,

d) w ramach ruchu bezwizowego;

7) okresu niestosowania przepisów dotyczących wymaganego dochodu (art. 142 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach) w postępowaniach w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu prowadzenia działalności gospodarczej przez obywatela Ukrainy, jeżeli o udzielenie tego zezwolenia ubiega się obywatel Ukrainy, który wykonuje działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

8) okresu, w którym udziela się obywatelowi Ukrainy zezwolenia na pobyt czasowy na okres roku, w przypadku gdy nie spełnia on wymogów udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na deklarowany cel pobytu lub okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, nie uzasadniają jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące lub wobec obywatela Ukrainy zachodzą okoliczności uzasadniające odmowę udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy inne niż określone w art. 100 ust. 1 pkt 2–5 lub art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;

9) okresu, w którym można nie wszczynać – w przypadkach, o których mowa w art. 302 ust. 1 pkt 1–8 i 10–16 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach – postępowania w sprawie zobowiązania cudzoziemca do powrotu wobec obywatela Ukrainy, a wszczęte postępowanie w tej sprawie umorzyć, jeżeli przemawia za tym ważny interes tego obywatela;

10) okresu, w którym bieg terminów na załatwienie spraw dotyczących udzielenia cudzoziemcowi: zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej albo cofnięcia zezwoleń w tym zakresie, a także zmiany: zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji – nie rozpoczyna się, a rozpoczęty termin ulega zawieszeniu na ten okres.

Ustawa przewiduje także (w art. 1 pkt 2) przedłużenie do 28 miesięcy tj. o 3 miesiące w stosunku do regulacji obecnie obowiązującej okresu, w którym:

1) obywatelowi Ukrainy, który uzyskał kwalifikacje lekarza lub lekarza dentysty poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, można udzielić zgody na wykonywanie zawodu lekarza albo zgody na wykonywanie zawodu lekarza dentysty oraz przyznać warunkowe prawo wykonywania tych zawodów;

2) obywatelowi Ukrainy, który uzyskał kwalifikacje pielęgniarki lub położnej poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, można udzielić zgody na wykonywanie zawodu pielęgniarki albo położnej oraz przyznać warunkowe prawo wykonywania tych zawodów;

3) minister właściwy do spraw zdrowia może nadać numer odpowiadający numerowi prawa wykonywania zawodu na wniosek lekarza albo lekarza dentysty, jeżeli lekarz ten uzyskał zaświadczenie o wpisie do rejestru lekarzy tymczasowo i okazjonalnie wykonujących zawód i zgłosił zamiar udzielania świadczeń zdrowotnych obywatelom Ukrainy”.

Ustawa przewiduje również preferencje podatkowe polegające m.in. na:

„1) możliwości odliczenia darowizn przekazanych w 2024 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych w Ukrainie;

2) niezaliczaniu do przychodów wartości darowizn oraz nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w 2024 r. w związku z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych w Ukrainie;

3) zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pomocy humanitarnej otrzymanej w 2024 r. przez obywateli Ukrainy, którzy w związku z toczącymi się działaniami wojennymi przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

4) przedłużeniu możliwości wykazania statusu rezydencji podatkowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatnika będącego obywatelem Ukrainy w uproszczony sposób, tj. na podstawie pisemnego oświadczenia osoby fizycznej o posiadaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodka interesów życiowych)”.

W Sejmie niniejsze rozwiązania poparło 414 posłów.

Dziękuję bardzo.

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 5. porządku obrad

Pani Marszałek! Panie i Panowie Senatorowie!

Dzisiaj poruszamy istotną kwestię dotyczącą ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Projekt ustawy zakłada przedłużenie okresu obowiązywania szczególnych rozwiązań prawnych zawartych w ustawie z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy.

Istotą tego projektu jest wydłużenie terminu, w którym obywatele Ukrainy przybyli na terytorium Polski w związku z działaniami wojennymi na Ukrainie i mogą legalnie przebywać w naszej ojczyźnie. Propozycja zakłada, że okres ten zostanie przedłużony do dnia 30 czerwca 2024 r.

Działające zgodnie z wytycznymi Rady Unii Europejskiej ustawodawstwo ma na celu zapewnienie stabilności i wsparcia obywatelom Ukrainy, którzy znajdują się w trudnej sytuacji związanej z konfliktem zbrojnym na terytorium ich państwa. Przedłużenie okresu legalnego pobytu w Polsce ma zapewnić im kontynuację prawa do korzystania z różnych świadczeń i uprawnień, takich jak dostęp do rynku pracy, wsparcie rodzin czy opieka zdrowotna. Jest to ważne, ponieważ obywatele Ukrainy znajdujący się w Polsce potrzebują stabilności i wsparcia, aby móc kontynuować swoje życie w nowych warunkach. Wiele z tych osób znalazło się w Polsce z powodu dramatycznych wydarzeń na Ukrainie, dlatego jest naszym moralnym i humanitarnym obowiązkiem zapewnić im godne warunki życia i integracji.

Przedłużenie okresu legalnego pobytu na terytorium Polski obywatelom Ukrainy to także okazja do zaoferowania im możliwości rozwijania się i budowania swojej przyszłości. Pozwoli to na kontynuację działań na rzecz integracji społecznej i ekonomicznej, co przyczyni się do wzmacniania polskiego społeczeństwa i gospodarki.

Dziękuję za uwagę i apeluję o wsparcie dla tego projektu ustawy, który ma na celu zapewnienie stabilności i wsparcia obywatelom Ukrainy znajdującym się na terytorium Polski.

