Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 87) w dniu 27-04-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (87.)

w dniu 27 kwietnia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 40. posiedzeniu Senatu do ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 06)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Jest to nasze osiemdziesiąte siódme posiedzenie.

Witam gości, witam senatorów, witam pana ministra ze współpracownikami.

Proponuję następujący punkt w porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 40. posiedzeniu Senatu do ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym; druk senacki nr 474.

Czy są uwagi do porządku? Nie ma.

Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową? Nie uczestniczą. Dziękuję.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 40. posiedzeniu Senatu do ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym

Przystępujemy do realizacji porządku obrad.

Mają państwo senatorowie zestawienie wniosków, zestawienie poprawek. Wnioskodawcy nie chcą dodatkowo uzasadniać wniosków.

Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o ustosunkowanie się do zgłoszonych poprawek.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawki zgłoszone przez panów senatorów nie budzą zastrzeżeń legislacyjnych.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, prosimy o stanowisko rządu wobec zaproponowanych poprawek.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Janczyk:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Te poprawki, które zostały zgłoszone przez pana przewodniczącego, senatora Biereckiego, w istocie oddają przebieg dyskusji przeprowadzonej w Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w czasie procedowania nad tą ustawą na naszym poprzednim spotkaniu i wychodzą naprzeciw postulatom, które w tej dyskusji zostały zgłoszone. W odniesieniu do wszystkich tych poprawek opinia rządu jest pozytywna. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Mamy przed sobą 53 poprawki.

Czy jest wniosek, aby głosować nad nimi łącznie?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Panie Przewodniczący…)

Tak, proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Ja bym proponował, żeby przyjąć łącznie wszystkie poprawki, nad którymi wcześniej głosowała komisja, z wyjątkiem poprawek wchodzących w kolizję z tymi, które zostały zgłoszone na sali, bo taka sytuacja ma miejsce, i osobno przegłosować poprawki zgłoszone na sali. One w dużej części mają charakter merytoryczny i chodzi też o to, żeby nie było potem zarzutu, że poprawki merytoryczne zostały przegłosowane w bloku.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Pięknie. W takim razie bierzemy się do roboty. W jednym bloku będziemy głosowali nad poprawkami, które znajdują się w sprawozdaniu.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Ja potrzebuję 3 minut, żeby zaznaczyć sobie poprawki komisyjne, które nie wchodzą w kolizję z innymi.

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Oczywiście, bardzo proszę.)

Wtedy je wymienię i będzie można bezpiecznie nad nimi głosować, dobrze?

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Potrzebujemy pomocy przy tej liczbie poprawek. Niemniej jednak możemy przegłosować poprawki, które są w sprawozdaniu, tak? Czy potrzebne są te 3 minuty?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: W związku z tym, że w tym momencie dostaliśmy zestawienie, chciałbym to na spokojnie zaznaczyć. Lepiej minutę poczekać niż później…)

W takim razie czekamy. Bardzo proszę, ma pan czas na przejrzenie tych poprawek.

Czy może ktoś z państwa gości chciałby się ustosunkować do poprawek?

Prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów Krzysztof Burnos:

Wysoka Komisjo, chciałbym powiedzieć, że poprawki w zakresie usług dozwolonych – właśnie się z nimi zapoznaję – rzeczywiście oddają to, o co chodziło samorządowi biegłych rewidentów, a także środowisku przedsiębiorców korzystających z usług atestacyjnych i usług dodatkowych, innych usług biegłych rewidentów. Dlatego pozwolę sobie na tym zakończyć komentarz i podziękować. Mam nadzieję, że ostatecznie poprawki zostaną przyjęte. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Tak, poprawki raczej zostaną przyjęte przez Senat. To są wspólne poprawki przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz przewodniczącego klubu Prawa i Sprawiedliwości, senatora Martynowskiego. Jest tu 2 autorów, co raczej dobrze wróży, jeśli chodzi o wynik głosowania w Senacie. A w Sejmie oczywiście będziemy bronili tych poprawek.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Janczyk:

Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to tak bardziej dla wypełnienia czasu pozwolę sobie odnieść się do kilku proponowanych zmian.

