Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 211) w dniu 10-04-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (211.)

w dniu 10 kwietnia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu do Traktatu Północnoatlantyckiego w sprawie akcesji Republiki Macedonii Północnej, podpisanego w Brukseli dnia 6 lutego 2019 r. (druk senacki nr 1139, druki sejmowe nr 3299 i 3340).

2. Akt ustawodawczy bez uwag – propozycja: COM(2019) 125.

3. Akt nieustawodawczy bez uwag – propozycja: COM(2019) 072.

4. Akt nieustawodawczy, w sprawie którego komisja wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 132.

5. Akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja nie wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 159, COM(2019) 154, COM(2019) 148, COM(2019) 141, COM(2019) 140, COM(2019) 139, COM(2019) 138, COM(2019) 137, COM(2019) 135, COM(2019) 134, COM(2019) 131, COM(2019) 130, COM(2019) 129, COM(2019) 124, COM(2019) 122, COM(2019) 121, COM(2019) 115, COM(2019) 114, COM(2019) 112, COM(2019) 111, COM(2019) 109, COM(2019) 108, COM(2019) 104, COM(2019) 103, COM(2019) 102, COM(2019) 101, COM(2019) 099, COM(2019) 098, COM(2019) 097, COM(2019) 096.

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Marek Pęk)

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dzień dobry państwu.

Otwieram dwieście jedenaste posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do porządku obrad? Nie.

Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.

Witam obecnych na posiedzeniu przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych na czele z panem ministrem Piotrem Wawrzykiem. Witam panią legislator, witam państwa senatorów.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu do Traktatu Północnoatlantyckiego w sprawie akcesji Republiki Macedonii Północnej, podpisanego w Brukseli dnia 6 lutego 2019 r. (druk senacki nr 1139, druki sejmowe nr 3299 i 3340)

Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu do Traktatu Północnoatlantyckiego w sprawie akcesji Republiki Macedonii Północnej, podpisanego w Brukseli dnia 6 lutego 2019 r. Druk senacki nr 1139.

Proszę pana ministra o zabranie głosu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Omawiana ustawa o przystąpieniu Republiki Macedonii Północnej do Sojuszu Północnoatlantyckiego jest wieloaspektowa.

Po pierwsze, jest to potwierdzenie polityki, że tylko i wyłącznie Sojusz Północnoatlantycki decyduje o zakresie członkostwa, państwa, które wyrażają zgodę na akcesję. Na ten proces nie mają wpływu państwa niebędące członkami sojuszu.

Po drugie, jest to swego rodzaju docenienie wysiłków, które poczyniły w ostatnich miesiącach Republika Macedonii Północnej i Republika Grecka na rzecz rozwiązania dziesięcioletniego sporu dotyczącego nazwy tego pierwszego państwa.

Kolejny aspekt to po prostu poszerzenie obszaru stabilizacji i pokoju w tak wrażliwym regionie Europy, jakim są szeroko pojęte Bałkany.

Kolejny aspekt to docenienie wysiłków samej Macedonii Północnej, i to w kilku wymiarach. Wspomniałem już o porozumieniu z Grecją, ale istotne są też wysiłki na rzecz potwierdzenia tego, że reformy w Macedonii zmierzają w kierunku zapewnienia temu krajowi stabilizacji politycznej, demokracji i rządów państwa prawa. Zresztą tylko taki kraj może ubiegać się o członkostwo w sojuszu. Jest to też swego rodzaju mobilizacja dla władz Macedonii Północnej do tego, aby te wysiłki były kontynuowane.

Z punktu widzenia Polski istotnych jest kilka aspektów. Po pierwsze, jest to potwierdzenie, że jesteśmy w czołówce krajów, które zabiegają o stabilizację i pokój na terenie Bałkanów, przede wszystkim na terenie dawnej socjalistycznej republiki Jugosławii.

