Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 212) w dniu 07-05-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (212.)

w dniu 7 maja 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie strategicznym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Japonią, z drugiej strony, sporządzonej w Tokio dnia 17 lipca 2018 r. (druk senacki nr 1157, druki sejmowe nr 3300 i 3341).

2. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej – Interpol dotyczącej przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej, podpisanej w Lyonie dnia 9 kwietnia 2019 r. (druk senacki nr 1162, druki sejmowe nr 3392 i 3400).

3. Akt nieustawodawczy bez uwag – propozycja: COM(2019) 132.

4. Akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 165, COM(2019) 194.

5. Akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja nie wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 146, COM(2019) 167, COM(2019) 171, COM(2019) 172, COM(2019) 173, COM(2019) 181, COM(2019) 184, COM(2019) 189.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Jarosław Obremski)

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Witam wszystkich bardzo serdecznie.

To nie wykład uczelniany, a w związku z tym zaczynamy punktualnie.

Otwieram dwieście dwunaste posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej IX kadencji.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad? Domyślam się, że nikt.

Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.

Chciałbym powitać zaproszonych gości: pana sekretarza stanu Jarosława Zielińskiego, pana podsekretarza stanu Marcina Przydacza i zastępcę komendanta głównego Policji, pana Kamila Brachę. Ośmielam się już nie czytać całej listy. W każdym razie witam bardzo serdecznie.

Zgodnie z regulaminem chciałbym zapytać, czy na sali znajduje się osoba wykonująca zawodowo działalność lobbingową?

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie strategicznym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Japonią, z drugiej strony, sporządzonej w Tokio dnia 17 lipca 2018 r. (druk senacki nr 1157, druki sejmowe nr 3300 i 3341)

W związku z tym przechodzimy do punktu pierwszego porządku obrad: rozpatrzenie ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o ratyfikacji Umowy o partnerstwie strategicznym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Japonią, z drugiej strony, sporządzonej w Tokio 17 lipca 2018 r.

Bardzo proszę pana ministra o wprowadzenie do tej ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz:

Bardzo dziękuję.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Dnia 12 kwietnia bieżącego roku została uchwalona ustawa ratyfikacyjna umowy o partnerstwie strategicznym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jej strony, a Japonią, z drugiej strony, sporządzonej w Tokio dnia 17 lipca 2018 r. Dla Unii Europejskiej zawarcie nowej umowy jest wyrazem dążenia do pogłębionej współpracy ze strategicznym z punktu widzenia gospodarczego, politycznego…

(Brak nagrania)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz:

Nie słychać. Czy to znaczy, że mam powtórzyć? Chyba nie?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

To pokrótce, bo…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Bardzo proszę. Pokrótce…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

12 kwietnia została uchwalona przez Sejm ustawa o ratyfikacji umowy o partnerstwie strategicznym między UE a Japonią. I, tak jak przed chwilą powiedziałem, dla Unii Europejskiej jest ona wyrazem dążenia do współpracy ze strategicznym w Azji partnerem pod względem zarówno gospodarczym i politycznym, jak i bezpieczeństwa. Dla Japonii z kolei ma ona stanowić podstawę do szerszej współpracy, nie tylko gospodarczej.

Umowa o partnerstwie strategicznym w znaczący sposób rozszerza zakres współpracy w obszarze wymiaru sprawiedliwości, spraw wewnętrznych oraz współpracy przy zwalczaniu terroryzmu i cyberprzestępczości, ponadto stwarza możliwość współpracy w takich dziedzinach jak: środowisko i zmiany klimatyczne, zagadnienia sanitarne i fitosanitarne, badania naukowe, innowacje, społeczeństwo informacyjne, kultura, turystyka, energia i transport.

Ważnym elementem jest także ustanowienie wspólnego komitetu, organu składającego się z przedstawicieli stron, którego głównym zadaniem będzie prowadzenie konsultacji oraz nadzór nad realizacją celów tejże umowy.

Wejście w życie umowy wpisuje się w założenia i cele polityki zagranicznej Rzeczypospolitej wobec Japonii. Polska uznaje, że pod względem potencjału gospodarczego, stabilności politycznej, znaczenia dla światowego i regionalnego bezpieczeństwa oraz stopnia aktywności na arenie międzynarodowej, a także otwartości i zaangażowania we współpracę z Unią Europejską Japonia jest partnerem o znaczeniu strategicznym. Z tego względu wzajemne stosunki wymagają nadania im wyższej rangi i ujęcia ich w nową formułę prawną. I temu czyni zadość przedmiotowa umowa.

