Zapis stenograficzny
– posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (70.)
w dniu 11 lipca 2018 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 30)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Wiatr)
Szanowni Państwo!
Otwieram posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej poświęcone rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym w związku z ustawą – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, druk senacki nr 888, oraz ustawą – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, druk senacki nr 889.
Bardzo serdecznie witam pana ministra Piotra Müllera, podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam pana Marcina Gubałę, dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pana Marcina Czaję, dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wyższego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; pana Mariusza Zielonkę, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; pana Andrzeja Kurkiewicza, zastępcę dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; pana Bartłomieja Banaszaka, naczelnika Wydziału Analiz i Strategii w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; panią Katarzynę Zawadę, rzecznika prasowego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; pana Piotra Ziółkowskiego, szefa Gabinetu Politycznego Wiceprezesa Rady Ministrów w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam pana marszałka, profesora Michała Seweryńskiego; pana senatora Aleksandra Bobkę, niedawnego wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego; witam panie i panów senatorów, pana legislatora, panią sekretarz.
Szanowni Państwo!
Chciałbym uprzejmie poinformować, że do komisji wpłynęła korespondencja Inicjatywy Obywatelskiej Instytutów Polskiej Akademii Nauk, w której autorzy podpisani pod listem polemizują z wypowiedzią pana wicepremiera na temat tego, czy pracownicy instytutów Polskiej Akademii Nauk, w szczególności ich wynagrodzenia, są w gestii ministra nauki i szkolnictwa wyższego. Sprawa jest bardziej złożona, bo rzeczywiście jest tak, że ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce w wielu obszarach dotyczy tych pracowników, niemniej jednak ustawa o Polskiej Akademii Nauk jednoznacznie przyporządkowuje jurysdykcji premiera zarówno, że tak powiem, korporacje, jak i instytuty. Tak więc to jest bardziej złożone. Ja tylko o tym informuję. Gdyby ktoś chciał, to możemy się tym jeszcze zająć, aczkolwiek ja rozumiem, że sytuację mamy taką, ugruntowaną już tradycją Senatu, że dyskusja w zasadzie się już odbyła, co najwyżej możemy wyjaśniać jakieś istotne niuanse, jakie się pojawiły w czasie pomiędzy naszym poprzednim posiedzeniem a obecnym.
Chciałbym poinformować, że w czasie posiedzenia Senatu został zgłoszony wniosek o przyjęcie ustawy o nauce i szkolnictwie wyższym bez poprawek i do ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wpłynęło 59 poprawek. Za chwilę zapytam, czy ktoś z wnioskodawców chciałby wycofać bądź zmodyfikować swoje poprawki. Jeśli chodzi o ustawę – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, to wpłynął wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek oraz 9 poprawek.
Czy ktoś z wnioskodawców chciałby coś zmodyfikować?
Pan senator Martynowski. Proszę bardzo.
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Szanowni Państwo!
Jak widzicie, w tym zestawieniu wniosków są też moje poprawki, dwudziesta czwarta i dwudziesta piąta, które się nawzajem wykluczają. Dlatego wycofuję poprawkę dwudziestą piątą.
Chciałbym jeszcze złożyć autopoprawkę, jeżeli chodzi o poprawkę dwudziestą czwartą. Tam jest taki zapis. W art. 121a jest 5 ustępów. Chciałbym, żebyście państwo skreślili ust. 3: „nauczyciela akademickiego, o którym mowa w ust. 1, posiadającego co najmniej stopień doktora zatrudnia się na jego wniosek na stanowisku profesora uczelni”. Składam taką autopoprawkę, proszę o skreślenie tego ustępu.
Bardzo dziękuję.
Ja chciałbym w swoim imieniu powiedzieć, że jeśli chodzi o moje poprawki, które są zgrupowane wokół poprawki ósmej, to chciałbym z tego pakietu wycofać poprawki jedenastą i czterdziestą piątą, ponieważ one idą w zupełnie innym kierunku niż chciał autor. A jeśli chodzi o przepisy wprowadzające, to chciałbym wycofać poprawkę siódmą.
Pan senator Wach się zgłaszał. Proszę.
Ja chciałbym wycofać poprawkę dwudziestą ósmą, która mówi o tym, że przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do pracowników instytutów PAN. To jest w związku z tym, co mówił pan przewodniczący.
Jednocześnie zwracam uwagę, że w piśmie PAN, które pan przewodniczący przywołał, autorzy powołują się na poprawkę pana profesora Żaryna i pana profesora Bobki jako poprawną w tym zakresie. Chciałbym tę sprawę wyjaśnić, bo jeśli ona jest poprawna, to komisja powinna ją podtrzymać. Moja dwudziesta ósma jest niepoprawna, dlatego ją wycofuję.
