Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 118) w dniu 16-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (118.)

w dniu 16 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2018.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Szanowni Państwo!

Otwieram sto osiemnaste posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam wszystkich przybyłych na nasze posiedzenie. Szczególnie serdecznie witam pana ministra Cybulskiego, który na naszym posiedzeniu reprezentuje ministra finansów, wraz ze współpracownikami. Szczególnie serdecznie witam też kolegów senatorów, przewodniczących komisji, którzy zapoznają nas z opiniami komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2018.

Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej.

Czy są uwagi do porządku? Nie ma.

Będziemy procedowali zgodnie z zaproponowanym porządkiem. Informuję państwa o odbywającej się transmisji internetowej naszych obrad.

Muszę zwrócić się z zapytaniem, czy w posiedzeniu biorą udział osoby, które zawodowo zajmują się działalnością lobbingową. Nie ma takich osób.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2018

Przystępujemy do realizacji porządku obrad.

Bardzo proszę przedstawicieli komisji o przedstawienie opinii.

Jako pierwszego poproszę przedstawiciela Komisji Infrastruktury, pana senatora Włosowicza.

Senator Jacek Włosowicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

W dniu dzisiejszym Komisja Infrastruktury odbyła posiedzenie i omówiła przynależne jej części budżetu. W posiedzeniu komisji brali udział i omawiali odpowiednie części budżetu przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministerstwa Finansów.

Pytania do przedstawicieli resortów zadawali senatorowie Dobkowski, Florek, Włosowicz i Peczkis. Otrzymali na nie odpowiedzi. Pan senator Florek zgłosił 18 poprawek, które nie uzyskały akceptacji.

Po głosowaniu – 4 głosy za, 2 przeciw – komisja rekomenduje przyjęcie przynależnych jej części budżetu bez poprawek. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pana senatora Gawędę o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Senator Adam Gawęda:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Chciałbym przedstawić stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Na dzisiejszym posiedzeniu komisja rozpatrzyła działy „Gospodarka”, „Gospodarka złożami kopalin”, „Energia”, „Rezerwy celowe”, „Turystyka”, „Prokuratoria Generalna RP”, „Wyższy Urząd Górniczy”, „Urząd Regulacji Energetyki”, „Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów”, „Główny Urząd Miar”, „Polski Komitet Normalizacyjny” i plan finansowy Polskiej Agencji Kosmicznej.

W czasie debaty złożono 1 poprawkę. W załączniku nr 2 w części 60 „Wyższy Urząd Górniczy” w rozdziale 75001 „Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej” zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 290 tysięcy zł. W części 83 „Rezerwy celowe” w poz. 83 „Środki na finansowanie zadań związanych z organizacją w Polsce Wystawy EXPO 2022 w Łodzi” zmniejsza się dotację i subwencję o 290 tysięcy zł.

Pragnę jednym rozbudowanym zdaniem częściowo uzasadnić tę propozycję. Otóż Wyższy Urząd Górniczy w związku z bardzo rozszerzonym zakresem odpowiedzialności i kompetencji związanych z prowadzeniem robót górniczych i eksploatacyjnych w wyrobiskach powierzchniowych, żwirowiskach i nowych tego typu obiektach… Urząd bardzo rozszerzył swoją działalność, przejmując na siebie nowe obowiązki. Z informacji przedstawionych na posiedzeniu komisji wynika, że wystawa EXPO 2022 nie będzie się odbywała w Łodzi, stąd też jest propozycja, żeby pozyskać środki z tej rezerwy celowej.

Do pozostałych przedstawionych przeze mnie części komisja w czasie dyskusji nie wniosła poprawek ani nie zgłosiła zastrzeżeń. W głosowaniu – 1 senator wstrzymał się od głosu – wszyscy byli za przyjęciem budżetu w przedstawionych przeze mnie działach. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.

Dziękuję.

Bardzo proszę, Panie Ministrze, o ustosunkowanie się do zaproponowanej poprawki.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Cybulski:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!