Wejście tej umowy w życie przyczyni się do wzmocnienia stosunków Unii Europejskiej z Japonią pod względem ekonomicznym i nie spowoduje żadnych bezpośrednich obciążeń finansowych dla Rzeczypospolitej. W długoterminowej perspektywie sprzyjać będzie wzrostowi kontaktów między społeczeństwami Japonii i krajów Unii Europejskiej, co w oczywisty sposób dotyczy również Polski. Będzie miało wpływ na sytuację podmiotów prawa krajowego prowadzących działalność gospodarczą – zarówno dla osób fizycznych, jak i dla osób prawnych, które oczywiście są zainteresowane pośrednim lub bezpośrednim udziałem w wymianie handlowej, świadczeniem usług lub prowadzeniem działalności gospodarczej na terytorium Japonii. Jak wszyscy wiemy, nie jest to łatwy rynek, więc tym bardziej powinniśmy naszym przedsiębiorcom ułatwiać tego typu możliwości i kontakty.

W celu wykonania umowy nie jest konieczne przyjęcie określonych środków prawnych, a jej wejście w życie nie spowoduje konieczności zmiany polskiego prawa.

Ze względu na mieszany charakter umowy wynikający z zakresu kompetencji UE oraz państw członkowskich, określonych w Traktacie o Unii Europejskiej oraz w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wejście w życie umowy wymaga przeprowadzenia odpowiedniej procedury wyrażenia zgody na związanie we wszystkich państwach członkowskich UE, w tym w Rzeczypospolitej. Należy mieć ponadto na uwadze, że od 1 lutego 2019 r. umowa jest stosowana tymczasowo, a postanowienia stosowane tymczasowo wywołują takie same skutki prawne, jak gdyby umowa weszła już w życie.

Umowa ta stanowi mechanizm współpracy politycznej, handlowej między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Japonią. Mechanizm ten charakteryzuje się wzajemnością praw i obowiązków oraz wspólnymi działaniami realizowanymi przez powołane w tym celu organy według określonych prawem procedur.

Ponadto umowa reguluje kwestie uregulowane w Rzeczypospolitej aktami rangi ustawowej, jak np. ochrona danych osobowych czy kwestie dotyczące wymiaru sprawiedliwości, w związku z tym umowa podlega ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie zgodnie z art. 8–9 ust. 1 pkt 3 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej.

W związku tym, Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnoszę o przyjęcie ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o ratyfikacji umowy o partnerstwie strategicznym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Japonią, z drugiej strony, sporządzonej w Tokio dnia 17 lipca 2018 r. Bardzo dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Panie Ministrze, ja bym chciał zrozumieć. Mówi się o wymiarze politycznym i handlowym czy gospodarczym – pan ujął to w ten sposób. Rozumiem, że to nie jest jakiś odpowiednik TTIP z Japonią czy tego typu dużych porozumień gospodarczo-handlowych itd., że to jest raczej tak, że my pytamy Japończyków, czy nas kochają, a oni nam nie dają kosza i podpisujemy takie coś w miarę ogólne, a dopiero później bardziej szczegółowe rzeczy mogą spowodować, nie wiem, że honda będzie u nas tańsza, a – nie wiem, co w Japonii widziałem polskiego – nasza żubrówka będzie obciążona mniejszą akcyzą. Czy tak?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz:

Produkty rolno-spożywcze także.

(Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski: Aha.)

My to też sprzedajemy. Japonia jest państwem, które ma absolutne niedostatki w produkcji własnej żywności. Zdaje się, że importuje 80% żywności.

(Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski: Tak, tak.)

My jako Polska jesteśmy przecież gigantem, jeśli chodzi o produkcję żywności, więc tego typu rynek jest jak najbardziej do zdobycia. Ale jest dokładnie tak, jak pan przewodniczący powiedział: to porozumienie ma na celu pewnego rodzaju zacieśnienie kontaktów, ich pogłębienie, ale też ułatwienie pod kątem…

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Tylko teraz chciałbym zrozumieć pewną rzecz. Czy to oznacza szansę dla Polski w ramach Unii Europejskiej, czy oznacza szansę dla Polski, bo Unia Europejska podpisała strategiczne porozumienie? To znaczy, w czym widzę różnicę? Że później jest negocjowane przez Brukselę, a my najwyżej przez Brukselę zgłaszamy nasze postulaty. Czy my jak gdyby bezpośrednio, powołując się na to, możemy wynegocjować coś więcej niż Węgrzy czy Hiszpanie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz:

Panie Przewodniczący, w ramach kompetencji dzielonych są kompetencje, które przynależą Brukseli…

(Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski: Dlatego to jest ten zapis…)

…szeroko pojętej, ale są też takie, które przynależą nam. I jeśli chodzi o te kompetencje, które są wyłączne, to Rzeczypospolita Polska ma nie tylko prawo, ale i wyłączność na regulowanie tych kwestii. Polityka handlowa, celna itd. to już jest w kompetencji unijnej i, niestety, chcemy czy nie chcemy, musimy to robić via Bruksela, ale myślę, że spokojnie jesteśmy w stanie to wykorzystywać. Tego typu porozumienia w żaden sposób nie będą wpływać negatywnie na polską sytuację gospodarczą, wręcz przeciwnie. Otwarcie pewnych możliwości dla Unii Europejskiej jako takiej czy dla jej członków będzie też otwarciem możliwości dla Polski. Tak że tej obawy bym tutaj…

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Nie, ja nie sformułowałem obawy, to było bardziej pytanie.

