Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 62) w dniu 30-05-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (62.)

w dniu 30 maja 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (druk senacki nr 514, druki sejmowe nr 1481 i 1503).

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim (druk senacki nr 511, druki sejmowe nr 1404 i 1541).

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Pozwolę sobie już rozpocząć.

Otwieram sześćdziesiąte drugie posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W porządku obrad przewidziane są 2 punkty: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej – druk senacki nr 514 i druki sejmowe nr 1481 i 1503; rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim – druk senacki nr 511, druki sejmowe nr 1404 i 1541.

Pozwolę sobie ponownie dzisiaj przywitać pana ministra Zbigniewa Babalskiego z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Z panem ministrem jest również pani Aleksandra Szelągowska, dyrektor Departamentu Finansów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Czekamy jeszcze na ministra Marka… O, jest. Witam również… O, co to za wejście, Panie Ministrze. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Widzę również wiele osób towarzyszących panu ministrowi, które wszystkie witam. Witam również osoby, które zechciały wziąć udział w posiedzeniu, z organizacji, związków, Biura Legislacyjnego. Witam państwa senatorów, jak również inne osoby, które uczestniczą w dzisiejszym posiedzeniu.

Szanowni Państwo, czy są w sali osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową? Nie ma takich. Jeśliby były, toby należało się zgłosić.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (druk senacki nr 514, druki sejmowe nr 1481 i 1503)

W związku z tym przechodzimy do punktu pierwszego.

Pierwszy punkt, jak już wcześniej wspomniałem, to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej.

Panie Ministrze Rolnictwa, jeśli można by było poprosić o wprowadzenie…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski: Proszę bardzo.)

To proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Sejm 25 maja… Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej. Zaproponowano rozwiązania umożliwiające przekazywanie z budżetu państwa środków na tzw. wyprzedzające finansowanie operacji w ramach działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna”, objętego PROW na lata 2014–2020.

To działanie jest skierowane przede wszystkim do jednostek naukowych i uczelni oraz publicznych podmiotów doradczych, wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, izb rolniczych, Centrum Doradztwa Rolniczego, a także do jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji rządowej prowadzących – tu uwaga, chcę bardzo wyraźnie to podkreślić – szkoły rolnicze lub leśne albo centra kształcenia ustawicznego bądź też centra kształcenia praktycznego i inne podmioty prowadzące działalność szkoleniową. Państwowe lub samorządowe jednostki budżetowe, aby mogły realizować te działania, muszą otrzymać wyprzedzające wydatki na sfinansowanie kosztów ich realizacji. I taką decyzję Sejm podjął 25 maja. Otwieramy możliwość wyprzedzającego finansowania przede wszystkim z myślą o szkołach rolniczych i leśnych prowadzonych bądź to przez ministra rolnictwa, bądź to przez ministra ochrony środowiska, ale również przez samorządy, więc nie ograniczamy się.

Dlaczego to otwieramy? Szkoły nie są jednostkami prawnymi, nie mogą zaciągać jakichkolwiek zobowiązań. Ta ustawa pozwoli czy to poprzez np. pełnomocnictwo udzielone przez samorząd, czy to przez ministra rolnictwa na występowanie o kredyty, pożyczki do Banku Gospodarstwa Krajowego po to, żeby można było przeprowadzić bądź to szkolenia, bądź to naukę praktyczną. Bo to są 2 kierunki takich działań.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! W okresie od 2017 r. do roku 2022 na tego typu działanie, a więc na szkolenie i na praktyczną naukę, mamy zapisane 37 milionów zł. I z tych pieniędzy w ramach konkursu, powtarzam, bo będą otwarte konkursy, będzie można na rzecz rolnika, polskiego rolnictwa przeprowadzać różnego rodzaju szkolenia bądź też praktyczną naukę zawodu.

Panie Przewodniczący, proszę o przyjęcie tej propozycji, którą przedstawił Sejm. Ułatwi to pracę i działanie w tych 2 obszarach, a więc wsparcie działań dotyczących kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności oraz wsparcie projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych.