Przemówienie senator Ewy Mateckiej w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Przemówienie senator Ewy Mateckiej w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Przyjęcie projektu ustawy – tj. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin – o treści zawartej w druku senackim nr 33, będącego wynikiem rozpatrzenia petycji P10-63/23 wniesionej do Komisji Petycji przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Krajowej Administracji Skarbowej, której celem jest potraktowanie jako równorzędnych ze służbą w Służbie Celnej okresów zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej, którzy od 1 września 2003 r. wykonywali zadania przypisane tej służbie i których stosunki pracy zostały przekształcone w stosunki służby, zakończy nierówne traktowanie grupy cywilnych pracowników, których okres pracy przy wykonywaniu zadań przypisanych Służbie Celnej miał być zgodnie z ustawami o Służbie Celnej z 1999 r. i 2005 r. wliczany do okresu służby. Niestety, uniemożliwiła to nowelizacja majowa z 2017 r. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym służb, czyli tzw. ustawy zaopatrzeniowej. Kolejne nowelizacje ustawy zaopatrzeniowej funkcjonariuszy, z 2019 r. i 2022 r., nadawały „mundurowe” uprawnienia emerytalne tylko pewnym grupom byłych pracowników cywilnych, z pominięciem osób wykonujących zadania z zakresu nadzoru i pozostałych osób w analogicznej sytuacji.

Projekt dotyczy zatem kilkusetosobowej grupy pracowników, a proponowane rozwiązanie rzutować będzie na szeroki zakres uprawnień emerytalnych oraz świadczenia motywacyjne aktywnych jeszcze zawodowo funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej przeniesionych z zadaniami do Służby Celnej na mocy ustawy z 2003 r.

Przemówienie senatora Aleksandra Szweda w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Przemówienie senatora Aleksandra Szweda w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

W dniu dzisiejszym rozpatrujemy projekt nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Projekt ten ma na celu realizację petycji P10-63/23 i ma spowodować, że za równorzędne ze służbą zostaną uznane okresy zatrudnienia członka korpusu służby cywilnej od dnia 1 września 2003 r. do dnia przekształcenia stosunku pracy w stosunek służby w Służbie Celnej.

Jak podkreślono w ocenie skutków regulacji, „opisywany stan prawny dotyka relatywnie niewielkiej grupy funkcjonariuszy. Według danych Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), ogólna liczba członków korpusu służby cywilnej, których stosunek pracy został przekształcony w stosunek służbowy na podstawie powołanych przepisów, wynosiła 1024 osoby, z tym że liczba funkcjonariuszy, którzy na dzień 31 grudnia 2023 r. dalej pełnili służbę w jednostce organizacyjnej KAS, wynosiła 400 osób”.

W ramach proponowanych rozwiązań „zaproponowana w treści projektowanego przepisu data początkowa, tj. 1 września 2003 r., jest datą wejścia w życie ustawy przypisującej Służbie Celnej zadania grupy dotychczasowych pracowników (ustawa z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych)”.

Co ważne, „oczekuje się, że projektowana ustawa zakończy dyskryminację grupy funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (dawnych członków korpusu służby cywilnej), których okresy pracy przy wykonywaniu zadań przypisanych Służbie Celnej nie mogą być wliczane do okresu służby. Zmiana zadośćuczyni zasadzie równości wobec prawa, wpłynie na możliwość otrzymania świadczenia motywacyjnego oraz na wysokość świadczenia emerytalnego”.

Będę głosował za niniejszą nowelizacją. Dziękuję bardzo.

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Pani Marszałek! Panie i Panowie Senatorowie!

Zajmujemy się projektem nowelizacji tzw. ustawy zaopatrzeniowej, która stanowi realizację zawartego w petycji do Senatu postulatu Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Krajowej Administracji Skarbowej. Projekt ten ma na celu potraktowanie jako równorzędnych ze służbą w Służbie Celnej okresów zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej, którzy od 1 września 2003 r. wykonywali zadania przypisane tej służbie, a ich stosunek pracy został następnie przekształcony w stosunek służby.

Ta nowelizacja to krok w kierunku zakończenia dyskryminacji grupy cywilnych pracowników, którzy przez lata wykonywali zadania przypisane Służbie Celnej, a jednak ich okres pracy nie był wliczany do okresu służby w tej instytucji. Ta sytuacja wynikała z nowelizacji ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy różnych służb, która przekreśliła możliwość wliczenia takich okresów pracy do okresu służby w Służbie Celnej.

Dlaczego jest to ważne dla tych ludzi? Otóż ci pracownicy, mimo wykonywania zadań analogicznych do zadań funkcjonariuszy służb mundurowych, byli dotychczas traktowani w sposób nierówny pod względem prawnym. Ich wysiłek i zaangażowanie w służbę publiczną nie były należycie doceniane, a ich sytuacja zawodowa była pozbawiona pewności i stabilności.

Przyjęcie tej nowelizacji ustawy oznaczałoby więc nie tylko zakończenie niesprawiedliwej dyskryminacji, lecz także przywrócenie równości w traktowaniu pracowników służb cywilnych i służb mundurowych. To krok w kierunku zapewnienia sprawiedliwości i godności zawodowej tym ludziom, którzy służą naszemu krajowi z takim samym oddaniem i zaangażowaniem jak ich koledzy z innych służb.

Dlatego apeluję o wsparcie tego projektu ustawy, która ma na celu zapewnienie równych praw i warunków pracy wszystkim pracownikom służb publicznych. To kwestia nie tylko sprawiedliwości społecznej, lecz także budowania zaufania i poprawy efektywności naszego systemu administracyjnego. Dziękuję za uwagę.