Chciałbym przede wszystkim usprawiedliwić nieobecność pani minister Czerwińskiej. Wynika ona z wykonywania bardzo poważnych obowiązków, jakie zostały na panią minister nałożone przez premiera. Pani minister do ostatniej chwili chciała wziąć udział w tym posiedzeniu, ale niestety nie ma takiej możliwości. Prosiła o to, żebym zastąpił ją na dzisiejszym spotkaniu.

Jeśli chodzi o stanowisko dotyczące poprawki zgłoszonej podczas posiedzenia komisji, to Ministerstwo Finansów odnosi się do niej negatywnie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Znamy stanowisko rządu w tej sprawie. Nad poprawkami będziemy oczywiście głosowali na kolejnym posiedzeniu komisji, które zgodnie z planem rozpoczniemy o godzinie 18.30. Na razie wysłuchujemy sprawozdań. Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę senatora Fedorowicza o przedstawienie opinii Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Bardzo proszę.

Senator Jerzy Fedorowicz:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Mam taki głos, bo jestem chory.

Komisja kultury na swoim posiedzeniu zaopiniowała budżet w częściach „Kancelaria Prezydenta”, „Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji” oraz „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” ze wszystkimi załącznikami.

Po wysłuchaniu informacji przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych oraz przeprowadzeniu dyskusji pozytywnie opiniujemy budżet w zakresie wymienionych części ustawy budżetowej na rok 2018. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Życzymy powrotu do zdrowia.

(Senator Jerzy Fedorowicz: Chwała Bogu.)

W naszym ulubionym okręgu wyborczym mają na to właściwe kropelki.

(Senator Jerzy Fedorowicz: Dziękuję.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To Biała Podlaska. Mówię, gdyby państwo pytali, który rejon obaj z panem senatorem znamy i lubimy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Bardzo proszę pana senatora Wiatra o przedstawienie opinii Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Kazimierz Wiatr:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie!

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na dzisiejszym posiedzeniu przeanalizowała ustawę budżetową w częściach dotyczących jej działalności. Rozpatrzyła w szczególności część 25 „Kultura fizyczna”, część 27 „Informatyzacja”, część 28 „Nauka”, część 30 „Oświata i wychowanie”, część 38 „Szkolnictwo wyższe”, część 61 „Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej”, część 67 „Polska Akademia Nauk” i część 82 „Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego” w części dotyczącej oświaty, a także załączniki dotyczące planu finansowego Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Centralnego Ośrodka Sportu, Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów i Polskiej Agencji Antydopingowej oraz załączniki dotyczące rezerw celowych, budżetu wojewodów itd.

Komisja zgłosiła 1 poprawkę dotyczącą części 61 „Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej”. Pozostałe części budżetowe komisja zaopiniowała bardzo pozytywnie, bez poprawek. Wszyscy członkowie komisji głosowali za, nikt nie wstrzymał się od głosu i nikt nie był przeciw.

Jeśli chodzi o poprawkę dotyczącą Urzędu Patentowego, to komisja proponuje zwiększyć wydatki na Urząd Patentowy o 2 miliony zł, przejmując na ten cel środki z części „Obsługa długu Skarbu Państwa” z rozdziału „Obsługa zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwa na rynkach zagranicznych”.

Chciałbym powiedzieć, że poprawka Komisji Nauki, Edukacji i Sportu wpisuje się w plan pana premiera Morawieckiego dotyczący rozwoju naszego państwa i gospodarki. Niedawno były procedowane 2 ustawy dotyczące innowacyjności.

Zwracamy uwagę na fakt, że w roku 2017 kwota przeznaczona na Urząd Patentowy była o prawie 2 miliony wyższa. Jednocześnie podkreślamy, że działalność Urzędu Patentowego przynosi wpływy do budżetu państwa. Wpływy te są o ponad 10 milionów wyższe od wydatków na ten cel. Mało tego, mamy deklarację Urzędu Patentowego, że w roku 2018 wpływy będą wyższe niż w roku ubiegłym o kolejne 3 miliony. Jednocześnie Urząd Patentowy deklaruje, że zwiększenie finansowania spowoduje dalszy wzrost wpływów do budżetu państwa.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu poparła tę poprawkę i bardzo prosi Wysoką Komisję o jej poparcie. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję.