Czy ktoś chciałby zadać pytanie?

Pan senator Wach, bardzo proszę.

Senator Piotr Wach:

Dziękuję bardzo.

Wśród obszarów, które pan wymienił, było również cyberbezpieczeństwo. Czy w tym zakresie przepisy umowy stosują się bezpośrednio, czy wymagają dalszych szczegółowych uzgodnień i jakichś aktów prawnych?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz:

Poczekamy… Ja, szczerze mówiąc, Panie Senatorze, akurat nie jestem bezpośrednio zaangażowany w kwestie prawne. Poczekamy na opinię dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Ja zrobiłem błąd, bo jeszcze powinienem spytać Biuro Legislacyjne, czy są jakieś uwagi do ewentualnej ratyfikacji.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Mirosław Reszczyński, Biuro Legislacyjne.

Szanowny Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Szanowni Goście!

My nie mamy uwag legislacyjnych do tej ustawy. Dziękuję.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący. To bardzo cenne.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz:

Podpowiada mi pan dyrektor, że po ratyfikacji przez wszystkie państwa członkowskie będzie to stosowane bezpośrednio.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Nie ma więcej głosów.

W związku z tym, jak rozumiem, głosujemy.

Kto jest za? (8)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czy jest ktoś przeciw? (0)

Ktoś się wstrzymał? (0)

Jak zwykle jednogłośnie.

Dziękuję bardzo.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz: Bardzo dziękuję.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma…

Czy pan jeszcze będzie miał jakiś punkt, czy…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha. Dobrze, dobrze.

Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Dorota Czudowska: Przewodniczący…)

Dobrze, to ja bym z chęcią japońskie rzeczy… W porządku.

Przechodzimy do rozpatrzenia… Aha, przepraszam, czy w łaskawości swojej komisja zaakceptuje, że ja będę sprawozdawcą?

(Senator Dorota Czudowska: Tak jest.)

Dobrze. Dziękuję.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej – Interpol dotyczącej przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej, podpisanej w Lyonie dnia 9 kwietnia 2019 r. (druk senacki nr 1162, druki sejmowe nr 3392 i 3400)

Przechodzimy do punktu drugiego porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej – Interpol dotyczącej przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej, podpisanej w Lyonie w dniu 9 kwietnia 2019 r.

Bardzo proszę pana ministra o wprowadzenie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński:

Dziękuję bardzo. Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Podczas czterdziestej piątej Europejskiej Regionalnej Konferencji Interpolu w Austrii przed 2 laty, w 2017 r., Polska delegacja zadeklarowała organizację przez Polskę czterdziestej siódmej Europejskiej Konferencji Regionalnej Interpolu. Chcieliśmy mieć 2 lata na przygotowanie, więc nie deklarowaliśmy za rok. Zresztą takie są obyczaje, że deklaruje się organizację kolejnej konferencji, a nie tej bezpośrednio następującej. Polska jako organizator kolejnej konferencji została oficjalnie wskazana podczas czterdziestej szóstej Europejskiej Konferencji Regionalnej Interpolu odbywającej się w 2018 r., a więc nasz wniosek został przyjęty. Chciałbym powiedzieć, że Polska będzie po raz drugi organizatorem tej ważnej konferencji poświęconej współpracy policyjnej i bezpieczeństwu, bo jedna taka się już w Polsce odbyła w roku 1996.

Może 2 słowa o samej organizacji Interpolu. Jest to międzynarodowa organizacja policji kryminalnej. Jej celem jest zapewnienie i rozwój współpracy organów policyjnych w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości. Jest to największa międzynarodowa organizacja policyjna, chyba w ogóle druga pod względem wielkości po ONZ, bo zrzesza 194 państwa członkowskie. Zrzesza zwłaszcza te państwa, które nie należą do Unii Europejskiej, chociaż te, które należą, oczywiście również. Działalność Interpolu koncentruje się w szczególności na zwalczaniu przestępczości zorganizowanej oraz narkotykowej, przestępczości gospodarczej, terroryzmu, handlu ludźmi, a także zwalczaniu nielegalnego obrotu dobrami kultury.

Podstawą działania tej organizacji jest statut uchwalony w 1956 r., który Polska ratyfikowała 23 czerwca 2015 r. Statut przewiduje możliwość organizacji konferencji regionalnych pomiędzy sesjami Zgromadzenia Ogólnego Interpolu.