Jeśli będą szczegółowe pytania, np. dotyczące finansów czy ewentualnie konieczna będzie odpowiedź na… Bo pan legislator nam tutaj – a, przepraszam, tu pan jest – złożył propozycję nie do odrzucenia. Ja już z góry mówię, że to jest zawarte w tej ustawie, pani dyrektor wytłumaczy to. Tej poprawki, Panie Przewodniczący – wyprzedzam pana pytanie – nie jesteśmy w stanie przyjąć. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze, za dość obfite informacje. Chociaż zmiana tej ustawy jest bardzo krótka, na jedną stronę, to ta szeroka informacja pozwoli nam się zapoznać z nią do głębi.

Biuro Legislacyjne ma opinię prawną, więc proszę pana mecenasa o zaprezentowanie tej opinii.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Dziękuję bardzo. Szymon Giderewicz.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

W naszej opinii znalazła się tylko jedna uwaga. Ona zmierza do wprowadzenia poprawki, w naszej ocenie technicznolegislacyjnej, i dotyczy art. 23 ust. 3 ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej.

Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem tego przepisu jednostki sektora finansów publicznych realizujące operacje w ramach pomocy technicznej dokonują zwrotu środków na rachunek dochodów budżetu państwa. Po nowelizacji zarówno te jednostki, jak i dodawane nowelizacją państwowe oraz samorządowe jednostki budżetowe realizujące operacje w ramach działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” mają dokonywać zwrotu środków na rachunek bieżący dochodów właściwej państwowej jednostki budżetowej. Wydaje się, że ta poprawka, poza konsekwencją związaną z głównym celem ustawy, niesie też kolejną wartość merytoryczną, czyli zwrot środków dokonywany będzie nie na rachunek budżetu państwa, a na rachunek właściwy państwowej jednostki budżetowej. Jednak po bliższej analizie tego przepisu wydaje się, że intencją było jedynie oddanie pewnej dwuetapowości w przekazywaniu środków na rachunek budżetu państwa. Mianowicie zgodnie z ustawą o finansach publicznych takie przekazywanie środków następuje za pośrednictwem państwowej jednostki budżetowej, która dopiero przekazuje te środki na rachunek budżetu państwa. Przepis sam w sobie nie budziłby wątpliwości, gdyby nie to, że analogiczna sytuacja, czyli ta dwuetapowość w przekazywaniu środków na rzecz rachunku budżetu państwa, jest już ujęta w ustawie w art. 11 w ust. 5 i 6.

Nasza propozycja poprawki zmierza do ujednolicenia przepisów ustawy tak, aby ta instytucja przekazywania środków była uregulowana jednolicie w całej ustawie, zgodnie z podstawową dyrektywą wykładni przepisów, że racjonalny ustawodawca do określenia jednakowych pojęć używa jednakowych określeń, tych samych: to samo znaczy to samo.

I to ujednolicenie polegałoby na nazwaniu rachunku bieżących dochodów właściwej jednostki budżetowej rachunkiem dochodów właściwego dysponenta, tak jak to robi art. 11 ust. 5, i na dodaniu przepisu, z którego jednoznacznie wynika, że ten właściwy dysponent przekazuje środki na rachunek budżetu państwa – ust. 6 w art. 11. W naszej ocenie jest to poprawka technicznolegislacyjna. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Co prawda pan minister już wcześniej wstępnie się wypowiedział, ale gdyby jeszcze chciał szczegółowo uzasadnienie do tej…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski: Poproszę panią dyrektor.)

Proszę, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Finansów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Aleksandra Szelągowska:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Naszym zdaniem nie ma potrzeby regulowania tej kwestii. W ust. 3 wprowadziliśmy odmienny sposób niż w dotychczas obowiązującym art. 11 dlatego, że w art. 11 mówimy o jednostkach samorządu terytorialnego, czyli to są wszystkie gminy, które realizują środki w ramach pożyczek z BGK bądź wyprzedzającego finansowania, jeżeli jest to działanie, które jest objęte wyprzedzającym finansowaniem z budżetu państwa, natomiast w przypadku szkół rolniczych, szkół leśnych i szkół ochrony środowiska mamy do czynienia z jednostkami budżetowymi, które są osadzone w realiach rachunkowości budżetowej. W związku z tym ich obowiązek przekazywania środków na dochody budżetu państwa dysponenta wyższego wynika wprost z przepisów ustawy o finansach publicznych i z przepisów wykonawczych do tej ustawy.

