Narzędzia:

Posiedzenie: 4. posiedzenie Senatu RP XI kadencji, 2 dzień


20 i 22 grudnia 2023 r.
Stenogram z dnia poprzedniego

(Wznowienie posiedzenia o godzinie 14 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska)

Wznowienie posiedzenia

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Wznawiam obrady.

Proszę państwa senatorów o zajęcie miejsc. Dziękuję bardzo.

Uzupełnienie porządku obrad

Wysoki Senacie, proponuję uzupełnienie porządku obrad o punkty: odwołanie przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą – i rozpatrzenie go jako punktu trzeciego porządku obrad; ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego – i rozpatrzenie go jako punktu czwartego porządku obrad; ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 – i rozpatrzenie go jako punktu piątego porządku obrad; ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 – i rozpatrzenie go jako punktu szóstego porządku obrad. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Wysoka Izba przyjęła przedstawione propozycje.

Pan senator Krzysztof Bieńkowski. Bardzo proszę.

(Głos z sali: Z miejsca.)

Minuta.

Senator Krzysztof Bieńkowski:

Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo!

Zgłaszam wniosek o ogłoszenie przerwy w obradach w celu zaproszenia ministra spraw wewnętrznych i administracji i wysłuchania informacji, ponieważ w jednym z urzędów wojewódzkich wojewoda lubelski, pan Komorski, zdjął symbol religijny, krzyż, który jest symbolem związanym z polskością, jak państwo wiecie, od rozpoczęcia dziejów państwa polskiego poprzez rozwój państwa polskiego, poprzez zabory, także okupację, komunizm. Ten symbol został dzisiaj zdjęty. Taka informacja się ukazała. Bardzo bym prosił o wysłuchanie pana ministra w tej sprawie, o wyjaśnienie, dlaczego tak się stało. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, pan senator Kleina. Bardzo proszę.

Senator Kazimierz Kleina:

Zgłaszam sprzeciw wobec tego wniosku.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Głosowanie

Będziemy nad tym głosować.

Kto z państwa jest za ogłoszeniem przerwy?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników.

Głosowało 72 senatorów, 24 – za, 48 – przeciw, nikt się nie wstrzymał. (Głosowanie nr 4)

Wniosek nie przeszedł, nie uzyskał akceptacji Wysokiej Izby.

Państwo Senatorowie, informuję, że głosowanie w sprawie punktu trzeciego, tj. odwołania przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, zostanie przeprowadzone bezpośrednio po rozpatrzeniu tego punktu. Pozostałe głosowania zostaną przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.

Punkt 3. porządku obrad: odwołanie przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: odwołanie przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Senator Tomasz Grodzki złożył rezygnację z pełnienia tej funkcji. Wniosek o odwołanie senatora Tomasza Grodzkiego został pozytywnie zaopiniowany przez Konwent Seniorów i został zawarty w druku nr 40.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.

Dziękuję bardzo.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania w sprawie odwołania przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.

Głosowało 72 senatorów, 72 – za, nikt się nie wstrzymał i nikt nie był przeciw. (Głosowanie nr 5)

Podjęcie uchwały

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie odwołania przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Szanowni Państwo Senatorowie, w związku z podjętą uchwałą pragnę poinformować państwa, że w przypadku wyboru przez Komisję Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą kandydata na przewodniczącego porządek obrad Senatu zostanie uzupełniony o punkt dotyczący wyboru przewodniczącego tej komisji.

Punkt 4. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego.

Tekst ustawy zawarty jest w druku nr 36, a sprawozdanie komisji – w druku nr 36 A.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności przedstawi senator Jarosław Rusiecki.

Bardzo proszę.

Senator Sprawozdawca Jarosław Rusiecki:

Pani Marszałek! Panie i Panowie Senatorowie!

W dniu dzisiejszym zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności w celu rozpatrzenia nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego. W czasie posiedzenia główny cel ustawy został przedstawiony przez panią Marzenę Czarnecką, ministra przemysłu…

(Rozmowy na sali)

(Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: Ja bardzo państwa przepraszam, ale proszę o zachowanie spokoju na sali. Nie słychać wypowiedzi pana senatora. Dziękuję.)

A tym głównym celem ustawy, Szanowni Państwo, jest przedłużenie terminu zawieszenia spłat zobowiązań pieniężnych Polskiej Grupy Górniczej wobec ZUS i wobec Polskiego Funduszu Rozwoju. To przedłużenie zawieszenia spłat jest proponowane w ustawie do końca roku 2025.

W opinii Biura Legislacyjnego nie ma tu zastrzeżeń legislacyjnych, ale, jak zostało zaznaczone przez głównego autora opinii prawnej, panią mecenas Danutę Drypę, wprowadzenie tej ustawy spowoduje pewną kolizję konstytucyjną – ze względu na oczekiwany podpis prezydenta. Chodzi o to, że może po prostu zabraknąć tych 21 dni, które panu prezydentowi przysługują.

Ustawa ma oczywiście bardzo ważny techniczny wymiar dla funkcjonowania Polskiej Grupy Górniczej. Ze względu na sytuację, jaka ma miejsce w obszarze wydobycia węgla, ta ustawa wydaje się po prostu konieczna do wprowadzenia w celu umożliwienia funkcjonowania polskiego górnictwa. Jest to ustawa oczywiście przygotowana jeszcze przez rząd pana premiera Mateusza Morawieckiego.

W komisji ustawa nie wzbudziła kontrowersji. Propozycja złożona przez pana przewodniczącego, pana premiera Waldemara Pawlaka, aby przyjąć tę ustawę bez poprawek, została przyjęta jednogłośnie. Dziękuję bardzo.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

(Senator Jarosław Rusiecki: Dziękuję bardzo.)