Celem związania się Rzeczypospolitej Polskiej umową między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej – Interpol dotyczącej przywilejów i immunitetów podczas czterdziestej siódmej Europejskiej Konferencji Regionalnej, podpisanej 9 kwietnia 2019 r., jest zapewnienie prawidłowego i niezakłóconego przebiegu tego wydarzenia, które odbędzie się w dniach 29–31 maja 2019 r. w Katowicach. Zobowiązania przyjmowane przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej na mocy umowy z Interpolem wynikają z dokumentów przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne Interpolu i stanowiących część dorobku prawnego organizacji uznanego przez Polskę wraz z ratyfikacją jej statutu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wejście w życie tej umowy, która jest zapisana w 12 artykułach, nie pociągnie za sobą bezpośrednich skutków społecznych ani gospodarczych czy politycznych, ale jest niezbędne do realizacji zobowiązań międzynarodowych podjętych względem Interpolu. Umowa nie rodzi bezpośrednich skutków finansowych dla budżetu państwa, ustanawia jednak zobowiązania do podjęcia wszelkich stosownych środków dla zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej z tytułu szkód spowodowanych na osobach zaangażowanych lub uczestniczących w pracach czterdziestej siódmej Europejskiej Konferencji Regionalnej, a także wszelkich szkód spowodowanych nieumyślnie w odniesieniu do lokali lub pojazdów przez uczestników konferencji. Ewentualne zobowiązania rządu Rzeczypospolitej Polskiej powstałe na skutek realizacji przepisów umowy zostaną pokryte ze środków zagwarantowanych w ramach limitu wydatków części 42 budżetu państwa „Sprawy wewnętrzne”, bez konieczności jego zwiększania. Zresztą mamy nadzieję, że tych kosztów nie będzie. To tylko dla zabezpieczenia, gdyby zaistniała taka potrzeba.

Umowa zawiera w szczególności: zapewnienie, że wizy będą wydawane bezpłatnie i bez zbędnej zwłoki – o tym stanowi ust. 2 w art. 2 umowy; przyznanie organizacji i jej pracownikom na czas trwania konferencji niektórych przywilejów i immunitetów, jakie zwyczajowo przysługują członkom organizacji międzynarodowych, w tym przyznanie organizacji immunitetu jurysdykcyjnego i egzekucyjnego w sprawach cywilnych, administracyjnych i karnych – to art. 3; zapewnienie nietykalności archiwów i korespondencji organizacji – art. 4; przyznanie niektórych przywilejów i immunitetów uczestnikom konferencji, w tym immunitetu chroniącego przed aresztowaniem, zatrzymaniem i konfiskatą bagażu osobistego, immunitetu jurysdykcyjnego w związku z czynnościami wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji, nietykalności dokumentów – art. 7. Chciałbym jeszcze wskazać na zwolnienie z należności celnych w przypadku materiałów niezbędnych do realizacji konferencji – to art. 6

Szanowni Państwo, związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową nastąpi przez ratyfikację za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, tj. w trybie art. 12 ust. 2 ustawy z 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiot umowy, jakim jest przyznanie przywilejów i immunitetów, należy do materii ustawowej. Umowa wprowadza m.in. zwolnienia podatkowe niewynikające z obecnie wiążących Polskę umów międzynarodowych. Zwolnienia te nie wynikają również z treści przepisów ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też wprowadzenie tych przepisów do polskiego porządku wymaga zastosowania ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.

Chciałbym jeszcze podkreślić, że ratyfikacja tej umowy nie wprowadza trwałych zmian w polskim systemie prawnym. Te rozwiązania będą obowiązywały tylko w czasie organizacji i trwania międzynarodowej konferencji Interpolu.

W imieniu rządu Rzeczypospolitej Polskiej wnoszę do Wysokiej Komisji, a następnie do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o przyjęcie tego projektu ustawy, który prowadzi do ratyfikacji przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tej umowy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a międzynarodową organizacją Interpol.

Dodam tylko, że Sejm ponad podziałami przyjął tę ustawę, chyba w drodze powszechnego konsensusu i poparcia. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Ja rozumiem, że to jest parlamentarne sformalizowanie tego, co się w dużym skrócie nazywa gościnnością. Tak?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński: Można tak w skrócie powiedzieć. Ma to rzeczywiście ułatwić organizację i prowadzenie konferencji.)

Senator Alicja Zając:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, proszę jeszcze powtórzyć, bo nie dosłyszałam, kiedy będzie ta konferencja.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński: W dniach 29–31 maja tego roku.)

Do 31 maja. To stosunkowo krótko.

Ja jeszcze mam…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński: Taki jest plan.)

…takie pytania.

Czyli oczywiście wizy dla uczestników, a nie wizy ogólne.

(Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski: Ubezpieczenia.)

Bezkosztowo, czyli koszty ponosi w większości Interpol. Zostają tylko takie wynikające z bieżącej pracy.

