Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (nr 111) w dniu 23-11-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (111.)

w dniu 23 listopada 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o ochronie baz danych (druk senacki nr 1020, druki sejmowe nr 2959, 2967 i 2967-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 17)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Fedorowicz)

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Dzień dobry. Witam państwa.

Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o ochronie baz danych; druk senacki nr 1020, druki sejmowe nr 2959, 2967 i 2967-A.

Czy do porządku posiedzenia państwo senatorowie mają jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.

Rozumiem, że porządek został przyjęty.

Przepraszam państwa senatorów za ekstraordynaryjny sposób prowadzenia naszego posiedzenia, ale tak jest na prośbę pana ministra…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę łaskawie nie przerywać, bo, jak to się mówi, zniknie mi wątek.

W każdym razie otrzymałem prośbę od pana marszałka Karczewskiego, żebym poprowadził dzisiejsze posiedzenie komisji i wprowadził jeszcze do naszego programu posiedzenia ten nowy punkt w celu rozpatrzenia go przez, Wysoką Izbę. Na pytanie, dlaczego jest taki ekstraordynaryjny sposób prowadzenia prac dotyczących prawa, odpowie pan minister Lewandowski, którego witam bardzo serdecznie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o ochronie baz danych (druk senacki nr 1020, druki sejmowe nr 2959, 2967 i 2967-A)

Oddaję panu głos.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo, problem polega na tym, że powinniśmy byli implementować tę dyrektywę do 11 października. W tej chwili jest już po czasie, ponieważ mieliśmy cały szereg innych dyrektyw, które implementowaliśmy. Państwo też brali udział w pracach w trakcie posiedzeń komisji. A ponieważ zmienił się komunikat Komisji Europejskiej dotyczący implementacji dyrektyw, to w tym momencie, jeśli byłoby wdrożone jakiekolwiek postępowanie przeciwko Polsce w związku z brakiem implementacji, już nie można byłoby… To znaczy zaraz po implementacji Komisja nie może wycofać takiej skargi, skarga musi być do końca procedowana. Trzeba pamiętać, że to, że pewne rzeczy nie zostały do tej pory zaimplementowane, jest też dziedzictwem poprzednich rządów. W związku z tym, jak rozumiem, wszyscy się zgadzamy, że bardzo nam zależy na tym, żeby kary za niewdrożenie nie płacić.

Jeśli chodzi o samą istotę ustawy, to celem dyrektywy jest zwiększenie dostępności utworów takich jak: książki, czasopisma, gazety, magazyny oraz inne teksty pisane dla osób niewidomych oraz osób z innymi dysfunkcjami uniemożliwiającymi lub utrudniającymi normalne czytanie oraz wprowadzenie w tym zakresie jednolitego obowiązkowego wyjątku do praw autorskich i praw pokrewnych, ułatwiającego wykonywanie kopii utworów w formatach umożliwiających dostęp osobom niepełnosprawnym oraz transgraniczną wymianę takich formatów. Zatem chodzi najzwyczajniej w świecie o ułatwienia w licencjonowaniu dla osób z niepełnosprawnościami, co wiem, że zawsze się spotyka z dużym entuzjazmem komisji.

Jeśli chodzi o przebieg prac legislacyjnych w Sejmie, zostały zgłoszone 3 poprawki. One miały w zasadzie charakter doprecyzowujący, nie dotyczyły żadnych istotnych zmian merytorycznych.

Komisja sejmowa jednogłośnie przyjęła projekt ustawy, przyjęła również jednogłośnie poprawki. Sejm niemal jednogłośnie przyjął ustawę: 401 posłów było za… 1 poseł się pomylił i zagłosował przeciw… Tak więc można przyjąć, że ustawa została przyjęta jednogłośnie. W związku z tym wnoszę do komisji o przyjęcie projektu ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Panie Mecenasie, witam pana.

Proszę o zabranie głosu.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!

Oczywiście Biuro Legislacyjne również w trybie ekstraordynaryjnym przeczytało tę ustawę. Na pierwszy rzut oka ustawa nie budzi zasadniczych zastrzeżeń legislacyjnych. Przed komisją zwróciłem panu ministrowi uwagę – i ja to powtórzę do mikrofonu – że nadszedł już czas na napisanie nowej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Proszę państwa, to jest kolejna nowelizacja, dodajemy do ustawy kolejne przepisy i dochodzi do takiej sytuacji, że my tą nowelizacją, którą dzisiaj rozpatrujemy, dodajemy do ustawy przepisy oznaczone w zupełnie inny sposób, aniżeli to było dotychczas. Dotychczas dodawane przepisy oznaczaliśmy indeksami górnymi, teraz musieliśmy przejść na litery. Dlaczego na litery? Ponieważ pomiędzy art. 35 a art. 36 jest dzisiaj art. 351,, a pomiędzy art. 35 i art. 351 nie da się niczego dodać. W związku z tym przepisy zawarte w dodawanym rozdziale oznaczono literami. §84 zasad techniki prawodawczej mówi, że jeżeli ustawa była wcześniej wielokrotnie nowelizowana bądź też, jeżeli kolejne nowelizacje naruszałyby strukturę aktu albo jego spójność, należy odstąpić od przygotowywania projektu ustawy zmieniającej na rzecz przygotowania nowej ustawy merytorycznej. I uwadze pana ministra poddaję to na przyszłość, żebyśmy poważnie zastanowili się nad przygotowaniem nowej ustawy. Nie o to chodzi, żeby ona była całkiem inna, tylko po prostu, żeby wyczyścić cały ten akt, który od 1994 r. mamy w systemie prawnym.