Zapytania i odpowiedzi

Czy są pytania do senatora sprawozdawcy? Nie ma.

Dziękuję…

(Głos z sali: Jest, jest…)

Jest pytanie, przepraszam.

Pan senator Henryk Siedlaczek zadaje pytanie.

Senator Henryk Piotr Siedlaczek:

Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego wydłuża termin spłaty zobowiązań przez spółki węglowe z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika i płatnika, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz ubezpieczenia zdrowotne, a także z tytułu wsparcia finansowego udzielanego przez Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna w ramach programów rządowych do dnia 31 grudnia 2025 r. Czy ustawa określa, jakiego konkretnie okresu dotyczyć będą odroczone i wymienione w niej zobowiązania? Czy odroczenie to dotyczyć będzie zaległości finansowych powstałych do 31 grudnia 2023 r., czy także tych, które być może pojawią się w 2025 r.?

Ponadto w ustawie dodaje się art. 5h w brzmieniu: „przedsiębiorstwo górnicze objęte systemem wsparcia jest zwolnione z obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych”. Czy wiadomo już, jaki będzie skutek finansowy proponowanego zwolnienia z wypłacania zaliczek miesięcznych przedsiębiorstw górniczych? Dziękuję.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę.

Senator Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Ja przepraszam, nie zrozumiałem połowy z tego, co pan senator był uprzejmy powiedzieć.

Ustawa dotyczy okresu, który jest za nami, a to, co będzie w przyszłości, będzie – tak myślę – przedmiotem prac ministerstwa w następnym okresie. Ta ustawa, chociaż, jak mówię, jest prosta, techniczna, ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania Polskiej Grupy Górniczej.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Projekt ustawy został wniesiony przez rząd.

Czy przedstawiciel rządu pragnie zabrać głos w sprawie rozpatrywanej ustawy? Nie.

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do przedstawiciela rządu? Nie ma.

Otwarcie dyskusji

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z pań i panów senatorów pragnie… Nie.

Bardzo dziękuję.

Dla porządku informuję, że senator Agnieszka Gorgoń-Komor złożyła swoje oświadczenie, Ryszard Świlski złożył swoje oświadczenie i senator Beniamin Godyla złożył swoje oświadczenie w dyskusji do protokołu.

Zamknięcie dyskusji

Zamykam dyskusję.

Rozumiem, że przedstawiciel rządu nie zabiera głosu.

Informuję, że głosowanie w sprawie rozpatrywanej ustawy zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.

Punkt 5. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023.

Tekst ustawy zawarty jest w druku nr 38, a sprawozdanie komisji – w druku nr 38 A.

Sprawozdanie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych

Sprawozdanie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych przedstawi senator Leszek Czarnobaj.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Sprawozdawca Leszek Czarnobaj:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Ministrze!

Dzisiaj odbyło się posiedzenie komisji. Od razu powiem, że wszyscy członkowie komisji obecni podczas posiedzenia głosowali za pozytywnym zaopiniowaniem tej ustawy. Jednocześnie pragnę poinformować państwa, że w Sejmie tylko 45 posłów głosowało przeciw tej ustawie. Ustawa nie wzbudza emocji politycznych.

Pragnę powiedzieć, że to, co dotyczy tej ustawy… To jest wdrożenie wyroku Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego wynagrodzenia prokuratorów za rok 2023. W ustawie okołobudżetowej na rok 2023 był zapis dotyczący kwoty bazowej, od której liczono wynagrodzenie dla prokuratorów. Trybunał uznał, że jest to niezgodne z ustawą z 2016 r., stąd też jest inicjatywa dotycząca uregulowania tej sprawy w tejże ustawie.

Pani Marszałek, dziękuję.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Zapytania i odpowiedzi

Czy są pytania do senatora sprawozdawcy?

Pan senator Bierecki. Bardzo proszę.

Senator Grzegorz Bierecki:

Ja mam pytanie. Kiedy Trybunał wydał to orzeczenie?

(Senator Leszek Czarnobaj: Już podaję.)

I na czyj wniosek?

Senator Leszek Czarnobaj:

Trybunał wydał je 8 listopada, a Krajowa Rada Sądownictwa była wnioskodawcą.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Grzegorz Bierecki:

Drugie pytanie. Zanim zadam to pytanie, skonstatuję z satysfakcją, że nie mówimy o Trybunale Julii Przyłębskiej…

(Senator Leszek Czarnobaj: Zaraz to dodam, przepraszam bardzo.)

…tylko o Trybunale Konstytucyjnym, a wniosek nie był z neo-KRS, tylko z Krajowej Rady Sądownictwa.

Teraz pytanie, które chciałbym zadać. Nie udało mi się dotrzeć na posiedzenie komisji ze względu na pogodę. W art. 1 tej ustawy jest termin na wypłatę – do 31 grudnia. Dzisiaj mamy 22 grudnia, przed nami podpis prezydenta i publikacja. Czy ta kwestia była omawiana na posiedzeniu komisji? I czy zwracaliście państwo uwagę na możliwość przesunięcia tego terminu? Czy jest możliwość przesunięcia tego terminu tak, aby nie ryzykować takiej kolizji terminów?

Senator Leszek Czarnobaj:

Pani Marszałek… Sprawa przesunięcia terminu nie była przedmiotem dyskusji. Niemniej jednak była podnoszona przez pana legislatora kwestia skracania praktycznie do minimum czasu dla Wysokiego Senatu i czasu dla pana prezydenta na podpisanie, skracania czasu na wejście tej ustawy w życie. Pan minister jest i, jak myślę, złoży deklarację, że pan minister i rząd zrobią wszystko, aby kwestie rozliczeń finansowych zostały zrealizowane w tym roku.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Projekt ustawy został wniesiony przez rząd.