I chciałabym zapytać, czy Interpol również zajmuje się takim ostatnio drażliwym tematem, jakim jest przemyt z krajów arabskich przez Polskę do krajów zachodnich? Choćby dzisiaj i prasa, i media donoszą, że są nowe zatrzymania. Ja myślę, że w ostatnich latach policja należycie wypełnia swoje zadania…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…czego dowodem jest obecność tak młodych generałów na dzisiejszym naszym… Bo to są chyba szlify generalskie.

(Głos z sali: Tak, generalskie.)

Chociaż na mundurze polowym to trochę inaczej wygląda, ale na ile ja się znam na wojsku i policji, to rozpoznałam w pana osobie, w młodym człowieku, bardzo młodym, generała, więc… Ostatnio widzieliśmy również, że pan minister nadzoruje straże pożarne. Mamy nowe grono generałów. Tak że Polska ma się czym chwalić. I tym bardziej powinniśmy się ubiegać o takie duże wydarzenia międzynarodowe.

Ja przyjechałam właśnie ze spotkania z panią prezydent Gruzji i z prezydentem Andrzejem Dudą na temat Partnerstwa Wschodniego. To też jest pewna forma umacniania pozycji Polski. Chodzi o to, żebyśmy później mogli swoją siłą wspierać takie państwa, jak choćby Gruzja, które pretendują do wejścia do Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.

(Senator Alicja Zając: A tu będzie cały świat…)

(Brak nagrania)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński: Pani Senator, może tak…)

Senator Alicja Zając:

Jeszcze przepraszam. Mam taką prośbę, żebyśmy mogli zaprosić pana ministra po tej konferencji. Chodzi o sprawozdanie naszej komisji, jaka była tematyka i jak się odbyła konferencja. Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński:

Ja bardzo chętnie… Jeżeli Wysoka Komisja i pan przewodniczący zaproszą, to chętnie podzielimy się tymi doświadczeniami.

Chcę powiedzieć, Pani Senator, że dla nas, dla Polski to jest bardzo ważne przedsięwzięcie. Jesteśmy z niego zadowoleni i dumni, że przyznano nam prawo do zorganizowania tej konferencji. Ona ma wymiar regionalny, więc nie będzie przedstawicieli 194 państw. Przewidywany jest udział 50, z regionu.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tak. Listę tych osób mogę pani senator pokazać. To są przedstawiciele 50 państw, którzy mogą uczestniczyć. Czy wszyscy wezmą udział, to oczywiście pokaże dopiero najbliższy czas. Ale to jest właśnie konferencja regionalna.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To przede wszystkim. Czyli taka informacja.

Jeżeli chodzi o 2 pierwsze pytania pani senator, to odpowiadam twierdząco. Rzeczywiście to tak jest, jeżeli chodzi o koszty, a w związku z tym nie ponosimy jakichś szczególnych kosztów. Mogą one wynikać tylko z tego, o czym powiedziałem już poprzednio. Ale na pewno będziemy mieli wzmocniony prestiż międzynarodowy Polski, jeżeli to się uda, a mamy nadzieję, że się uda. Zresztą nie pierwszy raz organizujemy różne międzynarodowe przedsięwzięcia w ostatnich latach, więc sądzę, że i to – mam taką szczerą nadzieję – będzie przebiegało sprawnie i będzie dobrze zorganizowane.

A jeżeli chodzi o szczegóły związane z tematyką, jaką zajmuje się Interpol, to bym prosił za chwilę pana generała Kamila Brachę, żeby zabrał głos.

Obecnie może 2 słowa o panu generale. Rzeczywiście tam, gdzie są wężyki, tam jest generał – tak można sobie uprościć i tak można powiedzieć. A pan generał Kamil Bracha jest od niedawna jednym z zastępców komendanta głównego polskiej Policji, wcześniej pełnił funkcję komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, tak że ma bardzo duże doświadczenie właśnie w tej dziedzinie, która stanowi istotny komponent współpracy międzynarodowej w ramach Interpolu.

Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to prosiłbym, żeby pan generał mógł zabrać głos.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Proszę.

Zastępca Komendanta Głównego Policji Kamil Bracha:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Panie Ministrze!

Ja jeszcze dodam tylko, że 26 lat w służbie w Policji i w zasadzie od samego początku, jak powstało Centralne Biuro Śledcze Policji, to w tym biurze, a od niecałych 3 miesięcy na stanowisku zastępcy komendanta głównego Policji.

Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o pytanie, które zadała pani senator, to owszem, tak, bo Interpol to m.in. zwalczanie przestępczości związanej z terroryzmem, ale również z handlem ludźmi. I tutaj możemy mówić właśnie o handlu ludźmi, jeżeli chodzi o przemyt tych osób z krajów afrykańskich na teren Europy Zachodniej. To jak najbardziej się mieści w tych kategoriach, jeżeli chodzi o to zwalczanie.