Bardzo dziękuję.
Pan senator Rocki. Proszę.
Chciałbym prosić o wycofanie poprawki czwartej. Uważam, że po wyjaśnieniach Biura Legislacyjnego sprawa jest jasna.
Bardzo dziękuję.
Pan marszałek Seweryński.
Dziękuję.
Ja wycofuję poprawkę, która polega na tym, żeby wyrażenie „profesor uczelni” zastąpić wyrażeniem „docent”, a to w związku z kompleksowymi poprawkami złożonymi przez pana senatora Wiatra, które są sformułowane w punktach ósmym i dwudziestym drugim. One konsumują moje intencje. Chodzi o to, żeby nie wykreślać stanowiska „profesor uczelni”, dopisać stanowisko „docent” i ograniczyć dostęp do stanowiska docenta do osób na ścieżce dydaktycznej. Oznaczałoby to również uzgodnienie z art. 250 przepisów wprowadzających.
Bardzo dziękuję.
Pan legislator.
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Panie Marszałku, poprawki, o których pan mówił przed chwilą, już nie są pana poprawkami, tylko poprawkami komisji, w związku z tym to komisja musiałaby podjąć uchwałę o tym, że je wycofuje.
Ja sygnalizuję, że wycofuję dla nich poparcie.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Okej, w tym znaczeniu to można.)
Czy w takim razie jako komisja możemy wycofać te poprawki?
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Oczywiście. Tak. Ja w tym momencie…)
A czy moment jest właściwy?
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak, moment jest właściwy. Pan…)
Proszę państwa, w takim razie wnoszę taki postulat i proszę o przegłosowanie tego przez komisję. Poprawka, którą złożyłem na posiedzeniu plenarnym, jest bardziej rozbudowana. Poprawka pana senatora Seweryńskiego niejako w prosty sposób zastępowała pojęcie profesora uczelnianego pojęciem „docent”, zaś moja poprawka jest jakby troszeczkę bardziej rozbudowana, czyli odróżnia ścieżkę dydaktyczną, wprowadzając pojęcie docenta, a jeśli chodzi o profesora uczelnianego, to pozostaje to tak, jak było w dotychczasowym zwyczaju.
W takim razie możemy łącznie głosować nad poprawkami siódmą i szóstą do ustawy – Przepisy wprowadzające.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak.)
Kto jest za wycofaniem tych poprawek? Proszę o podniesienie ręki. (8)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Zatem poprawki siódma z ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz szósta z przepisów wprowadzających zostały wycofane.
Proszę państwa, czy jeszcze są jakieś wnioski? Nie ma.
W takim razie przystępujemy do głosowania.
W pierwszym rzędzie będziemy głosowali nad ustawą – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zaczynamy od wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto jest za przyjęciem tego wniosku? Proszę o podniesienie ręki. (0)
Kto jest przeciwny? (8)
Kto się wstrzymał? (0)
Wniosek nie uzyskał poparcia.
Nie wiem, czy przy każdej poprawce będziemy prosili o opinię pana ministra, ale gdyby pan legislator w jednym zdaniu powiedział…
W takim razie poprawka pierwsza.
Poprawka pierwsza poszerza zadania rady uczelni o sygnalizowanie ministrowi nauki i szkolnictwa wyższego naruszeń prawa przez uczelnię.
Panie Ministrze?
(Senator Michał Seweryński: Rażących.)
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak, rażących.)
Proszę.
Tak. Jeżeli chodzi o stanowisko rządu, mamy rekomendację negatywną.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (5)
Kto jest przeciwny? (3)
Kto się wstrzymał? (0)
5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga.
Poprawka druga to poprawka pana senatora Wacha, która poszerza skład rady uczelni.
Panie Ministrze?
Również rekomendacja negatywna. Skład rady wydaje się uzgodniony ze środowiskiem akademickim. Rada powinna zostać w takim składzie, jaki został uzgodniony w czasie konsultacji społecznych.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka trzecia.
Poprawka trzecia znosi ograniczenia wiekowe w uczelnianych organach.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czwarta została wycofana, więc teraz poprawka piąta.
Poprawka piąta wprowadza wymóg posiadania stopnia naukowego także wobec rektorów uczelni niepublicznej.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna, ponieważ zmienia się w ogóle koncepcja poszczególnych organów w uczelniach i kanclerz już nie jest obligatoryjnym organem. W związku z tym zakładamy, że w niektórych uczelniach niepublicznych to właśnie aktualni kanclerze zostaną rektorami. Dlatego też te regulacje w odniesieniu do uczelni niepublicznych nie są w całości takie same jak w odniesieniu do uczelni publicznych.
Dodajmy, że ta zmiana dotyczy uczelni niepublicznej.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak jest.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)
Kto jest przeciwny?