Bardzo proszę o stanowisko rządu, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Cybulski:

Po rozpatrzeniu poprawki zgłoszonej przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu muszę stwierdzić, że stanowisko rządu jest negatywne. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Komisja Obrony Narodowej.

Pan senator Rusiecki. Bardzo proszę.

Senator Jarosław Rusiecki:

Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Panie Ministrze!

Komisja Obrony Narodowej wysłuchała na dzisiejszym posiedzeniu informacji o konstrukcji budżetu w części 29 „Obrona narodowa”, przedstawionej przez pana ministra Kownackiego oraz pana gen. dywizji Sławomira Pączka, dyrektora Departamentu Budżetowego.

Z satysfakcją stwierdzam, że jest to kolejny rok wzrostu wydatków na obronność państwa. W 2018 r. zaplanowano wydatki na poziomie 41 miliardów 144 milionów zł. Została tu zabezpieczona kwota wynikająca z ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych, która mówi o tym, aby w danym roku zabezpieczyć na wydatki obronne 2% PKB.

Środki przeznaczone w budżecie w pełni umożliwiają prowadzenie działań związanych z zabezpieczeniem zdolności operacyjnych oraz modernizacją uzbrojenia i sprzętu wojskowego sił Rzeczypospolitej Polskiej, jak również dają możliwość zabezpieczenia zobowiązań w zakresie gotowości bojowej formacji wojskowych oraz sił i środków wydzielonych na rzecz Paktu Północnoatlantyckiego i organizacji obronnych Unii Europejskiej.

Na posiedzeniu komisji odbyła się dyskusja. Nie złożono żadnej poprawki. Sformułowałem pozytywny wniosek o przyjęcie budżetu bez poprawek. Wniosek uzyskał jednogłośne poparcie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pana senatora Mikołajczyka o przedstawienie sprawozdania Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Senator Łukasz Mikołajczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!

Uprzejmie informuję, iż Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji na wczorajszym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji – tj. części 4 „Sąd Najwyższy”, części 5 „Naczelny Sąd Administracyjny”, części 6 „Trybunał Konstytucyjny”, części 8 „Rzecznik Praw Obywatelskich”, części 10 „Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych”, części 13 „Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu”, części 52 „Krajowa Rada Sądownictwa”, części 54 „Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych”, części 42 „Sprawy wewnętrzne”, części 43 „Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne” – a także plany finansowe Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Funduszu Wsparcia Policji, Funduszu Wsparcia Straży Granicznej, Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, Centrum Usług Logistycznych oraz Plan finansowy Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

Komisja rozpatrzyła też ustawę budżetową w części 56 „Centralne Biuro Antykorupcyjne”, części 57 „Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, części 59 „Agencja Wywiadu”, części 15 „Sądy powszechne”, części 37 „Sprawiedliwość” i części 88 „Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury” oraz plany finansowe Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy, Zachodniej Instytucji Gospodarki Budżetowej „Piast”, Bałtyckiej Instytucji Gospodarki Budżetowej „Baltica”, Pomorskiej Instytucji Gospodarki Budżetowej „Pomerania”, Mazowieckiej Instytucji Gospodarki Budżetowej „Mazovia”, Podkarpackiej Instytucji Gospodarki Budżetowej „Carpatia” oraz Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucji Gospodarki Budżetowej.

Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych oraz przeprowadzonej dyskusji nie wnosi poprawek do wymienionych części ustawy budżetowej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do kolejnego sprawozdania. Bardzo proszę pana senatora Krzysztofa Słonia o przedstawienie sprawozdania Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Senator Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze! Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich na posiedzeniu w dniu 16 stycznia 2018 r. rozpatrzyła i zaopiniowała na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu skierowaną do komisji przez marszałka Senatu w dniu 12 stycznia br. ustawę budżetową na rok 2018 w częściach dotyczących Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Krajowego Biura Wyborczego i Kancelarii Senatu.