To, co zrobiliśmy szczególnego, to wprowadziliśmy 10-dniowy termin od otrzymania środków z refundacji, ponieważ nie są to typowe dochody, są to środki refundowane z agencji płatniczej, po to, żeby w ciągu 10 dni minister rolnictwa bądź wojewoda, bądź też minister środowiska albo też minister leśnictwa otrzymali te środki i mogli przekazać je w ciągu 5 dni na rachunek centralny budżetu państwa. Czyli wszystko tutaj się zgadza. A w tym specyficznym uregulowaniu, które tutaj zawarliśmy, jest 10 dni od otrzymania refundacji po to, żeby można było zsynchronizować wszystkie wpłaty, które są na dochody dysponenta przekazywane od podległych jednostek budżetowych bądź samorządowych, tak jak to jest. W każdym razie jest to ta odmienność: tu mamy szkoły, natomiast w art. 11 mamy gminy i powiaty.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Jednym słowem pan minister podtrzymuje…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski: Podtrzymuję.)

…że nie ma potrzeby wprowadzania poprawki do ustawy.

Rozumiem, że są pytania.

Proszę.

Senator Waldemar Bonkowski:

Ja mam pytanie, Panie Ministrze. Czy ja dobrze słyszałem, że to ma być kwota 37 milionów zł w konkursie na 6 lat?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski:

Tak.

(Senator Waldemar Bonkowski: Bo to chyba…)

Nie było w ogóle dojścia do tych pieniędzy, jeżeli chodzi o szkoły, Panie Senatorze.

(Senator Waldemar Bonkowski: Ja rozumiem.)

W ogóle nie było.

(Senator Waldemar Bonkowski: No ale to… Pozostawię to bez komentarza: 37 milionów na 6 lat.)

(Dyrektor Departamentu Finansów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Aleksandra Szelągowska: To są miękkie projekty.)

Powtarzam, że to są miękkie projekty, na szkolenia.

(Senator Waldemar Bonkowski: Rozumiem.)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Na miękkie projekty 100 tysięcy dostać to też jest dużo…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A tu są miliony, tak że… Tych szkół rolniczych też tak dużo nie ma.

(Głos z sali: Trochę tych jednostek jest…)

Dobrze.

Szanowni Państwo, czy są jeszcze jakieś pytania? Są jakieś wnioski formalne? Nie ma wniosków formalnych.

W związku z tym stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i poddaję go pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (6)

Dziękuję. Jednogłośnie za, już nie musimy dalej głosować.

Kto by chciał być sprawozdawcą? Proszę, pan senator Józef. Dobrze.

W związku z tym, że ten punkt wyczerpaliśmy, bardzo dziękuję panu ministrowi i pani dyrektor. Oczywiście możecie zostać, ale…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękujemy za realizację tego punktu i przejdziemy do punktu drugiego.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski:

Chcę podziękować panu przewodniczącemu i Wysokiej Komisji za sprawne procedowanie. Dziękuję bardzo.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, wznawiam obrady.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim (druk senacki nr 511, druki sejmowe nr 1404 i 1541)

Prosiłbym pana ministra, żeby zaprezentował ustawę o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim.

Do nas, do pana marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego wystąpił pan minister Grzegorz Schreiber w imieniu pani premier o to, abyśmy na posiedzeniu w dniach 31 maja i 1 czerwca rozpatrzyli tę ustawę. Stąd w trybie pilnym… Nie mieliśmy wiele czasu na rozpatrzenie tego, ale mam nadzieję, że dzięki temu, że pan minister jest, szczegółowo omówimy i przedyskutujemy tę ustawę.

Proszę, Panie Ministrze, o informacje dotyczące tej ustawy.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Chciałbym zaprezentować główne zmiany dotyczące ustawy o rybołówstwie morskim. Była ona szeroko dyskutowana ze środowiskiem, z rybakami, również w Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Sejmie. Podstawowe zmiany, które dotyczą tej ustawy, obejmują kilka obszarów podstawowych i, powiedzmy, tych mniej istotnych.

