Narzędzia:

Posiedzenie: 4. posiedzenie Senatu RP XI kadencji, 2 dzień


20 i 22 grudnia 2023 r.
Przemówienia z dnia poprzedniego

Przemówienie senatora Beniamina Godyli w dyskusji nad punktem 4. porządku obrad

Przemówienie senatora Beniamina Godyli w dyskusji nad punktem 4. porządku obrad

Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Głównym założeniem ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego jest wydłużenie do końca 2024 r. terminu spłaty zobowiązań Polskiej Grupy Górniczej, wynoszących ok. 820 milionów zł, z tytułu niezapłaconych składek ZUS oraz pożyczki udzielonej przez PFR.

W przypadku nieprzyjęcia przedłożonej nowelizacji będziemy mieć do czynienia z poważnym problemem, ponieważ spółka nie posiada środków na spłatę swoich zobowiązań. Ustawa pokazuje, iż górnictwo jest w bardzo złej kondycji. Warto także dodać, że problemy górnictwa oraz sektora energetycznego, w obliczu obowiązku osiągnięcia założonych celów polityki klimatycznej UE oraz odcięcia się od importu węgla rosyjskiego, będą się tylko nasilać.

Z uwagi na fakt, iż przychody w górnictwie są generowane sezonowo, a co za tym idzie, występuje sezonowość zysku w przeciwieństwie do opodatkowania, proponuje się zwolnić podmioty objęte nowym systemem wsparcia z obowiązku wpłaty do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Proponowane rozwiązanie ma zapewnić płynność finansową spółki.

Z uwagi na sytuację, w której znajduje się Polska Grupa Górnicza, należy zauważyć, iż zmiany w prawie są potrzebne. Nasuwa się tu jednak pytanie, dlaczego są one wprowadzane tak późno. Niestety, w tym momencie wychodzi na jaw, w jak nieudolny sposób poprzedni rząd kierował górnictwem. Sprowadzone tony węgla, zanik systemu dystrybucji oraz ceny węgla na świecie i gigantyczne koszty – widzimy, do czego doprowadziło to spółkę. Dziękuję bardzo.

Przemówienie senator Agnieszki Gorgoń-Komor w dyskusji nad punktem 4. porządku obrad

Przemówienie senator Agnieszki Gorgoń-Komor w dyskusji nad punktem 4. porządku obrad

Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo Senatorowie!

Zebraliśmy się tutaj dzisiaj, aby omówić istotną nowelizację ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego dotyczącą wydłużenia terminu spłaty zobowiązań przez spółki węglowe. Chciałabym podkreślić, że mamy do czynienia z sytuacją, w której istnieje konieczność interwencji legislacyjnej, tak aby wesprzeć te przedsiębiorstwa odgrywające kluczową rolę w naszym kraju.

Wydłużenie terminu spłaty zobowiązań, zwłaszcza w kontekście składek na ubezpieczenia społeczne oraz wsparcia finansowego udzielonego przez Polski Fundusz Rozwoju, jest niezbędne dla zapewnienia stabilności sektora węglowego. To dziedzina, która stanowi fundament polskiej gospodarki, a także zapewnia tysiące miejsc pracy. Jednocześnie nie możemy przemilczać problemów, jakie dotknęły spółki węglowe. Rząd Prawa i Sprawiedliwości poprzez politykę obsadzania kluczowych stanowisk w tych przedsiębiorstwach partyjnymi działaczami doprowadził te spółki na skraj upadku. Ważne, abyśmy byli świadomi, że decyzje personalne miały wpływ na sytuację finansową tych spółek. Przykłady takie jak obsadzanie stanowisk według kryterium partyjnego zamiast kompetencji niestety były zauważalne.

Patrząc w przyszłość, chcemy zaakcentować pozytywny kierunek zmian. Nowe Ministerstwo Przemysłu pod kierownictwem prof. Czarneckiej zobowiązuje się do troski o rozwój regionu śląskiego. Planujemy stworzenie nowych miejsc pracy i podjęcie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego tego obszaru. Wierzymy, że podejmowane dzisiaj działania legislacyjne będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości spółek węglowych, a także dla regionu śląskiego. Mamy nadzieję, że nowa polityka przemysłowa będzie skierowana na odbudowę i modernizację tego sektora, co przyczyni się do zrównoważonego rozwoju gospodarczego całej Polski.

