Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (nr 106), Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 132) w dniu 23-10-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (106.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (132.)

w dniu 23 października 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej (druk senacki nr 960, druki sejmowe nr 2865, 2875 i 2875-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 19)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Kultury i Środków Przekazu Czesław Ryszka)

Zastępca Przewodniczącego Czesław Ryszka:

Dobry wieczór państwu.

Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

A w porządku obrad jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej – druk senacki nr 960.

Czy są jakieś pytania dotyczące porządku obrad? Nie ma.

Lobbystów też nie widzę.

Bardzo serdecznie witam państwa senatorów; witam ministra Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego; witam Rafała Kozakiewicza z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, radcę prawnego; witam członka zarządu PAP Łukasza Świerżewskiego.

(Głos z sali: I Wojciecha Surmacza.)

Nie, nie, Surmacza nie ma.

(Głos z sali: Nie ma.)

I witam naszego legislatora, pana Jakuba Zabielskiego.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej (druk senacki nr 960, druki sejmowe nr 2865, 2875 i 2875-A)

Proszę państwa, przechodzimy od razu do rozpatrzenia tego punktu obrad.

Myślę, że od razu udzielę głosu przedstawicielowi rządu, panu ministrowi, który nam przedstawi cel i przedmiot ustawy.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Celem ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej jest umożliwienie zgodnego z prawem i zgodnego z dyscypliną finansów publicznych połączenia 2 spółek: Polskiej Agencji Prasowej i PWR. Spółka Polska Agencja Prasowa posiada swoją własną ustawę, została powołana osobną ustawą na początku lat dziewięćdziesiątych. Z kolei spółka PWR powstała w wyniku przekształcenia, na podstawie ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. W związku z tym osoby, które były zatrudnione w PWR w momencie przekształcenia, nabyły prawo do akcji spółki w razie jej przekształcenia, likwidacji lub np. połączenia z inną spółką. Ponieważ ustawa o Polskiej Agencji Prasowej w art. 7 mówi wyraźnie, że 100% akcji należy do Skarbu Państwa, połączenie PWR z Polską Agencją Prasową spowodowałoby, że osoby uprawnione do nabycia akcji, które nabyły to uprawnienie na podstawie ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw, nie mogłyby tego uprawnienia zrealizować, co naraziłoby Skarb Państwa na konieczność wypłaty odszkodowania, a osobę, która by podjęła taką decyzją, na odpowiedzialność z tytułu dyscypliny finansów publicznych.

W związku z tym proponujemy zmianę ustawy o Polskiej Agencji Prasowej, która to zmiana zagwarantuje oczywiście Skarbowi Państwa 100% akcji, ale z jednym wyjątkiem. Otóż w momencie połączenia ze spółką, która powstała w wyniku komercjalizacji, w ramach ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, nie uniemożliwia się realizacji prawa do nabycia akcji przez pracowników łączonej spółki, która powstała na podstawie tamtej ustawy. I to jest cały cel tej niewielkiej zmiany ustawy o Polskiej Agencji Prasowej.

Sprawa dotyczy zaledwie około 150 osób. Tak wynika z tego, co udało nam się zewidencjonować. To są osoby, które były zatrudnione w momencie przekształcenia przedsiębiorstwa na podstawie ustawy o komercjalizacji lub trochę wcześniej. W tej ustawie są dokładne kryteria. Zdaje się, że w dziale VI…

(Głos z sali: W dziale IV.)

W dziale IV, przepraszam. Te osoby nabyły te uprawnienia i chcemy po prostu im je pozostawić.