Jeśli chodzi o podstawowe elementy to ustawa przewiduje: zniesienie możliwości przekazywania indywidualnej kwoty połowowej pomiędzy armatorami statków rybackich, co ma przyczynić się do eliminacji negatywnego zjawiska handlu kwotami połowowymi; stworzenie możliwości przekazywania indywidualnej kwoty połowowej lub jej części na inny statek rybacki tego samego armatora, który przez co najmniej 24 kolejne miesiące przed dniem złożenia wniosku o przekazanie był armatorem statku rybackiego biorącego udział w przekazaniu; usunięcie z rozwiązań ustawowych możliwości tworzenia zbiorczych kwot połowowych; likwidację maksymalnej wysokości zdolności połowowej w segmentach flot zalewowej, bałtyckiej i dalekomorskiej; wyznaczenie nowego terminu, w którym armator statku rybackiego może w danym roku kalendarzowym zrezygnować z całości lub części przyznanej mu w specjalnym zezwoleniu połowowym indywidualnej kwoty połowowej danego gatunku organizmów morskich lub dni połowowych – do dnia 15 lipca; ustalenie, że wymiana międzynarodowa będzie mogła być dokonywana z urzędu lub na wniosek armatora danego statku rybackiego; uchylenie art. 89 ustawy o rybołówstwie pozwalającego na wprowadzanie do obrotu organizmów morskich pochodzących z połowów prowadzonych na podstawie badań naukowych; stworzenie możliwości odmowy wydania specjalnego zezwolenia połowowego… albo karty bezpieczeństwa EU, albo karty bezpieczeństwa oraz certyfikatu zwolnienia statku rybackiego; uzupełnienie ustawy o rybołówstwie morskim o pkt 5 w art. 127 – regulacja ta ma pozwolić na skuteczniejszą ochronę obszarów wyłączonych z wykonywania rybołówstwa komercyjnego – oraz uchylenie art. 23 i 35 ustawy o organizacji rynku rybnego, czyli wprowadzenie możliwości tworzenia nowych centrów pierwszej sprzedaży ryb.

Dwie poprawki zostały złożone przez Komisję Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Pierwsza polega na zwolnieniu łodzi o długości do 8 m z miesięcznego raportowania połowów, a druga – na zmniejszeniu wysokości opłat na połowy wykonywane w zakresie rybołówstwa rekreacyjnego.

To są jak gdyby te główne założenia. Naszym celem było wprowadzenie na tyle zmian w rybołówstwie morskim – i to jest główne przesłanie – aby nie dochodziło do procederu handlu kwotami połowowymi, który miał miejsce i miał bardzo negatywne skutki, jeśli chodzi o drobne rybołówstwo. Nasza koncepcja i polityka rozwoju rybołówstwa przede wszystkim koncentruje się na rybołówstwie drobnym, przybrzeżnym, tym rodzinnym. Dlatego też przesunięcia w zakresie kwot połowowych, wsparcie dla rybaków na statkach do 12 m, wyłączenie ze środków unijnych jednostek dużych poławiających na cele paszowe, przemysłowe – to główne założenia, które przyświecały zmianom w tej ustawie. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję panu ministrowi.

Biuro Legislacyjne… Proszę pana mecenasa Gila o zaprezentowanie stanowiska.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Nazywam się Michał Gil, reprezentuję Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Mam jedną uwagę, dotyczącą art. 3 ustawy. Znajduje się tam nowelizacja ustawy o organizacji rynku rybnego. W ramach tej nowelizacji zostały uchylone przepisy dotyczące centrum pierwszej sprzedaży. Jednak w ustawie, w art. 3 w pkcie 2, pozostała definicja centrum pierwszej sprzedaży. Konsekwentnie należałoby również wyeliminować z treści ustaw tę definicję, gdyż nie jest ona już tam potrzebna. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Proszę o stanowisko rządu.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk:

No właśnie jeśli chodzi o tę poprawkę, to prosilibyśmy Biuro Legislacyjne aby odstąpiło od niej, gdyż w całym kształcie, brzmieniu tego artykułu, jak również z całej ustawie nie zmienia ona faktycznie wprowadzanych zmian, a jedynie wydłuża okres legislacyjny. Więc prosiłbym o odstąpienie o niej.

