Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 121) w dniu 30-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (121.)

w dniu 30 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (druk senacki nr 713, druki sejmowe nr 2207 i 2210).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Tadeusz Romańczuk)

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Jest już trzeci senator.

W związku z tym witam państwa bardzo serdecznie.

Rozpoczynamy sto dwudzieste pierwsze posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Otwieram to posiedzenie.

Witam gości. Witam pana ministra.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (druk senacki nr 713, druki sejmowe nr 2207 i 2210)

Mamy dzisiaj do rozpatrzenia ustawę o zmianie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń; druk senacki nr 713, druki sejmowe nr 2207 i 2210.

Jeżeli chodzi o osoby zajmujące się działalnością lobbingową, to takich pewnie nie ma… Czy są? Pytam o to. Nie ma.

W takim razie informuję, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet.

Witamy pięknie panią senator.

I przystępujemy do realizacji porządku obrad.

Ustawa ta została uchwalona przez Sejm na pięćdziesiątym siódmym posiedzeniu w dniu 27 stycznia na podstawie projektu rządowego.

Bardzo proszę pana ministra, aby odniósł się do tejże ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Piotr Nowak:

Bardzo dziękuję.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Pragnę przedstawić państwu ustawę, która ma na celu przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, będącej implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń, potocznie nazywanej dyrektywą IDD.

Podjęcie pracy legislacyjnej wynika z tego faktu, iż w Unii Europejskiej procedowany jest obecnie wniosek Komisji Europejskiej zakładający odroczenie terminu rozpoczęcia stosowania tejże dyrektywy IDD do dnia 1 października 2018 r. Obecnie dyrektywa ustanawia termin transpozycji i stosowania na dzień 23 lutego 2018 r. Komitet do Spraw Europejskich w dniu 5 stycznia 2018 r. przyjął stanowisko, zgodnie z którym rząd RP nie zgłasza sprzeciwu wobec inicjatywy Komisji Europejskiej, mając na uwadze konieczność zapewnienia podmiotom prowadzącym dystrybucję ubezpieczeń, dystrybucję reasekuracji i organowi nadzoru odpowiedniego vacatio legis na wdrożenie przewidzianych rozwiązań. Funkcjonowanie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń z uchwalonym pierwotnym terminem wejścia w życie byłoby znacznie utrudnione także ze względu na fakt, iż wraz z dyrektywą IDD odpowiednio odroczone zostaną również terminy rozpoczęcia stosowania rozporządzeń delegowanych. Zmiana terminu wejścia w życie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń skutkuje również koniecznością zmiany przepisu epizodycznego odnoszącego się do dodatkowych wymogów dla zakładów ubezpieczeń w zakresie ochrony klientów, dotyczących produktów inwestycyjnych opartych na ubezpieczeniu, przepisu przejściowego przewidującego termin odbycia pierwszego rocznego szkolenia zawodowego w pełnym wymiarze.

Ze względu na planowane odroczenie terminu wejścia w życie dyrektywy w sprawie dystrybucji ubezpieczeń konieczne jest, aby ustawa weszła w życie przed dniem 23 lutego 2018 r. W związku z tym zakłada się wejście w życie ustawy z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Jak najszybsze wejście w życie ustawy wpłynie również na ograniczenie niepewności prawnej dla podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy.

Niniejsza ustawa została przyjęta przez Sejm, tak jak pan przewodniczący powiedział, bez poprawek na posiedzeniu 26 stycznia bieżącego roku.

Mając na uwadze powyższe bardzo proszę o konstruktywną pracę nad ustawą.

No, generalnie, krótko mówiąc, chcieliśmy wprowadzić dyrektywę na czas, zrobiliśmy to i się okazało, że Komisja Europejska i Parlament przesunęli jej wejście w życie. No, wygląda na to, że po prostu opłaca się opóźniać implementację. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo dziękuję.

I jeszcze pewnie Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ustawa nie budzi zastrzeżeń. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo dziękuję.

I otwieram dyskusję.

Jest głos pana senatora.

Bardzo proszę.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja się postaram bardzo króciutko.

