Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 232) w dniu 17-10-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (232.)

w dniu 17 października 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji nr 188 dotyczącej pracy w sektorze rybołówstwa, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 14 czerwca 2007 r. (druk senacki nr 1330, druki sejmowe nr 3749 i 3780).

2. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w dniu 13 lutego 2004 r. w Londynie (druk senacki nr 1328, druki sejmowe nr 3717 i 3739).

3. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, sporządzonego w Strasburgu dnia 10 października 2018 r. (druk senacki nr 1329, druki sejmowe nr 3696 i 3773).

4. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia ustanawiającego Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, sporządzonego w Rzymie dnia 13 czerwca 1976 r. (druk senacki nr 1331, druki sejmowe nr 3750 i 3814).

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)

Przewodniczący Marek Rocki:

Witam państwa.

Rozpoczynamy dwieście trzydzieste drugie posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Porządek obrad jest następujący. Punkt pierwszy: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji nr 188 dotyczącej pracy w sektorze rybołówstwa, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 14 czerwca 2007 r.; druk senacki nr 1330, sejmowe nr 3749 i 3780.

Punk drugi: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w dniu 13 lutego 2004 r. w Londynie; druk senacki nr 1328, druki sejmowe nr 3717 i 3739.

Punkt trzeci: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, sporządzonego w Strasburgu dnia 10 października 2018 r.; druk senacki nr 1329, druki sejmowe nr 3696 i 3773.

I punkt czwarty: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia ustanawiającego Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, sporządzonego w Rzymie dnia 13 czerwca 1976 r.; druk senacki nr 1331, druki sejmowe nr 3750 i 3814.

Witam obecnych na naszym posiedzeniu pana ministra Piotra Wawrzyka z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Karola Okońskiego z Ministerstwa Cyfryzacji, dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Roberta Piłata z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, panią minister Annę Moskwę z Ministerstwa Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej, a także panią naczelnik wydziału w Departamencie Dialogu i Partnerstwa Społecznego Magdalenę Wysocką-Madej z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Witam wszystkich pozostałych przedstawicieli ministerstw.

Punkt 1. porządku obrad: Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji nr 188 dotyczącej pracy w sektorze rybołówstwa, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 14 czerwca 2007 r. (druk senacki nr 1330, druki sejmowe nr 3749 i 3780)

Punkt pierwszy, praca w sektorze rybołówstwa.

Kto przedstawia?

Bardzo proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Zapisy, które są w tej konwencji, były już przedmiotem prac Senatu w związku z tym, że równolegle procedowaliśmy ustawę, która wdraża zapisy tej konwencji. Tak więc większość tych przepisów była już w Senacie omawiana.

Jest to konwencja, która zapewnia rybakom godziwe warunki pracy, przede wszystkim w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących warunków pracy na statku, zakwaterowania, wyżywienia, ale też warunków bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

Jednocześnie, tak jak wspominałam, jest już w tym momencie przygotowana do podpisu prezydenta ustawa wdrażająca wszystkie zapisy tej konwencji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś chce zabrać głos? Pan minister Wawrzyk? Nie.

Poproszę o opinię Biuro Legislacyjne.

Główny Ekspert w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko:

Katarzyna Konieczko, Biuro Legislacyjne.

Biuro nie zgłasza do ustawy żadnych uwag. Dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ustawy o ratyfikacji tej konwencji.

Kto z państwa jest za? (7)

Dziękuję bardzo.

Czy pan senator Majer zechce być sprawozdawcą?

(Senator Ryszard Majer: Tak, oczywiście.)

Dziękuję bardzo.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w dniu 13 lutego 2004 r. w Londynie (druk senacki nr 1328, druki sejmowe nr 3717 i 3739)

Punkt drugi to rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami.

Ponownie pani minister?

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa:

Dziękuję bardzo.

Z kolei ta konwencja wdraża przepisy dotyczące ochrony środowiska morskiego, w naszym wypadku – Morza Bałtyckiego. Przede wszystkim dotyczy to funkcjonowania, rozprzestrzeniania się gatunków obcych i patogenów wskutek operacji balastowych na statkach. Oczywiście w sposób pośredni konwencja wpływa na ochronę zdrowia, życia, mienia i zasobów.

Jeżeli chodzi o wdrożenie konwencji na poziomie krajowym, to równolegle procedowana jest ustawa – wczoraj była w Sejmie – która wdraża szczegółowe zapisy tej konwencji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Poproszę o opinię Biuro Legislacyjne.

Główny Ekspert w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko:

Dziękuję.

Tak jak wcześniej, bez uwag.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa senatorów?

