Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 150), Komisji Środowiska (nr 92) w dniu 13-02-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (150.)

oraz Komisji Środowiska (92.)

w dniu 13 lutego 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonego w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., sporządzonej w Ad-Dausze dnia 8 grudnia 2012 r. (druk senacki nr 732, druki sejmowe nr 2136 i 2162).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 32)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Marek Rocki)

Przewodniczący Marek Rocki:

Otwieram sto pięćdziesiąte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonego w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., sporządzonej w Ad-Dausze dnia 8 grudnia 2012 r.

W porządku obrad jest jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonego w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., sporządzonej w Ad-Dausze dnia 8 grudnia 2012 r.

Jest to posiedzenie wspólne z Komisją Środowiska.

Witam pana dyrektora Konrada Marciniaka z Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz pana ministra Pawła Sałka z Ministerstwa Środowiska wraz z towarzyszącym mu urzędnikiem. Witam też pana Marka Gromca, eksperta, i pana Krzysztofa… Nie rozczytam nazwiska.

(Głos z sali: Zarębę.)

Poproszę pana ministra o przedstawienie ustawy.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Paweł Sałek:

Dziękuję, Panie Profesorze.

Szanowni Państwo Senatorowie!

Punktem obrad połączonych komisji jest ratyfikacja poprawki dauhańskiej do protokołu z Kioto. Jest to konsekwencja prawa międzynarodowego związanego z konwencją klimatyczną. Konwencja klimatyczna, protokół z Kioto i poprawka dauhańska… To wszystko jest związane z porozumieniem paryskim, które będzie obowiązywać od roku 2020.

Polska będzie ratyfikować ten dokument wspólnie z Unią Europejską. W tym momencie jesteśmy ostatnim krajem, który dokonuje ratyfikacji. Fakt, że w grudniu 2018 r. w Polsce będzie odbywać się szczyt klimatyczny, jest dodatkową motywacją do tego, żeby dokonać ratyfikacji.

Poprawka dotyczy okresu od roku 2012 do roku 2020. Jeśli chodzi o nasze cele redukcyjne, to jej ratyfikacja nie czyni nam wielkiej różnicy ze względu na to, że nasze cele są określone w ramach grupy gospodarczej, jaką jest Unia Europejska. My te cele będziemy wypełniać.

Aktualnie jest tak, że ponad 100 państw dokonało ratyfikacji. Do tego, żeby poprawka weszła w życie, potrzeba zgody 144 państw.

Zwracam się z uprzejmą prośbą o zatwierdzenie ratyfikacji.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Poproszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Mirosław Reszczyński, Biuro Legislacyjne.

Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Goście!

Biuro zgłasza uwagę do omawianej ustawy. Dotyczy ona art. 2, który przewiduje, że ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.

Zwracamy uwagę na fakt, że zgodnie z art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych ustawy powinny wchodzić w życie w okresie nie krótszym niż 14 dni od dnia ogłoszenia. To jest standard dotyczący minimalnego vacatio legis.

Ust. 2 art. 4, o którym mówiłem, przewiduje jednakże wyjątki. Ustawodawca może zadecydować, że ustawa wejdzie w życie w krótszym terminie w uzasadnionych przypadkach. Najdalej idącym przypadkiem skrócenia okresu vacatio legis jest wprowadzenie zapisu, że ustawa wejdzie w życie natychmiast po publikacji, czyli z dniem ogłoszenia.

Poza tymi szczególnymi, uzasadnionymi przypadkami prawodawca musi wskazać, że taki zapis jest połączony z ważnym interesem państwa. Racje, które przemawiają za odstąpieniem od minimalnego standardu w zakresie vacatio legis, powinny być zawarte w uzasadnieniu ustawy. Z uwagi na fakt, że w uzasadnieniu przedmiotowej ustawy nie wskazano powodów, dla których zaproponowano skrócenie okresu vacatio legis, a właściwie odstąpienie od niego, oraz z uwagi na charakter i zakres ustawy proponujemy wprowadzenie odpowiedniej poprawki, tak żeby ustawa wchodziła w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, jak to wynika z art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy pan minister chciałby się do tego ustosunkować?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Paweł Sałek:

Tak.

