Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 133) w dniu 16-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (133.)

w dniu 16 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów; 17 – Administracja publiczna; 34 – Rozwój regionalny; 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne; 49 – Urząd Zamówień Publicznych; 75 – Rządowe Centrum Legislacji; 80 – Regionalne izby obrachunkowe; 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze ogółem; a także planu finansowego Centrum Obsługi Administracji Rządowej (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876 i 2073).

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 35)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dzień dobry państwu.

Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Serdecznie państwa witam na posiedzeniu.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów; 17 – Administracja publiczna; 34 – Rozwój regionalny; 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne; 49 – Urząd Zamówień Publicznych; 75 – Rządowe Centrum Legislacji; 80 – Regionalne izby obrachunkowe; 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze ogółem; a także planu finansowego Centrum Obsługi Administracji Rządowej (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876 i 2073)

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Serdecznie witam. Pozwolicie państwo, że tak in gremio przywitam wszystkich gości, którzy przybyli na nasze posiedzenie.

I rozpoczniemy już merytoryczną debatę na temat poszczególnych tych części budżetowych.

Rozpoczniemy od części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów”.

Uprzejmie proszę. Później będą części „Administracja publiczna”, „Rozwój regionalny”, kolejne będą „Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne”, potem, jako kolejna część, „Urząd Zamówień Publicznych”, dalej – „Rządowe Centrum Legislacji”, a potem „Regionalne Izby Obrachunkowe” i „Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego”.

Bardzo proszę przedstawiciela właściwego dla Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o przedstawienie krótko propozycji budżetu czy też już budżetu. Proszę bardzo.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Paweł Szrot, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Tak jak pan przewodniczący raczył zaznaczyć, będzie krótko i syntetycznie, gdyż wszystkie szczegółowe informacje są załączone, dostarczone paniom i panom senatorom w materiałach. Ja podam tylko kilka najważniejszych informacji, jeśli chodzi o część 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów”.

Dochody budżetowe w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów” zostały zaplanowane w wysokości 514 milionów 832 tysięcy zł. Uzyskane one zostaną z tytułu dywidendy oraz wpływów z wynajmu i rozliczeń z roku ubiegłego i z różnych dochodów z najmu pomieszczeń, odsetek od wpływów z różnych dochodów, w tym z rozliczeń z lat ubiegłych, a także wpłat z tytułu opłat egzaminacyjnych dla kandydatów na członków organów nadzorczych.

Jeśli chodzi o wydatki budżetowe w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów”, to wydatki te zostały zaplanowane na kwotę 175 milionów 311 tysięcy zł. Wydatki te stanowią dokładnie 131,6% wydatków, które zostały ujęte w ustawie budżetowej na rok poprzedni, na rok 2017 – było to około 140 milionów zł. Ten wzrost, który zaplanowano na 2018 r., wynika z przejęcia przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów części zadań w związku z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa, a także wynika z uwzględnienia środków dla jednostek nadzorowanych przez prezesa Rady Ministrów w wysokości ogółem prawie 31 milionów zł – w roku poprzednim, w 2017, te środki ujęte były w rezerwach celowych.

Wydatki budżetowe w poszczególnych działach części 16 kształtują się następująco.

W ramach działu 710 „Działalność usługowa” zaplanowana została dotacja podmiotowa dla Fundacji „Centrum Badania Opinii Społecznej” w wysokości 4 milionów 88 tysięcy zł. Ta dotacja została zaplanowana identycznie, jak to było w ustawie budżetowej na 2017 r., na takim samym poziomie.

W ramach działu 730 „Nauka” została zaplanowana dotacja dla Polskiej Agencji Kosmicznej w wysokości 10 milionów 66 tysięcy zł, przeznaczona na finansowanie bieżącej działalności agencji oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji agencji. Ta dotacja dla Polskiej Agencji Kosmicznej również została zaplanowana w kwocie identycznej z dotacją na rok poprzedni, 2017 r.

Kolejny dział to jest dział 750 „Administracja publiczna”. On stanowi główną pozycję wydatków budżetowych w części 16, to znaczy obejmuje dokładnie prawie 92% całości tej części. I w ramach tej kwoty, która wynosi 161 milionów 67 tysięcy zł, będą finansowane wydatki związane z: realizacją zadań i zapewnieniem funkcjonowania Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; dotacją dla Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia na poziomie z 2017 r., czyli 9 milionów 205 zł; dotacją dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego w wysokości 8 milionów 228 tysięcy zł – jest to kwota wyższa o 35 tysięcy od kwoty z roku ubiegłego, w związku z art. 93 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Również na poziomie kwoty z roku 2017 zaplanowano dotację dla Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego. Dotacja ta dotyczy kwoty 3,5 miliona zł, takiej samej jak w roku ubiegłym. Wydatki w tym dziale dotyczą również działalności Rady do Spraw Uchodźców.

W ramach tego działu, czyli działu „Administracja publiczna”, wydatki majątkowe zaplanowane zostały w wysokości 3 milionów zł. Stanowi to 150% wydatków majątkowych ujętych w ustawie budżetowej na 2017 r. Zwiększenie wydatków wynika z zaplanowanych na 2018 r. inwestycji budowlanych na kwotę 1 miliona zł.

Kolejny dział w części 16 to jest dział 752 „Obrona narodowa”. W ramach tego działu zaplanowano wydatki w kwocie 90 tysięcy zł na finansowanie zadań obronnych ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obrony Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017–2026.

W ramach budżetu środków europejskich w części 16 zaplanowano wydatki ogółem w kwocie 12 czy prawie 13 milionów, dokładnie 12 milionów 988 tysięcy zł, i dotyczą one realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój” 2014–2020.

Szanowni Państwo, Panie i Panowie Senatorowie, w przedłożonym projekcie budżetu w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów” zaprezentowany został również plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej, którą jest Centrum Obsługi Administracji Rządowej. Projekt planu finansowego na 2018 r. przewiduje uzyskanie przez Centrum Obsługi Administracji Rządowej przychodów w kwocie 50 milionów 433 tysięcy zł. Stanowi to dokładnie 122% przychodów według ustawy budżetowej na 2017 r.

Projekt planu finansowego centrum usług wspólnych na 2018 r. przewiduje koszty w wysokości 58 milionów 884 tysięcy zł, co stanowi 101,6% kosztów z ustawy budżetowej na 2017 r.

Planowany wynik finansowy brutto z działalności Centrum Obsługi Administracji Rządowej na 2017 r. wynosi minus 8 milionów 451 tysięcy zł. Jest tu strata, ale chciałbym podkreślić, że to jest strata zredukowana do połowy w stosunku do straty z poprzedniego okresu budżetowego.

W projekcie budżetu na 2018 r. w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów” ujęte zostały również wydatki na 2018 r. dotyczące państwowego funduszu celowego – Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, utworzonego z dniem 1 kwietnia 2017 r. ustawą o grach hazardowych. W planie finansowym tego funduszu na 2018 r. zaplanowano przychody w wysokości 39 milionów 400 tysięcy zł. Przy wydatkach planowanych w wysokości takiej samej jak przychody, stan funduszu na koniec bieżącego roku budżetowego zaplanowano na 0 zł – przychody i wydatki się zbilansują.

Projekt planu wydatków na 2018 r. sporządzony został w ujęciu zadaniowym. Zgodnie z tym projektem kancelaria realizuje zadania czterech funkcji: funkcji pierwszej – zarządzanie państwem; funkcji drugiej – bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny; funkcji szóstej – polityka gospodarcza kraju; funkcji jedenastej – bezpieczeństwo zewnętrznie i nienaruszalność granic; funkcji siedemnastej – kształtowanie ustroju regionalnego kraju.

Szanowne Panie i Panowie Senatorowie! Wysoka Komisjo! Odnosząc się do kwestii limitów mianowań urzędników w służbie cywilnej informuję, że zgodnie z trzyletnim planem limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2018–2020, którego uzasadnienie zostało państwu przedstawione, dołączone do materiałów, limity mianowani urzędników w służbie cywilnej wynoszą odpowiednio na kolejne lata: w 2017 r. – 350 osób, w 2018 r. – 420 osób, w 2019 r. – 490 osób. Ja przypominam tylko, że te wyniki są określane w progresji 3-letniej, ale tak naprawdę one są określane corocznie.

