Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 81) w dniu 28-03-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (81.)

w dniu 28 marca 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (druk senacki nr 458, druki sejmowe nr 1376 i 1389).

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 32)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dzień dobry państwu.

Bardzo proszę o zajęcie miejsc.

Rozpoczynamy kolejne posiedzenie. Tym razem już sama komisja, samodzielnie…

Przedmiotem posiedzenia jest przygotowanie stanowiska naszej komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (druk senacki nr 458, druki sejmowe nr 1376 i 1389)

Szanowni Państwo, Sejm uchwalił tę ustawę w dniu 23 marca. Z projektem inicjatywy wystąpiła sejmowa Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Prace nad ustawą prowadziła też Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych. Komisje w dniu 21 marca przedstawiły sprawozdanie i zarekomendowały przyjęcie ustawy w kształcie proponowanym w projekcie. W drugim czytaniu nie zgłoszono poprawek i przystąpiono niezwłocznie do trzeciego czytania.

Ustawa zdaniem naszego Biura Legislacyjnego – serdecznie witam głównego legislatora, panią Beatę Mandylis – nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

Chcę powiedzieć, że była w zasadzie jednomyślnie poparta przez posłów. Stąd też ja będę wnosił o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Serdecznie witam przybyłych gości. Widzę przedstawicieli Policji – poznaję po mundurze. Jest także dyrektor Departamentu MSWiA, pan Andrzej Sprycha. Komendę Główną Policji reprezentuje dyrektor Głównego Sztabu Policji, pan Grzegorz Baczyński. Jest z nami również pan Robert Rybacki, główny specjalista Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. I oczywiście witam z Kancelarii Senatu z Biura Legislacyjnego wspomnianą już i szczególnie przez nas szanowaną, z wielkim autorytetem, panią legislator Beatę Mandylis. Jeszcze raz serdecznie państwa witam.

Chciałbym zapytać, czy ktoś z gości chce coś dodać lub ewentualnie ma inne zdanie, jeśli chodzi o wniosek, który przedstawiłem, czyli o przyjęcie ustawy bez poprawek. Chciałbym prosić o krótkie stanowisko gości, skoro już jesteście. Chodzi o to, żebyście, że tak powiem, znaleźli swój udział w przedstawieniu syntetycznego stanowiska.

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Sprycha:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Faktycznym inicjatorem wprowadzenia tegoż przepisu o charakterze epizodycznym był Polski Związek Piłki Nożnej, który przedstawił tę propozycję Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Sejmu. U nas, na naszym szczeblu, czyli w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, projekt został poddany uzgodnieniom ze służbami i nie budził kontrowersji. Zagadnienie było omawiane także na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych pod przewodnictwem pana ministra Zielińskiego. W Radzie Bezpieczeństwa Imprez Sportowych są przedstawiciele wielu resortów, a także środowisk i związków sportowych. Nie było też żadnych uwag do tego zamysłu i późniejszego projektu. Chciałbym tylko zauważyć, że tego rodzaju przepis funkcjonował już na Euro 2012 i nie był powodem negatywnych konsekwencji w zakresie bezpieczeństwa.

I jeszcze jedno. Panie Przewodniczący, chciałbym zapewnić, że wprowadzenie tego przepisu ma za zadanie ułatwić udział, w szczególności ludzi młodych, w imprezach sportowych związanych z tymi mistrzostwami. To oczywiście nie zwalnia w żaden sposób służb porządku publicznego, w szczególności Policji, z dbania w zakresie przypisanym Policji i nie zwalnia też oczywiście organizatorów z zachowania standardów bezpieczeństwa. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Powiem tylko krótko, że niewątpliwie mistrzostwa Europy w piłce nożnej – te otwarte, czyli nie te młodzieżowe, o których mowa w ustawie… Skoro one były przedmiotem wyłączenia, a niewątpliwie budzą większe emocje i większe zainteresowanie niż młodzieżowe, i to się sprawdziło, to tym bardziej przedłożenie wydaje się słuszne.

Pan senator Grabowski chciał zabrać głos. Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja mam pytanie do panów. W sumie to czytałem ten materiał wcześniej i teraz właśnie poszukałem zapisu odnośnie do wyłączenia stosowania art. 15 ust. 1 i 2. To jest przedmiotem ustawy. Ale w opinii Biura Legislacyjnego jest zdanie, że oczywiście nie wyłączono obowiązku posiadania przez uczestnika meczu dokumentu tożsamości, o którym stanowi art. 15 ust. 5 zmienianej ustawy. Chodzi mi… Sprawa dotyczy młodzieży, ale również dzieci. Jak wygląda sprawa w przypadku dzieci, nie wiem. Przykładowo chciałbym z moją 5-letnią córką pójść na mecz. Rozumiem, że moja córka musi posiadać dokument tożsamości, żeby wejść na stadion?

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Proszę bardzo o odpowiedź.

Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Andrzej Sprycha:

Panie Pośle, jest pod opieką osoby dorosłej. Generalnie art. 15 ust. 5 rzeczywiście stanowi, że bilet jest ważny razem z dokumentem tożsamości, ale też jest mowa, że osoby poniżej trzynastego roku życia mogą przebywać wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. To ten sam artykuł, ale inny ustęp.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pytanie. Pan senator Piotr Florek.

Senator Piotr Florek:

Ja może nie pytanie, tylko tak z doświadczenia… Od Euro 2012 minęły już 4 lata…

(Głos z sali: Pięć.)

5 lat.

Tam oczywiście też były te wyłączenia, bo, jak wiadomo, przy takiej imprezie mamy kibiców, którzy przyjeżdżają również z zagranicy, więc… Dlatego tam to było. Ale jest 5 lat później. Tutaj mi się podobało to, co pan powiedział, że to nie zwalnia was z czujności. W związku z tym trzeba jednak, mimo wszystko, wziąć pod uwagę, że nawet jeżeli będzie więcej młodzieży zaproszonej na ten mecz – a należy się tego spodziewać i zachęcić młodych ludzi, żeby przyszli… Mimo wszystko jednak żyjemy w takich czasach. Zwalniamy w pewien sposób z wpisywania tych danych z dokumentów… Nie będzie wpisanego numeru PESEL, nie będzie nazwiska na biletach. Ale czujność jest potrzebna. Tutaj, myślę, jest właśnie to, co pan powiedział – dobry kierunek. Chodzi o to, żeby zwolnić, ale mimo wszystko czuwać nad tym, żeby te zawody odbyły się bezpiecznie. To tylko taka uwaga do tego. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

To przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem wniosku? (10)

(Głos z sali: Jednogłośnie.)

Jednogłośnie. W związku z tym nie pytam…

I teraz sprawozdawca tej bezdyskusyjnej ustawy…Wezmę to, jeśli państwo pozwolicie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Dziękuję gościom za przybycie. Dziękuję bardzo pani legislator.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 40)