Czy przedstawiciel rządu pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nie.

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do przedstawiciela rządu? Nie ma.

Dziękuję.

Otwarcie dyskusji

Otwieram dyskusję.

Do głosu zapisał się pan senator Krzysztof Kwiatkowski.

Bardzo proszę.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Pani Marszałek! Szanowni Państwo!

Ja trzema zdaniami odpowiem panu senatorowi Biereckiemu. Bo sposób zadania jego pytania sugerował coś, co nie miało miejsca. Zajmujemy się sprawą, która w ogóle nie powinna trafić pod obrady Wysokiej Izby. Naprawiamy błąd, który został wprowadzony ustawą z grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej, dotyczący podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego prokuratorów.

Moim zdaniem nie był to przypadek. Jako były minister sprawiedliwości i prokurator generalny od początku nie miałem wątpliwości, że wprowadzone przepisy były niezgodne z konstytucją. Dlatego już w styczniu do Trybunału Julii Przyłębskiej wpłynął stosowny wniosek, czego należało się spodziewać. Ale, jak wiemy, Trybunał wtedy się pokłócił i nie chciał się odkłócić, i sprawa leżała aż do momentu, w którym poznaliśmy wynik woli wyborców, czyli wynik wyborów parlamentarnych. Wtedy Trybunał szybko się odkłócił i w jednym tygodniu dorzucił kilka miliardów złotych wydatków, no, już nowemu rządowi, z tytułu tzw. emerytur czerwcowych, a następnie kolejne ćwierć miliarda złotych na podwyżki dla prokuratorów. I dobrze, bo te pieniądze im się należały. Ale dlaczego tak to zorganizowano? Trybunał uznał, że te pieniądze należały się prokuratorom, ale wszystkim. Dlaczego nie wprowadzono takiego zapisu do ustawy okołobudżetowej? Właśnie dlatego, żeby nie dać podwyżek wszystkim prokuratorom, tylko wybranym, w postaci premii, nagród, delegacji o szczebel wyżej. A prokuratorzy niepokorni dostawali delegacje w drugi koniec Polski.

Chciałbym w tym miejscu podziękować wszystkim prokuratorom, którzy mimo tych nacisków – formalnych, nieformalnych i finansowych – wykonywali swoje obowiązki, przygotowywali akty oskarżenia, ścigali przestępców i nie wchodzili w układy z władzą polityczną. Tym, którzy gromadzili materiał dowodowy, nie taki, jakiego oczekiwali ich przełożeni, ale taki, jaki wynikał ze stanu faktycznego, nawet jak wynikało z niego, że dotyka to osób pełniących najważniejsze funkcje państwowe.

Chcieliście wprowadzić system, w którym ci ludzie nie mieliby podwyżek. Dzisiaj te podwyżki dostaną wszyscy.

Jeszcze raz serdecznie dziękuję wszystkim prokuratorom, którzy w najtrudniejszych latach rzetelnie wykonywali swoje obowiązki, w tym prokuratorom ze stowarzyszenia „Lex super omnia”. (Oklaski)

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Informuję, że lista mówców została wyczerpana.

Zamknięcie dyskusji

Zamykam dyskusję.

Jak rozumiem, przedstawiciel rządu nie zabiera głosu.

Informuję, że głosowanie w sprawie rozpatrywanej ustawy zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.

Punkt 6. porządku obrad: ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.

Tekst ustawy zawarty jest w druku nr 39, a sprawozdanie komisji – w druku nr 39 A.

Sprawozdanie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych

Bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania senatora Janusza Pęcherza, przedstawiciela Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Senator Sprawozdawca Janusz Pęcherz:

Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

Mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Izbie sprawozdanie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych o uchwalonej przez Sejm w dniu 21 grudnia 2023 r. ustawie o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.

Marszałek Senatu dnia 21 grudnia skierowała ustawę do komisji. Po rozpatrzeniu ustawy na posiedzeniu w dniu dzisiejszym komisja wnosi: Wysoki Senat uchwalić raczy załączony projekt uchwały.

Podstawowe regulacje w omawianej ustawie wynikają wprost z procedowanego projektu ustawy budżetowej, którego pierwsze czytanie odbywało się w dniu wczorajszym. Do projektu ustawy budżetowej – przygotowanego wstępnie przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego – wprowadzono autopoprawki, które wymusiły uchwalenie ustaw okołobudżetowych.

W związku ze zwiększeniem wynagrodzeń nauczycieli o 30% od 1 stycznia 2024 r. wysokość kwoty bazowej dla nauczycieli, ujętej w art. 9 tej ustawy na rok 2024, generuje wzrost wynagrodzenia średniego o 30%, co w przypadku nauczycieli początkujących nie przekłada się na zapowiedziany wzrost o 1 tysiąc 500 zł. Dlatego należało do omawianej ustawy wprowadzić przepis zwiększający wysokość wynagrodzenia nauczycieli początkujących o 2,308%, gwarantując tym samym wzrost wynagrodzenia o 1 tysiąc 576 zł, czyli o ok. 33% w stosunku do obecnego wynagrodzenia.

Po raz pierwszy w historii do samorządów przekazane zostaną środki na podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkoli. Warto przypomnieć, że jest to zadanie własne gminy i dotychczas samorządy gminne musiały te zadania realizować ze swoich ograniczonych budżetów.

