Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 93), Komisji Ustawodawczej (nr 232) w dniu 13-03-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (93.)

oraz Komisji Ustawodawczej (232.)

w dniu 13 marca 2018 r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r. (druk senacki nr 756).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 38)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jeśli można już prosić pana senatora Bonkowskiego…

(Głos z sali: Ciii…)

Już rozpoczęliśmy posiedzenie.

Punkt 1. porządku obrad: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r.

Mamy dzisiaj do rozpatrzenia jeden punkt: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r. Druk senacki nr 756.

Witam pana ministra rolnictwa Ryszarda Zarudzkiego. Witam gości, przedstawicieli Biura Legislacyjnego i państwa senatorów.

Myślę, że nie będziemy się rozwodzić nad szczegółami. Wspólnie ustaliliśmy, że ja będę prowadził.

Panie Przewodniczący, pozwolę sobie poprosić Biuro Legislacyjne i rząd o odniesienie się do naszej propozycji. Rozmawialiśmy już wcześniej z panem ministrem i mówiliśmy, że gdzieś tak jakby utknęły nam niektóre elementy, które należałoby tu dodać.

Panie Ministrze, prosiłbym o przedstawienie uwag do tego dokumentu. Wcześniej o tym dyskutowaliśmy, ale niektóre rzeczy jeszcze doprecyzujemy.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Przede wszystkim dziękuję połączonym senackim komisjom za podjęcie uchwały. Ona wzmacnia stanowisko rządu, jeśli chodzi o wspólną politykę rolną. Wiemy, że jesteśmy na… Jest to nasze odniesienie się do komunikatu Komisji Europejskiej z 30 listopada w toczącej się teraz debacie o wspólnej polityce rolnej, o tym, jak to wszystko robimy, i o budżecie. Takie wzmocnienie jest bardzo istotne, w szczególności w kontekście polityki spójności. Wspólna polityka jest ważna i daje w tej chwili mocne wsparcie dla ministra spraw zagranicznych i premiera, który będzie negocjował budżet. To jest pierwsza sprawa.

Druga sprawa. Bardzo państwu dziękuję. Jest to kolejna uchwała, po uchwale Sejmu, która wzmacnia stanowisko przygotowane dla resortu i jak gdyby poprawia naszą sytuację. W rozmowach będziemy mogli podeprzeć się tym, że zarówno Sejm, jak i Senat podjęły stosowne uchwały akceptujące nasze stanowisko, to, co negocjujemy, jeśli chodzi o nowy okres programowania.

Chcę też powiedzieć, że minister właśnie dzisiaj wrócił… W tym kontekście jest to bardzo ważne, bo nasza aktywność na szczeblu europejskim jest w tej sprawie dość intensywna. Nie dalej jak 2 godziny temu minister wrócił z Rygi, gdzie było spotkanie przedstawicieli 3 państw, na którym rozpatrywano kolejne porozumienie dotyczące wspólnej polityki rolnej i wypracowywano wspólne stanowisko. Mówiąc najprościej, powiem, że szukamy sojuszników, z którymi mielibyśmy wspólne cele, aby wzmocnić swoją pozycję i wspierać inne kraje. Dążymy do rozwiązania polegającego na tym, że wspólna polityka rolna będzie jak najkorzystniejsza dla rolników w tej części Europy.

Wracając do uchwały Senatu Rzeczypospolitej, chciałbym w części pierwszej wnieść jedną poprawkę, uzupełnienie, coś, co być może zostało wcześniej pominięte, ale warte jest rozważenia. W trzecim zdaniu uchwały, po zdaniu „W ramach tej wymiany stanowisk Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża przekonanie, że utrzymanie wspólnej polityki”… To zdanie kończy się słowami „społecznym, gospodarczym i środowiskowym rolnictwa i obszarów wiejskich”. Proponuję, aby po tym zdaniu dodać jeszcze jedno zdanie, takie, że koncept europejskiej wartości dodanej polityk unijnych jest bardzo silnie akcentowany w dyskusjach na forum europejskim, zwłaszcza w ramach dyskusji dotyczących przyszłego wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.