Pani senator Czudowska.

Senator Dorota Czudowska:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Pani Minister, czy może pani powiedzieć troszkę więcej na temat tych substancji balastowych? Co to takiego jest?

Przewodniczący Marek Rocki:

Bardzo proszę.

Główny Specjalista w Wydziale Ochrony Środowiska Morskiego w Departamencie Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Joanna Łyjak:

Dzień dobry.

Joanna Łyjak, Departament Gospodarki Morskiej, Wydział Ochrony Środowiska Morskiego.

Wody balastowe statku służą do tego, by zachować stateczność statku. Są one pobierane w porcie, gdzie statek wyładowuje ładunek. Potem, kiedy pobiera ładunek, te wody są spuszczane w innym porcie. I przez to jest właśnie zagrożenie przenoszenia z odległych portów, np. z Azji, obcych gatunków lub patogenów i bakterii do wód morskich naszego obszaru Morza Bałtyckiego. Stanowi to zagrożenie, ponieważ te obce gatunki mogą wypierać gatunki rodzime i zaburzać stan ekosystemu. Ale mogą też powodować straty w infrastrukturze – porastają one rury i kadłuby statków, co stanowi zagrożenie. I z tym właśnie problemem Międzynarodowa Organizacja Morska walczy już prawie 20 lat, m.in. właśnie podejmując taką konwencję. Dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Czy mamy inne zgłoszenia?

Pani senator Zając.

Senator Alicja Zając:

Oczywiście nie wszystkie obiekty poruszające się na wodach Morza Bałtyckiego zawierają te wody balastowe. Jak to będzie w przypadku promów?

Ta poprzednia ustawa również obejmuje w swojej części rozdział poświęcony wodom balastowym, tak?

Główny Specjalista Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Joanna Łyjak:

Jeśli chodzi o konwencję, to obejmuje ona wszystkie statki, które poruszają się po wodach międzynarodowych, a więc również promy. Promy mają jednak bardzo małe zbiorniki balastowe, ponieważ większość balastu stanowią tak naprawdę pasażerowie. I na Morzu Bałtyckim stosowane jest rozwiązanie, by blokować zbiorniki wód balastowych, ponieważ one tak naprawdę nie są bardzo potrzebne w promach. Tak więc jeśli chodzi o promy, to ten problem nie jest tak bardzo istotny jak w przypadku…

(Głos z sali: Jedynie promy nie mają tych zbiorników?)

One mają zbiorniki, ale bardzo małe, tak więc ta wymiana wód balastowych w przypadku promów nie stanowi tak dużego problemu. Dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy mamy inne pytania, wątpliwości? Nie.

Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ustawy o ratyfikacji konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami.

Kto z państwa jest za? (6)

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś był przeciw? Nie

Czy ktoś wstrzymał się od głosu? Nie.

Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała ustawę.

Czy pani senator Zając zechce sprawozdawać?

(Senator Alicja Zając: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Punkt 3. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, sporządzonego w Strasburgu dnia 10 października 2018 r. (druk senacki nr 1329, druki sejmowe nr 3696 i 3773)

Punkt trzeci: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych.

Pan minister Okoński, bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński:

Proszę państwa, konwencja Rady Europy o ochronie danych osobowych, nazywana konwencją 108, jest zmieniana obecnie w zakresie przede wszystkim przedmiotowym, dlatego że wbrew nazwie również obejmie nie tylko automatyczne przetworzenie danych osobowych, ale każde przetworzenie danych osobowych, które występuje też w obrocie międzynarodowym. Wprowadza się też ważną definicję zgody podmiotu, która musi być dobrowolna, wyraźna, świadoma i jednoznaczna. Ponadto wprowadza się pewne ułatwienia w zakresie przekazywania danych poza granice państw stron i wzmacnia rolę komitetu konwencji, który istniał, ale miał rolę konsultacyjną, a teraz będzie miał też rolę oceniającą i monitorującą.

Generalnie wszystkie te zmiany są związane z dynamicznym rozwojem technologii, globalizacji. I, co ważne, co trzeba podkreślić, ta konwencja Rady Europy jest obecnie de facto jedynym takim międzynarodowym aktem prawnym, który obowiązuje między państwami stronami i wykracza poza obręb Unii Europejskiej, gdzie oczywiście obowiązuje rozporządzenie ogólne o ochronie danych osobowych.

Konwencja po zmianach, pomimo różnic terminologicznych, jest zgodna też z RODO i nie powoduje konieczności dokonywania zmian w obowiązującym ustawodawstwie. Nie powoduje też skutków finansowych dla sektora finansów publicznych i dla budżetu państwa.

