Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 91) w dniu 06-03-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (91.)

w dniu 6 marca 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (druk senacki nr 744, druki sejmowe nr 2266 i 2280).

2. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 36)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dzień dobry państwu.

Pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. To jest nasze dziewięćdziesiąte pierwsze posiedzenie.

Mamy dzisiaj w porządku obrad do rozpatrzenia 2 punkty. Pierwszy to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych; druk senacki nr 744, druki sejmowe nr 2266 i 2280. Drugi punkt to przygotowanie projektu uchwały w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r.

Pragnę przywitać gości na posiedzeniu naszej komisji. Witam pana ministra, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Jacka Boguckiego. Witam również… Ale w tej chwili pan Ryszard Zarudzki jest jeszcze na posiedzeniu komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej, bo tam punkt obrad też dotyczy wspólnej polityki rolnej, mam nadzieję, że za chwilę dojdzie.

(Głos z sali: Zaraz będzie.)

Tak, tak, bo ja wyszedłem akurat z tamtego posiedzenia i przyszedłem tu, a on już tam kończył wystąpienie.

Witam również pana Jerzego Dąbrowskiego, dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam także panią Małgorzatę Malesę, starszego specjalistę w Wydziale Rozwoju Rynków Rolnych w Departamencie Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, panią Marię Fajger. Witam również pana Andrzeja Romaniuka z IJHARS. Witam także panią Magdalenę Świderską, zastępcę głównego inspektora z IJHARS. Jest również Dorota Bocheńska, dyrektor Biura Orzecznictwa, Legislacji i Laboratoriów w Głównym Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych –witam. Są także pani Beata Trzcińska, specjalista w Biurze Federacji Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, i Grzegorz Anczewski, doradca Krajowej Rady Izb Rolniczych – witam. Witam oczywiście naszego pana legislatora Michała Gila, jak również nasz sekretariat i państwa senatorów.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (druk senacki nr 744, druki sejmowe nr 2266 i 2280)

Szanowni Państwo, żeby nie przedłużać, prosiłbym może już na wstępie, aby pan minister Jacek Bogucki powiedział kilka słów wprowadzenia na temat tej naszej rozpatrywanej dzisiaj ustawy.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Projekt ustawy ma na celu dodanie do zadań Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zadań związanych z wykonywaniem badań laboratoryjnych próbek artykułów rolno-spożywczych na potrzeby realizacji mechanizmów wspólnej polityki rolnej oraz Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. W ramach mechanizmów wspólnej polityki rolnej realizowane są interwencyjne zakupy i sprzedaż, dopłaty do prywatnego przechowywania. W ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym niezbędne jest wykonywanie badań laboratoryjnych próbek artykułów rolno-spożywczych, taki obowiązek wynika z przepisów unijnych. Do obowiązków agencji, jako agencji płatniczej, należy nadzór nad prawidłową realizacją mechanizmów. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, jako instytucja pośrednicząca w realizacji działań Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, sprawdza jakość artykułów spożywczych przekazywanych jako pomoc dla uboższych. Ani Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ani Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa nie posiadają własnych laboratoriów, zatem aby badania były wykonywane właściwie, wskazane jest, żeby robiła to IJHARS. Dotychczasowe doświadczenia we współpracy wykazują, że jest to optymalne rozwiązanie, najprostsze, gwarantujące wysoką jakość wykonywanych badań przez podległą ministrowi jednostkę, która jest elementem systemu kontroli urzędowej, ma odpowiednio wyposażone laboratoria, ma odpowiednio wypracowaną metodykę badań. Ustawowe powierzenie jej wykonywania takich badań będzie stanowić gwarancję, że badania będą rzetelne i przeprowadzone przez wyspecjalizowany podmiot. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Biuro Legislacyjne co prawda niczego tutaj specjalnie nie wnosi, ale proszę o opinię pana legislatora.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Biuro Legislacyjne nie ma uwag do ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.

Powiem, że w Sejmie także było bardzo krótko, szybko, nikt nie wnosił zastrzeżeń. My również nie widzimy takiej potrzeby, skoro pan minister prosi o przyjęcie ustawy, szczególnie że panu ministrowi Krzysztofowi Jurgielowi zależy na wprowadzeniu tej ustawy jeszcze do porządku obrad tego posiedzenia Senatu. W związku z tym postaramy się to zgłosić po przygotowaniu naszego sprawozdania, tak aby zostało to uwzględnione w posiedzeniu tegoż, dzisiejszego posiedzenia Senatu. Czy będzie to jutro, czy dzisiaj, to się okaże, ale musimy to już wprowadzić.

Składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Nie ma innych wniosków, w związku z tym poddamy go pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy? (5)

Dziękuję. Jednogłośnie za, nie ma sprzeciwu.

Sprawozdawcą będzie pan senator Józef Łyczak.

(Głos z sali: Ale to będzie dzisiaj czy jutro?)

Może być jutro, może być dzisiaj, nie wiemy, jaką decyzję marszałek podejmie.

Pan senator Łyczak wyraża zgodę, w związku z czym mamy sprawozdawcę.

Dziękuję państwu za ten punkt, którym żeśmy już zrealizowali.

Punkt 2. porządku obrad: przygotowanie projektu uchwały w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r.

Przechodzimy do następnego punktu, a następnym punktem jest, jak już czytałem wcześniej, przygotowanie projektu uchwały w sprawie negocjacji zasad prowadzenia wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 r.

Pragnę przypomnieć, że ten przedmiot był już dyskutowany, podobna uchwała została przyjęta przez Sejm. W związku z tym z panem ministrem Jurgielem uzgadnialiśmy, że taką uchwałę przyjmiemy również w Senacie. Zresztą pan minister Zarudzki występował do mnie z prośbą, abyśmy w Senacie pochylili się nad tym tematem, tym bardziej że pan minister Zarudzki przed chwilą na posiedzeniu komisji Unii Europejskiej referował komunikat Unii Europejskiej z 29 listopada i stanowisko polskiego rządu. Myślę, że ono jest bardzo zbieżne z tym, czego oczekujemy jako komisja rolnictwa w zakresie realizacji wspólnej polityki rolnej. Jeżeli państwo pozwolą, to ten projekt, który został przygotowany przez komisję, byśmy przyjęli jako nasz, komisyjny projekt uchwały i przekazali go do pana marszałka. Pan marszałek w ramach następnej procedury zleciłby jeszcze naszej komisji i przynajmniej Komisji Ustawodawczej rozpatrzenie go, wtedy byłoby wspólne posiedzenie 2 komisji, jeżeliby pan marszałek więcej komisji nie wyznaczył, bo mógłby wyznaczyć jeszcze inną komisję, i byśmy przyjęli go na najbliższym posiedzeniu 2 komisji, a potem Senat mogły już podjąć działania i przychylić się do naszej prośby w sprawie uchwały.

Czy jest potrzeba, żeby czytać tę uchwałę, którą mamy przygotowaną? Nie ma, tak? Wszyscy państwo macie ją przed sobą, a zresztą wysłano ją wcześniej.

Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Nie mam uwag.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Nie ma.

Mam pytanie do pana ministra Ryszarda Zarudzkiego: czy pan minister widział tekst i czy miałby jakieś uwagi, czy chciałby coś dopowiedzieć w tej sprawie? Bo myślę, że to jest bardzo istotna sprawa dla polskiego rolnictwa, szczególnie w tym momencie, kiedy zbliżamy się do sformułowania dokumentów legislacyjnych Komisji Europejskiej, czy to budżetu, czy to komunikatu… już nie komunikatu, a dokumentów odnoszących się do systemowych rozwiązań dotyczących wspólnej polityki rolnej i jej dwóch filarów.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Bardzo dziękuję.