Takie uzasadnienie wartości dodanej wzmacnia potrzebę silnego budżetu wspólnej polityki rolnej, co najmniej takiego samego jak poprzednio, i wspierania tych działań ze wszystkich sił, w szczególności w ramach tego typu uchwał. Dlatego proszę o dodanie tego zdania, zaakcentowania wartości dodanej polityk unijnych i reasumpcji na rzecz wieloletnich ram finansowych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Mam jeszcze taką uwagę. To będzie tutaj dodane. Chodzi o następny akapit, który mówi o tym… Tam są wyrazy „Parlamentu Europejskiego oraz Rady”. I my byśmy tu dodali „Unii Europejskiej” jako poszerzenie, tak żeby nie pisać w ramach skrótu myślowego samego słowa „Rady”, ale napisać dokładnie „Rady Unii Europejskiej”.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: „Oraz Unii Europejskiej”. Potwierdzam. Zgadzam się.)

Tak. Rady czy Unii Europejskiej?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Słowo „Rady” wykreślamy. Zostawiamy słowa „Unii Europejskiej”.)

Dobra.

Panie Ministrze, był jeszcze jeden element w dalszej części…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Można tutaj rozważyć to, że w jednej części jest zapis „związaną” i „w związku”. To są takie błędy słowne. Myślę, że one w sposób zasadniczy nie mają wpływu na treść i akcent proponowanej uchwały.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze.

Jeszcze raz. Czego dotyczyła ta ostatnia uwaga? Pytam, bo pani legislator nie dosłyszała. Chodzi o ostatnią uwagę, którą pan…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bo jeśli chodzi… Wrócę do pierwszej uwagi, dotyczącej Rady i Unii Europejskiej. Pani legislator twierdzi, że obecny zapis jest jednak poprawny. Prosiłbym o uwagę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Szanowni Państwo, Senat zwraca się tutaj do Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. I Komisja, i Parlament są organami Unii Europejskiej. Tak samo Rada.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Czyli jest prawidłowo. Tak?)

Jest prawidłowo. I może zostać tu „Rada”, w domyśle „Unii Europejskiej”, ale można to też rozpisać. To już zależy od państwa. Ale nie można w tym miejscu wpisać „Unii Europejskiej”, bo trzeba by było wykreślić Komisję, Parlament i Radę jako organy Unii Europejskiej.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Czyli albo zostawiamy „Rady”, albo zapisujemy „Rady Unii Europejskiej”.)

Albo piszemy „Unia Europejska”, albo wpisujemy wszystkie organy Unii Europejskiej.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Wycofuję uwagę.)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Zostaje „Rady”.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Tak.)

Następna uwaga. Była jeszcze jakaś?

(Głos z sali: Była jakaś literówka.)

Dobra.

Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi dotyczące uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, naszej inicjatywy?

Proszę, Panie Senatorze Borowski.

Senator Marek Borowski:

Ja tylko tak gwoli ścisłości. Pan minister był uprzejmy podziękować komisji za podjęcie uchwały, a myśmy jej jeszcze nie podjęli.

(Wesołość na sali)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Komisja rolnictwa przyjęła to wcześniej.

Dobrze.

(Głos z sali: Pan senator…)

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Wierzę, że to będzie przyjęte. Myślę, że jest to we wspólnym interesie.

Przepraszam, przejęzyczyłem się. Mogę to jak gdyby skonkludować. Mam nadzieję, że komisja podejmie uchwałę, bo ona służy Polsce i polskiemu rolnictwu. Myślę, że co do tego wszyscy jesteśmy zgodni. Liczę na wsparcie, także senatorów opozycji.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Tak jest.

Panie Ministrze, potwierdzamy, że komisja rolnictwa już wcześniej to poparła i przedłożyła marszałkowi, a marszałek scedował to na obie komisje. I teraz chcemy przyjąć to razem.

Proszę, Panie Senatorze. Udzielam panu głosu.

Senator Rafał Ambrozik:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!

Ja chciałbym powiedzieć, żebyśmy zaakcentowali kwestię utrzymania finansowania rolnictwa na co najmniej dotychczasowym poziomie. Ważne jest, żeby to wyraźnie wybrzmiało w tej uchwale, bo istnieją obawy, że budżet na rolnictwo zostanie obcięty. Myślę, że Polska jednoznacznie powinna stanąć na stanowisku, że finansowanie powinno być na dotychczasowym, jeśli nie wyższym, poziomie. Istnieje zagrożenie, że w związku z wyjściem z Unii Brytyjczyków ten budżet zostanie obcięty.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Jeśli chodzi o stanowisko kolegi, to jest tu ono chyba należycie wskazane. Mnie się wydawało, że wystarczy zapis, który tutaj jest: „Senat Rzeczypospolitej Polskiej podkreśla duże znaczenie polityki wsparcia rozwoju obszarów wiejskich w ramach wspólnej polityki rolnej. Uważa, że należy wzmocnić finansowanie w tej części wspólnej polityki rolnej, zachować harmonijne kryteria” itd.