Dla przykładu w art. 12 w ust. 3 znajduje się zmiana oczekiwana przez środowiska uniwersyteckie, dotycząca możliwości rozpoczęcia kształcenia na kierunku biegłego rewidenta już na poziomie uczelni w uzgodnieniu z komisją egzaminacyjną, która do tej pory również prowadziła egzaminy pisemne. Uniwersytety, uczelnie ekonomiczne mogą przygotować taki projekt kształcenia, który będzie mógł być realizowany i będzie mógł się kończyć egzaminem, jeśli chodzi o część pisemną, już na uczelni. To umożliwia otwarcie tego zawodu w sposób oczekiwany i systemowy. Myślę, że to jest bardzo dobry pomysł. Eliminuje on uznaniowość. Po prostu w sposób niejako automatyczny, po wypełnieniu określonych standardów przez uczelnie będzie możliwość oferowania takiego kierunku, wydaje się, dosyć atrakcyjnego. Niewątpliwie jest to coś bardzo oczekiwanego przez młodych ludzi, przez uczelnie. Na dziś wiemy, że jeden z uniwersytetów ekonomicznych już takie rygory spełnił. Niewątpliwie jest to otwarcie drogi do zawodu.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Jestem gotowy.)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Wspaniale. W takim razie bardzo prosimy, Panie Jakubie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Można przegłosować blokiem następujące poprawki, będę je powoli wymieniał: nr 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 30, 31, 32, 34, 37, 38, 39, 40, 41, 45, 49 i 52.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Świetnie. Mamy w takim razie blok poprawek. Numery tych poprawek pan legislator przed chwilą przedstawił.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek? (7)

Dziękuję bardzo.

Poprawki uzyskały poparcie komisji.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Poprawka nr 2.)

Poprawka nr 2.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (7)

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Teraz poprawka numer…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Teraz poprawki nr 23 i 35. Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawką nr 36.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Tak jest. Mamy tutaj poprawki nr 23 i 35. A poprawka nr 36 może nam wypaść. Zaznaczę to sobie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek? (7)

Dziękuję.

Poprawki uzyskały poparcie komisji.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Poprawka nr 24.)

Poprawka nr 24.

Kto z państwa senatorów jest za jej przyjęciem? (7)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie.

Nad poprawkami nr 28 i 48 należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie nad poprawką nr 29.

Kto z państwa senatorów…

(Senator Jerzy Czerwiński: Przepraszam, mam pytanie. Można?)

Proszę bardzo.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panie Przewodniczący, mam pytanie dotyczące tych poprawek. Chciałbym się dowiedzieć, jakie jest stanowisko rządu, bo z tego, co się dowiedziałem, wynika, że w czasie pierwszego czytania na posiedzeniu komisji było ono negatywne, w związku z niejako rozmiękczaniem art. 136. Jakie jest w tej chwili stanowisko rządu?

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Panie Senatorze, na początku naszego posiedzenia pan minister odniósł się do wszystkich poprawek zgłoszonych w trakcie debaty, popierając je. Ale nie dość poparcia.

Panie Ministrze, prosimy o ustosunkowanie się do poprawek nr 28 i 48.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Wiesław Janczyk:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Dziękuję za zwrócenie uwagi na to, żeby szerzej omówić ten katalog. Ja przypomnę, że na forum Senatu pan przewodniczący dokładnie wymienił całą listę. Istotnym, ważnym pytaniem jest pytanie o to, czy rząd zmienia zdanie w tej kwestii. Ja przypomnę, że w toku pracy Sejmu rząd złożył autopoprawkę do tego dokumentu, eliminującą możliwość świadczenia usług doradztwa podatkowego przez tę samą firmę w odniesieniu do jednostek zainteresowania publicznego. W ślad za tym na forum komisji budżetu odbyła się rozległa dyskusja, w której podnoszono takie zarzuty, że ta regulacja jest regulacją surową, daleko idącą, nawet restrykcyjną, to pojawiło się w prasie, i pojawił się głos środowiska audytorów, żeby rozważyć ewentualne przywrócenie do ustawy tzw. białej listy, która kiedyś na etapie prac konsultacyjnych była proponowana, po to żeby jednak zrezygnować z powtarzania niektórych czynności, które wykonują dzisiaj w podmiotach audytorzy. W ślad za tą dyskusją w celu uwzględnienia tego postulatu podjęliśmy czy został podjęty trud wykonania takiej listy, która stanowi pewien katalog czynności, nie wszystkich, jakie dodatkowo mogą wykonywać biegli rewidenci, ale niektórych, po to żeby nie było potrzeby zlecania tych czynności, chodzi w szczególności o czynności doradcze, podobnym firmom o podobnym zakresie kompetencji. Jeśli chodzi o tę zmianę, to właściwie tego ona dotyczy.