(Głos z sali: Jedna osoba.)
Dwie, bo jeszcze pani senator. Wyżej, Pani Senator.
(Głos z sali: Pani Senator, nie widzę ręki.)
(Wypowiedź poza mikrofonem)
To może jeszcze raz.
Proszę.
Kto jest przeciwny? (3)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka została przyjęta.
Nad poprawkami szóstą i dziesiątą głosujemy łącznie.
Proszę bardzo.
Poprawki te modyfikują ograniczenia wiekowe dla rektorów i członków senatu.
Panie Ministrze?
Również rekomendacja negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? (5)
Kto jest przeciwny? (4)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję bardzo.
Poprawki szósta i dziesiąta zostały przyjęte.
Siódma została wycofana.
Teraz poprawka ósma.
Jeżeli chodzi o poprawkę ósmą, to nad tą poprawką będziemy głosowali łącznie z dwudziestą drugą, dwudziestą siódmą i pięćdziesiątą dziewiątą.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Tak.)
Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawką nr 23. Przyjęcie tych poprawek spowoduje odpowiednią modyfikację poprawki nr 38.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Rozumiem, że chodzi o rozdzielenie ścieżki…)
Tak.
I teraz może odczytam: wprowadzają one kolejne stanowisko nauczycieli akademickich, a mianowicie docenta, i znoszą możliwość zatrudniania doktora posiadającego wyłącznie osiągnięcia dydaktyczne na stanowisku profesora uczelni.
Panie Ministrze?
Tutaj nasze stanowisko jest niestety negatywne. Rozumiem, że państwo senatorowie podnoszą ten problem, ale rządowe stanowisko w tym obszarze jest negatywne.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (8)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (1)
Teraz poprawka dziewiąta.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Poproszę o chwileczkę. Ja sobie tylko zanotuję, żeby nic mi nie umknęło. Dobrze?)
Tak. Czyli tu były poprawki dwudziesta druga, dwudziesta siódma, pięćdziesiąta dziewiąta…
(Głos z sali: I czterdziesta piąta.)
…i modyfikacja trzydziestej ósmej.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Można?)
Poprawka dziewiąta. Proszę.
Poprawka nr 9 wprowadza wymaganie, by tzw. niesamodzielni nauczyciele akademiccy oraz pracownicy uczelni niebędący nauczycielami mieli w senacie uczelni co najmniej po jednym reprezentancie.
Panie Ministrze?
Naszym zdaniem takie doprecyzowanie nie jest konieczne. Możliwe jest uregulowanie tego w statucie uczelni.
Bardzo dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka dziesiąta.
Nad poprawką dziesiątą już głosowaliśmy i została ona przyjęta. Teraz w związku z wycofaniem poprawki…
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Dziesiąta? Z którą?)
Poprawka dziesiąta z szóstą.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: A tak.)
Teraz tak: jedenastą pan przewodniczący wycofał…
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Tak.)
…w związku z tym głosujemy teraz nad poprawką nr 12.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Tak, nad dwunastą.)
Przyjęcie poprawki nr 12 wykluczy głosowanie nad poprawką nr 13.
Poprawka nr 12 zakłada, że instytut PAN będzie mógł być włączony do uczelni jedynie na wspólny wniosek dyrektora instytutu i prezesa PAN. Ponadto poprawka wprowadza obowiązek zasięgnięcia opinii wydziału PAN. Dziękuję.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna. Podnosiliśmy to na poprzednim posiedzeniu komisji. Pan dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w ministerstwie tłumaczył, że formułowanie tego typu ograniczeń co do wydawania rozporządzeń, zapisanie, jakoby tylko zewnętrzny podmiot miał prawo do inicjowania wydawania rozporządzeń, jest niezgodne z konstytucją.
Bardzo dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciw? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Zatem teraz poprawka trzynasta.
Tak. Poprawka nr 13 zakłada, że instytut PAN będzie mógł być włączony do uczelni na wniosek prezesa PAN albo dyrektora instytutu PAN. Ponadto poprawka wprowadza obowiązek zasięgnięcia opinii wydziału PAN.
Bardzo dziękuję.
Panie Ministrze?
Tutaj analogiczna argumentacja i rekomendacja negatywna.
Dziękuję bardzo.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czternasta.
Poprawka czternasta pozostawia uczelniom niepublicznym swobodę oceny społeczno-gospodarczej potrzeby utworzenia kierunku.
Bardzo dziękuję.
Panie Ministrze?
Tutaj też rekomendacja negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka piętnasta.
Poprawka nr 15 znosi wymóg, by indywidualne studia międzydziedzinowe były dwuprofilowe i kilkupoziomowe.
Panie Ministrze?
To jest poprawka legislacyjna. Wydaje się, że jest ona dobra, jest to poprawka do przyjęcia.
