Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (nr 213), Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (nr 200) w dniu 18-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (213.)

oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (200.)

w dniu 18 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 54. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 19)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Stanisław Gogacz)

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dzień dobry państwu.

Razem panem przewodniczącym Robertem Mamątowem, przewodniczącym Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, otwieram posiedzenie dwóch komisji. Ta druga komisja to Komisja Ustawodawcza.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 54. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa oraz niektórych innych ustaw

Przedmiotem obrad komisji jest analiza wniosków dotyczących ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa oraz niektórych innych ustaw. Ta ustawa jest zawarta w druku senackim nr 704.

Wnioski zostały zgłoszone na posiedzeniu plenarnym.

Jeżeli nie ma uwag do porządku obrad połączonych komisji, proponuję, żebyśmy przystąpili do rozpatrzenia tych wniosków zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym.

Pierwszy wniosek, wniosek najdalej idący, to wniosek… Rozumiem, że wszyscy państwo otrzymaliście zestawienie wniosków. Pierwszy wniosek, najdalej idący, to wniosek o odrzucenie ustawy. Jest to wniosek mniejszości Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (5)

Przypominam: jest to wniosek o odrzucenie ustawy.

Kto jest przeciwko temu wnioskowi? (11)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał akceptacji.

W takim razie przejdziemy do następnego wniosku, wniosku o wprowadzenie poprawek.

Poprawka nr 1 to poprawka mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Czy pan mecenas zechce krótko powiedzieć, czego ona dotyczy?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka ta usuwa część przepisów rozszerzających zakres definicji decyzji reprywatyzacyjnej.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (11)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nr 1 nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Senator Grażyna Sztark:

Zgłaszam wniosek mniejszości.

(Przewodniczący Stanisław Gogacz: Pani senator Grażyna Anna Sztark zgłasza wniosek mniejszości. Razem z kim?)

Z Zientarskim.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Z panem senatorem Piotrem Zientarskim. Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Piotr Zientarski: O odrzucenie też.)

(Senator Grażyna Sztark: Ja, ja…)

Nie, nie był zgłaszany wniosek o…

(Senator Grażyna Sztark: No, jak nie był zgłaszany, to nie…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Grażyna Sztark: Nie, nie. No, nie był, oczywiście.)

W związku z poprawką nr 1 został zgłoszony ten wniosek.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Grażyna Sztark: No nie ma. Jest przy tej drugiej…)

(Senator Robert Mamątow: Przy drugiej, tak.)

(Senator Piotr Zientarski: Ale po wszystkim też można zgłosić.)

(Senator Grażyna Sztark: Nie można po wszystkim.)

(Senator Robert Mamątow: Nie można.)

(Senator Grażyna Sztark: Nie dyskutujmy o…)

Przy okazji poszczególnych poprawek można zgłaszać wnioski mniejszości.

Teraz poprawka nr 2. Poprawka nr 2 jest poprawką mniejszości Komisji Ustawodawczej oraz pana marszałka Bogdana Borusewicza.

Proszę, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 2 eliminuje z ustawy regulacje wskazujące, że w toku swych prac komisja do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich jest obowiązana do wyjaśnienia nieprawidłowości i uchybień w działalności organów i osób prowadzących postępowania w przedmiocie decyzji reprywatyzacyjnych, oraz przyznające jej kompetencje prokuratora w postępowaniu cywilnym i administracyjnym.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (11)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Przechodzimy teraz do poprawki nr 3, nad którą należy głosować łącznie z poprawką nr 29. Jest to poprawka zgłoszona przez senatora Marka Martynowskiego.

Proszę, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawki te przesądzają, że członkowie komisji traktowani są jak pracownicy i że odprowadzane są od ich wynagrodzeń składki na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenie rentowe.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (13)

Kto jest przeciwko przyjęciu tych poprawek? (1)

Kto się wstrzymał od głosu? (3)

Stwierdzam, że poprawki uzyskały akceptację połączonych komisji.

Teraz poprawka nr 4, nad którą należy głosować łącznie z poprawką nr 5, 9 i 20. Są to poprawki mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Te poprawki usuwają wprowadzaną nowelizacją instytucję tzw. postępowania ogólnego.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (4)

Kto jest przeciwko przyjęciu tych poprawek? (13)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawki nr 4, 5, 9 i 20 nie uzyskały akceptacji połączonych komisji.

Poprawka nr 6 to poprawka mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 6 dookreśla, iż akta…

(Głos z sali: Mikrofon.)

Przepraszam.