Skreśla się przepis, który zamrażał w roku 2024 wypłatę części rozwojowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, co umożliwi przekazanie do samorządów należnej im części subwencji, tj. 3 miliardów 200 milionów zł. Warto dodać także, że wprowadzono zmianę dotyczącą sposobu podziału części rozwojowej subwencji ogólnej. Dzieli się tę kwotę na części obejmujące 60% i 40%, nieco inaczej rozliczane. Te 60% będzie na dotychczasowych zasadach… Nie będę bardzo szczegółowo tego omawiał, jak będzie potrzeba, to wrócę do tego zagadnienia.

Wprowadzono również przepisy umożliwiające podwyżki dla nauczycieli akademickich, a także dla egzaminatorów. Te kwoty dla egzaminatorów były bardzo niskie, ostatecznie zwiększa się je o 78%.

Wprowadzono rozwiązania, które umożliwiają przekazanie, m.in. Funduszowi Reprywatyzacji, PKP Polskim Liniom Kolejowym Spółka Akcyjna, uczelniom, przedsiębiorstwom górniczym, publicznej radiofonii i telewizji, skarbowych papierów wartościowych – z tym że jest tu taka uwaga, że nie jest to obligatoryjne, a fakultatywne – do określonych, zapisanych w ustawie budżetowej kwot.

W dyskusji pytania senatorów do pani minister dotyczyły, mówiąc w uproszczeniu, tekturowych czeków, które w ostatnich 2 miesiącach zostały rozdane przez ministrów odchodzącego rządu niektórym samorządom. Ważne – co powiedziała pani minister – jest to, że wszystkie zobowiązania, na które są umowy, będą oczywiście kontynuowane, a o pozostałych trudno się teraz wypowiadać, bo trzeba to sprawdzić, ponadto te pieniądze pochodziły z funduszu covidowego, którym dysponuje kancelaria prezydenta… przepraszam, kancelaria premiera. Pani minister zapowiedziała także, że po Nowym Roku odbędą się spotkania z samorządowcami, na których te sprawy będą wyjaśnione.

Wysoka Izbo, w imieniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych wnoszę o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. (Oklaski)

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy są pytania do senatora sprawozdawcy? Nie ma pytań.

Bardzo dziękuję.

Projekt ustawy został wniesiony przez rząd.

Czy przedstawiciel rządu chce zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do przedstawiciela rządu? Także nie ma.

Dziękuję bardzo.

Otwarcie dyskusji

Otwieram dyskusję.

Do debaty nikt się nie zapisał.

Jest tylko jedno przemówienie na piśmie, złożył je pan senator Henryk Siedlaczek.

Informuję, że…

Zamknięcie dyskusji

Zamykam dyskusję.

Informuję, że głosowanie w sprawie rozpatrywanej ustawy zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.

Komunikaty

Bardzo proszę panią senator sekretarz o odczytanie komunikatów.

Senator Sekretarz Agnieszka Kołacz-Leszczyńska:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Uprzejmie informuję, że posiedzenie Komisji Obrony Narodowej w sprawie wyboru zastępców przewodniczącego komisji odbędzie się 5 minut po ogłoszeniu przerwy w obradach w sali nr 182. Dziękuję bardzo.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Ogłaszam 20 minut przerwy w obradach.

Zwołuję posiedzenie Konwentu Seniorów 15 minut po ogłoszeniu przerwy.

Dziękuję bardzo.

(Senator Janina Sagatowska: Ale komisja emigracji…)

(Rozmowy na sali)

Posiedzenie komisji emigracji zostało zwołane, tak że ono się odbędzie. To jest to dodatkowe posiedzenie, o którym państwo nie wiedzieli.

(Przerwa w obradach od godziny 14 minut 25 do godziny 14 minut 52)

Wznowienie obrad

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Wznawiam obrady.

Bardzo proszę wszystkich o zajęcie miejsc.

Uzupełnienie porządku obrad

Proponuję uzupełnienie porządku obrad o punkt: wybór przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą – i rozpatrzenie go jako punktu siódmego porządku obrad. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Wysoka Izba przyjęła przedstawioną propozycję.

Sprzeciwu nie słyszę.

Stwierdzam, że Senat przedstawioną propozycję przyjął.

Punkt 7. porządku obrad: wybór przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu siódmego porządku obrad: wybór przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Wniosek marszałek Senatu w sprawie wyboru senatora Bogdana Borusewicza na przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zawarty jest w druku nr 41.

Informuję ponadto, że wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Konwent Seniorów.

Przedstawienie kandydatury senatora Bogdana Borusewicza na przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą

Wniosek marszałek Senatu oraz kandydaturę senatora Bogdana Borusewicza przedstawi senator Tomasz Grodzki.

Senator Tomasz Grodzki:

Szanowna Pani Marszałek! Panie i Panowie Senatorowie!

Widzę, że dobrze nam idą obrady, tak że jakieś 40 minut i będę kończył.

(Wesołość na sali)

Mówiąc poważnie, nie będę przedstawiał biografii pana marszałka Bogdana Borusewicza, bo jest ona powszechnie znana. Dla mnie, dla mojego pokolenia razem z prezydentem Wałęsą i wieloma innymi Bogdan Borusewicz jest w panteonie wielkich Polaków. (Oklaski) Ale mniej ludzi wie, że od dawna, jeszcze pełniąc funkcję marszałka tej Izby, a także wcześniej, niezwykle interesował się sprawami Polonii, zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie. Odwiedził liczne ogniska Polonii na świecie i dorobił się, jako bodajże jedyny z nas, zakazu wjazdu do Rosji przez to, że walczył o polskość i Polaków. Zatem rekomenduję jego kandydaturę, i traktuję to jako zaszczyt, na stanowisko przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą. Chciałbym powiedzieć, że komisja jednogłośnie, ponadpartyjnie rekomendowała pana marszałka na to stanowisko. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w tej sprawie? Nie ma chętnych.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.