Szanowne Panie i Panowie Senatorowie, chciałbym prosić o przyjęcie tej informacji, informując jednocześnie, że projekt budżetu w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów” został zaplanowany w sposób celowy, oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania lepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową i właściwą realizację zadań statutowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Oczywiście możliwe jest na tym etapie zadawanie pytań. Pozwolę sobie rozpocząć ten proces.

Mam konkretne pytanie. W 2017 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów miała budżet w wysokości 133 milionów 192 tysięcy. Teraz to jest 216 milionów 437 tysięcy. Ciekawi mnie w szczególności… Bo w projekcie było 175 milionów 311 tysięcy, czyli o 42 miliony 119 tysięcy więcej niż w poprzednim roku, a Sejm uchwalił kwotę 216 milionów 437 tysięcy. No, to są rozbieżności, bym powiedział, totalne! Z czego wynikają te wielkie, olbrzymie różnice? No bo tu mamy do czynienia, proszę państwa, z prawie… W poprzednim roku 133 miliony, teraz – 216 milionów 437 tysięcy, to oznacza przecież wzrost o kilkadziesiąt procent, o ponad 80%! Więc pytam: z czego przede wszystkim wynika ta różnica między zapisem w projekcie a tym w uchwalonym budżecie w tej części budżetowej? Proszę bardzo.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący, czy mam odpowiadać na bieżąco, czy też czekać na kolejne pytania? Jaka jest pańska decyzja?

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Na bieżąco. Propozycja…)

Panie Przewodniczący, otóż ja już o tym mówiłem w pewnej części wystąpienia. Teraz chciałbym tylko to powtórzyć. Przede wszystkim ten pierwotny wzrost do 131% wysokości wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2017 r. wynika – chciałbym to powtórzyć – z przejęcia przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów zadań w związku z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa. I też uwzględnia…

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Ale czy on nie był projektowany? Bo ja pytam o różnice między wersją z projektu a uchwaloną ustawą. Czy likwidacja ministerstwa nie była proponowana czy przewidywana?

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący, to już mamy w projekcie budżetu. A jeśli chodzi o tę kwotę finalną, o której pan mówił, 216 milionów…

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Tak.)

…to ona wynika z poprawek do ustawy budżetowej złożonych w Sejmie, na kwotę 41 milionów 126 tysięcy zł, wynika również z przeznaczenia dodatkowych…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

W tej kwocie jest również 30 milionów na Narodowy Instytut Wolności, jako dotacja celowa. To jest element, którego nie uwzględniono na etapie projektowania, trzeba to było wprowadzić na zasadzie poprawek. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów popiera te poprawki. Wzrost w stosunku do projektu o te 41 milionów wynika właśnie z tego.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dlaczego środki na ten Narodowy Instytut Wolności pochodzą z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a nie z innej części?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę? Właśnie, mogłyby z części dotyczących np. kultury. Tu jest pytanie.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący, ta instytucja, utworzona zgodnie z ustawą, to nowa instytucja. I jest ona umiejscowiona, w zakresie podległości pod względem nadzorczym, personalnym, jak również finansowym, zgodnie z ustawą, w części 16, czyli „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów”.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję.

Czy są jeszcze pytania co do tej części? Nie widzę zgłoszeń.

Przechodzimy do następnej części.

Bardzo proszę o łączne przedstawienie propozycji budżetu w częściach budżetowych 17, 43 i 80, czyli „Administracja publiczna”, „Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne” oraz „Regionalne izby obrachunkowe”.

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Władysław Budzeń:

Władysław Budzeń.

Panie Przewodniczący, jeszcze zanim pan dyrektor Atłas przedstawi ogólne wielkości wydatków w tych 3 częściach, chcę nadmienić jedno: w porównaniu z projektem budżetu przedstawionym przez rząd część 17 „Administracja publiczna” i część 80 „Regionalne izby obrachunkowe” nie zmieniły się, są tam te same kwoty, które były w projekcie rządowym. Jeżeli zaś chodzi o część 43 „Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne”, to na etapie prac nad projektem budżetu w Sejmie uzyskaliśmy dodatkową kwotę 16 milionów 65 tysięcy zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków na remonty zabytkowych obiektów sakralnych. I tu jest ta różnica w stosunku do projektu budżetu. Dziękuję bardzo.

Pan dyrektor Atłas przedstawi ogólne wielkości wydatków wynikające z ustawy.

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Czyli wzrost jest tylko związany, tak jak pan powiedział, z renowacją tych zabytkowych…)

Tak.

(Przewodniczący Piotr Zientarski: …świątyń. Tak?)

W przypadku tych 3 części jedyny wzrost, o kwotę 16 milionów…

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Rozumiem. No to jest akurat…)

…jest w części dotyczącej Funduszu Kościelnego…

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Rozumiem.)

…w wydatkach przeznaczonych na renowację zabytkowych obiektów sakralnych.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo. Jasne. Słusznie.

Proszę bardzo.

Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Dariusz Atłas:

Dariusz Atłas, Departament Budżetu MSWiA.

Szanowny Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o część 17 „Administracja publiczna”, to planowane w roku 2018 dochody to kwota 15 tysięcy zł.

Jeśli chodzi o stronę wydatkową, to wydatki wyniosą 60 milionów 351 tysięcy, z czego wydatki budżetu państwa to 36 milionów 299 tysięcy, a wydatki z budżetu środków europejskich – 24 miliony 52 tysiące zł. W stosunku do kwot z ustawy budżetowej na rok 2017 będzie to kwota niższa o 24 miliony 396 tysięcy zł. Zmniejszenie to wynika w głównej mierze ze znacznie niższej kwoty planowanej do wydatkowania w ramach budżetu środków europejskich w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój” na lata 2014–2020. Z kwoty 36 milionów 299 tysięcy ujętej w wydatkach budżetu państwa, na wydatki bieżące przypada kwota 29 milionów 795 tysięcy zł, na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej są 3 miliony 808 tysięcy, na dotacje – 2 miliony 460 tysięcy, na wydatki majątkowe – 199 tysięcy, a najmniejszą kwotę stanowią wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych, bo jest to 37 tysięcy.

W ramach wydatków bieżących 16 milionów 468 tysięcy stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi, zaś pozostała kwota 13 milionów 327 tysięcy zostanie przeznaczona na zakup towarów i usług, w tym usług utrzymaniowych dla aplikacji systemów wspomagania dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, na działalność Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego, na wynagrodzenia bezosobowe, remonty oraz inne. Dotacje w kwocie 2 milionów 460 tysięcy zostaną przekazane Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi na prowadzenie Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań PCK, tj. na działania w zakresie poszukiwań osób zaginionych podczas wojen, konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych oraz poszukiwań mogił wojennych w kraju i za granicą. Pozostałe środki, które zostaną przekazane PCK, stanowią wydatki majątkowe – to 65 tysięcy – i będą przeznaczone na wymianę przestarzałego sprzętu komputerowego i biurowego.

W 2018 r. planuje się również przeznaczyć kwotę 3 milionów 808 tysięcy na współfinansowanie w ramach wydatków budżetu państwa projektów z udziałem środków Unii Europejskiej oraz kwotę 204 milionów 52 tysięcy zł na finansowanie takich projektów. Łączna kwota to 27 milionów 860 tysięcy i zostanie przeznaczona, tak jak było powiedziane, na Program Operacyjny „Wiedza, Edukacja, Rozwój”.

W ramach wydatków majątkowych przewiduje się modernizację i budowę specjalistycznych systemów informatycznych na kwotę 134 tysięcy zł.

