Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 197), Komisji Ustawodawczej (nr 320), Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (nr 302) w dniu 21-03-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (197.),

Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (302.)

oraz Komisji Ustawodawczej (320.)

w dniu 19 marca 2019 r.

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 75. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Stanisław Gogacz)

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dzień dobry państwu.

Otwieram posiedzenie 3 połączonych komisji senackich, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Ustawodawczej.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 75. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw

Przedmiotem obrad 3 połączonych komisji jest rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw.

Chciałbym jeszcze raz przeprosić tych z państwa, którzy przybyli na pierwotnie wyznaczoną godzinę. Nie zdążyliśmy wcześniej przygotować materiałów.

Witam gości. Witam pana Mirosława Reszczyńskiego, głównego legislatora. Witam panią Urszulę Olszewską z MSWiA, zastępcę dyrektora. Witam pana Mariusza Cichomskiego, również z tego ministerstwa. Witam panią Joannę Kędzierską z tegoż ministerstwa. Witam Biuro Legislacyjne. Dziękuję, że czekaliście państwo na obrady komisji do tej pory.

Proszę państwa, wszyscy otrzymaliśmy zestaw wniosków, jak również wyjaśnienia do poprawek, które zostały umieszczone w tym zestawieniu.

Proszę państwa, proszę o zachowanie spokoju.

Jeżeli nie będzie innych propozycji, będę odczytywał poszczególne poprawki. Macie państwo zestawienie tych poprawek.

Poprawka nr 1. Odrzucenie poprawki nr 1 spowoduje odpowiednią modyfikację poprawek nr 4 i 8.

Poprawka nr 1 ma na celu przesądzenie, że w przypadku emeryta lub rencisty o uprawnieniu do zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego decyduje fakt spełnienia przez taką osobę kryteriów do otrzymania świadczenia z pomocy społecznej, a nie korzystanie z tego typu świadczeń. Chodzi o prawo do pomocy społecznej, a nie korzystanie z tego typu świadczeń.

Proszę przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o wypowiedź, jeżeli chodzi o tę propozycję.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Cichomski:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Jest tu paralelność względem art. 14 ustawy o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy. Uważam, że to jest dobre rozwiązanie, rozwiązanie w postaci zastosowania przepisów powszechnych do pragmatyk służb. Jak najbardziej je popieramy.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę państwa, skoro nie ma innych głosów, proponuję, żebyśmy poddali tę poprawkę pod głosowanie.

(Głos z sali: Czyja ta poprawka?)

To jest poprawka zgłoszona przez pana senatora Zbigniewa Cichonia.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (23)

Kto jest przeciwny przyjęciu poprawki? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Pani senator się wstrzymała. Dobrze.

Stwierdzam, że poprawka została poparta przez większość połączonych komisji.

Proszę państwa, teraz poprawka nr 2, poprawka zgłoszona przez pana senatora Jerzego Czerwińskiego.

Poprawka nr 2 zmierza do uzupełnienia katalogu podmiotów, wobec których należy stosować gwarancje związane z prawem do najmu lokalu socjalnego, o osoby bezdomne. Czyli jest tu zwiększony zakres podmiotowy.

(Głos z sali: Bezrobotne.)

Przepraszam, o osoby bezrobotne. Przepraszam bardzo.

Czy przedstawiciel MSWiA chce się wypowiedzieć?

(Głos z sali: Bezrobotne.)

Bezrobotne, oczywiście. Przepraszam.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Cichomski:

Szanowni Państwo, nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki. Uważam, że jest jak najbardziej akceptowalna.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Poddaję pod głosowanie tę poprawkę.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (20)

Kto jest przeciwny przyjęciu tej poprawki? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (5)

Proszę państwa, stwierdzam że poprawka nr 2 uzyskała poparcie większości 3 połączonych komisji.

Poprawka nr 3 jest to poprawka… Odrzucenie poprawki nr 3 spowoduje odpowiednią modyfikację poprawki nr 4 i 8.

Czy moglibyście państwo poinformować nas, na czym ta odpowiednia modyfikacja miałaby polegać? Bardzo krótko.

(Senator Michał Seweryński: Ale jeszcze jej nie odrzuciliśmy.)

Ale będziemy nad tym teraz głosowali.

Jest informacja, że odrzucenie poprawki nr 3 spowoduje odpowiednią modyfikację.

Ekspert do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko:

Jeżeli chodzi o poprawkę nr 3, to ta poprawka ma na celu wskazanie przepisów, jakie stosuje sąd, rozstrzygając w procesie eksmisyjnym. Konieczność modyfikacji została zastrzeżona, dlatego że gdybyśmy odrzucili tę poprawkę, to wówczas w przepisach, które dotyczą zakwaterowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i ustawy o Służbie Ochrony Państwa, musielibyśmy pozostawić takie brzmienie, jakie jest w innych ustawach mundurowych.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

Czy przedstawiciel MSWiA wypowie się na ten temat?

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Cichomski:

Szanowni Państwo, popieramy tę poprawkę. Ona jest zgodna ze stanowiskiem Ministerstwa Sprawiedliwości, które w swoim czasie było przekazane do pana przewodniczącego. Jak najbardziej uważamy, że zasługuje ona na poparcie. Jednocześnie powiem, że jest to doprecyzowanie proceduralne, które może być bardzo cenne z punktu widzenia praktyki stosowania prawa. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę państwa, poddaję pod głosowanie poprawkę nr 3.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (24)

Kto jest za odrzuceniem tej poprawki? (0)

Kto wstrzymuje się od głosu? (2)

Stwierdzam, że poprawka nr 3 uzyskała poparcie 3 połączonych komisji.