Głosowało 81 senatorów, 80 – za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 6)

(Oklaski)

Podjęcie uchwały

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Proszę pana przewodniczącego Bogdana Borusewicza o podejście do stołu prezydialnego. Chciałabym wręczyć panu uchwałę w sprawie wyboru.

(Oklaski)

Punkt 4. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu czwartego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego.

Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności przedstawiła projekt uchwały, w którym wniosła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek; druk senacki nr 36 A.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników głosowania.

Głosowało 78 senatorów, 78 było za. (Głosowanie nr 7)

Projekt uchwały został przyjęty jednomyślnie.

Podjęcie uchwały

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego.

Punkt 5. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu piątego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek; druk senacki nr 38 A.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.

Głosowało 79 senatorów, 79 – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu. (Głosowanie nr 8)

Podjęcie uchwały

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023.

Punkt 6. porządku obrad: ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu szóstego porządku obrad: ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przedstawiła projekt uchwały, w którym wniosła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek; druk senacki nr 39 A.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.

Głosowało 80 senatorów, 80 – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu. (Głosowanie nr 9)

Podjęcie uchwały

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.

Szanowni Państwo Senatorowie, kolejne, piąte posiedzenie Senatu planowane jest na dni 18 i 19 stycznia 2024 r. Informacje o porządku tego posiedzenia zostaną państwu dostarczone drogą elektroniczną.

Porządek obrad czwartego posiedzenia Senatu został wyczerpany.

Chciałabym państwu bardzo serdecznie podziękować na dzisiejszą bardzo szybką pracę i życzyć zdrowych, spokojnych świąt i bardzo dobrego przyszłego roku. (Oklaski)

Oświadczenia

A teraz przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.

Oświadczenia nie mogą trwać dłużej niż 5 minut i nie mogą dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Senatu.

Bardzo proszę, pan senator Marek Komorowski.

(Rozmowy na sali)

(Senator Marek Komorowski: Czy można…)

Przepraszam państwa, wszystkich bardzo serdecznie proszę o ciszę, bo senatorowie jeszcze chcą wygłosić oświadczenia, a są także tacy, którzy chcieliby ich posłuchać. Tak więc bardzo proszę o spokój.

Senator Marek Komorowski:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Chciałbym wygłosić oświadczenie złożone na czwartym posiedzeniu Senatu w dniu 22 grudnia w imieniu grupy senatorów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.

Oświadczenie senatorów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość skierowane jest do marszałka Sejmu Szymona Hołowni, marszałka Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomieja Sienkiewicza.

W dniu 20 grudnia 2023 r. o godzinie 11.18 nastąpiło bezprawne wyłączenie sygnałów telewizyjnych TVP Info i TVP World. Nastąpił w ten sposób bezprawny atak na media publiczne poprzedzony bezprawnym, siłowym wtargnięciem do siedziby władz telewizji publicznej przez osoby do tego nieuprawnione. Jedynym organem uprawnionym do dokonywania zmian w składach władz telewizji, radia i Polskiej Agencji Prasowej jest zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych, DzU z 2021 r. poz. 692, właśnie Rada Mediów Narodowych, a nie minister kultury i dziedzictwa narodowego wywodzący swoje działania z uchwały Sejmu, która nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego, jest tylko wewnętrzną regulacją sejmową. Działania podjęte przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego naruszają postanowienia Konstytucji RP, ponieważ przepisy pozaustawowe nie mogą być podstawą do dokonywania zmian we władzach Telewizji Polskiej – TVP, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej.

Wyłączenie sygnału telewizyjnego przywodzi na myśl najczarniejsze wspomnienia z okresu stanu wojennego, kiedy to, do wtedy jedyny raz w historii Polski, 13 grudnia 1981 r. również został wyłączony sygnał telewizyjny, a programy telewizyjne były wówczas jedynej słusznej opcji. Dzisiaj, po 42 latach, ponownie mamy do czynienia z podobną sytuacją – bezprawnym zamachem na media. Takie działania rządu bardziej nas przybliżają do Białorusi niż do krajów Europy Zachodniej i są drogą w kierunku dyktatury. Obecna większość parlamentarna wyraźnie pokazuje swój stosunek do postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wyrażając pogląd, że cel uświęca środki.

Nie pozwalamy niszczyć polskich mediów i praworządności w Polsce. Z dużym niepokojem obserwujemy aktualne wydarzenia łamiące praworządność i domagamy się, a wręcz żądamy informacji i złożenia stosownych wyjaśnień przez premiera Donalda Tuska oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomieja Sienkiewicza odnośnie do wydarzeń dotyczących bezprawnego przejęcia mediów publicznych. Wzywamy do przywrócenia stanu sprzed 20 grudnia 2023 r. odnośnie do mediów publicznych.

Podpisali się senatorowie: Stanisław Karczewski, Waldemar Kraska, Robert Mamątow, Wojciech Skurkiewicz, Jan Hamerski, Jarosław Rusiecki, Anna Bogucka, Marek Pęk, Wiesław Dobkowski, Grzegorz Bierecki, Włodzimierz Bernacki, Ryszard Majer, Jerzy Chróścikowski… tutaj nieczytelne… Rafał Ambrozik, Krzysztof Słoń, Stanisław Gogacz, senator Bieńkowski, senator Alicja Zając, Janina Sagatowska, Michał Seweryński, Zdzisław Pupa, Marek Adam Komorowski, Maciej Górski, Wiktor Durlak, Mieczysław Golba.

I drugie oświadczenie grupy senatorów, oświadczenie senatorów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, skierowane do marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołowni.

(Sygnał timera)

(Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: Czas minął, Panie Senatorze.)