A ja chciałbym jeszcze dodać parę istotnych kwestii. Dla polskiej Policji to zaproszenie, które wyraził komendant główny Policji i generalny inspektor Policji Jarosław Szymczyk, to jest wielkie wyzwanie i wyróżnienie dla Polski. Jesteśmy jednym z krajów, który może gościć tak szanowne grono policji akurat regionu europejskiego. To będą głównie przedstawiciele i szefowie, bo w randze i ministrów, i komendantów w zależności od tego, gdzie policja w jaki sposób funkcjonuje w strukturach. Tak że to będzie niesamowite wyróżnienie dla polskiej Policji, ale przede wszystkim dla naszego kraju, że możemy gościć i możemy być gościem tej interpolowskiej konferencji.

A jeszcze z takich ciekawostek… My bardzo ściśle współpracujemy z Interpolem i m.in. pracują w Interpolu nasi policjanci, którzy zajmują tam też stanowiska kierownicze. A takie narzędzia, z których korzystamy, to bazy interpolowskie, np. baza Nominal, która w zasadzie w swoich zasobach posiada ponad 155 tysięcy rekordów osób poszukiwanych, zaginionych, zwłok. To są bazy, z których korzysta nie tylko polska Policja, ale również polska Straż Graniczna. Te wszystkie bazy są sprzężone z Interpolem. Tak że wszelkie sprawdzenia osób – czy robią to policjanci na ulicy, czy robi to straż graniczna na przejściach granicznych… W zasadzie od razu mamy potwierdzenie z bazy Interpolu, czy te osoby nie są poszukiwane na świecie i, jak my to mówimy, nie świecą na czerwono, czy nie jest wystawiona czerwona nota.

To także baza skradzionych, zagubionych dokumentów podróży, jak również skradzionych samochodów. To też baza skradzionych dokumentów administracyjnych, ale również, co jest niezmiernie ważne, baza skradzionych dzieł sztuki.

No i warte podkreślenia jest to, że w zasadzie Polska w 1923 r. jako jeden z 20 krajów tworzyła Interpol, ale w okresie między rokiem 1952 a 1989 nie była członkiem Interpolu. Dopiero w roku 1990 ponownie przystąpiła do Interpolu i możemy czerpać korzyści z działalności Interpolu i ze współpracy.

Z takich jeszcze bardzo istotnych moim zdaniem rzeczy… Jest również taka kwestia, że my te bazy, tak jak już wspomniałem, wykorzystujemy, ale nie tylko my z nich korzystamy. Co jest też istotne, do współpracy z Interpolem dołączyły pozostałe służby. I tak: Straż Graniczna dołączyła do Interpolu w 2008 r., Centralne Biuro Antykorupcyjne – w 2008 r., Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego – w 2010 r., Służba Ochrony Państwa – w 2016 r. i Agencja Wywiadu – w 2017 r. Tak że nie tylko Policja i Straż Graniczna, ale również inne służby z tego korzystają.

No i ostatnia taka też istotna rzecz: bierzemy udział w różnych operacjach w ramach Interpolu, m.in. w operacji Pangea – to jest przeciwdziałanie internetowemu handlowi podrobionymi środkami farmaceutycznymi. Uczestniczymy w tym już od 2009 r. Jest również operacja Pandora – to jest zwalczanie kradzieży i nielegalnego handlu dobrami kultury. I operacja Invex – zwalczanie przestępczości samochodowej i wymiana informacji pomiędzy państwami w ramach tego projektu.

I to w zasadzie, jak mówię, skłania nas ku temu, że w naszej ocenie jest to niezmiernie istotne i niezmiernie ważne, żeby będziemy mogli gościć w Polsce przedstawicieli Interpolu. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeżeli nie, to…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę.

Senator Piotr Wach:

Ja mam drobne pytanie, nie jakieś takie istotne. Może pan minister czy któryś z panów się orientuje, jak te przywileje i immunitety się mają do immunitetu osobistego, dyplomatycznego? Czy one są szersze, czy węższe? Nie chodzi tu o te materialne, związane z placówkami, tylko po prostu o te osobiste.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński:

Odpowie pan Marcin Wereszczyński, dyrektor Departamentu Prawnego MSWiA.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Wereszczyński:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Te osobiste właściwie są zbieżne z immunitetem dyplomatycznym. Chronią osoby biorące udział w konferencji zasadniczo w jej trakcie i w związku z wykonywaniem obowiązków podczas niej. Wyłączają z jurysdykcji sądów polskich, spod orzecznictwa sądów polskich. Po prostu mają zabezpieczyć swobodny i dobry przebieg wydarzenia.

(Głos z sali: Słowem, są traktowani tak jak…)

(Brak nagrania)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński:

Jeszcze uzupełnię to, jeśli pan przewodniczący pozwoli, cytatem z art. 3 ust. 1 ratyfikowanej umowy: „Z okazji 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej właściwe władze rządowe w Państwie Gospodarza” – to my w tym przypadku – „przyznają Interpolowi te same przywileje i immunitety, jakie zwyczajowo są przyznawane organizacjom międzynarodowym”.