Myślę, że… Jak rozmawialiśmy wczoraj z panem ministrem na forum w Toruniu, to też uznaliśmy, że sprawa… Premier zapowiada, żeby jak najwięcej środków finansowych… Premier polskiego rządu ogłosił, żeby to nie był 1% PKB, a 1,2% PKB, żeby kraje zwiększyły ubytek, który będzie związany z brexitem, jak również z innymi zadaniami. A więc nie wiem, czy jest potrzeba, żeby aż tak ostro pisać o tych sprawach. Ale jeżeli tak, to proszę wskazać w którym miejscu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę wskazać, w którym miejscu taką uwagę wpisać.

(Senator Rafał Ambrozik: Skoro pan, Panie Przewodniczący, podniósł kwestię tego zdania, to powiem, że trzeba zwiększyć finansowanie…)

(Głos z sali: Zwiększyć.)

(Głos z sali: Wzmocnić finansowanie i…)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Mogę?)

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Chcę powiedzieć tak. To, co jest przedstawione w uchwale, jest zgodne z priorytetami przyjętymi przez rząd. 16 maja 2017 r. rząd przyjął priorytety wspólnej polityki rolnej po 2020 r. To po pierwsze.

Po drugie, komitet europejski, czyli KSE, po komunikacie Komisji z 30 listopada przyjął stanowisko do komunikatu. I to jest oficjalne stanowisko rządu.

Po trzecie, pamiętajmy, że równocześnie toczą się negocjacje…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Mój Drogi Panie Senatorze, proszę dać mi prawo do dokończenia myśli.

…Toczą się negocjacje dotyczące wieloletnich ram finansowych. Ja uczestniczę w pracach w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. To wszystko toczy się pod kierunkiem pana ministra Szymańskiego i jest przyjęta pewna strategia negocjacyjna. W tych priorytetach i stanowiskach taką naszą strategią, jeśli chodzi o wspólną politykę rolną – można by tu dużo mówić – jest utrzymanie budżetu co najmniej na tym samym poziomie, co oznacza zwiększenie… Nie wykluczamy różnych technik dochodzenia do tego poziomu, patrząc na różne ubytki. Jest przyjęta pewna linia negocjacyjna, która ma swoje uzasadnienie i ja bym tu występował nie ze stanowczymi, ale ze skutecznymi sformułowaniami, które budują dobry klimat wokół naszych uchwał. To jest spójne z dokumentami, które do tej pory powstały, i z taktyką negocjacyjną, która jest budowana, jeśli chodzi o wieloletnie ramy finansowe. One będą ogłoszone w końcu maja.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Pan senator Czerwiński chciałby zabrać głos.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Ja mam taką uwagę natury chyba stylistycznej. Chodzi mianowicie o przedostatni akapit na ostatniej stronie. Z jednej strony jest tu to, co najważniejsze, czyli apel do instytucji europejskich o uwzględnienie wniosków zawartych w uchwale, a z drugiej strony jest zapis techniczny, taki, który się na ogół umieszcza w uchwałach sejmików, czyli informacja, komu przekazuje się treść uchwały. Ten zapis techniczny powinien być, według mnie, rozdzielony od apelu do instytucji europejskich i dodany na samym końcu właśnie dlatego, że ma charakter techniczny.

Propozycja jest taka, żeby przedostatni akapit brzmiał tak: „Senat Rzeczypospolitej Polskiej apeluje do instytucji europejskich o uwzględnienie wniosków zawartych w niniejszej uchwale w pracach dotyczących przyszłości wspólnej polityki rolnej na okres po 2020 r.”. Potem: „Uchwała podlega ogłoszeniu” itd. I ostatnie zdanie – my to rzadko umieszczamy w uchwałach, chyba nawet ani razu nie umieszczaliśmy – „Senat Rzeczypospolitej Polskiej upoważnia Marszałka Senatu do przekazania tekstu niniejszej uchwały przewodniczącym Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej”.