Dziękuję za uwagę i liczę na konstruktywną dyskusję w tej Izbie.

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 4. porządku obrad

Przemówienie senatora Ryszarda Świlskiego w dyskusji nad punktem 4. porządku obrad

Pani Marszałek! Panie i Panowie Senatorowie!

Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego to odpowiedź na kryzys energetyczny spowodowany wojną w Ukrainie, wprowadzeniem embarga na węgiel rosyjski, drastycznym wzrostem cen gazu i, co za tym idzie, zwiększeniem zapotrzebowania na węgiel kamienny w całej Europie.

Proponowane zmiany polegają na wydłużeniu terminu spłaty zobowiązań pieniężnych z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika i płatnika oraz niektóre instytucje państwowe, a także na zwolnieniu przedsiębiorstw górniczych z obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Jest to działanie, które nie tylko przyniesie korzyści finansowe dla przedsiębiorstw, lecz także stworzy warunki do skoncentrowania się na inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla długoterminowego rozwoju górnictwa węgla kamiennego. Rozwiązanie to ma przynieść ulgę przedsiębiorcom związanym z górnictwem oraz umożliwić im lepsze planowanie finansowe, a także dostosowanie się do trudnych warunków, z jakimi borykają się w związku z dzisiejszym kryzysem energetycznym.

Apeluję o wsparcie procedowanej ustawy, gdyż pozwala ona na skuteczną walkę z kryzysem energetycznym, który dotknął także branżę górnictwa węgla kamiennego, stanowiącą bardzo ważny element naszej gospodarki i tradycji. Dziękuję za uwagę.

Przemówienie senatora Henryka Piotra Siedlaczka w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Przemówienie senatora Henryka Piotra Siedlaczka w dyskusji nad punktem 6. porządku obrad

Szanowna Pani Marszałek!

Przez lata w ustawie o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej, którą uchwala się razem z budżetem na dany rok, wprowadzano przepisy zamrażające część kwot, które ustawa – Karta Nauczyciela i ustawa – Prawo oświatowe przyznają nauczycielom. W ustawie na rok 2024 niczego takiego nie znajdziemy, co oznacza, że kwoty wykładane na nagrody i doskonalenie zawodowe wzrosną, podobnie jak odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Brak takich przepisów w ustawie okołobudżetowej oznacza duży wzrost tych kwot – uwzględnione zostaną podwyżki od 2018 do 2024 r., bo wynagrodzenia nauczycieli mają wzrosnąć 1 stycznia 2024 r.

Prace nad wdrażaniem pierwszych zmian w oświacie mocno przyspieszają. Barbara Nowacka, nowa ministra edukacji, zapowiada m.in. konsultacje z ZNP i przedstawicielami organizacji pozarządowych. Na pierwszy rzut idzie m.in. kwestia wywalczonych podwyżek dla nauczycieli. W projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. – w wersji minimum, czyli tej zaproponowanej przez ówczesny rząd Zjednoczonej Prawicy – przewidziano 12,3% podwyżki dla pedagogów. Rząd Donalda Tuska zakłada m.in. 30-procentowe podwyżki dla nauczycieli. Związek Nauczycielstwa Polskiego wzywał przyszły rząd do podwyższenia nauczycielskich wynagrodzeń z dniem 1 stycznia 2024 r. o co najmniej 1 tysiąc 500 zł.

Pojawia się jednak pytanie: kiedy zostaną wypłacone pensje w nowej wysokości i jaka będzie ostateczna decyzja dotycząca bazy procentowej tych podwyżek? Tym bardziej że do chwili obecnej nie potwierdzono jeszcze, jak będzie wyglądać kwestia przeliczenia lub wyrównania płac, jeśli chodzi o komplet dodatków przysługujących nauczycielom. Już wiadomo, że podwyżki nie zostaną wypłacone w styczniu, ponieważ budżetu nie uda się przyjąć do 1 stycznia.

Szanowna Pani Marszałek, rok 2023 dobiega końca, a wiele kwestii wciąż pozostaje w sferze domysłów. Brakuje konkretnych ustaleń, podczas gdy środowisko nauczycielskie z niecierpliwością oczekuje zapowiedzianych rozwiązań. Wyrażam nadzieję, że sprawa ta zostanie potraktowana priorytetowo i konkretne ustalenia zapadną niezwłocznie, tak szybko, jak tylko to będzie możliwe.