Czyli popiera ją pan minister?
(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Piotr Müller: Tak, bo to jest de facto poprawka legislacyjna.)
Dobrze.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? (8)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka została przyjęta.
Poprawki szesnasta, siedemnasta i dziewiętnasta.
Poprawki te wprowadzają osobne stypendium rektora za wyniki w sporcie.
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna, ponieważ stypendium rektora generalnie może być przyznane za wyniki w sporcie. Nie chcemy tego rozdzielać. To ma być jedno stypendium rektora. Obecnie ono może być przyznawane również za wyniki w sporcie. Nie chcemy wydzielać osobnego stypendium w dziedzinie sportu, tworzyć osobnego świadczenia, stąd rekomendacja negatywna.
Bardzo dziękuję.
Kto jest za przyjęciem tych poprawek? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawki nie zostały przyjęte.
Poprawka osiemnasta.
Poprawka osiemnasta przewiduje możliwość zmiany decyzji stypendialnej w przypadku zmiany okoliczności uprawniających do pobierania stypendium.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna. Uzasadniałem to już na poprzednim posiedzeniu komisji.
Dziękuję bardzo.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Dziękuję bardzo.
Poprawka dwudziesta.
Tak jest. Poprawka dwudziesta wprowadza przykładowe formy organizacji studenckich.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna. Tak jak pan legislator powiedział, to jest tylko przykładowe wyliczenie, w tym wypadku nie jest ono konieczne. Te organizacje mogą powstawać dokładnie tak samo na podstawie obecnych przepisów, tych, które są w ustawie.
Dziękuję bardzo.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka dwudziesta pierwsza.
Przyjęcie poprawki dwudziestej pierwszej będzie skutkowało koniecznością przyjęcia poprawek nr 2 i 3 do przepisów wprowadzających.
Poprawka dwudziesta pierwsza wprowadza obowiązek lustracyjny wobec wszystkich nauczycieli akademickich i pracowników nauki. Innymi słowy, rozciąga na tych pracowników obowiązywanie art. 20 ust. 1 pkt 5.
Bardzo dziękuję.
Panie Ministrze?
Nie jestem w stanie przedstawić stanowiska rządu w tym zakresie. Nie zostałem do tego upoważniony, więc nie jestem w stanie się wypowiedzieć.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (6)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta trzecia.
Poprawka dwudziesta trzecia ogranicza do uczelni zawodowych możliwość zatrudniania doktora… Przepraszam, poprawka dwudziesta trzecia została wykluczona. Zaraz, zaraz. Tak, wykluczyliśmy…
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Kiedy?)
Wykluczyliśmy ją przy okazji głosowania…
(Głos z sali: Nada ósmą.)
…nad poprawką nr 8, tak, przy głosowaniu nad poprawką nr 8.
Przyjęcie tych poprawek skutkuje… A tu nie jest napisane, że wyklucza.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Bo trzeba…)
Jest, tak…
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Jest, na drugiej stronie.)
…dwudziesta trzecia i trzydziesta ósma. Tak, dwudziesta trzecia. Czyli teraz poprawka dwudziesta czwarta.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak, jesteśmy przy poprawce nr 24.)
Chciałbym powiedzieć, że pan senator Martynowski zmodyfikował tę poprawkę przez wykreślenie ust. 3.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak jest.)
Bardzo proszę.
Poprawka dwudziesta czwarta wprowadza prawo urzędującego sędziego Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego i sędziów w stanie spoczynku do dożywotniego zatrudnienia na uczelni bez względu na wynik oceny pracowniczej.
Dziękuję.
Panie Ministrze?
W tej sprawie też nie jestem w stanie wyrazić stanowiska, ponieważ to jest świeża poprawka. W tym zakresie mamy neutralne stanowisko.
Tak. Dobrze.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (6)
Kto jest przeciw? (3)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta piąta została wycofana.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Teraz dwudziesta szósta.)
Poprawka dwudziesta szósta.
Poprawka ta wydłuża płatny urlop, o który może ubiegać się przygotowujący doktorat nauczyciel akademicki. Były 3 miesiące, zgodnie z poprawką będzie 6 miesięcy.
Panie Ministrze?
Tutaj nasza rekomendacja jest negatywna. Chcemy pozostawienia takiego okresu, jaki jest teraz.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (4)
Kto jest przeciwny? (4)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawki dwudziesta dziewiąta, trzydziesta, trzydziesta pierwsza, trzydziesta druga i trzydziesta szósta.
Tak jest. Poprawki te wprowadzają możliwość nadawania stopni przez Bibliotekę Narodową.
(Głos z sali: Stopni?)
Naukowych.
Panie Ministrze?
