Zapis stenograficzny
– posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (81.)
w dniu 28 marca 2017 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (druk senacki nr 458, druki sejmowe nr 1376 i 1389).
(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 32)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)
Dzień dobry państwu.
Bardzo proszę o zajęcie miejsc.
Rozpoczynamy kolejne posiedzenie. Tym razem już sama komisja, samodzielnie…
Przedmiotem posiedzenia jest przygotowanie stanowiska naszej komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
Szanowni Państwo, Sejm uchwalił tę ustawę w dniu 23 marca. Z projektem inicjatywy wystąpiła sejmowa Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Prace nad ustawą prowadziła też Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych. Komisje w dniu 21 marca przedstawiły sprawozdanie i zarekomendowały przyjęcie ustawy w kształcie proponowanym w projekcie. W drugim czytaniu nie zgłoszono poprawek i przystąpiono niezwłocznie do trzeciego czytania.
Ustawa zdaniem naszego Biura Legislacyjnego – serdecznie witam głównego legislatora, panią Beatę Mandylis – nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.
Chcę powiedzieć, że była w zasadzie jednomyślnie poparta przez posłów. Stąd też ja będę wnosił o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.
Serdecznie witam przybyłych gości. Widzę przedstawicieli Policji – poznaję po mundurze. Jest także dyrektor Departamentu MSWiA, pan Andrzej Sprycha. Komendę Główną Policji reprezentuje dyrektor Głównego Sztabu Policji, pan Grzegorz Baczyński. Jest z nami również pan Robert Rybacki, główny specjalista Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. I oczywiście witam z Kancelarii Senatu z Biura Legislacyjnego wspomnianą już i szczególnie przez nas szanowaną, z wielkim autorytetem, panią legislator Beatę Mandylis. Jeszcze raz serdecznie państwa witam.
Chciałbym zapytać, czy ktoś z gości chce coś dodać lub ewentualnie ma inne zdanie, jeśli chodzi o wniosek, który przedstawiłem, czyli o przyjęcie ustawy bez poprawek. Chciałbym prosić o krótkie stanowisko gości, skoro już jesteście. Chodzi o to, żebyście, że tak powiem, znaleźli swój udział w przedstawieniu syntetycznego stanowiska.
Bardzo proszę.
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Faktycznym inicjatorem wprowadzenia tegoż przepisu o charakterze epizodycznym był Polski Związek Piłki Nożnej, który przedstawił tę propozycję Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Sejmu. U nas, na naszym szczeblu, czyli w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, projekt został poddany uzgodnieniom ze służbami i nie budził kontrowersji. Zagadnienie było omawiane także na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych pod przewodnictwem pana ministra Zielińskiego. W Radzie Bezpieczeństwa Imprez Sportowych są przedstawiciele wielu resortów, a także środowisk i związków sportowych. Nie było też żadnych uwag do tego zamysłu i późniejszego projektu. Chciałbym tylko zauważyć, że tego rodzaju przepis funkcjonował już na Euro 2012 i nie był powodem negatywnych konsekwencji w zakresie bezpieczeństwa.
I jeszcze jedno. Panie Przewodniczący, chciałbym zapewnić, że wprowadzenie tego przepisu ma za zadanie ułatwić udział, w szczególności ludzi młodych, w imprezach sportowych związanych z tymi mistrzostwami. To oczywiście nie zwalnia w żaden sposób służb porządku publicznego, w szczególności Policji, z dbania w zakresie przypisanym Policji i nie zwalnia też oczywiście organizatorów z zachowania standardów bezpieczeństwa. Dziękuję bardzo.
Dziękuję bardzo.
Powiem tylko krótko, że niewątpliwie mistrzostwa Europy w piłce nożnej – te otwarte, czyli nie te młodzieżowe, o których mowa w ustawie… Skoro one były przedmiotem wyłączenia, a niewątpliwie budzą większe emocje i większe zainteresowanie niż młodzieżowe, i to się sprawdziło, to tym bardziej przedłożenie wydaje się słuszne.
Pan senator Grabowski chciał zabrać głos. Proszę bardzo, Panie Senatorze.
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Ja mam pytanie do panów. W sumie to czytałem ten materiał wcześniej i teraz właśnie poszukałem zapisu odnośnie do wyłączenia stosowania art. 15 ust. 1 i 2. To jest przedmiotem ustawy. Ale w opinii Biura Legislacyjnego jest zdanie, że oczywiście nie wyłączono obowiązku posiadania przez uczestnika meczu dokumentu tożsamości, o którym stanowi art. 15 ust. 5 zmienianej ustawy. Chodzi mi… Sprawa dotyczy młodzieży, ale również dzieci. Jak wygląda sprawa w przypadku dzieci, nie wiem. Przykładowo chciałbym z moją 5-letnią córką pójść na mecz. Rozumiem, że moja córka musi posiadać dokument tożsamości, żeby wejść na stadion?
Proszę bardzo o odpowiedź.
Panie Pośle, jest pod opieką osoby dorosłej. Generalnie art. 15 ust. 5 rzeczywiście stanowi, że bilet jest ważny razem z dokumentem tożsamości, ale też jest mowa, że osoby poniżej trzynastego roku życia mogą przebywać wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. To ten sam artykuł, ale inny ustęp.
Dziękuję bardzo.
Jeszcze pytanie. Pan senator Piotr Florek.
Ja może nie pytanie, tylko tak z doświadczenia… Od Euro 2012 minęły już 4 lata…
(Głos z sali: Pięć.)
5 lat.
Tam oczywiście też były te wyłączenia, bo, jak wiadomo, przy takiej imprezie mamy kibiców, którzy przyjeżdżają również z zagranicy, więc… Dlatego tam to było. Ale jest 5 lat później. Tutaj mi się podobało to, co pan powiedział, że to nie zwalnia was z czujności. W związku z tym trzeba jednak, mimo wszystko, wziąć pod uwagę, że nawet jeżeli będzie więcej młodzieży zaproszonej na ten mecz – a należy się tego spodziewać i zachęcić młodych ludzi, żeby przyszli… Mimo wszystko jednak żyjemy w takich czasach. Zwalniamy w pewien sposób z wpisywania tych danych z dokumentów… Nie będzie wpisanego numeru PESEL, nie będzie nazwiska na biletach. Ale czujność jest potrzebna. Tutaj, myślę, jest właśnie to, co pan powiedział – dobry kierunek. Chodzi o to, żeby zwolnić, ale mimo wszystko czuwać nad tym, żeby te zawody odbyły się bezpiecznie. To tylko taka uwaga do tego. Dziękuję.
Dziękuję bardzo.
To przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.
Kto jest za przyjęciem wniosku? (10)
(Głos z sali: Jednogłośnie.)
Jednogłośnie. W związku z tym nie pytam…
I teraz sprawozdawca tej bezdyskusyjnej ustawy…Wezmę to, jeśli państwo pozwolicie.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Dziękuję bardzo.
Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Dziękuję gościom za przybycie. Dziękuję bardzo pani legislator.
(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 40)