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich po przeprowadzonej dyskusji pozytywnie opiniuje ustawę budżetową na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji i nie wnosi poprawek. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pana senatora Antoniego Szymańskiego o przedstawienie sprawozdania Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Bardzo proszę.

Senator Antoni Szymański:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Panie i Panowie Senatorowie! Wszyscy Zaproszeni Goście!

Mam zaszczyt złożyć w imieniu Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej krótkie sprawozdanie z odbytego w dzisiaj posiedzenia komisji, które trwało 3 godziny, było bardzo merytoryczne i dotyczyło części właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Jeśli państwo pozwolą, nie będę odczytywał ich nazw, ponieważ są to aż 23 części, a państwo macie przed sobą wydrukowane materiały.

Chciałbym powiedzieć, że na posiedzeniu komisji zapowiedziano złożenie podczas obrad Senatu poprawek dotyczących różnych kwestii, w tym poprawki dotyczącej Państwowej Inspekcji Pracy. Chodzi o przywrócenie budżetu, który proponował rząd, a który został zmniejszony podczas posiedzenia Sejmu, a także stworzenie rezerwy celowej na realizację orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w zakresie zasiłków pielęgnacyjnych. W tej sprawie zgłoszone zostały 2 alternatywne poprawki. Nie zostały one przyjęte, ale jest zapowiedź, że będą one zgłoszone podczas posiedzenia. W tej sytuacji senacka komisja rodziny głosowała za przyjęciem ustawy bez poprawek i większością głosów poparła ustawę w częściach podlegających zakresowi działania komisji. Dziękuję za uwagę.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pana senatora Chróścikowskiego o przedstawienie sprawozdania Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dzisiejszego posiedzenia, w którym dość aktywnie uczestniczyli członkowie naszej komisji. Rozpatrywaliśmy część 32 „Rolnictwo”, część 33 „Rozwój wsi”, część 35 „Rynki rolne”, część 62 „Rybołówstwo”, część 72 „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”, a także plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, plan finansowy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, plan finansowy Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, plan finansowy Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych, plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego, plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, plan finansowy Funduszu Administracyjnego, plan finansowy Polskiego Klubu Wyścigów Konnych, plan finansowy Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie i wszystkich wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego. W przedmiotowym zakresie działania komisji jest też część 83 „Rezerwy celowe”. Komisja rozpatrzyła załącznik nr 2 w zakresie budżetów wojewodów, środków europejskich itd., i inne załączniki, aż do załącznika nr 18.

Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez przedstawicieli ministrów i urzędów centralnych oraz przeprowadzeniu dyskusji nie wnosi poprawek do wymienionych części ustawy budżetowej. Komisja prosi o przyjęcie budżetu w kształcie, który został zaprezentowany.

Oczywiście były uwagi dotyczące niskich wynagrodzeń pracowników takich instytucji jak ośrodki doradztwa rolniczego, którzy są jednymi z najniżej wynagradzanych, oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Zwracano również uwagę na płace w agencji restrukturyzacji. W tych instytucjach coraz trudniej jest zatrudnić pracowników o bardzo wysokich kwalifikacjach, które są tam wymagane. Wynagrodzenia są niewspółmierne do wymagań i coraz trudniej jest zatrudniać pracowników wysoko wykwalifikowanych. Stąd jest prośba, żeby w jakiś sposób zauważyć ten problem. Zgłaszaliśmy go na wielu posiedzeniach komisji i prosimy panią minister finansów, żeby w przyszłości, może przy okazji następnych zmian, uwzględnić pewne wsparcie dla tak nisko opłacanych pracowników.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Rozumiem, że komisja wnosi o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Bardzo proszę pana senatora Florka o przedstawienie sprawozdania…

(Senator Kazimierz Kleina: A pytania?)

Ach, przepraszam, Senatorze. Myślałem, że w tej sprawie nie będzie pytań, tak jak w przypadku poprzednich.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Kazimierz Kleina:

W tej sprawie właśnie są pytania.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Komisja rolnictwa analizowała część 62 „Rybołówstwo”.

