Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 143) w dniu 16-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (143.)

w dniu 16 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 45 – Sprawy zagraniczne; 84 – Środki własne Unii Europejskiej; a także planów finansowych: Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia; Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych; Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876, 2073 i 2073).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)

Przewodniczący Marek Rocki:

To posiedzenie poświęcone jest rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2018.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 45 – Sprawy zagraniczne; 84 – Środki własne Unii Europejskiej; a także planów finansowych: Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia; Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych; Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876, 2073 i 2073)

Witam przedstawicieli ministerstw…

(Brak nagrania)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jan Dziedziczak:

Uprzejmie dziękuję.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Projekt budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych na rok 2018 został szczegółowo przedstawiony w przesłanych Wysokiej Komisji materiałach. Odniosę się tylko do najważniejszych, wynikających ze specyfiki MSZ, spraw związanych z realizacją dochodów i wydatków.

W części 45 „Sprawy zagraniczne” w 2018 r. zaplanowano dochody w wysokości 206 milionów 412 tysięcy zł. Podstawowym źródłem dochodów budżetowych MSZ są wpływy z tytułu czynności konsularnych. W 2018 r. przewiduje się utrzymanie dochodów konsularnych na poziomie zapisanym w ustawie budżetowej na 2017 r.

Limit wydatków w części 45 „Sprawy zagraniczne” w 2018 r. wynosi 2 miliardy 35 milionów 677 tysięcy zł, tj. 105,2% wydatków określonych w ustawie budżetowej na rok 2017. Wtedy był to 1 miliard 933 milionów 618 tysięcy zł. Zwiększenie wynika przede wszystkim z ujęcia dodatkowych środków przeznaczonych na finansowanie wzrostu składki do Europejskiego Funduszu Rozwoju. Pozapłacowe wydatki zewnętrzne związane z funkcjonowaniem urzędu zostały zmniejszone w stosunku do 2017 r. o ok. 50 milionów zł.

W czasie rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2018 przez Sejm przyjęto zmiany dotyczące: zwiększenia planu wydatków w rozdziale 92104 „Działalność radiowa i telewizyjna” o kwotę 5 milionów zł; przeniesienia planu wydatków z części 42 „Sprawy wewnętrzne” w kwocie 1 milion 825 tysięcy zł i z części 57 „Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego” w kwocie 1 miliona 34 tysięcy zł do części 45 „Sprawy zagraniczne” rozdział 75069 „Zadania realizowane w placówkach zagranicznych przez przedstawicieli organów administracji rządowej”; zwiększenia dotacji podmiotowej dla PISM w wysokości 1 miliona zł. Ponadto nadano nowe brzmienie rezerwie celowej w poz. 31 – „Implementacja polskiego programu współpracy na rzecz rozwoju oraz wsparcie międzynarodowej współpracy na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego, w tym 20 milionów zł dla TV Biełsat”.

W kwocie wydatków MSZ zaplanowanych na 2018 r. ok. 70% stanowią wydatki realizowane w walutach. Dotyczą one m.in. działalności 162 placówek zagranicznych oraz płatności składek do organizacji międzynarodowych. Zmiany kursu walut są istotnym czynnikiem ryzyka dla wydatków realizowanych w walutach obcych.

Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, środki budżetowe dla MSZ w części 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej” wynoszą 22 miliony 699 tysięcy zł i stanowią 96,1% wysokości wydatków w roku 2017. Fundusz płac, zgodnie z wytycznymi ministra rozwoju i finansów, został utrzymany na poziomie 2017 r., a zredukowano m.in. usługi remontowe do wysokości 88,4%, podróże służbowe krajowe i zagraniczne do poziomu 94,6%, szkolenia dla pracowników do – uwaga – 60% i wydatki majątkowe, zaplanowane na poziomie 74,8% z 2017 r. Jednocześnie w limicie wydatków na MSZ w części 23 zostały uwzględnione m.in. dodatkowe środki w wysokości 28 tysięcy zł na finansowanie skutków przechodzących mianowań urzędników służby cywilnej w 2016 r.