(Brak nagrania)

Senator Tomasz Grodzki:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

To jest takie lex specialis. Mnie się zdarzyło organizować kilkutysięczne konferencje medyczne bez żadnego śladu takiego lex specialis. No zawsze słynęliśmy z gościnności, ludzie tu przyjeżdżali i wszystko się odbywało w bardzo miłej i dobrej atmosferze. Dobrze, że ta konferencja będzie, tylko mam wrażenie, że my trochę… Sprawdziłem, że nie przy każdej z czterdziestu kilku poprzednich konferencji powstawała taka umowa. Nie wiem, czy pan dyrektor potwierdzi moje słowa.

Wspomniał pan, że to jest na czas konferencji, tymczasem w art. 1 widzę, że „immunitety i przywileje określone w niniejszej Umowie będą nadal stosowane przez okres do sześćdziesięciu (60) dni po ostatnim dniu Konferencji”. Pytanie: po co? Skoro najbardziej zaangażowany stuff administracyjny, przypuszczam, wyjedzie w ciągu tygodnia. A jeżeli nadajemy immunitety dyplomatyczne szefostwu, członkom sekretariatu, doradcom, tłumaczom, obserwatorom itd., ale też członkom ich rodzin, członkom personelu towarzyszącego – to raptem nam się mnoży dyplomatów. Absolutnie popieram organizację tej konferencji, ale mam wrażenie, że trochę chcemy za bardzo się postawić. Wydaje mi się, że gdyby choćby ten zapis o 60-dniowym wydłużeniu tego immunitetu zniknął z tej umowy, żadna krzywda nikomu by się nie stała.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Wydaje mi się, że, po pierwsze, odpowiedź jest taka, że coś podpisaliśmy w Lyonie 9 kwietnia, a po drugie, że to rzeczywiście trochę pachnie UEFA Family, ale takie są pewno narzucone warunki…

(Brak nagrania)

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Wereszczyński:

Szanowni Państwo!

60-dniowy termin jest propozycją ze strony Interpolu, która nie budziła naszych wątpliwości, bo on niczemu nie wadzi, niczemu nie szkodzi. Trudno dopatrywać się tu jakiejś szkody dla interesów Polski.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo możliwe, że pan senator ma rację, że 60 dni to nie jest taki czas, który będzie niezbędny do zakończenia konferencji, ale to nie chodzi tylko o wyjazd tych osób, tylko o sprawne opuszczenie Polski, ale również o wyjazd jakichś materiałów, jakichś rzeczy, przedmiotów, które ze sobą przywiezie Interpol w celu organizacji…

Nie podejmuję się polemiki, czy 60-dniowy termin mógłby być zastąpiony 40- czy 30-dniowym, bo prostu my przyjęliśmy propozycję Interpolu, która nie wydawała się w żadnej mierze szkodzić polskim interesom.

Senator Tomasz Grodzki:

Jeśli można się włączyć… Jeżeli ktoś chciałby i ma ochronę jurysdykcyjną, to teoretycznie może sprowadzić 200 mercedesów bez cła na pożytek tej konferencji i w ciągu 60 dni je wywieźć. Nie?

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Wereszczyński:

To prawda, Panie Senatorze, ale to jednak będą ministrowie spraw wewnętrznych, komendanci, zastępcy komendantów tychże policji…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przyznam szczerze, nie myśleliśmy tymi kategoriami.

Senator Tomasz Grodzki:

Ale tu pan przewodniczący…

(Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski: …jakiegoś ministra spraw zagranicznych czy wewnętrznych z kraju europejskiego. Mielibyśmy dobrą pozycję negocjacyjną…)

(Wesołość na sali)

Ale zgadzam się z panem przewodniczącym, że to przypomina taką rodzinkę UEFA. Jak były mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Polsce, to to towarzystwo też się dość mocno panoszyło.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Brak nagrania)

Dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Rychlik:

Jeśli można… Odpowiadam na pytanie pana senatora: tego typu przypadek byłby niezgodny z treścią samej umowy, albowiem przywileje, immunitety przewidziane w umowie są przyznane nie dla osobistej korzyści uczestników konferencji, a dla sprawnego funkcjonowania organizacji tej konferencji. Tak że raczej tego typu przypadek nam nie grozi.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz:

Ja dodam tylko słowo. Pan senator sam stwierdził, że organizował pan wielokrotnie konferencje, więc oczywiście wie, że organizacja konferencji nie kończy się z dniem wyjazdu czy z dniem zamknięcia ostatniego panelu, bo jest jeszcze szereg aktywności, które należy wykonać po.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A więc to tak tylko w ramach wsparcia.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Mam wrażenie, że już zaczynamy dzielić zapałkę na czworo, więc…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę. Proszę.