Poprawka nr 6 dookreśla, iż akta postępowań sądowych i administracyjnych oraz inne dokumenty przekazywane są komisji w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania przez organ lub sąd wniosku przewodniczącego komisji.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (13)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Poprawka nr 7 to poprawka Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Bardzo proszę pana mecenasa o informację, bo zdaje się, że…

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Celem tej poprawki było usunięcie błędu językowego, jednak zwracam uwagę, że ten błąd tak naprawdę tu nie występuje.

(Senator Zbigniew Cichoń: Tak, ja to wycofałem.)

(Senator Robert Mamątow: Ale przegłosować musimy.)

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Na posiedzeniu plenarnym zostało to wycofane przez pana mecenasa.

(Głos z sali: Nie, nie zostało. Trzeba to przegłosować.)

Należy to przegłosować ze względów formalnoprawnych.

Bardzo proszę, głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki, poprawki nr 7? (0)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (17)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Poprawka nr 8 to poprawka mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Celem poprawki nr 8 jest wyeliminowanie z ustawy przepisów sankcjonujących korzystanie przez komisję z danych osobowych zgromadzonych w dokumentach i aktach, do których komisja uzyska dostęp w toku toczonych przed nią postępowań, oraz ich przetwarzanie bez wiedzy i zgody osoby, której te dane dotyczą.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała akceptacji.

Poprawka nr 9 została już przyjęta.

Teraz przystępujemy do głosowania łącznego nad poprawkami nr 10, 11, 12 i 13. To są poprawki mniejszości Komisji Ustawodawczej oraz pana marszałka Bogdana Borusewicza.

Panie Mecenasie, proszę o informację.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawki te likwidują wprowadzane nowelizacją podwyższenie maksymalnych granic grzywny za nieusprawiedliwione niestawiennictwo na rozprawie przed komisją albo opuszczenie rozprawy. Usuwają też regulację wyłączającą dopuszczalność złożenia zażalenia na odmowę zwolnienia od grzywny oraz umożliwiającą komisji wystąpienie do prokuratora z wnioskiem o zarządzenie zatrzymania i przymusowego doprowadzenia osoby wezwanej, która uporczywie uchyla się od takiego wezwania.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (3)

Kto jest przeciwko przyjęciu tych poprawek? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Stwierdzam, że poprawki nr 10, 11, 12 i 13 nie uzyskały akceptacji połączonych komisji.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 14, 19, 22 i 24, nad którymi należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawką nr 25. Są to poprawki mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie, o informację.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Wymienione poprawki usuwają m.in. regulację pozwalającą komisji uchylić wadliwą decyzję reprywatyzacyjną i zawiesić postępowanie rozpoznawcze w przypadku przeszkody uniemożliwiającej wydanie decyzji co do istoty sprawy oraz przepis przyznający komisji kompetencje do stwierdzenia nieważności decyzji reprywatyzacyjnej w sytuacjach określonych w art. 156 §1 kodeksu postępowania administracyjnego.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (3)

Kto jest przeciwko przyjęciu tych poprawek? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Stwierdzam, że poprawki nr 14, 19, 22 i 24 nie uzyskały akceptacji połączonych komisji.

W takim razie przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 15. Jest to poprawka mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę o informację, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 15 usuwa wprowadzaną nowelizacją regulację zakładającą rozszerzenie podstaw wzruszenia decyzji reprywatyzacyjnej.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (13)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Stwierdzam, że poprawka nr 15 nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Poprawka nr 16 to poprawka mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 16 usuwa przepisy rozszerzające prawną możliwość nałożenia przez komisję obowiązku zwrotu równowartości nienależnego świadczenia. Dotychczas było to możliwe jedynie w przypadku stwierdzenia przez komisję, że decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne. Usuwane poprawką przepisy eliminują to ograniczenie.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 16? (4)

Kto jest przeciwko? (13)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nr 16 nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Nad poprawkami nr 17 i 18 należy głosować łącznie. Są to poprawki mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę pana mecenasa z Biura Legislacyjnego o informację.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawki nr 17 i 18 mają na celu usunięcie możliwości nałożenia przez komisję administracyjnej kary pieniężnej w wysokości od 1 tysiąca do 1 miliona zł na osobę fizyczną lub prawną, która dopuściła się naruszeń polegających na istotnym lub uporczywym utrudnianiu korzystania z lokalu w nieruchomości warszawskiej.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (3)

Kto jest przeciwko przyjęciu tych poprawek? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Stwierdzam, że poprawki nr 17 i 18 nie uzyskały akceptacji połączonych komisji.

Senator Grażyna Sztark:

Wniosek mniejszości.

(Przewodniczący Stanisław Gogacz: Wniosek mniejszości zgłasza pani senator Anna Sztark. Razem z kim?)