Szanowny Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Senatorowie, ważnym zadaniem będzie wzmacnianie bezpieczeństwa kraju poprzez rozbudowę własnych zdolności obronnych, potencjału relacji sojuszniczych, współpracę Polski w NATO i Unii Europejskiej, aktywną politykę regionalną i współpracę gospodarczą. Niestałe członkostwo w Radzie Bezpieczeństwa ONZ przyczyni się do wzmocnienia autorytetu i pozycji Polski w skali globalnej. Związane z nim zadania będą wymagały wzmożonej aktywności polskiej dyplomacji w kwestiach do tej pory pozostających poza kręgiem najważniejszych priorytetów Rzeczypospolitej.

W ramach tworzonego nowego systemu promocji polskiej gospodarki za granicą kluczowe będą: zapewnienie koordynacji działań realizowanych na poziomie centralnym i regionalnym, współpraca z organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się w budowie marki kraju, działania na rzecz promocji sektora rolno-spożywczego i zielonych technologii oraz promocja polskiej kultury za granicą. Kluczowym wyzwaniem przy tworzeniu nowego systemu jest zapewnienie ciągłości wsparcia ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw, szczególnie w okresie przejściowym między zakończeniem procesu likwidacji WPHI a utworzeniem nowej sieci biur handlowych.

Priorytetami w zakresie współpracy rozwojowej w 2018 r. będą: pomoc humanitarna udzielana na Bliskim Wschodzie oraz współpraca rozwojowa z 10 priorytetowymi krajami polskiej pomocy. Pomoc humanitarna będzie kierowana przede wszystkim do uchodźców syryjskich, ludności wewnętrznie przesiedlonej oraz najuboższych społeczności lokalnych przyjmujących uchodźców na terytorium Libanu, Jordanii i irackiego Kurdystanu. Konieczne jest zapewnienie ciągłości polskiej pomocy niesionej osobom cierpiącym w wyniku konfliktów w Syrii i Iraku, a także wzmocnienie wizerunku Polski jako stabilnego i wiarygodnego donatora pomocy humanitarnej.

W obszarze dyplomacji publicznej w roku 2018 kontynuowane będą działania w zakresie dbania o dobre imię Polski i o jej wizerunek. Ministerstwo Spraw Zagranicznych będzie działać w ramach Międzyresortowego Zespołu ds. Promocji Polski za Granicą oraz w zespołach zadaniowych, w tym zwłaszcza w zespole ds. marki Polska oraz w zespole ds. zarządzania informacjami o Polsce. Po przyjęciu w 2017 r. głównych dokumentów, przede wszystkim „Kierunków promocji Polski na lata 2017–2027” oraz dokumentu określającego markę „Polska”, działania w tym obszarze skupiać się będą na efektywnym wdrażaniu założeń systemu promocji Polski za granicą przy udziale partnerów krajowych i placówek zagranicznych.

W sferze konsularnej kontynuowane będą działania na rzecz utrzymania wysokich standardów udzielania pomocy konsularnej, w tym usprawnienia obsługi interesantów. Infrastruktura użytkowana przez MSZ i placówki zagraniczne będzie dostosowywana do potrzeb, rewitalizowane będą obiekty własne i tworzone będą nowe siedziby placówek zagranicznych. Podejmowane będą działania zmierzające do dalszego udoskonalania systemu obsługi wizowej, podniesienia efektywności wykorzystania systemu outsourcingu wizowego w Rosji, na Białorusi, Ukrainie, w Chinach, Turcji oraz wdrożenia outsourcingu w państwach Azji Centralnej i Indiach. Polska będzie aktywnie uczestniczyć w pracach grup roboczych i innych gremiów funkcjonujących w ramach Unii Europejskiej zajmujących się problematyką wizową oraz współpracą konsularną, w szczególności w kwestiach związanych z rewizją kodeksu wizowego.