Senator Dorota Czudowska:

Ja właśnie w ramach tego dzielenia – 1/4 tej zapałki. Tutaj to nie padło, ale myślę, że dla nas wszystkich jest oczywiste – ja bym prosiła o potwierdzenie – że świat przestępczy bardzo się interesuje takimi konferencjami i osobami, które w nich uczestniczą. Na pewno są rozpracowywane i plan konferencji, i właśnie podróże osób i wszystko to, co się wiąże z uczestnictwem w takiej konferencji i z rolą, jaką się pełni w danym kraju. To nie jest tak, że organizacja tej konferencji interesuje tylko organizujących, ale i właśnie świat przestępczy. Czy tak jest? Pewnie pan wie lepiej.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Zastępca Komendanta Głównego Policji Kamil Bracha:

Na pewno kwestie zabezpieczenia tej konferencji są oklauzulowane dokumentami niejawnymi i na pewno w pełnym zakresie jesteśmy na to przygotowani. Przygotowujemy się do tego. Nie bez pardonu ta konferencja odbywa się na terenie Katowic, gdzie niedawno gościliśmy też przedstawicieli ONZ i również w ramach tej konferencji ich zabezpieczaliśmy. Tak że jesteśmy przygotowani na to i dołożymy wszelkich starań, żeby ta konferencja przebiegła w sposób bezpieczny, tym bardziej że będziemy mieć też wśród zaproszonych gości komendantów policji i ministrów spraw wewnętrznych. Tak że jak najbardziej jesteśmy przygotowani do tego, żeby w sposób bezpieczny taka konferencja się odbyła, żeby sale były w odpowiedni sposób zabezpieczone, żeby żadne informacje nie przedostały się do świata przestępczego.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Dziękuję.

(Wesołość na sali)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński:

Jeszcze może tylko pół żartem odpowiem na pytanie pana senatora, czy nie można było wynegocjować takiej może bardziej ascetycznej umowy. Pewnie można było. Ona już w takim kształcie została przyjęta. Nie uważaliśmy, że ona szkodzi naszym interesom, tylko że ułatwia organizację konferencji. Ale jak będziemy organizować trzecią konferencję, to wynegocjujemy trochę bardziej rygorystyczne warunki.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Serdecznie dziękuję.

Bardzo proszę pana legislatora.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W opinii biura ustawa nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Głosowanie.

Kto jest za? (7)

Kto się wstrzymał? (0)

Kto jest przeciw? (0)

Jednogłośnie.

Dziękuję bardzo.

Sprawozdawca?

(Senator Tomasz Grodzki: Senator Zając…)

(Senator Alicja Zając: Nie…)

(Wesołość na sali)

(Senator Alicja Zając: Pani senator Zając jutro wyjeżdża do Rzeszowa na stulecie PCK, a to będzie pewnie na tym posiedzeniu.)

(Senator Tomasz Grodzki: Pan przewodniczący?)

(Senator Alicja Zając: A może pan profesor?)

(Senator Tomasz Grodzki: Ja też trochę zapomniałem…)

(Senator Alicja Zając: Jarek, weź. To jest krótkie.)

No dobrze, najwyżej wezmę kogoś z łapanki…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie, nie… Dorota…

(Senator Alicja Zając: Dorotka weźmie. Okej.)

Dobrze.

(Wesołość na sali)

Dziękuję bardzo. Serdecznie dziękujemy.

(Brak nagrania)

Zastępca Przewodniczącego Jarosław Obremski:

Posiedzenia…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…komisji jeszcze nie kończymy. Nie, nie.

(Senator Alicja Zając: Ja już chciałam iść pogadać z generałem…)

(Głos z sali: Po co?)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: …panny sznurem.)

(Senator Alicja Zając: Tak? Tam się boję. Do widzenia)

Punkt 3. porządku obrad: akt nieustawodawczy bez uwag – propozycja: COM(2019) 132

Przechodzimy do punktu trzeciego porządku obrad.

Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekt aktu nieustawodawczego o sygnaturze COM(2019) 132.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.

Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.

Punkt 4. porządku obrad: akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 165, COM(2019) 194

Przechodzimy do punktu czwartego porządku obrad.

Prezydium komisji proponuje wystąpić o stanowisko rządu do projektu aktów nieustawodawczych o sygnaturach COM(2019) 165 i COM(2019) 194.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Również nie ma.

Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.

Punkt 5. porządku obrad: akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja nie wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 146, COM(2019) 167, COM(2019) 171, COM(2019) 172, COM(2019) 173, COM(2019) 181, COM(2019) 184, COM(2019) 189

Przechodzimy do punktu piątego porządku obrad.

Zgodnie z sugestią prezydium proponuję nie występować o stanowisko rządu do projektów aktów nieustawodawczych o sygnaturze COM(2019) nr: 146, 167, 171, 172, 173, 181, 184 i 189.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.

Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.

Informuję, że został wyczerpany porządek obrad.

Zamykam posiedzenie.

Przypominam, że jutro o 8.30, bladym świtem, mamy spotkanie z kandydatem… chyba już z ambasadorem w Kijowie. Posiedzenie będzie niejawne.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 41)