Jesteśmy zdecydowanie przeciw. To tworzy pewnego rodzaju wyłom, jeżeli chodzi o instytucje, które mogą nadawać stopnie naukowe.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (0)
Kto jest przeciw? (6)
(Senator Piotr Wach: Myśmy nie zagłosowali. Za szybko…)
(Wesołość na sali)
Kto…
(Głos z sali: Może reasumpcja…)
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Właśnie, ja patrzyłem na pana senatora, a pan senator tutaj…
(Senator Władysław Komarnicki: Ten młody człowiek zagadał…)
(Wesołość na sali)
Proszę państwa, głosujemy jeszcze raz.
Przed nami poprawki dwudziesta dziewiąta, trzydziesta, trzydziesta pierwsza, trzydziesta druga i trzydziesta szósta. Zostały one omówione przez pana legislatora i przez pana ministra.
Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawki nie zostały przyjęte.
Poprawka trzydziesta trzecia.
Poprawka trzydziesta trzecia obniża wymagane umiejętności z języka obcego od osoby ubiegającej się o doktorat z poziomu C1 do poziomu B2.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (7)
(Głos z sali: A ministerstwo jakie ma zdanie na temat tej…)
A, właśnie.
Panie Ministrze?
Rekomendacja jest negatywna. Poziom B2 jest wymagany od magistra, dlatego tu ten poziom jest wyższy.
Tak jest.
Głosujemy.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki.
(Senator Jan Żaryn: Jeszcze raz… Reasumpcja.)
Proszę państwa, głosujemy jeszcze raz, ponieważ pan minister nie zdążył się wypowiedzieć.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (7)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (2)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta czwarta.
Poprawka trzydziesta czwarta w miejsce wymagania, by rozprawa doktorska prezentowała ogólną wiedzę teoretyczną kandydata w dyscyplinie, wprowadza wymaganie, by prezentowała ona ogólną wiedzę kandydata w dyscyplinie.
Zamiast teoretycznej.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Zamiana z teoretycznej na ogólną.)
(Głos z sali: Nie, nie, znika słowo „teoretyczną”, to słowo znika.)
(Senator Piotr Wach: Ogólna pozostaje, wykreśla się wyraz „teoretyczną”, bo są wdrożeniowe…)
Panie Ministrze?
My jesteśmy przeciwni przyjęciu tej poprawki. Wyraz „teoretyczny” wskazuje na to, że jakiś minimalny obszar wiedzy teoretycznej w danej dyscyplinie każdy z przyszłych doktorów powinien posiadać.
(Senator Piotr Wach: To przekreśla doktorantów wdrożeniowych, a dopiero co wprowadzaliście…)
Nie przekreśla doktorantów wdrożeniowych, tylko wymaga od tych osób, żeby też miały wiedzę teoretyczną.
(Senator Jan Żaryn: Czyli też…)
Tak, żeby też mieli oni…
Ja może powiem, że w naszej komisji wielokrotnie dyskutowaliśmy o tym, że praca naukowa polega z jednej strony na pewnym dziele, a z drugiej strony na pewnej refleksji naukowej i gdzieś pomiędzy jest wiedza teoretyczna. Możemy się o to spierać, ale chyba teraz nie ma to sensu. Pan senator zgłosił taką poprawkę, szanujemy to i głosujemy.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Dziękuję bardzo.
Poprawka…
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Trzydziesta piąta.)
…trzydziesta piąta.
Poprawka trzydziesta piąta w miejsce wymogu opiniowania doktoratu przez promotora wprowadza wymóg akceptacji doktoratu przez promotora.
Panie Ministrze?
Tu rekomendacja negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciw? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka trzydziesta siódma.
Poprawka nr 37 wprowadza wymóg, by recenzje doktoratu sporządzane były w języku polskim lub angielskim.
Panie Ministrze?
(Senator Piotr Wach: Dopuszcza angielski, tak by trzeba powiedzieć.)
Pan senator proponuje dodanie do art. 190 przepisu, w myśl którego recenzje rozprawy doktorskiej sporządza się w języku polskim lub angielskim.
Trzeba dodać, że obecny zapis nie wyklucza stosowania języka angielskiego.
(Głos z sali: To jest dokładnie to samo.)
(Senator Jan Żaryn: To żadna zmiana.)
No…
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Panie Ministrze, bardzo proszę.
Tak jak…
(Głos z sali: To obecnie przepisy…)
Tak jak…
(Głos z sali: …Wszystkie języki, bo nie ma regulacji na ten temat.)
Dokładnie tak.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Panie Ministrze…)
Tu jest rekomendacja negatywna właśnie ze względu na to, że my po prostu tego nie regulujemy…
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Ogranicza.)
…i można byłoby wyobrazić sobie recenzję np. w języku francuskim czy jakimś innym, jeżeli to będzie dotyczyło…
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Niemieckim albo rosyjskim.)