Pierwsze pytanie. Jak wyglądała sprawa w Sejmie? Jaki był wynik głosowania, czy tam były jakieś kontrowersje, czy nie?

I druga sprawa. Gdyby dosłownie w kilku zdaniach, żeby niepotrzebnie nie przedłużać posiedzenia komisji, pan minister był w stanie powiedzieć na temat tej dyrektywy 2016/97, na temat tego, co ona wprowadza… Tak pokrótce. Jakie tam są zmiany, że ten nasz system, że tak powiem, będzie działał na warunkach dotychczasowych w wydłużonym okresie na dostosowanie się do nowych założeń? I chciałbym, żeby w kilku zdaniach pan minister to omówił. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Piotr Nowak:

Jeśli chodzi o głosowanie w Sejmie, to nie jestem sobie w stanie przypomnieć, jakie było to głosowanie. Ale nie zdziwiłbym się, gdyby ustawa jednogłośnie była przyjęta, ponieważ generalnie nie było żadnej kontrowersji.

Jeśli chodzi o tę dyrektywę, to jest tylko zmiana daty wejścia w życie. Data wejścia w życie jest przesuwana z 23 lutego na 1 lipca… przepraszam, na 1 października. A termin implementacji musi być do 1 lipca 2018 r. Generalnie jeśli chodzi o tę dyrektywę, która ma wejść w życie… To znaczy inaczej. Cała dyrektywa IDD, którą zaimplementowaliśmy, to jest dyrektywa, która miała wejść w życie, a teraz następuje przesunięcie wejścia w życie tej dyrektywy, czyli generalnie wydano rozporządzenie, czyli została podjęta czy jest w trakcie procedowania w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim decyzja o przesunięciu wejścia w życie tej dyrektywy. I to my robimy. Bo my tę dyrektywę – nie wiem, czy pan senator pamięta – procedowaliśmy tutaj właśnie chyba w grudniu czy jakoś tak. I nie było jakichś większych kontrowersji, bo to była tak dyrektywa jakby prokonsumencka. Po prostu teraz procedujemy tylko i wyłącznie przesunięcie tego terminu wejścia w życie.

I drugim terminem, który przesuwamy… Wydłużamy okres na odbycie szkoleń dla przedstawicieli firm ubezpieczeniowych, tak żeby on nie był bardzo krótki, bo potem się okaże, że nie zdążą, ceny tych szkoleń pójdą w górę i to w sumie się zrobi, że tak powiem, niezdrowe dla każdego. Tak więc ten termin wydłużamy troszeczkę bardziej.

Praktycznie nie ma tutaj, jak mówię, żadnej kontrowersji. Nie przypominam sobie, ale w Sejmie chyba była przyjęta jednogłośnie, choć nie dam sobie ręki uciąć, chyba nie było sprzeciwu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Może coś tam, tak jak pani dyrektor podpowiada, ale…

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo dziękuję.

Czy jeszcze są pytania?

Bardzo proszę.

Prezes Zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń Jan Prądzyński:

Ja mogę tylko dopowiedzieć – Grzegorz Prądzyński, Polska Izba Ubezpieczeń – że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych Sejmu ustawa była jednogłośnie przyjęta.

To jest czysto techniczna ustawa pozwalająca nie tyle zakładom ubezpieczeń, bo zakłady ubezpieczeń już się przygotowały, ile głównie pośrednikom na jeszcze lepsze właśnie, tak jak pan minister powiedział, doszkolenie, tak żeby wprowadzić tę dyrektywę bez najmniejszego problemu. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo dziękuję.

Czy jeszcze są głosy w dyskusji? Nie ma.

W związku z tym zamykam dyskusję.

Wnoszę, aby przyjąć ustawę bez poprawek.

Bardzo proszę, kto jest za? (4)

Nie ma głosów przeciw i nikt się nie wstrzymał.

Pozostał nam jeszcze wybór senatora sprawozdawcy.

Czy ktoś zgłasza się na ochotnika?

Skoro nie, to wygląda na to, że przewodniczący dzisiejszego posiedzenia weźmie na siebie ten obowiązek.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 08)