Nie jest to katalog otwarty, dlatego w naszej opinii nie jest to odstępstwo od tej zasady, która przyświecała nam, kiedy formowano te przepisy na wzór przepisów holenderskich. Niemniej jednak w czasie prac zostały podniesione wszystkie argumenty za tym, żeby nie iść w takim kierunku, który mógłby niepotrzebnie przysporzyć dodatkowych kosztów wielu firmom. Pan przewodniczący Polskiej Izby Biegłych Rewidentów zwrócił uwagę na ten fakt. To jest właściwie odzwierciedlenie całej tej dyskusji i tych obaw, które były formułowane, z pewnością założenia, że nie będzie tego mechanizmu akceptowania, optymalizacji agresywnego opodatkowania i tzw. transfer pricingu, który jest chorobą w gospodarce nie tylko państwa polskiego. Jednocześnie w tej ustawie właśnie poprzez te odważne decyzje został zaimputowany taki mechanizm, który wyłączy to na poziomie technicznym, poza działaniem organów podatkowych, ale właśnie na poziomie autokontroli czy też obiektywizowania przez uprawnione podmioty czynności o charakterze rachunkowo-podatkowym towarzyszących prowadzeniu działalności gospodarczej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Dzięki tym poprawkom z całą pewnością zaoszczędzimy sporo pieniędzy polskim przedsiębiorcom.

Czy możemy przystąpić do głosowania? Nie ma więcej pytań? Dziękuję.

W takim razie poprawki nr 28 i 48.

Kto z państwa senatorów jest za? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

Kto jest przeciw? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawki uzyskały poparcie komisji.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Poprawka nr 33.)

Poprawka nr 33.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (7)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka nr 35.

Kto z państwa senatorów…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Poprawka nr 35 została już przegłosowana. Teraz będziemy głosować nad poprawką nr 42.)

Przegłosowana, rzeczywiście. Dziękuję bardzo za zwrócenie uwagi.

Zatem poprawka nr 42.

Kto jest za? (6)

Kto jest przeciw? (1)

Nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka nr 43…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Teraz poprawki nr 43, 46 i 53. Głosujemy nad nimi łącznie.)

Dobrze. Poprawki nr 43, 46 i 53.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawki uzyskały poparcie komisji.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: 44.)

Poprawka nr 44.

Kto z państwa senatorów jest za jej przyjęciem? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka nr 47.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak jest.)

Kto z państwa senatorów jest za jej przyjęciem? (7)

Dziękuję bardzo.

Poprawka nr 48.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Już była. Teraz nr 50.)

Została przegłosowana, prawda.

Teraz poprawka nr 50.

Kto z państwa senatorów jest za jej przyjęciem? (7)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: I to koniec.)

Poprawka nr 51 została przegłosowana…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Nie, nr 51 została wykluczona przez nr 50.)

Faktycznie, w zestawieniu mamy napisane, że przyjęcie poprawki nr 50 wyklucza głosowanie nad poprawką nr 51.

Tym samym zakończyliśmy głosowania.

(Głosy z sali: A całość?)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Teraz całość.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Nad całością nie głosujemy. Teraz wybieramy sprawozdawcę.)

Co mi źle podpowiadacie?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Na tym etapie zakończyliśmy głosowania. Teraz sprawozdawca.)

Źle mi podpowiadacie.

W takim razie, jeśli państwo pozwolicie, to ja pozostanę w roli sprawozdawcy. Dziękuję bardzo.

Dziękuję państwu, dziękuję gościom. Do zobaczenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 22)