Tak, właśnie tak jest.
Tak jest.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję bardzo.
Poprawka trzydziesta ósma ma być zmodyfikowana. Tak?
Poprawka jest zmodyfikowana w takim znaczeniu, że w związku z tym, że pojawił się…
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Docent.)
Tak, tam pojawił się docent, w związku z tym tutaj po profesorze uczelni trzeba dopisać docenta.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Tak jest, dopisujemy. I proszę opowiedzieć, o co chodzi.)
Poprawka nr 38 rozszerza grupę osób, które mogą być promotorami doktoratu, i znosi wymóg posiadania stopnia wobec promotora pomocniczego.
(Senator Michał Seweryński: Ale tu jest mowa o promotorze rozprawy w ogóle, a nie pomocniczym.)
(Głos z sali: Tak, ale przepis do tej pory mówił, że promotor pomocniczy musi być co najmniej doktorem, a to nam zniknęło, więc magister też będzie mógł być promotorem pomocniczym.)
(Senator Jan Żaryn: Jeżeli nie przyjmiemy tej poprawki, tak?)
(Głos z sali: Jeśli przyjmiemy tę poprawkę, to również magister będzie mógł być promotorem pomocniczym. Ona obejmuje niejako 2 zmiany.)
(Senator Jan Żaryn: W takim razie szkoda, że nie…)
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna. W drodze konsultacji społecznych przyjęliśmy założenie, że promotorem powinna być jednak osoba, która ma stopień doktora habilitowanego. To był pewnego rodzaj kompromis pomiędzy utrzymaniem habilitacji a jednocześnie niewprowadzaniem jej obligatoryjności.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Dziękuję bardzo.
Poprawka trzydziesta dziewiąta.
Poprawka trzydziesta dziewiąta zwiększa liczbę szkół doktorskich, które w danej dyscyplinie będzie mogła prowadzić uczelnia, z 3 do 5.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Dziękuję bardzo.
Poprawka czterdziesta.
Poprawka nr 40 podnosi wysokość stypendiów dla najlepszych doktorantów.
Panie Ministrze?
Przepisy, które zostały zmodyfikowane w Sejmie, pozwalają na to, aby dać większe stypendium osobom, które w jakiś sposób się wyróżniają, zwiększyć samo stypendium, ale my nie chcielibyśmy w ustawie określać, w jaki sposób ma to być zwiększane, to powinno należeć do decyzji uczelni. Ustawodawca określa tylko niezbędne minimum, które doktorant powinien otrzymać.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czterdziesta pierwsza.
Poprawka nr 41 znosi zakaz zatrudniania doktorantów jako nauczycieli akademickich lub pracowników naukowych.
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze?
W poprawkach, które zostały wprowadzone w Sejmie, uwzględniony został pewnego rodzaju kompromis, który zakłada, że na pierwszym i drugim roku osoby nie powinny być zatrudnione, a na trzecim i czwartym roku już mogą być zatrudnione. Chodzi o to, aby doktoranci faktycznie skupili się na pracy badawczej, tym bardziej że obligatoryjnie otrzymują stypendia naukowe. W związku z tym rekomendacja negatywna.
Dziękuję bardzo.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czterdziesta druga.
Poprawka czterdziesta druga ogranicza uprawnienia habilitacyjne do podmiotów posiadających kategorię A+ i A.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna. W drodze konsultacji społecznych doszliśmy do takiego porozumienia, że uprawnienia habilitacyjne i doktorskie powinny być wspólne dla kategorii B+. To też ma ograniczyć ewentualną utratę uprawnień habilitacyjnych przez poszczególne uczelnie w regionach.
Bardzo dziękuję.
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję bardzo. Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czterdziesta trzecia.
Poprawka czterdziesta trzecia modyfikuje habilitację opartą o artykuły naukowe.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czterdziesta czwarta.
Poprawka nr 44 zakazuje habilitacji w swojej uczelni lub instytucie.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka czterdziesta piąta została wycofana.
Poprawka czterdziesta szósta.
Poprawka czterdziesta szósta skraca czas, w którym nie można występować z wnioskiem habilitacyjnym po wcześniej nieudanej habilitacji. Do tej pory było to 5 lat, pan senator proponuje 3 lata.
Panie Ministrze?
Wniosek profesorski, jeśli dobrze pamiętam…
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Profesorski.)
Tak, tak.
My jesteśmy przeciwni z tego powodu, że obecne regulacje ustawowe pozwalają, aby wniosek profesorski został złożony samodzielnie przez pracownika naukowego, a ponadto uczelnia ma obowiązek finansowania takiego postępowania. W związku z tym ta bariera 5 lat ma jednak zabezpieczać przed tym, aby tych wniosków nie składać co 3 lata, bo to jest i koszt, i jednocześnie w myśl nowej ustawy będzie można złożyć taki wniosek samodzielnie.