W związku ze zmianą statutu spółki Polska Agencja Prasowa jedyną możliwością odsprzedaży tych akcji będzie sprzedanie ich Skarbowi Państwa albo Polskiej Agencji Prasowej. I tak 95% akcji spółki będzie w posiadaniu Skarbu Państwa. Te 5% akcji spółki PAP będzie tak jakby zarezerwowane, tak aby zagwarantować wykonanie prawa do poboru tych akcji przez osoby z PWR, oczywiście w momencie, kiedy się po to zgłoszą. I zgodnie z kodeksem spółek handlowych… No, ponieważ jesteśmy udziałowcem większościowym, i tak moglibyśmy skupić te 5% akcji, jeżeli ich zakup zostałby zrealizowany, ale jeszcze dodatkowo zabezpieczamy się w ten sposób, że w statucie spółki wyraźnie wskazujemy, że możliwość odkupienia ich będzie mieć Skarb Państwa lub Polska Agencja Prasowa. Tak więc nie ma tutaj żadnego zagrożenia zmiany statusu właścicielskiego spółki, czyli np. obrotu tymi akcjami na wolnym rynku.

Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że w momencie, kiedy te osoby uzyskają prawo do tych akcji, i tak przez 2 lata zasadniczo nie będą mogły z nimi nic zrobić, nie będą mogły ich sprzedać. A więc generalnie tutaj żadnego niebezpieczeństwa utraty kontroli nad spółką nie ma, mimo że pojawiały się takie głosy jeszcze przed posiedzeniem komisji.

Dlatego proszę Wysoką Komisję o przyjęcie ustawy.

Zastępca Przewodniczącego Czesław Ryszka:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Z tych słów wynika, że ustawa jest bardzo czysta, precyzyjna, ale nie wiem, jak pan legislator się na to zapatruje.

Bardzo proszę o zabranie głosu.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo.

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Sprawa wydaje się oczywista, ale nawet oczywistą sprawę trzeba prawidłowo implementować do systemu prawnego. Biuro Legislacyjne ma wątpliwości co do treści ust. 8 dodawanego do art. 7 ustawy o Polskiej Agencji Prasowej. Przepis ten został sformułowany w taki sposób, że do osób, które będą mogły skorzystać z prawa do nieodpłatnego nabycia akcji objętych przez Skarb Państwa w wyniku przejęcia, stosowane będą wprost pewne przepisy ustawy o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników. I tu pojawiają się 3 wątpliwości.

Pierwsza wątpliwość odnosi się do tego, czy do analogicznego, ale nie takiego samego prawa rzeczywiście możemy zastosować wprost przepisy ustawy o komercjalizacji. Zdaniem Biura Legislacyjnego nie jest to możliwe. Trzeba by odpowiednio zmodyfikować normy prawne wynikające z ustawy o komercjalizacji, żeby można było je zastosować do prawa do nieodpłatnego nabycia akcji objętych przez Skarb Państwa w wyniku przejęcia.

Druga kwestia dotyczy tego, że przepis odnosi się wyłącznie do osób. Pominięto całkowicie kwestię procedury zarówno nabywania, jak i wykonywania prawa do nieodpłatnego nabycia akcji.

A trzeci problem jest czysto legislacyjny. Otóż ust. 8 odsyła do art. 7 ust. 1 ustawy o Polskiej Agencji Prasowej zamiast do ust. 7 dodawanego do art. 7. Jest to oczywisty błąd i ten błąd tak czy siak trzeba by było poprawić.

Mając na względzie precyzję języka i potrzebę wyrażenia intencji prawodawcy w sposób niebudzący wątpliwości, przygotowałem w swojej opinii stosowną poprawkę. Niemniej opinię tę skonsultowałem z radcą prawnym, panem Rafałem Kozakiewiczem z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, celem ustalenia, jaka rzeczywiście była intencja ustawodawcy, który uchwalił przepisy dodawane do ustawy o Polskiej Agencji Prasowej, no i okazało się, że ja to przeczytałem troszeczkę inaczej, niż rzeczywiście powinno to być przeczytane. A więc wola ustawodawcy nie została wyrażona na tyle precyzyjnie, żebym ja jako legislator był w stanie to należycie zrozumieć. W drodze rozmowy, w drodze pewnych konsultacji, zaproponowałem modyfikację poprawki, którą zawarłem w swojej opinii. Ta propozycja została złożona na ręce pana przewodniczącego. Będzie się ona sprowadzała do tego, żeby nadać nowe brzmienie ust. 8 i jednocześnie dodać do art. 7 ustawy o Polskiej Agencji Prasowej nowy ust. 9.