Kontynuowany będzie rozwój sieci placówek zagranicznych, co zapewni poprawę skuteczności realizacji celów polskiej polityki zagranicznej i ochronę interesów Polski i polskich obywateli za granicą. Przeprowadzone zostaną przegląd i modyfikacja rozwiązań systemowych dotyczących funkcjonowania służby zagranicznej, w szczególności w związku ze spodziewaną nowelizacją ustawy o służbie zagranicznej.

Kwestią strategiczną w nadchodzącym roku będzie określenie ram rozwoju Unii Europejskiej w najbliższych latach. Polska będzie angażować się w dyskusję na temat przyszłości Unii, wskazując przede wszystkim na konieczność respektowania podziału kompetencji między państwami członkowskimi a Unią Europejską, zasad pomocniczości, proporcjonalności oraz poszanowania czterech swobód jednolitego rynku.

W 2018 r. rozpoczną się rozmowy w sprawie wieloletnich ram finansowych Unii na okres po 2020 r. Będzie to wymagało od Polski wzmożonego wysiłku w celu zapewnienia jak najkorzystniejszej pozycji wyjściowej do rozpoczynającej się dyskusji oraz podczas negocjacji w Radzie.

Polska będzie aktywnie uczestniczyć w dyskusjach dotyczących zasad wyjścia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej oraz przyszłych relacji łączących Unię i Zjednoczone Królestwo. Celem będzie skuteczne zabezpieczenie interesów Polski w tym procesie.

Szanowni Państwo, proszę o przyjęcie informacji o projekcie budżetu państwa na rok 2018 w części 45 „Sprawy zagraniczne” i w części 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”. Jednocześnie Ministerstwo Spraw Zagranicznych zapewnia, że dołoży wszelkich starań, aby środki przyznane w 2018 r. były wydawane oszczędnie i racjonalnie. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy pan minister Szrot chciałby w związku z wydatkami Kancelarii…

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący, oczywiście w takim samym wąskim zakresie, jak pan minister Dziedziczak, który przedstawił tutaj założenia polityki finansowej MSZ, ja w odniesieniu do 2 instytucji, czyli Ośrodka Studiów Wschodnich i Instytutu Zachodniego, jeśli można…

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Szczegółowe dane dotyczące tych 2 instytucji, o których mówiłem, mają państwo w materiałach. Ja ograniczę się do najważniejszych informacji. Zarówno Ośrodek Studiów Wschodnich, który został utworzony ustawą z 15 lipca 2011 r., jak i Instytut Zachodni im. Zygmunta Wojciechowskiego, który został utworzony ustawą z 17 grudnia 2015 r., są państwowymi osobami prawnymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przychodami obu instytucji są coroczne dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów realizacji zadań ośrodka i instytutu. Zarówno ośrodek, jak i instytut prowadzą samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego, który to plan wyodrębnia: przychody z prowadzenia działalności, dotacje z budżetu państwa, koszty, środki na wydatki majątkowe, środki przyznane innym podmiotom, stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku oraz stan środków pieniężnych również na początek i koniec roku.

Jeśli chodzi o Ośrodek Studiów Wschodnich, to jego projekt planu finansowego na 2018 r. zakłada uzyskanie przychodów w wysokości 9 milionów 612 tysięcy zł. Kwota ta stanowi 99,2% przychodów ujętych w ustawie budżetowej na rok poprzedni. Podstawową pozycję w przychodach stanowi dotacja podmiotowa w wysokości 9 milionów 205 tysięcy zł – i to jest dokładnie 100% dotacji, którą zaplanowano na 2017 r. Projekt planu finansowego ośrodka zakłada koszty w kwocie 9 milionów 606 tysięcy zł – i kwota ta jest w takiej samej relacji do kwoty ujętej na 2017 r. jak kwota przychodów, czyli 92,2%. Główną pozycję kosztów stanowią wynagrodzenia ogółem w wysokości 5 milionów 935 tysięcy zł, a w ramach tych wynagrodzeń – wynagrodzenia osobowe w wysokości 5 milionów 575 tysięcy zł i bezosobowe w wysokości 200 tysięcy zł. Wynagrodzenia osobowe zaplanowano na poziomie 101,5% środków ujętych w planie finansowym na rok poprzedni, a wynagrodzenia bezosobowe zmniejszono w stosunku do planu na rok 2017 o 150 tysięcy zł – tutaj ta relacja w stosunku do planu na rok 2017 wynosi 57,1%. Pochodne od wynagrodzeń zaplanowano w wysokości 1 miliona 126 tysięcy zł. Wynagrodzenia wraz z pochodnymi stanowią 73% ogółu kosztów ośrodka.