(Senator Jerzy Chróścikowski: Tak jest.)

W ustawie widać wyraźny, znaczny spadek środków przeznaczonych na rybołówstwo. Czy komisja poddała analizie tę właśnie część budżetu? Dlaczego tak się stało? Czy to jest racjonalna decyzja? Czym uzasadniano tak znaczne obcięcie środków przewidzianych na rybołówstwo? Dziękuję bardzo.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję bardzo.

Pan wiceminister Witkowski, który reprezentował resort, szczegółowo omówił, jaki jest zakres działania… Nie było aż tak głębokiej analizy. Była informacja o porozumieniu z rybakami, które będzie skutkować finansowaniem ze środków unijnych. W znacznym stopniu wspomoże to pewne działania. Porozumienie zawarte z rybakami, również śródlądowymi, jest znaczącą ugodą zawartą pomiędzy ministerstwem a środowiskiem rybackim. My wyraziliśmy zadowolenie, że takie porozumienie zostało zawarte.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo proszę. Ponownie pan senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Rozumiem, że zmniejszenie środków na rybołówstwo wynika ze stanowiska rybaków. Tak? Jest to dla mnie trochę zaskakujące, bo z informacji, jakie posiadam od różnych organizacji rybackich, wynika, że są oni zaniepokojeni wyraźnym zmniejszeniem środków na rybołówstwo. I jakoś mi to nie pasuje do tego, co mówi pan przewodniczący.

(Senator Jerzy Chróścikowski: Ale negocjacje były niedawno, jak pan senator doskonale wie. Budżet był opracowany wcześniej. To jest, według mnie, dodatek, którego oczekiwali rybacy.)

Czyli jest tutaj zadowolenie z tego powodu, że będzie mniej pieniędzy dla rybaków. Tak to należy rozumieć?

(Senator Jerzy Chróścikowski: Zrozumiałem z wypowiedzi pana ministra, że cała grupa, która negocjowała, jest zadowolona, że dostanie większe środki niż wcześniej.)

Mniejsze. Mówimy właśnie o tym, że to będą mniejsze środki. To wynika ze statystyk.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Panowie Senatorowie, rozumiem, że stanowisko zostało zaprezentowane. Będziemy prosili o szczegółową informację dotyczącą zakresu zastąpienia środków budżetowych środkami z programów unijnych. Tak zrozumiałem wypowiedź pana przewodniczącego.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Tak było to przedstawione przez pana ministra. Ja prezentuję stanowisko pana ministra. Jest tu minister finansów, który może potwierdzić, czy tak jest, czy nie, bo przecież ma w tej sprawie najpełniejszą wiedzę. Chyba nie ma tu, na sali nikogo z większą wiedzą.

Powiem, że były dyskusje na temat tego, dlaczego jest np. mniej środków na meliorację. Okazuje się, że środki są w tej chwili przekazane do ministra gospodarki wodnej. W budżecie zapisano tu mniej środków na meliorację, ale te zadania będzie wykonywał teraz inny resort, podmiot, który podlega akurat ministrowi środowiska. Stąd często przenoszone rzeczy…

(Głos z sali: Nie, nie.)

Już nie? Tak było to tłumaczone na posiedzeniu komisji.

(Głos z sali: Już nie.)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

(Rozmowy na sali)

(Wesołość na sali)

Rozumiem, że o tej porze mamy już lepsze humory, więc bardzo…

(Senator Kazimierz Kleina: Jakaś zmiana.)

Czy pan minister chciałby zabrać głos?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Cybulski: Nie. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że tę kwestię pan senator, przewodniczący komisji rolnictwa wyjaśni nam być może w trakcie debaty plenarnej. Ewentualnie przedstawiciel ministerstwa może spodziewać się prośby o szczegółowe wyjaśnienia w trakcie debaty. Myślę, że jest to nawet właściwszy adresat niż pan senator przewodniczący.

Bardzo proszę pana senatora Florka o przedstawienie opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Senator Piotr Florek:

Panie Przewodniczący!