Przede wszystkim, Panie Przewodniczący, Panowie Senatorowie, Szanowni Państwo, chciałabym podziękować komisji za podjęcie inicjatywy. Myślę że ona wspiera działania resortu i wpisuje się w tę całą moc związaną z tym okresem, jaki jest teraz, okresem do końca maja. Mianowicie komunikat Komisji Europejskiej został przyjęty, opublikowany 30 listopada i jest czas do końca maja, aby dyskutować, szukać stanowisk i przyjmować stanowiska poszczególnych rządów. Takowe mamy też w kraju i przed chwilą na posiedzeniu komisji Unii Europejskiej je przedstawiałem. Myślę, że to jest konsekwencja naszych priorytetów przyjętych przez rząd jeszcze w połowie maja. Wpisuje się to w ten okres programowania na 2020 r… wspólną politykę rolną po 2020 r., nowy okres programowania. Myślę, że uchwała, która będzie zbieżna z uchwałą Sejmu, wzmacnia naszą siłę, jeśli chodzi o taką polityczną moc dotyczącą naszego stanowiska. Ona jest zbieżna z naszym stanowiskiem, jak i z uchwałami Sejmu. Myślę, że w szczególności będzie ważnym narzędziem dla premiera i dla ministra spraw zagranicznych, którzy będą negocjować wieloletnie ramy finansowe. I musimy mieć to jak gdyby wsparcie i tę siłę, żeby wspólna polityka rolna znalazła odpowiednie miejsce i była, tak jak to jest deklarowane w tej chwili, traktowana na równi z polityką spójności. Rolnictwo i obszary wiejskie, szczególnie w Polsce, nadal mają bardzo istotne znaczenie i myślę, że doskonale w to wpisuje się uchwała, która zostanie przyjęta przez Senat. Za to bardzo dziękuję. Myślę, że to jest też taki dobry moment, aby powiedzieć, że wszyscy pracujemy na rzecz tego nowego okresu. Myślę, że ten finał… Będzie ogłoszenie wieloletnich ramy finansowych albo założeń, następnie w lipcu i w czerwcu będą rozstrzygnięcia prawne i ten pęd dotyczący podpisywania czy zamykania kwestii szczegółowych rozwiązań, tak jak to przedstawiają w Parlamencie i w Komisji, do marca przyszłego roku oznacza bardzo szybki okres procedowania, jeśli chodzi o nowy okres. A rozwiązania rzeczywiście wykraczają poza dotychczasowe rozwiązania. Nie powiem, że są rewolucyjne, bo to jest złe słowo. Są to rozwiązania ewolucyjne, ale ze wskazaniem na stanowcze zmiany i przesunięcie ciężaru zarządzania wspólną polityką rolną na każdy kraj członkowski. To są ważne wydarzenia i bardzo dobrze się wpisuje w nie uchwała, która zostanie przyjęta tutaj, a następnie przez Senat. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Jeszcze informacyjnie powiem, że czternastego, piętnastego uczestniczyliśmy z kolegą Przemysławem Błaszczakiem we wspólnym posiedzeniu w Budapeszcie wszystkich przewodniczących z Grupy Wyszehradzkiej. I tam przyjęliśmy komunikat, nasze stanowisko, w którym popieramy działania dotyczące wspólnej polityki rolnej po 2020 r. Ale chcę powiedzieć, że wcale nie jest łatwo uzgodnić wspólne stanowisko nawet w Grupie Wyszehradzkiej. My mieliśmy dość dużo dyskusji, powiem, że cały wieczór i następnego dnia do południa to trwało. Zdaje nam się, że w Grupie Wyszehradzkiej potrafimy szybko załatwić problem. Nie jest to łatwe. Z tego, co wiem i co oczywiście mogę przekazać, wynika, że Czesi bardzo mocno upierają się przy cappingu, czyli chcą, żeby capping był dowolny, i tę sprawę stawiają na ostrzu noża, można powiedzieć. Nasze stanowisko, które my prezentowaliśmy wspólnie z ministerstwem rolnictwa, uzgadniane, nie przeszło w całości, musieliśmy pójść na pewien kompromis, żeby dopracować wspólne stanowisko. W związku z tym, powtarzam, nie jest to łatwa sprawa, to są trudne negocjacje, nawet w Grupie Wyszehradzkiej, ale ustaliliśmy, uzgodniliśmy stanowisko. A w czwartek i piątek było spotkanie przewodniczących komisji, kilku komisji, bo nie tylko komisji rolnictwa, z marszałkami sejmu i senatu, i ogólny komunikat w sprawie przyszłości Unii Europejskiej po 2020 r. został przyjęty przez wszystkich marszałków Grupy Wyszehradzkiej. W związku z tym prace, jak widać, trwają i czym więcej takich inicjatyw i wspólnych negocjacji, mogę powiedzieć, takich nawet w wąskiej grupie, żeby ustalić wspólne stanowisko… No, jest to wielkim wysiłkiem. Ale nie jesteśmy po to, żeby tutaj marudzić, tylko żeby powiedzieć państwu, że te prace trzeba wykonywać i są to wielkie wyzwania dla parlamentów, dla rządów, jak również dla Komisji i Parlamentu Europejskiego. Tak że to taka krótka informacja dla państwa o Grupie Wyszehradzkiej.

Czy są jakieś głosy? Nie ma.

Czyli możemy przejść do głosowania nad przyjęciem przez naszą komisję projektu uchwały, który byłby projektem dla Senatu, projektu uchwały z wnioskiem skierowanym do Senatu. Czy mogę zarządzić głosowanie? Tak.

Kto jest za przyjęciem? (5)

Dziękuję. Jednogłośnie przyjęliśmy projekt uchwały.

Sprawozdawcą będzie przewodniczący.

Czy jest jakiś inny głos? Nie ma.

W związku z tym dziękuję panu ministrowi, dziękuję pani prezes, dziękuję wszystkim, którzy zechcieli wziąć udział w naszym posiedzeniu.

W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 51)