(Senator Jan Żaryn: Powód pragmatyczno-finansowy, a nie merytoryczny.)
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (4)
Kto się wstrzymał? (2)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czterdziesta siódma.
Poprawka ta modyfikuje skład Rady Doskonałości Naukowej.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: W jaki sposób?)
W taki sposób, że…
(Senator Piotr Wach: …Bardziej proporcjonalny do siły czy liczebności samodzielnych pracowników dyscyplin.)
(Głos z sali: Czyli teraz…)
(Senator Piotr Wach: Teraz równo, bez względu na…)
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze?
Szanowni Państwo, my jesteśmy przeciwni wprowadzeniu tej poprawki. Uważamy, że skład powinien być identyczny dla poszczególnych przedstawicieli dyscyplin, a same działania Rady Doskonałości Naukowej i tak będą prowadzone przez ekspertów czy recenzentów, więc tutaj ta proporcja nie musi być zachowana.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czterdziesta ósma…
(Głos z sali: Wycofana.)
Nie, poprawka czterdziesta ósma nie została wycofana.
Poprawka nr 48 zmniejsza liczbę osób, spośród których będą losowani recenzenci habilitacji i wniosków o profesurę tytularną. Była trzykrotność, proponuje się dwukrotność.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka czterdziesta dziewiąta.
Poprawka ta wydłuża niektóre terminy na wydanie uchwał przez Polską Komisję Akredytacyjną.
Panie Ministrze?
Nasza rekomendacja jest negatywna. Uzasadniałem to ostatnio na posiedzeniu komisji.
Dziękuję bardzo.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta.
Rozszerza instrumenty kontrolne Polskiej Komisji Akredytacyjnej na szkoły doktorskie.
Odwrotnie. Takie kompetencje jak Polska Komisja Akredytacyjna uzyskuje komisja ewaluacyjna…
(Wypowiedź poza mikrofonem)
(Głos z sali: To ma teraz…)
…Jak komisja akredytacyjna.
(Głos z sali: Tak, tak.)
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta pierwsza.
Uszczegóławia ustawowe kryteria ewaluacji jakości działalności naukowej.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna. Jeżeli chodzi o przepisy dotyczące ewaluacji w odniesieniu do nauki, to te, które teraz są przedstawione w projekcie, mają optymalny charakter.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta druga.
Przyjęcie poprawki nr 52 wyklucza głosowanie nad poprawką nr 53.
Obie te poprawki modyfikują skład Komisji Ewaluacji Nauki.
Panie Ministrze?
Tu również rekomendacja negatywna. Uzasadnienie jest analogiczne do tego w przypadku Rady Doskonałości Naukowej.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (5)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta trzecia.
Cel ma taki sam, tzn. modyfikuje skład Komisji Ewaluacji Nauki.
(Senator Piotr Wach: Tylko inaczej.)
Tak, tylko inaczej.
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze?
Uzasadnienie analogiczne. Rekomendacja negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta czwarta.
I poprawka pięćdziesiąta szósta. Nad tymi poprawkami należy głosować łącznie.
Poprawki te niejako poszerzają zasadę waloryzacji, obejmują nią dodatkową grupę środków dla uczelni i doprecyzowują skład grup uczelni, które ubiegają się o środki z jednej puli.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna. W związku z oceną skutków regulacji na wprowadzenie takiej poprawki nie możemy się zgodzić.
Kto jest za tą poprawką? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta piąta.
Poprawka nr 55 powiększa liczbę uczelni, które mogą otrzymać środki finansowe w pierwszym konkursie „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”.
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze?
Tutaj tak samo, ze względu na ocenę skutków regulacji rekomendacja negatywna.
Bardzo dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)
Kto jest przeciwny? (4)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta siódma.
Poprawka pięćdziesiąta siódma znosi wymóg gromadzenia przez uczelnie publiczne środków finansowych z dotacji i subwencji na rachunku w Banku Gospodarstwa Krajowego.
W przypadku przyjęcia tej poprawki trzeba będzie przyjąć poprawkę nr 1 do ustawy – Przepisy wprowadzające.
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna.
Dziękuję bardzo.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciwny? (4)
Kto się wstrzymał? (1)
Dziękuję bardzo.
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta ósma.
Poprawka nr 58 wprowadza osobny rodzaj uczelni publicznych, a mianowicie uczelnię wychowania fizycznego nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw sportu.
Panie Ministrze?
Rekomendacja negatywna. Ani minister sportu, ani same akademie wychowania fizycznego takiej zmiany nie popierają.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3)
Kto jest przeciwny? (6)
Kto się wstrzymał? (0)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka pięćdziesiąta dziewiąta została przyjęta.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Została już przegłosowana.)