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu ustawę budżetową na rok 2018 w częściach dotyczących działania komisji. Nie będę już tych części wymieniał.

Komisja wysłuchała informacji i przeprowadziła dyskusję. Część senatorów stwierdziła, że w trakcie posiedzenia plenarnego będzie składać poprawki.

Na posiedzeniu została złożona 1 poprawka do ustawy budżetowej. Dotyczy ona części 80 „Regionalne izby obrachunkowe”. Chodzi o rozdział 75015 i o to, że zwiększa się środki na regionalne izby obrachunkowe o 10 milionów zł. Są to środki z części 83 „Rezerwy celowe” z poz. 8. Poprawka została przyjęta przez komisję. Było 5 głosów za, 3 – przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.

Krótkie uzasadnienie. Duża liczba pracowników odeszła z regionalnych izb obrachunkowych. Odchodzą szczególnie inspektorzy. Uposażenie inspektora to średnio 2 tysiące 200 zł. W ubiegłym roku do 31 października odeszło 80 osób, z czego połowa z przyczyn ekonomicznych. Ci pracownicy przechodzą do innych instytucji kontrolnych – NIK, PIP lub innych jednostek.

Jest jeszcze jedna sprawa. Część osób odejdzie na emeryturę. Niektórzy odejdą w związku z przywróceniem wcześniejszego wieku emerytalnego. Potrzebne są środki na odprawy. Będzie to wynosiło około 4 milionów zł w przyszłym roku. Czyli jest…

(Głos z sali: Miliardy.)

Cztery miliony w przyszłym roku.

Jeżeli nie będzie dodatkowych środków na funkcjonowanie regionalnych izb obrachunkowych, to funkcje kontrolne, które one pełnią… Wszyscy dobrze wiemy, jakie to są funkcje. Prezes Rady Ministrów i wojewodowie mają swoje funkcje kontrolne, a jeżeli chodzi o sprawy finansowe, to robi to RIO. Jeżeli chodzi o środki na RIO na ten rok, to generalnie są one takie same jak w roku ubiegłym. A na Kancelarię Prezesa Rady Ministrów… Nie będę mówił, jaki tu jest wzrost.

Może być poważny niedobór środków finansowych na regionalne izby obrachunkowe. I jeżeli nie będą na nie przeznaczone dodatkowe środki, to ich działanie będzie poważnie zagrożone. Wychodzi na to, że kwota 10 milionów to jest minimum, które zagwarantuje funkcjonowanie izb. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pana ministra o ustosunkowanie się do poprawki.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Cybulski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Izbo!

Rząd negatywnie odnosi się do poprawki złożonej przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Jest stanowisko rządu w tej sprawie. Nad poprawkami będziemy oczywiście głosować na następnym posiedzeniu.

Bardzo proszę panią senator Janinę Sagatowską o przedstawienie sprawozdania Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Bardzo proszę, Pani Senator.

Senator Janina Sagatowska:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panowie Senatorowie! Przedstawiciele Resortów!

Pragnę poinformować, że Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrywała dzisiaj ustawę budżetową na rok 2018 w częściach właściwych zakresowi jej działania. Były to części „Kancelaria Senatu”, „Oświata i wychowanie”, „Sprawy zagraniczne” oraz „Rezerwy celowe”. Komisja rozpatrzyła także budżety Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Sportu i Turystyki, Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, w których to budżetach zawarte są środki dla Polonii i Polaków za granicą.

Pragnę poinformować senatorów, że komisja w sposób szczególny, z wielkim oddaniem przyjęła budżet Kancelarii Senatu, oczywiście w części przeznaczonej na opiekę nad Polakami rozsianymi po świecie. Ten budżet wzrósł o 25,5 miliona z kwoty 75 milionów, która była na ten rok. Po wysłuchiwaniu przedstawicieli kolejnych resortów z satysfakcją odnotowaliśmy, że w budżetach ministerstw, o których mówiłam, także były nieznaczne wzrosty wydatków na różne działania na rzecz Polonii i Polaków na świecie.