Tak jak mówię, jest to zapis techniczny i on tak naprawdę niczego nie wnosi do treści. On tylko mówi, co trzeba z tą uchwałą zrobić, i, według mnie, powinien być zapisany jako ostatni. Może nie tyle, że jest on najmniej znaczący… No, tak się to po prostu robi.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Czy pan minister chciałby się do tego odnieść?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

To jest sprawa techniczna i jest ona do uzgodnienia. Ja nie wnoszę uwag. To jest do uzgodnienia i wypracowania w ramach komisji.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Biuro Legislacyjne?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Oczywiście do decyzji państwa senatorów należy, czy przedostatni akapit zostanie podzielony na 2 odrębne akapity i czy jego treść zostanie częściowo zawarta w nowym akapicie przedostatnim, a upoważnienie dla marszałka Senatu zostanie przeniesione na koniec. Jeżeli by taka zmiana miała być dokonywana, to ja bym prosiła, aby upoważnienie dla marszałka Senatu przenieść przed ostatni akapit, czyli przed akapit zaczynający się od słów „uchwała podlega ogłoszeniu”, ponieważ akapit dotyczący ogłoszenia musi być ostatni w uchwale.

Upoważnienie dla marszałka, tak jak pan senator zauważył, jest nowością, wobec czego – tak myślę – wskazane byłoby umieszczenie go na miejscu, nazwijmy to, przedostatnim, czyli jako przedostatnie zdanie, o takim charakterze bardziej techniczno-redakcyjnym niż związanym z treścią samej uchwały.

Wezwanie, apel rzeczywiście może stanowić odrębny akapit, ale wtedy trzeba byłoby wskazać, do kogo Senat apeluje, czyli już nie mogłoby być, że Senat apeluje „do tych instytucji”, tylko trzeba by było napisać, że Senat apeluje do Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej, czyli że Senat zwraca się bezpośrednio do tych instytucji. Trzeba by było przebudować te zdania. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Proszę, Panie Przewodniczący.

Senator Stanisław Gogacz:

Ja nie wiem, czy sformułowanie „upoważnia” jest trafne. Wydaje się, że marszałek Senatu w sytuacji, kiedy ta uchwała powstaje w Senacie, nie musi mieć upoważnienia do tego, żeby tę uchwałę przekazywać. Żeby jednak podkreślić potrzebę tego, żeby marszałek przekazał to osobiście, to mogłyby być tu słowa „zwraca się do marszałka”.

(Głos z sali: Zobowiązuje.)

No, „zobowiązuje” też nie bardzo. „Zwraca się” byłoby, według mnie, chyba trafniejsze niż „upoważnia”.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Proszę, Panie Senatorze Borowski.

Senator Marek Borowski:

Ja chciałbym zgłosić… Coś się urwało…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tu nie działa…)

(Głos z sali: Ktoś ma włączony…)

(Rozmowy na sali)

Panowie Przewodniczący, chciałbym przede wszystkim odpowiedzieć na apel pana ministra skierowany do opozycji. Chciałbym powiedzieć, że ja zagłosuję za tą uchwałą, aczkolwiek osobiście uważam, że Unia Europejska powinna znacznie więcej pieniędzy przeznaczyć na badania i rozwój oraz na naukę. Ale zagłosuję za tą uchwałą, ponieważ uważam, że nie ma ona żadnego znaczenia. Na biurku czy na biurkach wszystkich tych, do których kierujemy swoje uchwały, znajdzie się 27 takich uchwał z 27 krajów, a wszystko i tak rozegra się w negocjacjach.

I wreszcie, jeśli chodzi o dyskusję na temat tego, do czego zobowiązujemy marszałka, to chcę powiedzieć, że do marszałka Karczewskiego mam wiele zastrzeżeń, ale na pewno nie takie, iż skierowałby tę uchwałę tam, gdzie trzeba, bez upoważnienia. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Jesteśmy jakby w momencie składnia wniosku przez pana senatora… Pan senator wskazał tutaj na inny zapis. Ja osobiście uważam, że pisząc tę uchwałę, nie potrzeba dawać marszałkowi takiej delegacji. Moim zdaniem jest oczywiste, że pan marszałek to przekaże. Skoro Senat Rzeczypospolitej Polskiej upoważnia marszałka do przekazania tekstu… To jest chyba wystarczający zapis. Nie wiem, jak pan senator to widzi. Chodzi o zmienianie tego zapisu i o to, czy on będzie lepszy.