Jeśli chodzi o zatrudnienie i wynagrodzenia, to w 2018 r. przewiduje się sfinansowanie 212 etatów pracowników i osób na kierowniczych stanowiskach państwowych, 170 etatów członków korpusu służby cywilnej oraz 41 etatów osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne wyniesie 6 tysięcy 83 zł.

W ten sposób zakończyłem omawianie części 17 „Administracja publiczna”.

Przechodzę do części 43 „Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne”, tej, w której nastąpiło w czasie prac sejmowych zwiększenie o 16 milionów 65 tysięcy zł. Odbyło się to w dwóch fazach: w pierwszym czytaniu – o 10 milionów 330 tysięcy, w drugim czytaniu – o kolejne 5 milionów 735 tysięcy zł. W ramach tak opisanych zwiększeń wydatki części 43 wyniosą 180 milionów 826 tysięcy zł i w odniesieniu do wydatków z ustawy z roku 2017 będą wyższe o 14,8%, to jest o 23 miliony 272 tysiące zł.

Przechodzę do szczegółów. Wydatki w dziale 758 „Różne rozliczenia” to jest 156 milionów 893 tysiące zł, w dziale 921 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” – 16 milionów 294 tysiące, w dziale „Administracja publiczna” – 6 milionów 989 tysięcy. Ponadto planowane są wydatki w dziale „Szkolnictwo wyższe” na kwotę 430 tysięcy zł oraz w dziale „Oświata i wychowanie” na kwotę 220 tysięcy zł.

Jeśli chodzi o konkretne wydatki w dziale 758, to obejmują one właśnie wspomniany Fundusz Kościelny, z którego są finansowane zadania wynikające z ustawy o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki. W ramach tej kwoty sfinansowane będzie opłacanie składek za ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych, a także remonty i konserwacje zabytkowych obiektów sakralnych i kościelnych o wartości zabytkowej, jak też wykonywanie działalności charytatywno-opiekuńczej.

Z kolei jeśli chodzi o dział „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, to szczegóły co do tego, gdzie trafią pieniądze w ramach dotacji, zamieszczone są na stronie 14 i 15 informacji, którą przedłożyliśmy komisji.

Jeśli chodzi o dział „Administracja publiczna”, to największa pozycja to wydatki bieżące na kwotę 5 milionów 369 tysięcy, obejmująca głównie wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla 38 etatów członków korpusu służby cywilnej, 1 osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe oraz 3 osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniesie 6 tysięcy 10 zł. Na pozostałe wydatki bieżące, w tym zakup materiałów, wyposażenia, energii, usług remontowych, podróży krajowych i zagranicznych, jest kwota 1 miliona 696 tysięcy zł. W ramach wydatków majątkowych przewiduje się modernizację i budowę specjalistycznych systemów informatycznych na kwotę 235 tysięcy zł.

I ostatnia część budżetowa będąca w domenie ministra spraw wewnętrznych i administracji to część 80 „Regionalne izby obrachunkowe”. Planowana wielkość dochodu dla części 80 w roku 2018 to 2 miliony 902 tysiące zł, o 87 tysięcy więcej niż w roku 2017. Z kolei wydatki to 123 miliony 548 tysięcy. W stosunku do wielkości z ustawy zeszłorocznej, która wynosiła 120 milionów 413 tysięcy, jest to więcej o 135 tysięcy zł.

W kwocie 123 milionów 548 tysięcy główną pozycję stanowią wydatki bieżące – 120 milionów 73 tysiące zł, stanowiące 97% wszystkich wydatków. Pozostałe pozycje to wydatki majątkowe, czyli 3 miliony 364 tysiące, oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych.

W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia wraz z pochodnymi będą kształtowały się na wysokości 99 milionów 587 tysięcy zł, a pozostała kwota 20 milionów 486 tysięcy przeznaczona będzie głównie na zakup materiałów, wyposażenia, energii, delegacje służbowe, wynagrodzenia bezosobowe, remonty, opłaty i składki oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Wielkość zatrudnienia w części 80 to 1 tysiąc 419 etatów pracowników, w tym 1 tysiąc 182 to osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń i 237 etatów członków kolegiów – chodzi o prezesów izb i ich zastępców. Średnie miesięczne wynagrodzenie wyniesie dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń 4 tysiące 376 zł, zaś dla etatowych członków kolegiów to kwota 7 tysięcy 738 zł.

Wydatki majątkowe w kwocie 3 milionów 364 tysięcy przeznaczone są w części, w wysokości 1 miliona 680 tysięcy, na realizację dwóch inwestycji budowlanych – RIO w Łodzi, gdzie jest przebudowa budynku na kwotę 1 miliona 662 tysięcy zł, oraz na RIO w Katowicach, gdzie jest przebudowa pomieszczeń biura podawczego. Pozostała kwota przeznaczona będzie na zakup sprzętu informatycznego, środków transportu oraz sprzętu biurowego, w tym fotokopiarki, w związku z prowadzoną działalnością szkoleniową dla jednostek samorządu terytorialnego.

Przedstawiwszy te trzy części budżetowe, 17, 43 i 80, uprzejmie proszę o przyjęcie przedstawionych wielkości w wydatkach na rok 2018. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania dotyczące tych trzech części?

Pan przewodniczący Pająk. Proszę bardzo.

Senator Andrzej Pająk:

Panie Przewodniczący, ja mam pytanie dotyczące regionalnych izb obrachunkowych. Dochodzą mnie stamtąd głosy, że sporo pracowników przechodzi czy bardzo chętnie odchodzi np. do NIK, gdzie płace są dużo, dużo większe. Czy to nie zostało uwzględnione w tym budżecie? Czy ten temat był w ogóle rozpatrywany? Dziękuję bardzo.

Dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Władysław Budzeń:

Jeżeli mogę, Panie Przewodniczący…

Na etapie prac nad projektem budżetu były dwie poprawki wprowadzające zwiększenie budżetu RIO o 10 milionów na podwyżki, ale poprawki te nie uzyskały aprobaty ani większości Komisji Finansów Publicznych, ani na plenarnym posiedzeniu Sejmu.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

Przechodzimy w tej chwili do części 34. Jeśli byłaby propozycja połączenia tego z innymi częściami z przedmiotowego zakresu działania komisji, czyli z częściami 83 i 85, to proszę to ewentualnie zgłosić.

Bardzo proszę, „Rozwój regionalny”, część 34.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: 34.)

Tak.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Adam Hamryszczak:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Panie, Panowie Senatorowie!

Pokrótce omówię najważniejsze kwestie związane z..

(Głos z sali: Proszę sobie mikrofon ustawić.)

Postaram się pokrótce omówić najważniejsze kwestie związane z zakresem części 34 „Rozwój regionalny”, ale także, oczywiście jeśli pan przewodniczący pozwoli, kwestie dotyczące „Rezerw celowych”, czyli poz. 8 i 45, aby ująć kompleksowo wszelkie kwestie z obszaru ministerstwa rozwoju.

Jeśli chodzi o część 34 „Rozwój regionalny”, to na samym początku chciałbym omówić sprawy związane z dochodami i z wydatkami. Dochody w części 34 zaplanowano na 2018 r. w kwocie 400 tysięcy zł, co stanowi 95% planu dochodów na 2017 r. Nie są one oczywiście związane z realizacją programów i pochodzić będą głównie z opłat czynszowych za pomieszczenia wynajmowane przez ministerstwo, obecnie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Dochody z refundacji przez Komisję Europejską wydatków na programy są ujmowane w częściach budżetowych Ministerstwa Finansów.

Co do wydatków w części 34 „Rozwój regionalny” na 2018 r., to zaplanowano wydatki w kwocie 17 miliardów 161 milionów zł, tj. o 58% wyższej od planowanych na 2017 r. i o 103% wyższej od zrealizowanych w 2016 r. Tu oczywiście, jeśli chodzi o budżet państwa, mamy kwotę w wysokości 1 miliarda 911 milionów zł; z przeznaczeniem na współfinansowanie programów i finansowanie projektów pomocy technicznej w ramach programów realizowanych z udziałem środków europejskich jest kwota 1 miliarda 874 milionów zł, w tym oczywiście jest 1 miliard 162 miliony zł na projekty pomocy technicznej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, samorządów i innych instytucji wdrażających programy – mam tu na myśli m.in. Centrum Projektów Europejskich, jak również niezwykle istotną dla przedsiębiorców agencję, czyli Państwową Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, w skrócie: PARP.