Komisja po bardzo merytorycznej dyskusji i wyjaśnieniach ministerstw z satysfakcją przyjęła ten budżet i wnosi o przyjęcie wymienionej części ustawy budżetowej bez poprawek. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Pani Senator.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do kolejnego sprawozdania.

Bardzo proszę pana senatora Jarosława Obremskiego o przedstawienie opinii Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Senator Jarosław Obremski:

Na dzisiejszym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej przyjęła w głosowaniu – 3 senatorów wstrzymało się od głosu, reszta była za – projekt ustawy budżetowej bez poprawek w zakresie dotyczącym kompetencji komisji.

Dyskusja toczyła się tylko wokół niekończącej się sprawy budowy ambasady polskiej w Berlinie. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos?

Proszę bardzo, senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący, kwestię ambasady polskiej w Berlinie podnosiłem na posiedzeniu komisji budżetowej. Cieszę się, że komisja spraw zagranicznych też zajmuje się tą sprawą, bo ta ambasada jest budowana już prawie 20 lat. Czy w tej chwili są już przeznaczone środki na jej zbudowanie czy tylko na kolejny projekt? Czy ta sprawa była przedmiotem dyskusji?

Senator Jarosław Obremski:

Jest 21 milionów zł, więc trudno mówić, że są to pieniądze na budowę.

(Senator Kazimierz Kleina: Kolejny projekt.)

Są środki na projekt, przygotowane całej dokumentacji i ogłoszenie przetargu. Mam wrażenie, że od wielu lat kręcimy się w kółko. Teraz znowu rozważana jest kwestia budowy ambasady w ramach PPP.

(Głos z sali: PPP?)

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo za te wyjaśnienia.

Nie ma więcej zgłoszeń.

Bardzo proszę pana senatora Zdzisława Pupę o przedstawienie opinii Komisji Środowiska.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Zdzisław Pupa:

Komisja Środowiska rozpatrzyła budżet w części „Gospodarka wodna” „Środowisko” i „Państwowa Agencja Atomistyki”. W dyskusji, która nie była, można powiedzieć, szeroka, koncentrowano się szczególnie na sprawach gospodarki wodnej. Zajęto stanowisko, aby przyjąć budżet bez poprawek. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy są pytania ze strony senatorów? Nie.

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pana senatora Waldemara Kraskę o przedstawienie sprawozdania Komisji Zdrowia.

Senator Waldemar Kraska:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!

Na dzisiejszym posiedzeniu senacka Komisja Zdrowia rozpatrzyła ustawę budżetową dotyczącą części 46 „Zdrowie” i części 66 „Rzecznik Praw Pacjenta”, a także plan finansowy Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie, plan finansowy Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych oraz plan finansowy Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.

Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych oraz przeprowadzonej dyskusji wnosi o przyjęcie bez poprawek wymienionych części ustawy budżetowej. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.

Dziękuję bardzo.

Wysłuchaliśmy informacji o stanowisku komisji senackich w sprawie ustawy budżetowej na rok 2018. Nad zaprezentowanymi poprawkami będziemy głosowali na kolejnym posiedzeniu. Będą one umieszczone w zestawieniu poprawek.

Pytanie do państwa senatorów, członków Komisji Budżetu i Finansów Publicznych; jesteśmy wszyscy obecni. Czy państwo senatorowie zgodziliby się na zmianę godziny posiedzenia z 18.30 na 18.00?

(Głos z sali: Jesteśmy za.)

(Głos z sali: Bardzo dobrze.)

Kolejne posiedzenie mielibyśmy za 20 minut. Tyle czasu wystarczy, aby przygotować zestawienie poprawek, które będziemy mogli omówić.

Pan minister, jak rozumiem, także zgadza się na przyspieszenie posiedzenia.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

O godzinie 18.00. Myślę, że 20 minut wystarczy, abyśmy przygotowali się do kolejnego posiedzenia.

Bardzo dziękuję państwu za obecność, za przybycie. Bardzo dziękuję sprawozdawcom komisji za przedstawienie opinii.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 39)