Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Zdrowia (nr 70) w dniu 09-05-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Zdrowia (70.)

w dniu 9 maja 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 60. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 27)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Kraska)

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Witam państwa serdecznie na posiedzeniu senackiej Komisji Zdrowia.

Zebraliśmy się, aby rozpatrzeć poprawki do ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 60. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw

Proszę pana legislatora o zwięzłe przedstawienie poprawek i ewentualnie tego, jak je przegłosować, czy możemy je przegłosować w bloku, razem, które się wykluczają.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!

Oczywiście występuje konieczność przegłosowania łącznego części poprawek. Biuro je odczyta. Pozwolę sobie przedstawić poprawki w kolejności z zestawienia.

I tak: poprawki nr 1 i 8 należy przegłosować łącznie. Jak już była mowa na poprzednim posiedzeniu komisji, celem tych poprawek jest, aby ratownik medyczny i pielęgniarka systemu mogli wykonywać czynności medyczne i udzielać świadczeń zdrowotnych bez zgody pacjenta, jeśli wymaga on niezwłocznej pomocy, a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody, i nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym. Było to przedstawiane na poprzednim posiedzeniu komisji.

Konsekwencją poprawki nr 1 jest poprawka nr 8, czyli stosowna zmiana w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wszystkie poprawki będą przegłosowane.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Może od razu.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek? (10)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Proszę dalej, Panie Legislatorze.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Następna w kolejności jest poprawka nr 2. Jest to poprawka stricte redakcyjna. Była ona opisana w opinii Biura Legislacyjnego do omawianej ustawy i przedstawiona na posiedzeniu komisji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (10)

Nie ma głosów sprzeciwu, nikt się nie wstrzymał.

Proszę dalej.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Jak już była wcześniej mowa, teraz będzie istotny, duży blok poprawek. Konieczność przegłosowania łącznie tych poprawek wynika z faktu, że generalnie poprawki te odsuwają w czasie regulacje ustawy, czyli wprowadzają dłuższe okresy przejściowe w zakresie wprowadzania Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Właśnie wzajemne związanie tych poprawek skutkuje koniecznością przegłosowania ich blokiem.

I tak: łącznie przegłosowane powinny być poprawki nr 3, 4, 6, 9, 10, 12, 15, 16, 17 i 19. Z tą uwagą, że przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawką nr 18 i poprawką nr 20.

Jeszcze raz pozwolę sobie odczytać – poprawki nr: 3, 4, 6, 9, 10, 12, 15, 16, 17 i 19. Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawkami nr 18 i 20.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

To znaczy, te poprawki, Panie Legislatorze, dotyczą nie SWD, tylko tego centrum kształcenia, prawda? Musimy to przedłużyć, przesunąć w czasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Jest tak, jak zwróciłem uwagę. W wyniku przesunięcia terminu wchodzenia w życie poszczególnych regulacji zmieniają się również reguły wydatkowe. Tam są przesunięcia w kolejnych latach, wynikające właśnie ze zmiany terminu wejścia w życie poszczególnych przepisów ustawy.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Okej.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Proszę dalej, Panie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Podniosła rękę za, ale nie o czasie.

Proszę.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Kolejna jest poprawka nr 5. Jest to poprawka senatora Florka. Poprawka ta wprowadza możliwość, aby również w województwie wielkopolskim wojewodowie mogli utworzyć 2 dyspozytornie medyczne. Przepis w dotychczasowym brzmieniu przewiduje to dla województw mazowieckiego i śląskiego. Ta poprawka uzupełnia regulację o województwo wielkopolskie.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Zapytam panią minister, czy jest za.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko:

Nie, jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Ministerstwo jest przeciw. Okej.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za tą poprawką? (2)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję.

Proszę, Panie Legislatorze, dalej.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Następna w kolejności jest poprawka nr 7, którą należy przegłosować łącznie z poprawką nr 13. Jest to poprawka senatorów Grodzkiego, Czarnobaja, Wcisły i Florka. Istotą tej poprawki jest to, żeby usunąć z ustawy przepisy eliminujące podmioty niepubliczne z systemu ratownictwa medycznego.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Dziękuję.

Pani Minister?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko:

Też jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Dziękuję.

Kto jest za tą poprawką? (3)

Kto jest przeciw? (7)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Proszę dalej.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Następna w kolejności jest poprawka nr 11. Jest to poprawka senatora Florka. Proponuje ona skreślenie w art. 8 ust. 7. Ust. 7 w art. 8 brzmi: „Do dnia 31 grudnia 2027 r. dyspozytornie medyczne mogą funkcjonować w liczbie większej niż określona w art. 25a ust. 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i w liczbie nie większej niż na dzień wejścia w życie niniejszej ustawy”.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Pani Minister?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko:

Też negatywna.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Dziękuję.

Kto jest za tą poprawką? (2)

Kto jest przeciwny? (7)

Kto się wstrzymał? (1)

Proszę dalej, Panie Legislatorze.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Następna w kolejności jest poprawka nr 14. Jest to poprawka o charakterze redakcyjnym.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Kto z państwa senatorów jest za tą poprawką? (10)

Kto się wstrzymał? (0)

Jednogłośnie.

Dziękuję.

Proszę dalej, Panie Legislatorze.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 13 była łącznie z poprawką nr 7. Poprawka nr 14 była. To już wszystko.

To były wszystkie poprawki z zestawienia.

Przewodniczący Waldemar Kraska:

Głosujemy.

Kto z państwa jest...

(Głos z sali: Nad całością nie głosujemy.)

Nie głosujemy?

Dziękuję bardzo za...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Sprawozdawcą? Ja dokończę.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 35)