Senator Jerzy Czerwiński:

Rozumiem, że pan przewodniczący sugeruje, żeby w ogóle zrezygnować ze zdania dotyczącego upoważnienia marszałka. Tak?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Nie. Tylko pytam, czy…)

Według mnie jest to wbrew pozorom dobra sugestia, ponieważ i tak wiadomo, że marszałek skieruje to do odpowiednich organów. Po co pouczać tutaj marszałka? Można zostawić tu tylko to, co najważniejsze, czyli apel do wymienionych instytucji europejskich, oczywiście zapisanych z dużej litery. O to nam chodzi. My to musimy wyrazić jasno, oprócz opisu historycznego.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Czy pani legislator mogłaby nam podpowiedzieć, jakby to najlepiej brzmiało, gdybyśmy zmieniali ten zapis, ten przedostatni akapit?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Gdyby taka zmiana miała miejsce, to przepis brzmiałby następująco: „Senat Rzeczypospolitej Polskiej apeluje do Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej o uwzględnienie wniosków zawartych w niniejszej uchwale w pracach dotyczących przyszłości wspólnej polityki rolnej na okres po 2020 r.”.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Może tak być? Akapit przedostatni… Resztę zostawiamy.

Ma to pani zapisane, tak?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tak.)

Dobrze.

Od początku. Podsumujmy nasze uwagi. Dopisujemy to, o czym pan minister mówił na wstępie. Po pierwszym akapicie, kończącym się słowami „obszarów wiejskich”, dodajemy zapis, który pan…

(Głos z sali: Jest to przekazane.)

Aha, jest przekazane. Dobrze.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Czy mogę?)

Ten zapis…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Mogę powiedzieć jeszcze jedną rzecz?)

Tak.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

To taki drobiażdżek. Proponowałabym… Wyliczenie instytucji Unii Europejskiej ma miejsce już wcześniej, ale w innej kolejności. Mianowicie tu jest Komisja, Parlament i Rada. Jeżeli już Senat się do nich zwraca, to może by to zapisać w takiej samej kolejności?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Może być.)

Chodzi o to, żeby kolejność była taka sama w obu miejscach.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Dobrze.)

Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Czy ten tekst trzeba odczytać, czy wszyscy pamiętamy, co do niego dopisujemy?

(Głosy z sali: Pamiętamy.)

Pamiętamy. To jest już zapisane.

Zostawiamy… Nie będziemy wpisywać „Unii Europejskiej”. Zostawiamy to tak, jak jest.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tak.)

Gdzie jeszcze była proponowana zmiana?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chodziło o wzmocnienie. Tu zostajemy przy słowie „wzmocnić”, tak jak sugerował pan minister. To wystarczy. Będzie tak, a nie ostrzej.

Ostatni zapis, ten, który jest w przedostatnim akapicie.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Że będzie apel.)

Panie Przewodniczący, możemy w tym momencie poprosić o przegłosowanie poprawek.

Czy możemy to przegłosować kompleksowo, razem?

(Senator Stanisław Gogacz: Z poprawkami.)

Czy każdą poprawkę oddzielnie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Może niech pan przewodniczący zapyta, czy państwo senatorowie chcą nad którąś z poprawek głosować osobno. Jeśli nie, to wtedy będzie można przyjąć je łącznie.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze.

Czy ktoś z państwa senatorów ma inne zdanie i chciałby powiedzieć, że chce głosować oddzielnie nad którąś z poprawek? Jeśli nie, to przegłosowalibyśmy wszystkie poprawki razem.

(Senator Stanisław Gogacz: Podejmiemy uchwałę z poprawkami.)

Nie. Uchwałę podejmiemy potem.

(Głos z sali: Nie ma sprzeciwu.)

Nie ma sprzeciwu.

Zarządzam głosowanie.

Kto jest za przyjęciem wszystkich poprawek? (16)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Przechodzimy do głosowania nad uchwałą w całości z naniesionymi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem uchwały w całości? (18)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Przyjęliśmy projekt uchwały.

(Głos z sali: Sprawozdawca.)

Kto by chciał być sprawozdawcą?

(Głos z sali: Pan senator chyba najlepiej…)

Dobrze. Sprawozdawcą będzie senator Jerzy Chróścikowski.

Czy są jeszcze jakieś uwagi i pytania? Nie.

Teraz można, Panie Przewodniczący, powiedzieć, że wyczerpaliśmy porządek obrad połączonych komisji, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wspólnie z panem przewodniczącym zamykamy posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 02)