Następnie wydatki poza programami to jest kwota 37 milionów zł, w tym 22 miliony zł na wynagrodzenia osobowe wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym.

Kolejna kwestia to jest budżet środków europejskich w wysokości 15 miliardów 250 milionów zł z przeznaczeniem na finansowanie wydatków podlegających oczywiście refundacji z budżetu unijnego w ramach projektów innych niż pomoc techniczna.

Planowane wydatki, czyli łącznie z budżetu państwa i budżetu środków europejskich, są przeznaczone na realizację m.in. regionalnych programów operacyjnych w perspektywie 2014–2020. Mamy tutaj kwotę 15 miliardów 285 milionów zł. Niezwykle istotny jest Program Operacyjny „Wiedza, Edukacja, Rozwój” na perspektywę 2014–2020, czyli kwota 813 milionów zł, no i Program Operacyjny „Polska Wschodnia” – 630 milionów zł. Wydatki te, co warto podkreślić, będą oczywiście zwiększone w trakcie roku o środki uruchamiane z rezerw celowych.

Kwestia dotycząca wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych przedstawia się następująco. Wydatki na wynagrodzenia na 2018 r. w części 34 „Rozwój regionalny” zaplanowano w łącznej kwocie 123,1 miliona zł, w tym na wynagrodzenia osobowe jest ponad 113 milionów zł, a na dodatkowe wynagrodzenia roczne, obliczone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, 9,5 miliona zł. Oczywiście kwoty te dotyczą wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, również w Centrum Projektów Europejskich oraz w Wydziale Polityki Regionalnej i Spójności w Stałym Przedstawicielstwie RP w Brukseli. Tutaj warto oczywiście, jak zawsze, podkreślić, że większość wynagrodzeń – to jest kwota 101 milionów zł – jest finansowana w ramach projektów pomocy technicznej poszczególnych programów i oczywiście w 85% podlega refundacji z budżetu unijnego, jak również państw EFTA.

Co do kwestii dotyczących dotacji celowych, to warto podkreślić, że w części 34 na 2018 r. zaplanowano dotacje celowe w kwocie 560 tysięcy zł, to jest niższej o 26% w porównaniu do kwoty z ustawy budżetowej na 2017 r. I oczywiście warto w tym miejscu również wyjaśnić, że planowane wydatki zostaną przeznaczone na koszty zamykania przez Polską Organizację Turystyczną Programu Operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”.

Może dodam kilka słów o środkach europejskich na finansowanie programów zarządzanych lub koordynowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Tutaj co do dochodów, to w oparciu o szacunki Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju dotyczące refundacji wydatków przez Komisję Europejską oraz przewidywane zaliczki, Ministerstwo Finansów oszacowało dochody z tego tytułu na 2018 r. na poziomie 45 miliardów 642 milionów zł, to jest o 12% więcej od zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2017 r. W tym zakresie budżet państwa wynosi 1 miliard 684 miliony zł. Oczywiście budżet środków europejskich to 43 miliardy 958 milionów zł.

W ramach wydatków na 2018 r. zaplanowano wydatki na programy w łącznej kwocie 63 miliardów 93 milionów zł, to jest o 18% więcej od ujętych w ustawie budżetowej na 2017 r., i o 113% więcej od wydatków zrealizowanych w 2016 r. Przy czym budżet państwa kształtuje się tutaj na poziomie 5 miliardów 181 milionów zł, a to jest o 15% więcej od wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2017 r., z kolei budżet środków europejskich to jest 57 miliardów 912 milionów zł, to jest o 18% więcej od wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2017 r., z czego w częściach budżetowych dysponentów ujęto 33 miliardy 361 milionów zł, tj. 58% planowanych wydatków, a w rezerwach celowych – 24 miliardy 551 milionów zł.

Jak to się przedstawia, jeśli chodzi o poszczególne programy, regionalne programy operacyjne na lata 2014-2020, które są zarządzane przez samorządy województw? To jest kwota w wysokości 25 miliardów 536 milionów zł. Na największy program infrastrukturalny, czyli Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko” zarządzany z poziomu krajowego, jest kwota 21 miliardów 130 milionów zł, w tym oczywiście jest: finansowanie projektów kolejowych realizowanych przez PKP PLK SA – to jest 6 miliardów 123 miliony zł; refundacje do Krajowego Funduszu Drogowego wydatków ponoszonych na finansowanie projektów drogowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – kwota 9 miliardów 154 miliony zł; program wspierający mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa w zakresie działalności innowacyjnej, czyli Program Operacyjny „Inteligentny rozwój” – 4 miliardy 797 milionów zł. Łącznie w częściach dysponentów ujęto wydatki w kwocie 36 miliardów 794 milionów zł. Z kolei w rezerwach celowych – mam tutaj na myśli poz. 8, 19, 98 i 99 –jest kwota 26 miliardów 298 milionów zł.

Mówiąc o „Rezerwach celowych” i części 83, warto powiedzieć o poz. 8. W rezerwie tej ujęto kwotę 4 miliardów 953 milionów zł, z czego oczywiście 1 miliard 720 milionów zł dotyczy współfinansowania programów zarządzanych i koordynowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, a pozostałe środki w tej rezerwie dotyczą m.in. programów rolnych i rybackich zarządzanych przez innych ministrów.

Cały ten materiał zawierający szczegółowe omówienie projektu ustawy budżetowej wraz z tabelami przedstawiającymi dane został przekazany komisji przy piśmie z dnia 3 stycznia – jak pamiętam, jest to kilkanaście stron, bodajże 14 czy 16, które to kompleksowo tę kwestię ujmują.

Jeśli chodzi o rezerwę celową w poz. 45, czyli „Środki na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane na podstawie art. 20b ustawy o zasadach polityki rozwoju”, to sytuacja przedstawia się następująco. W projekcie ustawy budżetowej na 2018 r., w ustawie uchwalonej przez Sejm w rezerwie celowej poz. 45 uwzględniono kwotę 512 milionów zł. W ustawie budżetowej na 2017 r. w rezerwie tej ujęta była kwota 340 milionów zł.

Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, proszę o przyjęcie tej informacji w zakresie części 34 oraz rezerw. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów ma pytania dotyczące tych części? Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym przechodzimy do kolejnego naszego punktu, czyli do części „Urząd Zamówień Publicznych”.

Bardzo proszę.

Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych Barbara Loba:

Dzień dobry państwu.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jeżeli chodzi o część 49…

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Ale bardzo proszę o przedstawienie się, żebyśmy wiedzieli…)

Przepraszam najmocniej. Barbara Loba, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Dziękuję bardzo, Pani Prezes.)

Jeżeli chodzi o projekt budżetu na 2018 r. w części 49 „Urząd Zamówień Publicznych”, to planujemy głównie dochody z tytułu wpisu od odwołań. Szacuje się je w 2018 r. na kwotę 22 milionów 900 tysięcy zł. Jeżeli chodzi łącznie o planowane dochody, to zakładamy, że będzie to kwota 23 milionów 150 tysięcy.

Przechodzę do wydatków. Wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich w rozdziale 75001 „Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej” i w rozdziale 75212 „Pozostałe wydatki obronne” to jest kwota 35 milionów 41 tysięcy zł, z czego wydatki budżetu państwa będą się kształtować na poziomie 34 milionów 55 tysięcy zł, a wydatki z budżetu środków europejskiej – 986 tysięcy zł. Podział według działów jest taki: dział 750 „Administracja publiczna”, rozdział 75001 – tu wydatki budżetu państwa jest to kwota 34 milionów 45 tysięcy zł, a wydatki budżetu środków europejskich – 986 tysięcy zł; z kolei „Obrona narodowa” rozdział 75212 – tu jest 10 tysięcy zł.