Czyli nie musimy już nad tym głosować.
Przed nami ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Tutaj zostały wycofane poprawki szósta i siódma.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
W pierwszym rzędzie będziemy głosowali nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto jest za przyjęciem tego wniosku? Proszę o podniesienie ręki. (0)
(Głos z sali: Ale tam były chyba poprawki…)
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Kto jest przeciwny? (9)
Kto się wstrzymał? (0)
Wniosek nie został przyjęty.
Zatem przystępujemy do głosowania nad poprawkami.
Poprawka pierwsza.
Poprawka nr 1 jest konsekwencją poprawki nr 57 do ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, która eliminuje obowiązek gromadzenia przez uczelnię publiczną środków finansowych z subwencji i dotacji na rachunku bankowym w BGK.
(Przewodniczący Kazimierz Wiatr: Czyli nie głosujemy, skoro nie została przyjęta…)
Nie, musimy ją przegłosować, bo została ona zgłoszona, tylko że warto by było zagłosować tak samo.
(Wesołość na sali)
Przed chwilą komisja wyraziła negatywną opinię.
Tak. Zarządzam…
Panie Ministrze, proszę o opinię.
Negatywna.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tą poprawką? (3)
Kto jest przeciw? (5)
(Głos z sali: 4…)
Chyba 5.
Kto się wstrzymał? (1)
Wydaje mi się, że przeciw było 5, ale to…
Poprawki druga i trzecia. Głosujemy nad nimi łącznie.
Poprawki te są konsekwencją poprawki nr 21 do ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w następstwie której to poprawki nauczycielem akademickim nie będzie mogła być osoba, która w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do 31 lipca 1990 r. pracowała w organach bezpieczeństwa państwa. Ponadto poprawka nr 3 przewiduje analogiczne rozwiązanie w odniesieniu do pracowników naukowych instytutów PAN. Tak więc ta poprawka jest troszkę szersza, nie jest zwykłą konsekwencją, bo rozciąga te rozwiązania na pracowników naukowych instytutów Polskiej Akademii Nauk. Dziękuję.
Panie Ministrze?
Stanowisko wygłosiłem przy okazji omawiania poprzedniej poprawki, a komisja je zaakceptowała, więc w przypadku konsekwencji wydaje się to oczywiste.
Trudno powiedzieć.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za przyjęciem tych poprawek? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (5)
Poprawki nr 2 i 3…
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Przyjęte.)
…zostały przyjęte.
Poprawka czwarta.
Poprawki nr 4 i 8 zmierzają do tego, aby do pracowników naukowych instytutów PAN stosowano zasady wynagradzania analogiczne do tych, jakie stosowane będą w przypadku nauczycieli akademickich.
Panie Ministrze, bardzo proszę.
Nasza rekomendacja jest negatywna. Pan premier wczoraj powiedział, że będziemy inicjować takie działania, ale jeszcze nie w tej ustawie.
Dyskutowaliśmy…
(Senator Piotr Wach: Ten list tego dotyczy. Ten list…)
(Rozmowy na sali)
Też, m.in. tego. Dyskutowaliśmy o tym długo na poprzednim posiedzeniu komisji, tak że rozumiem, że wszyscy wiemy, o co chodzi.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tymi poprawkami? Proszę o podniesienie ręki. (6)
Kto jest przeciwny? (1)
Kto się wstrzymał? (2)
Poprawki nr 4 i 8 zostały przyjęte.
Poprawki nr 5 i 9.
To są ostatnie poprawki, nad którymi będzie głosowała Wysoka Komisja.
Poprawki te zmierzają do tego, aby analogicznie jak w przypadku nauczycieli akademickich wykonywanie obowiązków pracownika naukowego instytutu PAN stanowiło działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Dziękuję bardzo.
Panie Ministrze?
Tutaj niestety bez zgody Ministerstwa Finansów nie mogę dać pozytywnej rekomendacji.
Bardzo dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tymi poprawkami? (8)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (1)
Poprawki zostały przyjęte.
Proszę państwa, w ten sposób wyczerpaliśmy listę poprawek i innych wniosków dotyczących tych ustaw.
Jak rozumiem, pozostaje nam ustalić, kto będzie sprawozdawcą.
Jeśli państwo pozwolą, to mogę reprezentować naszą komisję. To będzie raczej skromne sprawozdanie, przedstawiające wyniki naszych głosowań.
Czy są inne wnioski w tej sprawie? Nie ma.
Proszę państwa, zatem bardzo dziękuję za udział panu ministrowi, przedstawicielom ministerstwa, panom legislatorom, gościom komisji.
Zamykam posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Dziękuję bardzo.
(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 16)