Ale to jest drugie oświadczenie.

(Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: 5 minut ma pan tylko.)

(Rozmowy na sali)

Po raz…

(Głos z sali: Do protokołu.)

(Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska: A może pan złożyć do protokołu to oświadczenie?)

W dniu 21 grudnia 2023 r. marszałek Sejmu Szymon Hołownia wygasił mandaty poselskie Mariuszowi Kamińskiemu oraz Maciejowi Wąsikowi w wyniku prawomocnego wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie. Naszym zdaniem to wygaszenie mandatów poselskich jest nieuzasadnione.

Posłowie Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik w listopadzie 2015 r. zostali ułaskawieni przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie bowiem z art. 139 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prezydent stosuje prawo łaski także przed uprawomocnieniem się wyroku, w postaci tzw. abolicji indywidualnej, co miało miejsce w tej konkretnej sprawie. Pogląd ten potwierdził Trybunał Konstytucyjny w dniu 2 czerwca 2023 r., stwierdzając, że Sąd Najwyższy nie ma kompetencji do sprawowania kontroli ze skutkiem prawnym wykonywania kompetencji prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie prawa łaski.

Uważamy więc, że mandaty poselskie Mariuszowi Kamińskiemu i Maciejowi Wąsikowi nie powinny zostać wygaszone na skutek zastosowania wobec nich prawa łaski.

Wzywamy marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołownię do cofnięcia postanowienia o wygaszeniu mandatów poselskich posłom Mariuszowi Kamińskiemu i Maciejowi Wąsikowi.

I tu podpisy 25 senatorów, tak jak przy poprzednim wniosku. (Oklaski)

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Chciałabym jednak państwu senatorom przypomnieć, że oświadczenia senatorskie nie mogą trwać dłużej niż 5 minut. Każdy senator może złożyć na piśmie niewygłoszone oświadczenie do protokołu. Jest regulamin i bardzo proszę na przyszłość do niego się stosować.

(Senator Marek Komorowski: Dobrze, Pani Marszałek.)

Dzisiaj to jest wyjątkowo, bo jest czas przedświąteczny, ale następnym razem będę, niestety, odbierała głos. Porządek w Senacie musi być.

Bardzo proszę, pan senator Kwiatkowski.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Pani Marszałek! Szanowni Państwo!

Postaram się w skrócie wygłosić 2 oświadczenia.

Pierwsze moje oświadczenie kieruję do ministra kultury oraz do ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego.

Jakie działania zostały podjęte przez oba resorty w związku z raportem Najwyższej Izby Kontroli z października tego roku pt. „TVP – Bizancjum za publiczne pieniądze”?

W raporcie tym możemy przeczytać, że w telewizji publicznej za czasów prezesa Kurskiego i jego następcy doszło do naruszenia zasad legalności, rzetelności, celowości i gospodarności w wydatkach publicznych. NIK stwierdziła nieprawidłowości o znacznym rozmiarze, które wskazują na to, że mogło dochodzić do zjawisk korupcjogennych, również związanych z tym, że część osób pobierała wynagrodzenie i jako pracownicy telewizji, i jako osoby, które miały zarejestrowaną działalność gospodarczą i otrzymywały środki finansowe z telewizji publicznej.

Chciałbym w tym miejscu wygłosić oświadczenie kierowane do obu panów ministrów i proszę o informację, jakie działania w związku z tymi ujawnionymi nieprawidłowościami zostały podjęte. Wiemy, że w tej sprawie Najwyższa Izba Kontroli złożyła zawiadomienie do prokuratury w związku z możliwością popełnienia przestępstwa.

Chciałbym się także dowiedzieć, jakie przepisy regulują sprawy związane z funkcjonowaniem spółek Skarbu Państwa, które przynoszą stratę. Przypomnę, że telewizja publiczna w zeszłym roku i w tym roku odnotowała stratę, mimo że w ostatnich latach została zasilona sumą ponad 7,5 miliarda zł jako rekompensatą za tzw. abonament, który notabene jest także zbierany.

To było oświadczenie kierowane do obu panów ministrów.

Teraz wygłoszę drugie oświadczenie, kierowane do ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

W związku z wnioskiem, który wpłynął do tegoż ministra od Łódzkiej Sieci Lokalnych Grup Działania, o objęcie szczególnym nadzorem postępowań odwoławczych w sprawie toczącego się konkursu na wybór lokalnych strategii rozwoju na lata 2023–2027, chciałbym się dowiedzieć, czy minister rolnictwa podjął już jakieś działania związane z potencjalnymi nadużyciami w toku rozpatrywania przez urząd marszałkowski w Łodzi przyznania środków finansowych – a dzisiaj na etapie środków odwoławczych – lokalnym grupom działania.

LGD to są organizacje, które są szczególnie istotne z punktu widzenia lokalnych społeczności. Otrzymują środki finansowe z funduszy europejskich na niezwykle potrzebne działania tych organizacji. W województwie łódzkim doszło do wysypu organizacji, które tworzą członkowie Prawa i Sprawiedliwości albo osoby z nimi powiązane. W tym procesie ważne decyzje podejmował także minister rolnictwa. Przypomnę, że ministrem rolnictwa w rządzie Mateusza Morawieckiego był pan Robert Telus.