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, taki zapis był pierwotnie proponowany i podobne zastrzeżenia były zgłaszane na posiedzeniu komisji sejmowej. My utrzymaliśmy ten zapis. Był nawet głos posłów w tej sprawie, taki, żeby to utrzymywać, żeby ustawa mogła wejść w życie bezpośrednio po ogłoszeniu z tego względu, że chodzi tu o nasze zobowiązanie na poziomie międzynarodowym. Chciano, by ratyfikacja została szybko dokonana, i stąd jest ten, powiedziałbym, pilny tryb wejścia w życie.

Tak to wyglądało. Według nas zapis o 14 dniach nic nie będzie tu zmieniać.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Senator Wach.

Senator Piotr Wach:

Mam pytanie do pana ministra albo do przedstawiciela biura. Wydaje mi się, że bardziej do pana ministra.

My właściwie nie mamy załączników. Przynajmniej ja ich nie mam. Omówienie ustawy przez biuro było wystarczające, ale nie rozumiem części, która jest zawarta w załączniku A i dotyczy stopnia zobowiązania redukcyjnego.

W tym krótkim omówieniu jest napisane… Jasne jest to, że po ratyfikacji będziemy właściwie łącznie wypełniali zobowiązania w grupie państw Unii Europejskiej. To jest zrozumiałe.

Jest tu napisane tak: zobowiązanie redukcyjne dla całej grupy zgodnie z poprawką dauhańską wynosi 80%. I w nawiasie: redukcja średniego rocznego poziomu emisji gazów cieplarnianych w okresie 2013–2020 o 20% w odniesieniu do roku bazowego. Trzeba by było widzieć całość… Ja po prostu nie rozumiem, jak jest opisana i na czym polega redukcja ilościowa. Inne rzeczy są tu zrozumiałe. Zmieniła się lista państw i dodano jeszcze jeden gaz, który jest teraz brany pod uwagę. Ale jeśli chodzi o zobowiązania redukcyjne… Nie widząc całego dokumentu, nie mogę się dowiedzieć, na czym one polegają. Wiadomo, że one są i że są istotne. Ale jakie są naprawdę? Czy można by było to wytłumaczyć?

Przewodniczący Marek Rocki:

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Paweł Sałek:

Dziękuję, Panie Profesorze.

Odpowiadając panu senatorowi na pytanie, zaznaczę, tak jak pan wspomniał, że my się rozliczamy w całym okresie 2013–2020. I ta poprawka to reguluje.

Jeśli chodzi o wszystkie konkluzje i zapisy Unii Europejskiej, są 3 mechanizmy ograniczania emisji gazów cieplarnianych albo, inaczej mówiąc, poprawiania jakości klimatu, do czego się zobowiązaliśmy. My to realizujemy w ramach dyrektywy o handlu uprawnieniami do emisji na gruncie europejskim. Jest sektor będący poza tym handlem, czyli tzw. non-ETS, w którym mieści się emisja z transportu, z odpadów, z rolnictwa i z tzw. przemysłu pozostałego. Są jeszcze sprawy związane z pochłanianiem, czyli tzw. sektor land use, land-use change and forestry. My dzisiaj wypełniamy swoje zobowiązania, a w niektórych miejscach, np. jeśli chodzi o sektor non-ETS, będziemy mieć nawet nadwyżkę.

Zapisy, które tutaj są, dotyczą… To jest pewne wyliczenie, tak bym powiedział. Może po posiedzeniu komisji spróbuję to szczegółowo wyjaśnić. Jest to pewne wyliczenie matematyczne dotyczące zobowiązania Unii jako całości. W tym wspólnym zbiorze my mieliśmy zobowiązanie wiążące się z tym, co Unia musiała wykonać. Oprócz tego są tu przydziały dotyczące poszczególnych państw członkowskich. Z tego to wynika.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy są inne pytania? Nie ma.

Poddaję pod głosowanie rozpatrywaną ustawę o ratyfikacji.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy o ratyfikacji? (12)

Czy ktoś jest przeciwny? (0)

Czy ktoś się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że połączone komisje poparły projekt ustawy o ratyfikacji.

Proponuję, żeby sprawozdawcą był pan senator Wach.

Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie.

Dziękuję bardzo.

Zamykam sto pięćdziesiąte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

(Koniec posiedzenia o godzinie16 minut 41)