Tak że bardzo proszę komisję o pozytywną opinię.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Opinia Biura Legislacyjnego?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Aldona Figura, Biuro Legislacyjne.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.

Dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.

Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne rozpatrzenie tej ustawy.

Kto z państwa jest za? (6)

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś był przeciw? Nie.

Czy ktoś wstrzymał się od głosu? Nie.

Czy pan senator Majer… Albo może nie, żeby to rozłożyć… Pan senator Ślusarz?

(Głos z sali: Wyszedł.)

A, wyszedł akurat. To jednak senator Majer będzie sprawozdawcą.

Dziękuję bardzo.

Punkt 4. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia ustanawiającego Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, sporządzonego w Rzymie dnia 13 czerwca 1976 r. (druk senacki nr 1331, druki sejmowe nr 3750 i 3814)

Punkt czwarty to ustawa o ratyfikacji Porozumienia ustanawiającego Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa.

Pan minister, bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Na wstępie należy podkreślić, że w ramach systemu Narodów Zjednoczonych istnieją 3 organizacje zajmujące się kwestiami rolnictwa i obszarów wiejskich. Są to Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa, czyli FAO, Światowy Program Żywnościowy, czyli WFP, oraz Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, czyli IFAD. Celem IFAD jest mobilizacja dodatkowych zasobów i udostępnianie ich na preferencyjnych warunkach na potrzeby rozwoju rolnictwa w rozwijających się państwach członkowskich.

Rzeczpospolita jest członkiem 2 z tych organizacji: FAO i WFP. Przed 2019 r. Polska nigdy nie wnioskowała o członkostwo w IFAD. Polska jest jednym z zaledwie 2 krajów członkowskich ONZ spośród 50 największych gospodarek świata, które nie są członkami IFAD. Jest jedynym należącym do OECD państwem o populacji powyżej 25 milionów, który nie jest członkiem IFAD, oraz jest jednym z zaledwie 12 krajów, które są członkami ONZ, Banku Światowego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, czyli EBOR, ale nie są członkami IFAD.

Przystąpienie do IFAD stanowiłoby wyraz wagi, jaką Polska przywiązuje do wzrostu zaangażowania w sprawy międzynarodowe. Na forum IFAD będzie możliwe włączenie się w debaty i procesy decyzyjne podejmowane na rzecz globalnego rozwoju oraz służące realizacji celów zrównoważonego rozwoju określonych w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Członkostwo w IFAD pozwoli Polsce kontynuować wzrost zaangażowania w sprawy o charakterze ponadnarodowym i zwiększenie siły oddziaływania na międzynarodową politykę w dziedzinie rozwoju. W szczególności chodzi tu o transfer polskich technologii w sektorze rolnym do krajów rozwijających się, wymianę know-how z innymi krajami wysoko rozwiniętymi, świadczącymi pomoc rozwojową, dostęp do wyspecjalizowanej wiedzy IFAD w celu realizacji krajowych celów rozwojowych, wzmocnienie wpływu na realizację priorytetowych działań na rzecz rozwoju, zwiększenie uczestnictwa podmiotów polskiego sektora prywatnego w procesach rozwojowych w krajach rozwijających się m.in. poprzez inwestycje infrastrukturalne w rolnictwie oraz sprzedaż maszyn rolniczych, promocję polskiego rolnictwa wśród krajów systemu Narodów Zjednoczonych, a także zatrudnienie obywateli polskich w IFAD na stanowiskach specjalistycznych.

Należy podkreślić, że członkostwo w IFAD nie wiąże się z żadnymi obowiązkowymi płatnościami do budżetu funduszu. Wpłaty mają wyłącznie charakter dobrowolny. Niemniej jednak wysokość wpłat determinuje wpływ na decyzje podejmowane przez fundusz. Żaden kraj członkowski IFAD nie ponosi z tytułu swojego członkostwa odpowiedzialności za działania lub zobowiązania funduszu.

Wysoka Komisjo, wnoszę o przyjęcie właśnie tej ustawy, będącej projektem rządowym, o ratyfikacji porozumienia ustanawiającego Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa IFAD sporządzonego w Rzymie dnia 13 czerwca 1976 r.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Opinia Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Nie mam uwag.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy są głosy w dyskusji w tej sprawie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji tego porozumienia.

Kto z państwa jest za? (8)

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś był przeciw? Nie.

Czy ktoś wstrzymał się od głosu? Nie.

Jak sądzę, pan senator Chróścikowski będzie chciał być sprawozdawcą.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Prawdopodobnie było to ostatnie posiedzenie komisji w tej kadencji.

Dziękuję państwu bardzo. Zamykam to posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 15)