Poprawka nr 4 to jest poprawka…

(Senator Michał Seweryński: Nie głosujemy.)

(Głos z sali: Nie głosujemy, bo przyjęliśmy trzecią.)

(Senator Michał Seweryński: Nie głosujemy, bo przyjęliśmy poprawkę trzecią.)

Nie. Głosujemy.

(Rozmowy na sali)

Gdyby było odrzucenie, tobyśmy nie głosowali. Byłaby nawet modyfikacja. Ale my to przyjęliśmy, tak że przechodzimy do poprawki nr 4.

Poprawka nr 4, poprawka zgłoszona przez pana senatora Zbigniewa Cichonia, doprecyzowuje regulacje zawarte w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Proszę o opinię MSWiA.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Cichomski:

Szanowni Państwo, niestety ta poprawka wykracza poza zakres właściwości resortu spraw wewnętrznych i administracji i poza zakres naszego upoważnienia. W związku z tym jako Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie możemy bezpośrednio zająć stanowiska w tej sprawie.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

Poddaję pod głosowanie tę poprawkę.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciwny przyjęciu tej poprawki? (4)

Kto się wstrzymał od głosu? (13)

Za przyjęciem poprawki było…

(Głos z sali: Przeszła.)

Przeszła. Dobrze. Poprawka nr 4 uzyskała poparcie.

Poprawka nr 5 jest to poprawka zgłoszona przez pana senatora Zbigniewa Cichonia.

Poprawka nr 5 uwzględnia na gruncie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego konsekwencje wprowadzenia instytucji tymczasowego pomieszczenia w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym.

Bardzo proszę o opinię MSWiA.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Cichomski:

Szanowni Państwo, to jest ustawa będąca poza kompetencją ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W związku z tym nie jesteśmy w stanie zająć w tej sprawie wiążącego stanowiska.

Ekspert do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko:

Ta poprawka jest taką poprawką doprecyzowującą, uwzględniającą konsekwencje tego, że zmieniamy ustawę o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, gdzie organem dokonującym egzekucji jest nie komornik, tak jak w ustawie o ochronie praw lokatorów, ale egzekutor. Ta poprawka koryguje brzmienie przepisów w ustawie o ochronie praw lokatorów. Chodzi o to, żeby nasza zmiana była wskazana w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 5.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (16)

Kto jest przeciwny przyjęciu tej poprawki? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (7)

Stwierdzam, że poprawka nr 5 uzyskała poparcie 3 połączonych komisji.

Przechodzimy do poprawek nr 6, 7 i 9. Są to poprawki senatora Czerwińskiego. Rozszerzają one zakres przedmiotowy nowelizacji o tzw. specustawy, na podstawie których wydaje się decyzje zobowiązujące do opróżnienia lokali mieszkalnych.

Czy przedstawiciel MSWiA chce się wypowiedzieć na ten temat?

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Cichomski:

Proszę państwa, tak jak zostało zakomunikowane w trakcie posiedzenia plenarnego, te propozycje w zdecydowany sposób wykraczają poza zakres właściwości Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z tym nie jesteśmy w stanie się do nich odnieść. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Czy państwo z Biura Legislacyjnego chcą zabrać głos?

Czy pan senator, autor poprawek zechce zabrać głos?

Bardzo proszę.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Chodzi o to, że w tzw. specustawach jest możliwe doprowadzenie do sytuacji egzekucji administracyjnej… W tych ustawach nie są chronione pewne grupy osób, tak jak są chronione w ustawach, nazwijmy to, mundurowych, w ustawach, którym podlegają wojsko, policja, służby. Chodzi o to, żeby do specustaw wprowadzić ochronę pewnych szczególnych grup osób, m.in. kobiet w ciąży, osób, które są wymienione w ustawie o ochronie praw lokatorów.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Jeżeli są jakieś pytania do autora poprawek, to oczywiście bardzo proszę. Jeżeli jest jasność, to przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 6, 7 i 9? (20)

Kto jest przeciwny przyjęciu tych poprawek? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (4)

Stwierdzam, że poprawki nr 6, 7 i 9 uzyskały poparcie 3 połączonych komisji.

Poprawka nr 8 to poprawka zgłoszona przez pana senatora Cichonia.

Poprawka ma na celu zapewnienie spójności regulacji dotyczących funkcjonariuszy wszystkich służb mundurowych.

Bardzo proszę o opinię MSWiA.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Cichomski:

Szanowni Państwo, ta poprawka odpowiada poprawce pierwszej i poprawce trzeciej, w związku z tym jak najbardziej popieramy jej przyjęcie. Zapewni to spójność, jeśli chodzi o służby podlegające resortowi spraw wewnętrznych i administracji.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 8.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 8? (24)

Kto jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 8? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Stwierdzam, że poprawka nr 8 uzyskała poparcie 3 połączonych komisji.

Proszę państwa, pozostaje nam wyznaczenie sprawozdawcy. Nie głosujemy nad całością.

Kto był sprawozdawcą? Pan senator Zbigniew Cichoń. Czy jest obecny?

(Głos z sali: Nie ma.)

(Głos z sali: Ale on się zgodzi.)

Niech sprawozdawcą zostanie pan senator Zbigniew Cichoń, chyba że…

(Głos z sali: Nie wiadomo, czy będzie…)

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: To niech senator Czerwiński…)

Czy pan senator Czerwiński zechce? Zgłaszał najwięcej poprawek.

(Wesołość na sali)

(Senator Jerzy Czerwiński: Zrozumiałem aluzję. Może tak być.)

Dobrze.

Proszę państwa, mamy wyznaczonego sprawozdawcę.

Zamykam posiedzenie 3 połączonych komisji. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie20 minut 14)