Teraz chciałbym przejść do Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego. Plan finansowy tego instytutu zakłada uzyskanie przychodów w wysokości prawie 4 milionów zł. Stanowi to 94,8% przychodów ujętych w planie finansowym na 2017 r. Podstawową pozycję w przychodach stanowi dotacja w wysokości 3 milionów 500 tysięcy zł, tj. dokładnie 100% tej dotacji, którą przyznano instytutowi w 2017 r. Projekt planu finansowego na rok bieżący Instytutu Zachodniego zakłada koszty w kwocie 3 milionów 937 tysięcy zł – tak jak wcześniej mówiłem: prawie 4 milionów zł. Główną pozycję po stronie kosztów stanowią wynagrodzenia w wysokości 2 milionów 200 tysięcy zł, w tym osobowe w wysokości prawie 2 milionów zł, dokładnie 1 miliona 932 tysięcy zł, i wynagrodzenia bezosobowe w kwocie 268 tysięcy zł. Wynagrodzenia osobowe zaplanowane na 2018 r. to jest dokładnie 100% środków ujętych w planie finansowym instytutu na rok poprzedni. I tak samo, jak w przypadku ośrodka, zmniejszono wynagrodzenia bezosobowe, które stanowią obecnie 67% kosztów wskazanych w planie finansowym na 2017 r. Pochodne od wynagrodzeń wynoszą 411 tysięcy zł. Wynagrodzenia ogółem wraz z pochodnymi stanowią 66,3% ogółu kosztów instytutu.

Planowane przychody zarówno Ośrodka Studiów Wschodnich, jak i Instytutu Zachodniego w całości pokrywają planowane koszty.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie tej informacji. Chciałbym jednocześnie zaznaczyć, że plany finansowe obu instytucji zostały zaplanowane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

W imieniu Ministerstwa Finansów… Kto z państwa?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pani Dyrektor, bardzo proszę.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Marek Rocki:

To jeszcze, zanim otworzę dyskusję, poproszę o opinię Biuro Legislacyjne.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa chciałby zabrać głos?

Senator Obremski.

Senator Jarosław Obremski:

…bo nie dosłyszałem, ile wynosiła dotacja do PISM rok temu i teraz. Jaki to jest wzrost?

Przewodniczący Marek Rocki:

Pan dyrektor Foks. Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych Jacek Foks:

Bardzo dziękuję.

Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

W roku ubiegłym dotacja dla instytutu wyniosła 8 milionów 384 tysiące zł, w tym roku wynosi 8 milionów 584 tysiące zł, czyli jest wzrost o 200 tysięcy zł, tj. o niecałe 2,4%. Dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Ja mam pytanie dotyczące wydatków inwestycyjnych ministerstwa. My od dawna mówimy o ambasadzie w Berlinie. Widzę w tym roku wydatki na Addis Abebę, Kopenhagę i Mińsk. A co z Berlinem?

Zastępca Dyrektora Biura Finansów w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Mieczysław Karczmarczyk:

W tegorocznym budżecie jest utworzona rezerwa celowa na budowę w Mińsku… przepraszam, na realizację inwestycji w Berlinie w wysokości 21 milionów zł.

(Przewodniczący Marek Rocki: W tegorocznym, czyli w 2017 r.?)

Nie, w tegorocznym, w 2018 r.