Z Zientarskim.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Z panem senatorem Piotrem Zientarskim.

Poprawki nr 19 i 20 zostały przyjęte.

Teraz poprawka nr 21, jak rozumiem. Poprawka nr 21 to poprawka mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę pana mecenasa o informację.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 21 usuwa regulację przewidującą, że w sprawach rozpatrywanych przed komisją wyłączone ze stosowania zostaną przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw, zasady polubownego załatwiania spraw, wyłączenia organu, mediacji, ugody oraz odwołania i zażalenia.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 21? (4)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nr 21 nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Rozumiem, że teraz kolej na poprawkę nr 23, poprawkę mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę pana mecenasa o krótką informację.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka ta usuwa przepis przesądzający, że od decyzji komisji stronie nie przysługują przewidziane w odrębnych przepisach środki prawne w zakresie wznowienia postępowania, uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności decyzji.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Stwierdzam, że poprawka nr 23 nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Teraz poprawka nr 25. Jest to…

Senator Grażyna Sztark:

Wniosek mniejszości.

(Przewodniczący Stanisław Gogacz: Wniosek mniejszości zgłasza pan…)

(Senator Piotr Zientarski: Pani senator zgłasza.)

(Przewodniczący Stanisław Gogacz: Kto zgłasza?)

Ja.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Pani senator Anna Sztark razem z panem senatorem Piotrem Zientarskim. Wniosek mniejszości został zgłoszony.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 25. Jest to poprawka Komisji Ustawodawczej zgłoszona przez pana senatora Marka Pęka na posiedzeniu komisji.

Bardzo proszę o informację, Panie Mecenasie. Poprawka nr 25.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Celem tej poprawki jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych wynikających z różnych przesłanek dokonania wpisu do księgi wieczystej, o których mowa w art. 40 ust. 1 i ust. 2 przedmiotowej ustawy.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 25.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (16)

(Głos z sali: Wszyscy.)

Rozumiem, że skoro zagłosowaliśmy jednomyślnie, to nikt się nie wstrzymał i nie ma głosów przeciwko.

(Senator Grażyna Sztark: Nie.)

Nie ma.

W takim razie stwierdzam, że poprawka nr 25 uzyskała akceptację połączonych komisji.

Teraz poprawki nr 26 i 28, nad którymi należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawką nr 27. Poprawki nr 26 i 28 to poprawki mniejszości Komisji Ustawodawczej.

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawki te usuwają przepisy regulujące kwestię niezwłocznego przywrócenia, w oparciu o decyzje komisji, posiadania nieruchomości warszawskiej najemcy zajmującemu nieruchomość na podstawie umowy zawartej z gminą lub Skarbem Państwa przed wydaniem decyzji reprywatyzacyjnej.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 26 i 28? (3)

Kto jest przeciwko przyjęciu tych poprawek? (12)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Stwierdzam, że poprawki nr 26 i 28 nie uzyskały akceptacji połączonych komisji.

Poprawka nr 27. Jest to poprawka Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Bardzo proszę o informację pana mecenasa.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka ta koryguje odesłanie.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (15)

Jednomyślnie za, nie ma głosów przeciw.

(Senator Grażyna Sztark: Przepraszam, ja się wstrzymuję.)

Głos przeciwko jest jakiś? Nie ma?

(Głos z sali: Nie, nie ma.)

Jedna osoba się wstrzymuje. Tak? Dobrze.

Stwierdzam, że poprawka nr 27 uzyskała akceptację połączonych komisji.

Poprawka nr 28 została przyjęta.

Poprawka nr 29 została przyjęta.

Została nam jeszcze poprawka nr 30, poprawka senatora Marka Martynowskiego.

Bardzo proszę o informację, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Ta poprawka wprowadza właściwą terminologię.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 30? (14)

Kto jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (2)

Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację połączonych komisji.

Czy sprawozdawcą połączonych komisji…

(Głos z sali: Marek Pęk.)

…będzie pan senator Marek Pęk?

Tak, pan senator Marek Pęk będzie sprawozdawcą połączonych komisji.

Wnioski mniejszości zgłosiła pani senator Anna Sztark razem z panem senatorem Piotrem Zientarskim. Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie połączonych…

(Senator Robert Mamątow: Kto będzie sprawozdawcą mniejszości?)

No, pani senator…

(Senator Grażyna Sztark: Ja.)

…Anna Sztark, tylko pani senator. Pan senator Piotr Zientarski jako druga osoba…

(Senator Grażyna Sztark: Jako druga osoba zgłosił wniosek, ale nie będzie sprawozdawcą.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Cały czas, tak.

Zamykam posiedzenie dwóch połączonych komisji. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 36)