Kwota wydatków w rozdziale 75001 w części 49 na 2018 r., tak jak już wspomniałam kilkakrotnie, zakłada wydatki na kwotę 34 miliony 45 tysięcy zł. Te planowane wydatki w stosunku do porównywalnych wydatków z ustawy budżetowej na 2017 r. stanowią 101,1%. Na te wydatki składają się ogółem: świadczenia na rzecz osób fizycznych – to jest 9 tysięcy zł; wydatki bieżące – 29 milionów 181 tysięcy zł; wydatki majątkowe – 474 tysiące zł; współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych – 4 miliony 381 tysięcy zł.

Z istotnych elementów składających się na wydatki bieżące zwrócę uwagę na propozycje wynagrodzenia ogółem. Jest to kwota 16 milionów 778 tysięcy zł. Wydatki na wynagrodzenia stanowią 49,3% planowanych wydatków ogółem i są na poziomie takich wydatków w ustawie budżetowej na rok 2017, z uwzględnieniem dodatkowych środków na wynagrodzenia dla członków Krajowej Izby Odwoławczej.

Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, to urząd zaplanował zakupy komputerów, laptopów, skanerów, serwera, macierzy, licencji – chodzi tutaj o modernizację, zapewnienie ciągłości pracy urzędu. Wydatki współfinansowane z udziałem środków unijnych to 4 miliony 381 tysięcy zł. I tutaj będziemy posiłkować się finansowaniem z następujących programów: Program Operacyjny „Pomoc techniczna” 2014–2020 w kwocie 4 milionów 49 tysięcy, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich – 148 tysięcy, Program Operacyjny „Wiedza, Edukacja, Rozwój” lata 2014–2020 w kwocie 184 tysiące zł.

Jeżeli chodzi o wydatki z budżetu środków europejskich, to planowana kwota tych wydatków w rozdziale 75001 na 2018 r. zakłada wydatki na poziomie 986 tysięcy zł. W ramach tych środków realizowany będzie przede wszystkim Program Operacyjny „Wiedza, Edukacja, Rozwój” 2014–2020.

Pozostała jeszcze kwestia wydatków w dziale „Obrona narodowa”. W dziale 752 zakłada się wydatki na kwotę 10 tysięcy zł. Tutaj chodzi o szkolenie kadry kierowniczej do sprawnej realizacji zadań wynikających z planu operacyjnego finansowania.

Tak to mniej więcej wygląda. Bardzo proszę o przyjęcie tej informacji. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo. Dziękuję.

Proszę państwa, pozostało nam już niewiele.

W tej chwili bym poprosił o przedstawienie budżetu…

(Głos z sali: Rządowego Centrum Legislacji.)

…Rządowego Centrum, tak. Część 75 „Rządowe Centrum Legislacji”.

Bardzo proszę. Proszę się przedstawić.

Wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji Tomasz Dobrowolski:

Tomasz Dobrowolski, wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji.

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

W 2018 r. wydatki budżetowe w części 75 zostały zaplanowane na kwotę 26 milionów 808 tysięcy zł. Wśród wydatków najistotniejszą pozycję stanowią wydatki bieżące w kwocie 26 milionów 254 tysięcy zł, a wśród nich – wydatki na wynagrodzenia osobowe pracowników. Łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym i pochodnymi jest to kwota 22 milionów 379 tysięcy zł. Przeciętne wynagrodzenie zakładane w 2018 r. wyniesie 8 tysięcy 759 zł. I w tej kwocie jest również dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne.

Wśród wydatków bieżących kolejna istotna pozycja to jest zakup usług w kwocie 1 miliona 693 tysięcy zł. Jest to kwota przeznaczona m.in. na zakup usług informatycznych i serwisowych, ochronę budynku, sprzątanie pomieszczeń biurowych.

Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, to zostały zaplanowane na kwotę 540 tysięcy zł i w zasadzie całość wydatków majątkowych jest przeznaczona na system informatyczny RCL, w tym zakup odpowiedniego oprogramowania antywirusowego i zakup nowych serwerów.

Dodam, że w toku prac sejmowych budżet RCL po stronie wydatków został zwiększony o kwotę 740 tysięcy zł, w tym o 200 tysięcy na wydatki majątkowe, pozostała część jest na wydatki bieżące. I to zwiększenie ma związek z planowaną zmianą siedziby RCL w 2018 r. Kwota ta zostanie w całości przeznaczona na dostosowanie nowej siedziby dla potrzeb RCL, w szczególności na dostosowanie systemu informatycznego związanego z wydawaniem „Dziennika Ustaw” i „Monitora Polskiego”.

Jeżeli chodzi o dochody, to zostały one zaplanowane na kwotę 524 tysięcy. Głównym źródłem dochodu RCL jest jego działalność szkoleniowa, a dokładnie – aplikacja legislacyjna. Z tego tytułu planujemy dochody w kwocie 517 tysięcy zł. Są to opłaty ponoszone przez uczestników aplikacji.

Panie Przewodniczący, Szanowna Komisjo, tak w ogólnym zarysie przedstawia się budżet Rządowego Centrum Legislacji w części 75 na 2018 r. Ja w imieniu prezesa RCL proszę o jego przyjęcie w zaprezentowanej wielkości. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania dotyczące tej części 75? Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym, proszę państwa, poproszę teraz o część 82 „Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego”. Rozumiem, że to Ministerstwo Finansów… Tak?

(Głos z sali: Tak.)

No i wtedy łącznie… Pozostała nam ta reszta rezerw celowych, bo część została omówiona przez pana ministra Hamryszczaka. No i nie został jeszcze omówiony, jeśli chodzi o załączniki, „Wykaz programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej”.

Tak że bardzo proszę przedstawiciela ministra finansów o przedstawienie tych punktów. Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Mirosław Stańczyk:

Mirosław Stańczyk, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja chciałbym przedstawić informacje dotyczące subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Na rok 2018 subwencja została zaplanowana w kwocie 56 miliardów 444 milionów 715 tysięcy. Z tej kwoty gros to część oświatowa subwencji ogólnej w wysokości ponad 43 miliardów zł. Pozostałe kwoty subwencji stanowią ponad 13 miliardów – 13 miliardów 369 milionów zł.

Chciałbym teraz omówić poszczególne części, które zostały wyliczone zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin stanowi kwotę 7 miliardów 495 milionów 538 tysięcy i jest ona wyższa o 8,7% od kwoty przewidzianej w roku 2017. Kwota ta jest dzielona na gminy w zależności od dochodów podatkowych w gminach, otrzymują ją te gminy, w których dochody podatkowe są niższe od 92% średnich dochodów podatkowych w kraju. W 2018 r. kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej otrzyma 1 tysiąc 886 gmin, w tym 139 miast, 454 miasta-gminy oraz 1 tysiąc 293 gminy. W ramach części wyrównawczej istnieje tzw. kwota uzupełniająca, jest ona przeznaczona dla tych gmin, w których jest niska gęstość zaludnienia. W roku 2018 na kwotę uzupełniającą zostanie przeznaczona kwota w wysokości 1 miliarda 823 milionów i otrzyma ją 1 tysiąc 786 gmin.

Drugą formą zasilania samorządów gminnych jest część równoważąca subwencji ogólnej, która pochodzi z wpłat dokonywanych przez najbogatsze gminy. W roku 2018 część równoważąca została zaplanowana w wysokości 613 milionów 858 tysięcy i jest ona wyższa od kwoty z roku 2017 o 12,3%. Kwota ta jest dzielona według ściśle określonych kryteriów zawartych w ustawie o dochodach, m.in. z uwzględnieniem wydatków gmin na dodatki mieszkaniowe. Część równoważącą otrzyma 1 tysiąc 515 gmin, z tego 180 miast, 477 miast-gmin oraz 858 gmin.

Dla gmin przewidziana jest również część rekompensująca subwencji ogólnej. Otrzymuje ją w skali kraju kilkanaście gmin, na terenie których funkcjonują specjalne strefy ekonomiczne i które to gminy poniosły straty w związku z ulgami udzielonymi przedsiębiorcom w zakresie podatku od nieruchomości.