(Senator Jarosław Obremski: I co to oznacza? Co będzie zrobione?)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Jarosław Obremski: Jakiego efektu się spodziewamy pod koniec 2018 r.?)

Z mojej wiedzy… Wiem, że w tej chwili jest rozważane, w jaki sposób ma być budowany Berlin – czy na zasadzie PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego, czy MSZ ma być inwestorem. I ta decyzja ma w najbliższym czasie zapaść.

Senator Jarosław Obremski:

Ja mam wrażenie, że w tej sprawie jesteśmy, że tak powiem, w absolutnej pętli, którą ja obserwuję od 6 lat. To znaczy, że non stop boksujemy na zasadzie: decyzja PPP czy bezpośrednio. Gdybym miał wyrazić swoją opinię, to wolałbym nie budować ambasady na takiej zasadzie, choć rozumiem, że to jest bardzo duży wydatek. Ale pozwalamy sobie chyba dziesiąty czy dwunasty rok akurat w Berlinie mieć przybudówkę, a nie ambasadę. To nie jest dobrze.

Przewodniczący Marek Rocki:

Senator Grodzki.

Senator Tomasz Grodzki:

Muszę powiedzieć, że ta liczba 21 milionów zł mnie zmartwiła. Jako szczecinianin jeżdżę obok tego pustego placu, bo często korzystam z lotniska Tegel… I to naprawdę… Ja już nie chcę mówić o prestiżu, o tym, że jesteśmy sąsiadami itd., ale zdecydowanie bym odradzał budowę w systemie PPP, bo konstrukcja tych rozporządzeń i ustaw dotyczących systemu PPP powoduje, że wielu tych, którzy się na to zdecydowało, dodaje jeszcze czwartą literkę „P” – prokurator. Bo to jest tak skonstruowane. I ten, kto się poważył na PPP, zwykle kończy z kłopotami. Co jak co, ale, żeby ambasada Rzeczypospolitej nie była budowana z budżetu państwa? To brzmi trochę kuriozalnie. I nie wiem, czy komisja nie powinna rekomendować, żeby ten pomysł jednak porzucić i zmobilizować, zwłaszcza w okresie koniunktury gospodarczej, do tego, by w końcu tę ambasadę zbudować. Bo zwłaszcza na pograniczu – Szczecin współpracuje z Meklemburgią, a lubuskie z Saksonią – nasłuchamy się o tej ambasadzie aż do upojenia. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Rocki:

Senator Sługocki.

Senator Waldemar Sługocki:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Bez wątpienia prace nad budową ambasady powinny rozpocząć się jak najszybciej. Być może dobrze byłoby, żeby była finansowana z budżetu państwa. Ja jednak chciałbym stanąć w obronie PPP, dlatego że, proszę sobie wyobrazić, że w roku 2014… przepraszam, w roku 2015 rozpoczęliśmy budowę sądu w Łomży w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego i ta inwestycja dobiega końca, a czwartego „P” nie ma…

(Senator Tomasz Grodzki: To się jeszcze okaże.)

(Wesołość na sali)

Póki co.

Ale we Wrocławiu budowany był szpital, w Zabrzu budowany jest szpital w ramach PPP. Wiele podmiotów publicznych realizuje tego typu inwestycje. Oczywiście jest taki mit, stereotyp, który w Polsce funkcjonuje, ale on jest związany z naszymi pierwszymi doświadczeniami z PPP. W krajach anglosaskich PPP przynosi doskonałe efekty. Myślę, że powinniśmy dać nieco więcej szans na budowanie różnego rodzaju inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ja sceptyczny nie jestem, wręcz przeciwnie – wiążę z PPP dość duże nadzieje. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Rocki:

Krótki komentarz: potrafimy sobie wyobrazić inne funkcje niż konsularno-dyplomatyczne, które mogą być w takim obiekcie realizowane. Z tego powodu to partnerstwo może mieć…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan senator Obremski.