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Dziękuję bardzo, Panie Mecenasie.

Ja jeszcze mam pytanie. To znaczy, że senatorowie mają prawo na podstawie pańskiej opinii głosować za ustawą, bo biuro analiz senackich nie kwestionuje samej…

(Głos z sali: Analiz sejmowych.)

(Głos z sali: Senackich.)

Jesteśmy w Senacie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Biuro Legislacyjne stawia tezę, że ustawa nie budzi zasadniczych zastrzeżeń. Jeśli chodzi o to zastrzeżenie, które przedstawiłem, to tego tak naprawdę nie da się poprawić, wprowadzając poprawkę, bo trzeba napisać ustawę od początku. I tyle. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa senatorów chce zabrać głos?

(Głos z sali: Jeszcze pan minister…)

Pan minister jeszcze chciał uzupełnić.

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski:

Ja tylko dodam, jeśli chodzi o tę kwestię, że oczywiście w związku z tym, że implementujemy dyrektywę unijną, no to nie mogliśmy się zająć całą ustawą. Przypominam, że w tej chwili jest procedowana dyrektywa o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym i możliwe, że przy okazji implementacji tej dyrektywy uporządkujemy całą ustawę o prawie autorskim. Tak więc jeśli np. państwo senatorowie chcieliby podjąć inicjatywę senacką, to zachęcam do poczekania na ten moment i pozwolenie nam ewentualnie na dalsze procedowanie tego. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy państwo senatorowie chcą zabrać głos? Nie widzę chętnych.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pani senator Barbara Borys-Damięcka.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Jedyna rzecz, która mnie w tej chwili interesuje, jest taka – to jest śmieszne – dlaczego w ostatniej chwili i dlaczego tak na chybcika. Co się stało, że ministerstwo zgłasza to, a my dostajemy o 10.00 wieczorem telefon, żeby o 8.00 się stawić?

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Panie Ministrze, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski:

Wydawało mi się, że na początku to powiedziałem, ale powiem jeszcze raz. Zmienił się komunikat Komisji Europejskiej dotyczący karania za niewdrożenie dyrektywy. Kiedyś było tak, że np. jak było już po czasie i proces przeciwko Polsce już był prowadzony, ale przed wydaniem wyroku zaimplementowaliśmy dyrektywę, to zasadniczo kasowało się wszystko. Natomiast teraz już nie będzie można wycofywać takich wniosków, więc my musimy po prostu szybciej to wdrażać. Przypominam, że moglibyśmy to szybciej wdrożyć, ale niestety mieliśmy opóźnioną o 2 lata inną dyrektywę, która pozostała nam po poprzednikach. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Dziękuję bardzo.

Czy państwo senatorowie mają jeszcze jakieś uwagi? Nie.

W takim razie proszę o przegłosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem nowelizacji ustawy bez poprawek? (7)

Jednogłośnie za.

Dziękuję bardzo.

Nim zamknę posiedzenie, chciałbym powiedzieć, że pocztą pantoflową dowiedziałem się, że pan dyrektor Kościński kończy swoją służbę w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Niniejszym chciałem panu, Panie Dyrektorze, bardzo serdecznie podziękować za w sumie nasze wspólne 15 lat współpracy…

(Zastępca Dyrektora Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Karol Kościński: No nie, aż tyle to nie, to było ponad 8 lat…)

Aha, to ja mam za sobą 15 lat współpracy, w tym z panem 8 lat. Bardzo panu dziękuję w imieniu komisji i w imieniu komisji sejmowych, które miałem zaszczyt prowadzić. (Oklaski)

Oddaję panu głos, Panie Dyrektorze.

Zastępca Dyrektora Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Karol Kościński:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze. Czuję się trochę onieśmielony.

Chciałem podziękować również państwu, bo nasza praca jest możliwa tylko dzięki współpracy z Sejmem, z Senatem, z komisjami senackimi i z komisjami sejmowymi. Zawsze wkład w prace nad ustawami zarówno jednej, jak i drugiej Izby jest bardzo cenny i ważny.

Chciałem również podziękować Biuru Legislacyjnemu Senatu, bo poza tym, że dobrze nam się współpracowało, też dobrze nam się w różnych sprawach rozmawiało. To był dla mnie bardzo dobry i cenny czas. Wiele się nauczyłem, również dzięki współpracy z drugą Izbą, z Izbą wyższą polskiego parlamentu.

Bardzo dziękuję za dobre słowo.

Przewodniczący Jerzy Fedorowicz:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze. Życzę sukcesów na nowej drodze. Mam nadzieję, że jeszcze nie raz się spotkamy, bo pan jest potrzebny Rzeczypospolitej.

Zamykam posiedzenie… A nie, przepraszam. Jeszcze wznawiam posiedzenie…

Proszę o wyznaczenie sprawozdawcy.

(Głos z sali: Pan przewodniczący.)

W takim razie ja będę sprawozdawcą.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 26)