Przejdę teraz do omówienia subwencji dla powiatów. Ona, podobnie jak i w gminach, składa się z części wyrównawczej i części równoważącej. W skład części wyrównawczej wchodzi kwota podstawowa ustalana w zależności od dochodów podatkowych przypadających na mieszkańca. Kwota podstawowa części wyrównawczej na 2018 r. wynosi ponad 2 miliardy i jest ona wyższa od analogicznej kwoty przewidzianej w ustawie budżetowej na 2017 r. o 9,8%. Kwotę podstawową w wysokości 1 miliarda 500 milionów otrzyma 298 powiatów. Kwota uzupełniająca funkcjonująca w ramach części wyrównawczej jest zależna od stopy bezrobocia, czyli im wyższa jest stopa bezrobocia, tym wyższa jest kwota uzupełniająca dla danego powiatu. W roku 2018 tę kwotę otrzyma 214 powiatów w łącznej wysokości 580 milionów zł.

Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów, podobnie jak to jest w przypadku gmin i województw, pochodzi z wpłat dokonywanych przez najbogatsze powiaty. W tym roku jej wysokość jest planowana na 1 miliard 272 miliony 148 tysięcy i będzie ona wyższa o 6,2% od części równoważącej subwencji ogólnej na rok 2017. Część równoważąca jest dzielona według kryteriów ustawowych w zależności m.in. od długości dróg powiatowych, w zależności od wydatków na rodziny zastępcze. Jest przeznaczona również dla tych powiatów, na terenie których nie działają powiatowe urzędy pracy. W sumie część równoważącą otrzyma 378 powiatów.

Teraz chciałbym omówić pokrótce część wyrównawczą subwencji ogólnej dla województw. Została ona zaplanowana w łącznej wysokości 1 miliarda 177 milionów 800 tysięcy zł i jest wyższa o 5,8% od kwoty ujętej w ustawie budżetowej na rok 2017. Część wyrównawczą otrzymują te województwa, w których dochody podatkowe są niższe od średnich dochodów podatkowych we wszystkich województwach, przy czym różnica jest wyrównywana w 72%. W ramach części wyrównawczej funkcjonuje również kwota uzupełniająca, przy czym jest ona przeznaczona tylko dla tych województw, których liczba mieszkańców nie przekracza 3 milionów. Ogółem część wyrównawczą otrzyma 14 województw, przy czym w ramach kwoty podstawowej otrzyma ją 13 województw, a w ramach kwoty uzupełniającej – 12.

Również w odniesieniu do województw funkcjonuje mechanizm korekcyjno-wyrównawczy, czyli województwa o wysokich dochodach dokonują wpłat, które są następnie dzielone na część regionalną subwencji ogólnej dla województw. W tym roku została zaplanowana kwota 376 milionów 353 tysięcy zł w ramach tej części subwencji i jest ona nieco niższa niż w roku 2017, o 0,7%.

Część regionalna subwencji ogólnej dla województw jest dzielona według dwóch kryteriów, tj. według stopy bezrobocia i w zależności od powierzchni dróg wojewódzkich.

Chciałbym również zasygnalizować, że w ramach subwencji jest przewidziana kwota na uzupełnienie subwencji. Jest ona przeznaczona na finansowanie dróg, zarówno dróg powiatowych, jak i wojewódzkich oraz dróg gminnych, a także dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu. Kwota ta została zaplanowana w wysokości 335 milionów 999 tysięcy. Jest w tej samej wysokości jak w ustawie budżetowej na rok 2017.

Wcześniej wspominałem o tym, że województwa o wysokich dochodach podatkowych dokonują wpłat do budżetu państwa, które następnie są transferowane do jednostek samorządu terytorialnego. W roku 2018 nie uległy zmianie zasady obliczania tych wpłat. Wpłat będą dokonywać gminy, których dochody podatkowe przekroczą 150% średnich dochodów podatkowych, powiaty, w których dochody podatkowe na mieszkańca przekroczą 110% średnich dochodów podatkowych wszystkich powiatów, i województwa, w których dochody podatkowe są wyższe niż 125% średnich dochodów podatkowych. Łączna kwota wpłat do budżetu państwa wyniesie 2 miliardy 262 miliony 359 tysięcy zł. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do tego punktu? Nie widzę zgłoszeń.

Teraz bym poprosił kolejnych przedstawicieli Ministerstwa Finansów, żeby uzupełnili kwestie związane z rezerwami celowymi, które jeszcze nie były omówione, i ewentualnie programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej wraz z limitami wydatków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie tych programów, nieujętych w załączniku nr 16. Bo wydaje mi się, że tego jeszcze nie omawialiśmy.

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetu Państwa w Ministerstwie Finansów Małgorzata Rojek:

Małgorzata Rojek, Departament Budżetu Państwa, Ministerstwo Finansów.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Pozwolicie, że postaram się przedstawić informacje o rezerwach celowych ze szczególnym uwzględnieniem zmian, które zaszły w poszczególnych pozycjach w trakcie prac parlamentarnych.

W ustawie budżetowej na rok 2018 uchwalonej przez Sejm w dniu 11 stycznia 2018 r. jest łącznie 88 pozycji rezerw celowych, w tym 16 nowych tytułów, z czego 2 tytuły zostały dodane w toku prac parlamentarnych. Łączna kwota rezerw celowych w ustawie budżetowej na rok 2018 wynosi 23 miliardy 690 milionów 856 tysięcy zł. Warto zauważyć, że kwota rezerw celowych w toku prac parlamentarnych została zmniejszona o 646 milionów 870 tysięcy zł. Zmniejszenie to dotyczy przede wszystkim zaplanowanej w projekcie rządowym w pozycji 83 rezerwy na finansowanie zadań związanych z organizacją w Polsce wystawy Expo 2022 w Łodzi oraz pozycji 50, przeznaczonej na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych i wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa. Środki z tej rezerwy zostały przeniesione do części 22, na dotację celową dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”.

Środki zaplanowane na organizację Expo w wysokości 360 milionów 250 tysięcy zł miały być przeznaczone między innymi na wpłacenie do Międzynarodowego Biura Wystaw pozostałej części opłaty aplikacyjnej, przygotowanie terenu i otoczenia wystawy, a także na dostosowanie systemu komunikacyjnego w Łodzi. Poniesienie tych kosztów byłoby konieczne w przypadku przyznania Polsce organizacji tej wystawy. W związku z ostatecznym rozstrzygnięciem, które zapadło 15 listopada 2017 r., podczas sto sześćdziesiątej drugiej sesji Międzynarodowego Biura Wystaw, i w wyniku którego zdecydowano o przekazaniu prawa do organizacji Expo w 2022 r. Argentynie, dalsze zabezpieczenie środków w tej rezerwie w pełnej wysokości stało się bezprzedmiotowe i możliwe było ich przekierowanie na realizację innych zadań. Środki te zostały przeznaczone m.in. na utworzenie 2 nowych pozycji rezerw, to jest poz. 88 „Pogłębienie rzeki Wisły na odcinku Wyszogród – Świniary” w wysokości 4 milionów zł i poz. 89 „Powstanie Śląskiego Ośrodka Kliniczno-Naukowego Zapobiegania i Leczenia Chorób Środowiskowych, Cywilizacyjnych i Wieku Podeszłego im. profesora Zbigniewa Religi” w wysokości 1 miliona 200 tysięcy zł, a także na dodatkowe zadania realizowane przez dysponentów części budżetowych, w tym na zadania finansowane przez poszczególnych wojewodów w ramach rezerw planowanych w ich budżetach.

Ponadto w toku prac parlamentarnych dokonano następujących zmian. W poz. 19 „Rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania (w tym na skutki przechodzące z 2017 r.) oraz na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA (w tym na niektóre skutki przechodzące z 2017 r.)” zmniejszono kwotę o 819 tysięcy zł, do kwoty 45 milionów 147 tysięcy.