Senator Jarosław Obremski:

Z tego, co wiem, w okresie międzywojennym zdarzało się, że bogaty polski biznes fundował ambasady. Nie wiem, chyba było tak w przypadku ambasady sofijskiej. A więc tego typu… I nie wiem, czy Ankara też nie była darem jakiegoś bogatego Polaka. W tym nie ma nic złego, tylko że po prostu boję się, że PPP – nie ze względu na czwarte „P”, tylko ze względu na rozwlekłość procesu i to, że napisanie dobrze specyfikacji jest dużo większym wyzwaniem niż napisanie specyfikacji do dobrego projektu… A w Berlinie mamy jednak pewne współzawodnictwo dobrej architektury ambasad. Tak? To znaczy, one często już trafiły do podręczników współczesnej architektury. Chociażby ta wspólna skandynawska itd. A więc to jest jedna rzecz.

Ale mam takie pytanie bardziej… Uważam, że jednym z największych mankamentów od wielu lat, od 1989 r. jest kwestia pewnego zaniedbywania myślenia strategicznego. I mam wrażenie, że ten budżet jest taki normalny, to znaczy, jest przedłużeniem tego, co było wcześniej. Brakuje mi tu takich jak gdyby wyraźnych akcentów. Może ten akcent pomocowy jest czymś takim troszkę mocniejszym. Czy np. nie należałoby wzmocnić naszych think tanków? To znaczy pomoc z jednej strony dla organizacji pozarządowych, które się tym zajmują, takich jak Ośrodek Studiów Wschodnich czy fundacja Jana Nowaka-Jeziorańskiego, a z drugiej strony dla – państwowych, czyli PISM, który powinien być takim intelektualnym zapleczem MSZ. A my to z roku na rok przedłużamy, ale mimo wszystko nie jest aż tak dobrze, żeby była szansa na jakiś znaczący krok do przodu. Czy nie należałoby tutaj przynajmniej chwilę na ten temat podyskutować?

Przewodniczący Marek Rocki:

Panie Ministrze…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jan Dziedziczak:

Dobrze. Dziękuję bardzo.

Odnosząc się do obu tematów… Pierwsza sprawa to jest sprawa budowy ambasady. Oczywiście to jest sprawa zaległości nie tylko z ostatnich 6 lat. Ja bym jednak zaryzykował tezę, że z dwudziestu kilku. Tak naprawdę my korzystamy w tej chwili z budynku po naszej placówce…

(Głos z sali: Berlin.)

…w Berlinie Zachodnim. To jest placówka na uboczu, mała, absolutnie niepokazująca tego, czym Polska w oczach partnerów być powinna. Prawda? Czyli Polski jako bardzo dużego kraju, ważnego, a jednocześnie jeszcze sąsiada mającego tak duże związki polityczne i gospodarcze z Republiką Federalną Niemiec. Tak naprawdę wspaniała lokalizacja naszej przyszłej ambasady jest znakomitym narzędziem dyplomacji publicznej. My możemy bardzo wiele pokazać w tym miejscu przez samą architekturę, jak to pan senator Obremski był uprzejmy powiedzieć. I całkowicie się zgadzam z tym sposobem myślenia, bo treści, którymi możemy emanować – to jest przecież niezwykle ważne miejsce w samym Berlinie – na Niemców i tak naprawdę też na europejską opinię publiczną… To jest miejsce, które jest odwiedzane przez setki turystów i niezwykle wpływowe osoby, tak że to musi być dobry budynek. Ta sprawa wynika, jak podkreślam, z wieloletniego zaniechania działań przez ostatnich ministrów spraw zagranicznych, w tym przez ministra Sikorskiego i ministra Schetynę, bo w tej sprawie, najłagodniej rzecz ujmując, nic dobrego się nie stało. Te sprawy są badane bynajmniej nie przez nasze wewnętrzne organy. A my chcemy zbudować tam naprawdę bardzo ważny i piękny budynek. Ten budynek będzie zbudowany w ciągu następnych kilku lat – to mogę państwu zagwarantować. Jesteśmy do tego zdeterminowani, bo niezbudowanie tego budynku pokazałoby słabość państwa polskiego – i to trzeba powiedzieć. Ta prowizorka, która w tej chwili jest w tym prestiżowym miejscu, tak naprawdę, w mojej opinii, wiceministra odpowiedzialnego za dyplomację publiczną, wpisuje się w taki negatywny stereotyp polskiego bałaganu w oczach choćby Niemców.