Jeśli chodzi o merytoryczne wyznaczniki, to poproszę pana dyrektora Szczurowskiego z działu prawnego…

(Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Szczurowski: Panie Przewodniczący! Wysoka…)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Ja mam tylko jeszcze taką wątpliwość: czy gdy zostawimy to bez zmiany, to jak ktoś się namyśli znowu, że te centra mają być, to na podstawie podobnej zmiany nie wprowadzi ich? No bo są centra. Czy nie pasowałoby w ogóle tego zlikwidować, tak żeby tego nie było? Bo pamiętam, że zawsze poprzednio był spór o to. A w związku z tym budzi moją wątpliwość, czy komuś znowu nie przyjdzie coś do głowy i nie powie: skoro są centra, to wrócimy do pewnego zapisu.

Proszę, Panie Dyrektorze.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk:

Może jeszcze ja dwa słowa. Centra tylko i wyłącznie jak gdyby zawężały funkcjonowanie… Jeśli było to wydawane w określony sposób przez ministra, to zawężały one funkcjonowanie rynku. Jednak same centra nie stanowią tutaj problemu, jeżeli jest swobodny dostęp do rynku w ramach konkurencyjności.

Panie Dyrektorze…

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Szczurowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Chciałbym zwrócić uwagę na to, że po pierwsze, pozostawienie tej definicji nie wywołuje żadnych negatywnych konsekwencji. Ponadto to może być przydatne do celów identyfikacyjnych, bo utrudni podszywanie się pod centra jakimś podmiotom, które by mogły chcieć to wykorzystać. Ale też zwracam uwagę na to, że pojęcie miejsca pierwszej sprzedaży, punktu pierwszej sprzedaży funkcjonuje też w rozporządzeniach unijnych. Tak więc jakby utrzymanie tego pojęcia nie będzie rodziło jakichś konsekwencji w postaci niespójności terminologicznej.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Panie Legislatorze?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Chcę podtrzymać moje stanowisko, że ten przepis jest tam niepotrzebny, a oczywiście komisja czy Senat zadecydują, czy warto wracać do Sejmu w tej sprawie.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję. Za chwilę podejmiemy decyzję.

Czy ktoś chciałby jeszcze zadać pytanie, czy są jakieś głosy w dyskusji?

Ja muszę podziękować panu ministrowi za te zmiany. Bo pamiętam, że wiele lat już toczyliśmy boje co do tego handlu – pamiętam, że w Brukseli wielokrotnie spotykaliśmy się, jeszcze jak pan był europosłem – kiedy mówiliśmy, że będzie handel, że będzie tutaj problem tych tzw. paszowych połowów. Ale widzę, że w tej chwili zmiana punktu widzenia obecnego rządu zmierza w kierunku tego, co wcześniej wielokrotnie było zgłaszane przez opozycję. Tak że dziękuję za to podejście i rozwiązanie tego problemu, z którym wielokrotnie, jak pamiętam, w poprzedniej kadencji mieliśmy do czynienia. Myślę, że to jest ten ruch, którego pan oczekiwał jeszcze jako europoseł.

(Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk: Niewątpliwie, Panie Przewodniczący.)

Dobrze, dziękuję.

Skoro nie ma innych wniosków, stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Nie ma innych wniosków, w związku z tym proszę o przegłosowanie to.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (5)

Czy ktoś jest przeciw? (0)

Czy ktoś się wstrzymał? (1)

Dziękuję. Ustawa została przyjęta.

Sprawozdawca… Myślę, że najbliżej morza jest pan senator Waldemar Bonkowski. Będzie sprawozdawcą, tak?

Wyraża zgodę. Dobrze, dziękuję.

Dziękuję panu ministrowi za tak sprawne przygotowanie i prezentację ustawy. Dziękuję również gościom.

W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Przypominam, że o 19.00 będzie jeszcze jedno posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 27)