W poz. 31 „Implementacja polskiego programu współpracy na rzecz rozwoju oraz wsparcie międzynarodowej współpracy na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego” zmieniono nazwę na „Implementacja polskiego programu współpracy na rzecz rozwoju oraz wsparcie międzynarodowej współpracy na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego, w tym 20 milionów zł na TV Biełsat”.

W poz. 44 „Dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych” zwiększono środki o 15 milionów 764 tysiące zł, to jest do kwoty 598 milionów 513 tysięcy zł.

Poz. 45 już była wzmiankowana, ale jeszcze raz tutaj podkreślę, że w tej rezerwie, przeznaczonej na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane na podstawie art. 20b ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zmniejszono środki o kwotę 38 milionów, do kwoty 512 milionów zł.

W poz. 48 nazwę „Rezerwa na finansowanie zadań Agencji Rezerw Materiałowych, w tym na finansowanie działań w zakresie rezerw strategicznych w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego oraz wystąpienia klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej” zmieniono na „Rezerwa na finansowanie działań w zakresie rezerw strategicznych, w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego oraz wystąpienia klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej” i zmniejszono kwotę o 83 miliony 56 tysięcy do kwoty 5 milionów 944 tysięcy zł. Zmiana nazwy rezerwy wynika z przeniesienia do części 47 „Energia” środków, które były zaplanowane w rezerwie celowej w poz. 48 z przeznaczeniem na finansowanie zadań Agencji Rezerw Materiałowych.

W poz. 73 „Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania oraz na zadania związane z poprawą finansów publicznych, w tym odbudową dochodów budżetu państwa” zwiększono środki o 51 milionów 62 tysiące zł do kwoty 688 milionów 652 tysięcy zł.

W poz. 80 nazwę „Wydatki na realizację zadań w związku z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa, w tym na wykonywanie przez inne podmioty sektora finansów publicznych obecnych kompetencji Ministra Skarbu Państwa po likwidacji urzędu oraz na zwiększenie wydatków wynikających z nowych zadań Prokuratorii Generalnej RP” zmieniono na „Wydatki na realizację zadań w związku z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa, w tym na wykonywanie obecnie przez inne podmioty sektora finansów publicznych kompetencji Ministra Skarbu Państwa po likwidacji urzędu” i zmniejszono środki o 14 milionów 202 tysiące zł. Środki zostały przesunięte do poz. 44, na realizację nowych zadań Prokuratorii Generalnej RP.

W poz. 84 „Środki na zwiększenie nakładów w obszarze badań naukowych” rozszerzono przeznaczenie tej rezerwy o obszar badań i rozwoju – i tak odpowiednio została zmieniona nazwa tej rezerwy. A kwota środków ujętych w tej rezerwie została zmniejszona o kwotę 6 milionów 449 tysięcy zł.

Ponadto, tak jak już mówiłam wcześniej, utworzono 2 nowe pozycje rezerw na kwotę 5 milionów 200 tysięcy zł. Dziękuję.

Oddaję głos pani dyrektor Cieloch.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Proszę bardzo, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Aneta Cieloch:

Dziękuję bardzo.

Aneta Cieloch, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej.

Pozwolę sobie omówić dwie części budżetowe, czyli część 85 zbiorczo oraz część 86.

Szanowni Państwo, dochody w budżetach wojewodów zostały zaplanowane w 19 działach klasyfikacji budżetowej w łącznej wysokości 2 miliardy 392 miliony 771 tysięcy zł, co stanowi wzrost o 2,2% dochodów zaplanowanych na rok 2017. Najwyższa kwota dochodów zaplanowana została w dziale „Gospodarka mieszkaniowa” w kwocie 1 miliarda 404 milionów 28 tysięcy zł, co stanowi 58,7% dochodów ujętych w budżecie w części 85 „Budżety wojewodów”. Planowane dochody w tym dziale to głównie wpływy z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przez starostów. Dochody w pozostałych 18 działach zostały zaplanowane w wysokości 888 milionów 743 tysięcy zł, co stanowi 41,3% zaplanowanych dochodów w części „Budżety wojewodów”. Szczegółowy opis dochodów zaplanowanych w ramach poszczególnych działów został zaprezentowany w przekazanym Wysokiej Komisji materiale informacyjnym.

Jeśli chodzi o wydatki w budżetach wojewodów, to zostały zaplanowane ogółem w kwocie 50 miliardów 89 milionów 646 tysięcy zł, z tego kwota na wydatki bieżące to 49 miliardów 604 miliony 933 tysiące zł, na wydatki majątkowe – 268 milionów 120 tysięcy zł, a także na wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 216 milionów 593 tysiące zł. Kwota wydatków uwzględnia dokonane na etapie prac parlamentarnych zmiany, w tym głównie z tytułu zwiększenia wydatków w dziale 758 „Różne rozliczenia” z przeznaczeniem na zwiększenie środków zaplanowanych w ramach rezerwy w budżetach wojewodów, które to środki, po spełnieniu obowiązujących procedur i wymogów prawnych, zostaną przeznaczone na zadania finansowane w odpowiednim dziale klasyfikacji budżetowej o kwotę 110 milionów 989 tysięcy zł oraz na zwiększenie wydatków na działalność Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Handlowej oraz wojewódzkich urzędów ochrony zabytków o kwotę 26 milionów 594 tysiące zł. Kwoty zwiększenia obejmują środki na wzrost wynagrodzeń.

W 2018 r., w porównaniu z wydatkami zaplanowanymi na rok 2017, nastąpił per saldo wzrost środków zaplanowanych w ramach części 85 „Budżety wojewodów” o ok. 3%, który wynika głównie: ze wzrostu wydatków zaplanowanych na realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, głównie na wypłatę świadczenia wychowawczego, tzw. 500 zł na dziecko – o kwotę 546 milionów 23 tysiące zł; ze wzrostu wydatków zaplanowanych na realizację świadczeń rodzinnych, świadczenia rodzicielskiego, świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego, a także na wypłatę zasiłku dla opiekuna oraz na opłacenie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz zasiłek dla opiekuna – o kwotę 497 milionów zł; ze wzrostu wydatków zaplanowanych na wypłatę zasiłków z pomocy społecznej oraz na prowadzenie ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi – o kwotę 189 milionów 333 tysięcy zł. Ponadto wzrost ten wynika z zaplanowania w ramach budżetów wojewodów skutków przechodzących podwyżek wynagrodzeń i uposażeń w 2017 r. pracowników cywilnych i funkcjonariuszy w komendach wojewódzkich i powiatowych Państwowej Straży Pożarnej oraz środków na nowe zadania i wzmocnienie kadrowe o 490 dodatkowych etatów funkcjonariuszy w Państwowej Straży Pożarnej – w kwocie 85 milionów 914 tysięcy zł.

Największą grupę zaplanowanych wydatków w budżetach wojewodów, to jest 91,6%, stanowią dotacje i subwencje. Kwota dotacji, z wyłączeniem wydatków majątkowych oraz wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej wynosi 45 miliardów 862 miliony 48 tysięcy zł. Największe kwoty stanowią dotacje zaplanowane na wypłatę świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł miesięcznie na dziecko, to jest 23 miliardy 35 milionów zł, oraz na realizację świadczeń rodzinnych, świadczeń rodzicielskich, świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego, a także na wypłatę zasiłku dla opiekuna oraz na opłacenie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz zasiłek dla opiekuna – w łącznej wysokości 11 miliardów 993 miliony 900 tysięcy zł.

Wydatki bieżące jednostek budżetowych, z wyłączeniem wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, zaplanowane w wysokości 3 miliardy 713 milionów 980 tysięcy zł stanowią 7,4% łącznej kwoty wydatków. Wydatki te przeznaczone są głównie na utrzymanie i funkcjonowanie, w tym na wynagrodzenia zatrudnionych pracowników i funkcjonariuszy państwowych jednostek budżetowych, to jest: urzędów wojewódzkich, wojewódzkich komend Państwowej Straży Pożarnej, wojewódzkich i powiatowych inspektoratów weterynarii, wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, inspekcji handlowej, wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa, wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego, wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego, kuratorów oświaty, wojewódzkich inspektoratów farmaceutycznych, wojewódzkich zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska, wojewódzkich urzędów ochrony zabytków, a także Państwowej Straży Rybackiej i Państwowej Straży Łowieckiej.