I teraz chciałbym państwa poinformować, jakież to ciekawe stowarzyszenia zostały zawiązane w ostatniej chwili w celu, jak rozumiemy, ubiegania się o środki finansowe z nowej perspektywy budżetowej. Decyzje w tym zakresie podejmuje urząd marszałkowski w Łodzi, obsadzony przez Prawo i Sprawiedliwość. Powołano m.in. stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Nasza Ziemia”. Na podstawie KRS i powszechnie dostępnych akt rejestrowych możemy się dowiedzieć, że wśród członków założycieli tego stowarzyszenia znaleźli się: Rafał Skoczylas – dyrektor biura poselskiego posła Roberta Telusa, obecnie członek zarządu tego stowarzyszenia; sekretarz Rafał Wereszczak – asystent społeczny w biurze poselskim posła Telusa, obecnie członek komisji rewizyjnej tego stowarzyszenia; Tomasz Kopera – były dyrektor biura poselskiego posła na Sejm Roberta Telusa, obecnie dyrektor Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, skądinąd jednostki podległej kiedyś urzędowi marszałkowskiemu, teraz ministrowi rolnictwa; Dawid Kucharski – asystent przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wtedy, gdy tym przewodniczącym był pan Robert Telus.

Podany skład lokalnej grupy działania i reprezentacja w organach stowarzyszenia w mojej opinii powinny zostać ocenione w świetle znajdowania się osób uczestniczących w procesie naboru w sytuacji konfliktu interesów. Doszło bowiem do kuriozalnej sytuacji, że lokalne grupy działania z województwa łódzkiego składały odwołania do ministra będącego jednocześnie osobą powiązaną z członkami założycielami lokalnej grupy działania składającej wniosek w tym samym naborze. W związku z tym konflikt obszarowy może skutkować wyłączeniem innej lokalnej grupy działania, gdyby pieniądze zostały przyznane tej powołanej przez współpracowników Roberta Telusa.

Z uwagi na to, że to oświadczenie jest skierowane tylko do ministra rolnictwa, skupiłem się na jednej lokalnej grupie działania. Skład kolejnych nowo powołanych grup w Łodzi również wykazuje związki polityczne i personalne z działaczami Prawa i Sprawiedliwości. Stąd będę prosił ministra rolnictwa o analizę tej sytuacji. Dziękuję bardzo.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, pan senator Piotr Woźniak.

Senator Piotr Woźniak:

Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo!

2 oświadczenia, dotyczące 2 różnych kwestii. Zacznę od oświadczenia, które kieruję do ministra finansów oraz do ministra zdrowia.

1 stycznia 2024 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którymi Narodowy Fundusz Zdrowia ma zapewniać finansowanie dyżurów aptek ogólnodostępnych dla ludności w miastach powiatowych w wymiarze co najmniej 4 godzin w dni wolne od pracy i w wymiarze 2 godzin w porach wieczornych, maksymalnie do godziny 23.00. Jednocześnie ustawa daje samorządom terytorialnym możliwość ustanowienia, no i oczywiście, co się z tym wiąże, finansowania dyżurów w większym wymiarze godzinowym. Jak państwo się domyślacie, kij ma dwa końce. Z jednej strony oznacza to jakiś minimalny stopień zabezpieczenia dostępności aptek, z drugiej zaś oznacza dodatkowe wydatki dla samorządów terytorialnych, gdyby chciały one ludności zapewnić stały dostęp do choćby 1 apteki w powiecie. Wydaje się, że co najmniej 1 apteka działająca w systemie całodobowym w skali całego powiatu to powinien być pewnego rodzaju standard w krajach Unii Europejskiej, a nawet jest to konieczność, w moim głębokim przekonaniu.

Zapewnienie opieki zdrowotnej to zadanie państwa. Dlaczego więc zaspokojenie potrzeb ludności w zakresie dostępu do leków zrzuca się wyłącznie na samorządy? Z moich wstępnych obliczeń wynika, że zapewnienie dyżurów całodobowych przez 1 tylko aptekę to wydatek ok. 400–500 tysięcy zł, oczywiście w skali roku, a takimi środkami samorządy terytorialne w przeważającej większości nie dysponują. Ale już w skali budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia wydaje się to możliwe. W związku z tym zgłaszam to oświadczenie. W mojej opinii – i nie tylko mojej – jest to niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego wszystkim Polakom, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach, ale także w miastach na prawach powiatu.

To oświadczenie kieruję oczywiście do 2 ministrów: do ministra finansów i ministra zdrowia.

Sprawdzam szybko czas… Jestem mniej więcej w połowie, w związku z czym szybciutko przedstawię drugie.

Szanowni Państwo, Szanowna Pani Marszałek, drugie oświadczenie.

Drugie oświadczenie jest z zupełnie innej dziedziny, kieruję je do ministra infrastruktury.

1 stycznia 2024 r. wchodzi w życie przepis wprowadzający obowiązek rejestracji nowo zakupionych pojazdów w ciągu 30 dni od daty zakupu, tym samym ten obowiązek zastąpi obowiązek zgłoszenia nabycia pojazdu. I to jest bezsprzeczny fakt. Ten przepis jest nawet potrzebny, porządkuje on stan legislacji, zwłaszcza w obrocie majątkowym. Wprowadziła go ustawa z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. I to jest rzecz niezaprzeczalna, niekwestionowalna.

Z kolei od 31 stycznia 2022 r. obowiązują przepisy art. 73 ust. 1a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którymi możliwe jest zachowanie dotychczasowych numerów rejestracyjnych, w tym tablic rejestracyjnych, które spełniają wymagania określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.

O co wnoszę? Wnoszę o zmianę tego rozporządzenia, dlatego że od 1 stycznia – mówiąc wprost i literalnie – mamy w Polsce jeszcze ok. 860 tysięcy pojazdów na tzw. czarnych, starych tablicach. W większości przypadków są to pojazdy 25-, 30- i 40-letnie, których numery mają charakter czysto historyczny. Zmiana tego przepisu, zmiana tego rozporządzenia pozwoliłaby właścicielom na zachowanie dotychczasowych tablic rejestracyjnych o charakterze historycznym. Krótko mówiąc, bardzo dużo ludzi oczekuje zmiany tego rozporządzenia, ponieważ obrót tymi pojazdami jest drastycznie ograniczony w wyniku tego, że do starych pojazdów trzeba zakładać nowoczesne tablice rejestracyjne. Zarówno kolekcjonerzy, jak i pasjonaci motoryzacji nie są z tego powodu zadowoleni.