Zacytuję, jak powinien brzmieć ust. 8: „Do nieodpłatnego nabycia akcji, o którym mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników”… I tutaj jest jeszcze dzienniczek promulgacyjny.

I ust. 9, którego tutaj nie ma, a który ja proponuję dodać: „Osobą uprawnioną do nieodpłatnego nabycia akcji, o którym mowa w ust. 7, jest pracownik spółki przejmowanej, który spełnia warunki określone w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników i złożył oświadczenie o zamiarze nabycia akcji na podstawie art. 38 ust. 1 tej ustawy, albo jego spadkobierca, który złożył oświadczenie na podstawie art. 38c ust. 2 albo 3 tej ustawy”.

Ust. 9 przesądzi w sposób niebudzący żadnych wątpliwości, kto może być beneficjentem rozwiązania proponowanego w rozpatrywanej przez Wysokie Komisje ustawie. Brzmienie uchwalone przez Sejm budziło wątpliwości. Nie było wiadomo, kto tak naprawdę z tego prawa może skorzystać. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Czesław Ryszka:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, proszę się odnieść do tych poprawek.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący. Dziękuję, Panie Legislatorze.

Oczywiście przyjmujemy tę poprawkę. Uważamy, że rzeczywiście ona lepiej oddaje intencję, jaka przyświeca tej ustawie, i rekomendujemy przyjęcie tej poprawki. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Czesław Ryszka:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z senatorów chciałby odnieść się do ustawy i do tych poprawek?

Proszę bardzo.

Senator Ryszard Bonisławski:

Ja mam tylko jedno pytanie, Panie Przewodniczący. Jaka jest wartość tych akcji, które zostaną przekazane pracownikom? Chodzi o te 5%?

Zastępca Przewodniczącego Czesław Ryszka:

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Lewandowski:

W zależności od tego, jaką wycenę przyjmiemy, to jest kwota 6–8 milionów zł.

Zastępca Przewodniczącego Czesław Ryszka:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś pytania?

Skoro nie ma, to przechodzimy do głosowania nad poprawką.

(Głos z sali: Pan ją przejmuje, Panie Przewodniczący?)

Tak, tak.

(Głos z sali: Przejmujemy razem.)

Tak, tak, przejmujemy.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Biuro Legislacyjne? (13)

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś jest przeciw? (0)

Nie.

Ktoś się wstrzymał? (0)

Też nie.

Dziękuję bardzo.

W takim razie głosujemy nad całością ustawy.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy w całości? (13)

Ktoś jest przeciw? (0)

Nie.

Ktoś się wstrzymał? (0)

Też nie.

Bardzo dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo dziękuję.

Zostało nam jeszcze wyznaczenie senatora sprawozdawcy.

Proszę bardzo, senator Peczkis.

Senator Grzegorz Peczkis:

Proponuję pana przewodniczącego na senatora sprawozdawcę.)

Zastępca Przewodniczącego Czesław Ryszka:

Ja już mam 2 sprawozdania dzisiaj.

(Głos z sali: Ale on mówi o drugim przewodniczącym.)

A tak, przepraszam bardzo. Przepraszam, nie zrozumiałem.

(Wesołość na sali)

Sorry, sorry.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jak najbardziej, Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności jest w tym przypadku właściwą instytucją.

(Senator Adam Gawęda: Dobrze, przyjmuję to.)

Senator Gawęda przyjmuje, pan przewodniczący także.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Do zobaczenia. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 32)