Kolejny aspekt to jest pokazanie, że jesteśmy w awangardzie krajów, które stoją za polityką otwartych drzwi Sojuszu Północnoatlantyckiego. Jesteśmy jednym z pierwszych krajów, które ratyfikują to porozumienie.

Wreszcie jest to oczywiście otwarcie pola do szerszej współpracy gospodarczej naszego przemysłu zbrojeniowego z Republiką Macedonii Północnej. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy pani legislator chce zabrać głos?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Nie zgłaszamy uwag do ustawy.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do dyskusji.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

(Głos z sali: Cieszymy się z tego.)

Też bardzo się cieszę.

W takim razie pozostaje nam…

Tak, Panie Senatorze?

Senator Piotr Wach:

Ja specjalnie nie mam nic do powiedzenia, ale wydaje mi się – chciałbym to powiedzieć – że jest to chyba pierwsza okazja do tego, żebyśmy jakby wyrazili zadowolenie z faktu, że spór polityczny dotyczący nazwy kraju, spór z Grecją został pomyślnie zakończony, a rozwiązanie zostało zaakceptowane przez obie strony. To m.in. otwiera tu drzwi i pozwala zrobić ten krok. Myślę, że wszyscy jesteśmy z tego zadowoleni.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Pozostaje nam poddać pod głosowanie ustawę. Rozumiem, że będziemy głosować nad przyjęciem ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Jednogłośnie za.

Stwierdzam, że ustawa została przyjęta.

Przechodzimy do punktu…

(Głos z sali: Jeszcze sprawozdawca.)

Aha, sprawozdawca. Ja się już zadeklarowałem, że będę sprawozdawcą, więc jeżeli państwo senatorowie…

(Głos z sali: Aprobujemy.)

Aprobują państwo. Bardzo dziękuję.

Punkt 2. porządku obrad: akt ustawodawczy bez uwag – propozycja: COM(2019) 125

Przechodzimy do punktu drugiego porządku obrad.

Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekt aktu ustawodawczego o sygnaturze COM(2019) 125.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.

Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.

Punkt 3. porządku obrad: akt nieustawodawczy bez uwag – propozycja: COM(2019) 072

Przechodzimy do punktu trzeciego porządku obrad.

Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekt aktu nieustawodawczego o sygnaturze COM(2019) 072.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.

Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.

Punkt 4. porządku obrad: akt nieustawodawczy, w sprawie którego komisja wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 132

Przechodzimy do punktu czwartego porządku obrad.

Prezydium komisji proponuje wystąpić o stanowisko rządku do projektu nieustawodawczego o sygnaturze COM(2019) 132.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.

Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.

Punkt 5. porządku obrad: akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja nie wystąpi o stanowisko rządu – propozycja: COM(2019) 159, COM(2019) 154, COM(2019) 148, COM(2019) 141, COM(2019) 140, COM(2019) 139, COM(2019) 138, COM(2019) 137, COM(2019) 135, COM(2019) 134, COM(2019) 131, COM(2019) 130, COM(2019) 129, COM(2019) 124, COM(2019) 122, COM(2019) 121, COM(2019) 115, COM(2019) 114, COM(2019) 112, COM(2019) 111, COM(2019) 109, COM(2019) 108, COM(2019) 104, COM(2019) 103, COM(2019) 102, COM(2019) 101, COM(2019) 099, COM(2019) 098, COM(2019) 097, COM(2019) 096

Przechodzimy do punktu piątego porządku obrad.

Prezydium komisji proponuje nie występować o stanowiska rządu do projektów aktów nieustawodawczych o sygnaturze COM(2019) nr: 96, 97, 98, 99, 101, 102, 103, 104, 108, 109, 111, 112, 114, 115, 121, 122, 124, 129, 130, 131, 134, 135, 137, 138, 139, 140, 141, 148, 154, 159.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.

Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.

Informuję, że porządek obrad został wyczerpany.

Dziękuję państwu.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 40)