Krótko mówiąc, wnoszę o zmianę tego rozporządzenia, która umożliwi zachowanie czarnych tablic rejestracyjnych pojazdów mających powyżej 25 lat, tzn. należy oczywiście w tym zakresie wprowadzić zmianę, która umożliwi zachowanie tych tablic lub określi odstępstwa od owego rozporządzenia.

To oświadczenie, Pani Marszałek, składam do ministra infrastruktury z gorącą prośbą o przyjrzenie się temu tematowi. Posiadaczy takich pojazdów jest w Polsce – uwaga! – 860 tysięcy. Dziękuję bardzo.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Bardzo proszę, pan senator Krzysztof Bieńkowski.

Senator Krzysztof Bieńkowski:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Szanowni Państwo!

Moje dzisiejsze oświadczenie dotyczy sytuacji, o której już wspominałem na początku dzisiejszego posiedzenia Senatu, a mianowicie bulwersującej sprawy zdjęcia przez wojewodę Komorskiego w Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie symbolu religijnego, czyli krzyża.

Symbol religijny, jakim jest krzyż, od początku naszego państwa związany jest z państwowością, z mieszkańcami Polski i terenów, na których zawsze mieszkali Polacy. Zresztą nie tylko Polacy, bo cała Europa to obszar, który, można powiedzieć, zaznaczano, budując kościoły i stawiając krzyże. Tam, dokąd sięgały świątynie chrześcijańskie, była Europa. Krzyż był obecny w państwie polskim, tak jak wspomniałem, od początku dziejów. W trakcie rozwoju państwa polskiego również był obecny. Dopiero zabory sprawiły, że z symbolem krzyża Polacy związali swoje nadzieje na odzyskanie wolności i niepodległości. Później, gdy je odzyskali, krzyż również był obecny w państwie polskim jako symbol wiary wielu mieszkańców naszej ojczyzny. Gdy przyszła okupacja, tzn. w czasie II wojny światowej, ten symbol został zniszczony – był zdejmowany przez okupantów. Niestety, później znów ten symbol był niszczony, tym razem przez kolejną zarazę, czerwoną zarazę komunistyczną. Jednak Polacy w ramach działań opozycyjnych gromadzili się wokół tego symbolu, związanego z religią, ale też z polskością i z naszą historią. Tak się działo przez cały ten czas, do 1989 r. I dlatego wtedy ponownie te symbole religijne, właśnie krzyże, zawisły w różnych urzędach, w szkołach, powróciwszy na swoje miejsce po tych okresach, gdy Polacy sami nie mogli decydować o swoim państwie.

Krzyż to był symbol, który nigdy nie był podważany, aż do, jak widzę, dzisiejszego dnia, gdy to wojewoda dokonał aktu zmierzającego do tego, żeby zdjąć ten krzyż. Jest to sprawa dla mnie skandaliczna. Po pierwsze, jak można mówić o tolerancji religijnej, skoro w czasie przedświątecznym – ale choćby i w każdym innym czasie – robi się takie rzeczy? Wiemy, jak oburzaliśmy się – pani marszałek również – gdy symbole religijne były atakowane tutaj, w polskim parlamencie. Po drugie, jak można było w tak symboliczny sposób, wykonując takie gesty, napluć społeczności katolickiej w twarz? Jak budować wspólnotę, gdy tej społeczności wyrządza się, moim zdaniem, krzywdę moralną? I tu nie chodzi tylko o mieszkańców Lubelszczyzny czy województwa lubelskiego, gdzie ten wojewoda ma swoją jurysdykcję, bo to oddziałuje też na cały kraj. Nie uważam tego działania za zgodne z polską racją stanu i z tym, co chcemy budować na wolności religijnej. Bo chciałbym przypomnieć, że chrześcijaństwo i Polska związana z chrześcijaństwem to był zawsze dom tolerancji. Tutaj, do nas, zjeżdżali wszyscy, którzy byli gnębieni za swoją religię, za wyznanie, bo mimo że w Polsce zawsze wiara katolicka stanowiła większość, to zawsze byliśmy tolerancyjni. A jeśli będziemy zdejmować krzyże i odcinać się od tych swoich korzeni, to nie wiem, jak będzie wyglądała tolerancja i jak będzie wyglądała nasza przyszłość w tym zakresie.

Dlatego też mam nadzieję, że minister spraw wewnętrznych i administracji odbędzie stosowną rozmowę ze swoim podwładnym, wojewodą lubelskim, w celu wyjaśnienia mu, jakie zadania stoją przed wojewodą.

Państwu życzę dużo spokoju w okresie przedświątecznym, radości, wesołych świąt. Mam nadzieję, że nikt żłobka nie będzie likwidował – choć słyszałem, że właśnie w Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie zlikwidowano nawet żłobek, symbol świąt Bożego Narodzenia. Dziękuję bardzo.

Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska:

Dziękuję.

Informuję, że protokół czwartego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej XI kadencji zostanie udostępniony senatorom w terminie 30 dni po posiedzeniu Senatu w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.

Zamknięcie posiedzenia

Zamykam czwarte posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej XI kadencji.

(Marszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)

Dziękuję wszystkim bardzo serdecznie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 24)

Odpowiedź nie została jeszcze udzielona.