Do zadań finansowanych z budżetów wojewodów, na które przekazywane są największe kwoty wydatków, należą zadania zaliczane do działów: „Rodzina” – w kwocie 35 miliardów 350 milionów 761 tysięcy zł, w tym głównie na realizację programu 500+; „Pomoc społeczna” – w kwocie 3 miliardów 752 milionów 154 tysięcy zł, w tym głównie na wypłatę zasiłku z pomocy społecznej; „Ochrona zdrowia” – w kwocie 3 miliardów 668 milionów 260 tysięcy zł, w tym głównie na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego; „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” – 2 miliardy 463 miliony 96 tysięcy zł, w tym głównie na realizację zadań przez komendy powiatowe i wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej; i „Administracja publiczna” – w kwocie 1 miliarda 351 milionów 322 tysięcy zł, w tym głównie na działalność urzędów wojewódzkich i dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.

Szczegółowy opis wydatków zaplanowanych w ramach poszczególnych działów został zaprezentowany w przekazanym Wysokiej Komisji materiale informacyjnym i pozostaje aktualny, z wyłączeniem działu 758 „Różne rozliczenia”. W dziale tym wydatki po zmianach dokonanych w trakcie prac parlamentarnych zostały zaplanowane w łącznej wysokości 195 milionów 322 tysiące zł. Kwota uwzględnia poprawkę zwiększającą wydatki zaplanowane w ramach rozdziału 75818 „Rezerwy ogólne i celowe” o kwotę 16 milionów 390 tysięcy zł z przeznaczeniem na zwiększenie środków zaplanowanych w ramach rezerwy w budżetach wojewodów, z której środki po spełnieniu obowiązujących procedur i wymogów prawnych zostaną przeznaczone na zadania finansowane w odpowiednim dziale klasyfikacji budżetowej.

Jeśli chodzi o część 86 „Samorządowe kolegia odwoławcze”, to dochody w tej części w projekcie ustawy budżetowej nie są planowane. Wydatki dla 49 samorządowych kolegiów odwoławczych w 2018 r. zostały zaplanowane w wysokości 123 miliony 629 tysięcy zł. Środki te przeznaczone zostaną głównie na wynagrodzenia wraz z pochodnymi…

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Przepraszam bardzo, Pani Dyrektor. Czy można by to bardziej skondensować? Bo tu część senatorów ma jeszcze kolejne posiedzenia komisji…)

Już kończę, tak, Panie Przewodniczący.

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Bardzo byśmy prosili o skondensowanie tego.)

Już kończę.

…Na wynagrodzenia dla etatowych członków kolegiów oraz pracowników biur w kwocie 97 milionów 110 tysięcy zł i na pozostałe wydatki związane z realizacją zadań samorządowych kolegiów odwoławczych. Finansowane są także wydatki majątkowe w kwocie 2 milionów 133 tysięcy zł, głównie na zakupy środków transportu, sprzętu informatycznego, zestawów komputerowych oraz sprzętu i urządzeń biurowych.

Dodatkowo w części 83 „Rezerwy celowe” dla SKO została zaplanowana rezerwa na uzupełnienie wydatków w innych częściach budżetu państwa w kwocie 1 miliona 550 tysięcy zł. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję, Pani Dyrektor.

Proszę państwa, jeśli ktoś z Ministerstwa Finansów ewentualnie by uznał, że jakaś część, która jest w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, nie została jeszcze omówiona, to bardzo proszę… Bo wydaje się, że… Chyba że ten ostatni punkt, załącznik nr 17… Tak? O to chodzi?

Bardzo proszę.

Naczelnik Wydziału w Departamencie Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów Danuta Chudzik:

Danuta Chudzik, Departament Instytucji Płatniczej, Ministerstwo Finansów.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ja krótko pragnę przekazać informacje na temat załącznika nr 17 – „Wykaz programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej wraz z limitami wydatków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie tych programów, nieujętych w załączniku nr 16”. Załącznik ten obejmuje programy i projekty realizowane w ramach tzw. innych środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych. W załączniku nr 17 na rok 2018 zaplanowana została kwota 72 milionów 672 tysięcy zł. Obejmuje ona wydatki na Fundusz Azylu, Migracji i Integracji oraz Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego w wysokości 18 milionów 17 tysięcy zł i na inne środki finansowane z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 54 miliony 655 tysięcy zł.

Ponadto wydatki planowane na rok 2018 na programy ujęte w tym załączniku będą mogły zostać zwiększone z rezerw celowych, poz. 8 i 19, ujętych w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania dotyczące tego punktu? Nie ma.

Chcę państwa poinformować, że nikt z państwa senatorów na tym etapie nie złożył poprawki…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, to może… Proszę bardzo, pan senator Piotr Florek.

Senator Piotr Florek:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja rozumiem, że na posiedzeniu plenarnym… Ja mam mnóstwo poprawek, ale w takiej sytuacji ograniczę się tylko do jednej, resztę zgłoszę na posiedzeniu plenarnym.

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Proszę bardzo.)

Chciałbym zgłosić bardzo istotną, ważną poprawkę. Chodzi o to, żeby zmniejszyć wydatki w części 83 „Rezerwy celowe” poz. 8 „Współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich” o kwotę 10 milionów zł i przeznaczyć ją na zwiększenie wydatków w części 80 „Regionalne Izby obrachunkowe”, poz. 75015 – wydatki bieżące o kwotę 10 milionów zł.

Dlaczego? Dlatego, że regionalna izba obrachunkowa jest organem zewnętrznym, niezależnym organem, który kontroluje i nadzoruje jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej. Wojewoda w pozostałych obszarach – jeżeli chodzi o uchwały itd. Sprawa jest bardzo ważna, wszyscy znamy sprawozdanie pani prezes o tym, jaka sytuacja jest w RIO. Jeżeli RIO nie dostaną tych dodatkowych pieniędzy, to nie będą mogły pełnić swoich funkcji, które mają do spełnienia. Dlatego zgłaszam taki wniosek.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Poprawka została zgłoszona. W związku z tym, proszę państwa, przystępujemy do głosowania nad tą poprawką.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (1)

I teraz głosujemy ogólnie, nad rekomendacją – oczywiście w częściach właściwych naszej komisji – budżetu przedstawionego przez Sejm do zaopiniowania.

Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tego budżetu?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Z tą poprawką, przyjętą poprawką.

(Głos z sali: Za budżetem, tak?)

Kto jest za pozytywną rekomendacją budżetu?

(Senator Piotr Florek: Razem z poprawką? No nie, czy…)

(Rozmowy na sali)

No z… Kto jest za pozytywną rekomendacją?

(Senator Piotr Florek: Razem z poprawką?)

Tak.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, nie szkodzi. No nie można rozdzielić tego.

Pytam: kto jest za rekomendowaniem budżetu w naszych częściach, łącznie z przyjętą poprawką? Kto jest za? Nikt. (0)

(Głos z sali: Nikt.)

Kto jest przeciwny? (4)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Piotr Florek: Może być przeciw. Dobra, dobra, przeciw. Dobra, możemy być przeciwni.)

(Głos z sali: Głupoty robicie.)

Kto się wstrzymał od głosu? (4)

Stwierdzam, że budżet nie uzyskał rekomendacji.

I ostatnie słowo należy do Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę panią mecenas.

Ekspert do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko:

To znaczy, jak rozumiem, komisja opiniuje budżet w tych częściach przedłożonych komisji i w opinii komisji ma być zawarta ta poprawka, którą komisja przegłosowała.

(Głosy z sali: Tak, tak.)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Tak jest, oczywiście. Taka była wola.

(Głos z sali: To jaki jest wynik?)

(Senator Piotr Florek: Wynik jest dobry.)

Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 57)