(Senator Jarosław Obremski: To jest lotnisko Brandenburgii, więc jest usprawiedliwienie. Mamy projekt.)

Mamy projekt, tak, tak. Poprzedni projekt…

A więc chcemy to zrobić dobrze, tak żeby nie było żadnych kontrowersji, a to nie jest łatwe. Nieprzypadkowo to się przez ostatnie 20 lat nie udało. Z zewnątrz to wygląda dużo prościej niż od wewnątrz. Zmieniliśmy już kilku dyrektorów infrastruktury itd. właśnie m.in. z powodu sprawy ambasady w Berlinie. Tak to trzeba…

(Senator Jarosław Obremski: Wniosek: to nie jest osobowy problem, a strukturalny.)

To jest głębszy problem.

Jeśli chodzi o lotnisko, o którym panowie senatorowie wspomnieli, to ja jednak jako przedstawiciel polskiego rządu zachęcam, żeby korzystać z Polskich Linii Lotniczych LOT, spółki Skarbu Państwa. Naprawdę, nawet jak jest minimalnie wygodniej, jednak warto udać się ze Szczecina samolotem do portu przesiadkowego w Warszawie, skąd można już polecieć na cały świat…

(Senator Tomasz Grodzki: No tak.)

…i dać zarobić naszemu wspólnemu państwu, a nie państwu niemieckiemu. Tak że to…

Jeśli chodzi o wizję, to ja tutaj bym jednak delikatnie polemizował. My współpracujemy z ośrodkami analitycznymi. Jest współpraca zarówno z PISM, jak i z OSW oraz z Instytutem Zachodnim – à propos spraw niemieckich, też trzeba na ten kierunek wyraźnie postawić. Tak że to nie jest tak… My np. realizujemy budżet, który musiał być mocno zmieniony z powodu niestałego członkostwa Polski w Radzie Bezpieczeństwa ONZ. To się wiąże z wieloma działaniami, którymi dotychczas się nie zajmowaliśmy. Tak? My będziemy musieli być obecni w wielu innych miejscach i zajmować się też tematyką światową, dlatego że wielu naszych partnerów będzie prosić Polskę o to, żeby podejmować tematy z innych zakresów, daleko wybiegających poza sprawy Europy Środkowo-Wschodniej. Tak? To też wiąże się z kosztami i z kwestiami osobowymi na placówkach. Obdarzono nas ogromnym zaufaniem. Przypomnę: wynik głosowania na Polskę do Rady Bezpieczeństwa ONZ jest najlepszym wynikiem z państw europejskich – uwaga – w historii ONZ, i drugim w historii ONZ wynikiem na świecie. To się jednak wiąże z ogromnymi zobowiązaniami Polski. To też chcemy tutaj zrobić. Oczywiście to wiązało się i wiąże z niwelowaniem znacznej części zaległości składkowych Polski w organizacjach międzynarodowych, bo po prostu krajowi w Radzie Bezpieczeństwa ONZ nie wypada zalegać z… Tak że to nie jest łatwy budżet. Tym bardziej dziękuję państwu za życzliwość i za przychylność.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy będą jeszcze głosy w dyskusji? Nie.

Wobec tego poddaję pod głosowanie pozytywną opinię dotyczącą ustawy budżetowej w częściach właściwych zakresowi działania naszej komisji.

Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem? (7)

Kto z państwa jest przeciwny? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (3)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała ustawę.

Proponuję, aby sprawozdawcą komisji był pan senator Obremski. Jeśli nie usłyszę innych głosów, to…

Pan senator Obremski został wyznaczony.

Zamykam to posiedzenie komisji.

Spotykamy się za 23 minuty w tej sali.

(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 34)