Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Środowiska (nr 109), Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 120) w dniu 27-06-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Środowiska (109.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (120.)

w dniu 27 czerwca 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 873, druki sejmowe nr 2551, 2613 i 2613-A)

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Andrzej Stanisławek oraz przewodniczący Komisji Środowiska Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dzień dobry.

Witam państwa serdecznie na wspólnym posiedzeniu komisji, Komisji Środowiska oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 873, druki sejmowe nr 2551, 2613 i 2613-A)

Porządek obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 873, druki sejmowe nr 2551, 2613 i 2613-A.

Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.

Czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa? Nie uczestniczą.

Uprzejmie informuję, że wspólne posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie, po posiedzeniu w każdej chwili będzie dostępne.

Zapraszamy pana senatora, może nie będzie się już usprawiedliwiał.

Serdecznie witam gości. Widzę, że nie ma głównego geologa kraju. Tak?

(Głos z sali: Nie ma.)

A czy ktoś go zastępuje?

(Głos z sali: Głosowania są.)

(Głos z sali: W Sejmie są głosowania.)

Aha, w Sejmie są teraz głosowania.

(Głosy z sali: Tak, tak. Pan minister prosił, żeby chwileczkę poczekać, bo właśnie są głosowania sejmowe.)

Czy ktoś w imieniu ministra może przedstawić ustawę? Nikogo takiego nie ma.

W takim razie dalej witam. Witam pana Pawła Świerka, radcę prawnego z Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Środowiska; pana Kamila Zawadzkiego; pana Marcina Bielewskiego. Witamy serdecznie pana Jonasza Drabka z Ministerstwa Energii; panią Karolinę Parkitę z Ministerstwa Energii… Czy jest pani Karolina? Nie ma jej, a podpisała się. Ach nie, przepraszam, pan Karol Parkita.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, taki drobiazg, teraz się zgadza, tak? (Wesołość na sali)

Witam panią Teresę Warchałowską z Najwyższej Izby Kontroli.

(Senator Zdzisław Pupa: Jest pani Teresa.)

Super.

Witamy panią Elizę Błaszczyk; panią Anitę Palukiewicz, panią Beatę Kuś, a także pana Krzysztofa Króla z Wyższego Urzędu Górniczego, poważna sprawa. Witamy serdecznie. Witamy Annę Grabowską, także z Wyższego Urzędu Górniczego; pana Andrzeja Jasińskiego z Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój”. Oczywiście serdecznie witamy naszego pana mecenasa, pana Macieja Telca.

Teraz czekamy na pana ministra, każdy ma telefon i iPada, w takim razie przeglądamy internet i czekamy.

(Wypowiedzi poza mikrofonem)

(Głos z sali: Może Biuro Legislacyjne…)

(Senator Czesław Ryszka: Niech się wypowie pan…)

No tak, ale wypowie się, a potem co? Do czego pan minister będzie się ustosunkowywał?

(Głos z sali: …Nie ma uwag.)

(Głos z sali: Czyli przerwa.)

Tak, na razie zróbmy przerwę. Robimy przerwę, przeglądamy internet.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Witamy pana ministra.

Bardzo prosimy, Panie Ministrze, o krótkie przedstawienie ustawy.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!

Chciałbym przede wszystkim usprawiedliwić swoje spóźnienie. Trwają głosowania w Sejmie, tak się niestety złożyło, w sposób nadzwyczajny… Bardzo przepraszam.

Otóż ten projekt ustawy to jest taki pakiet gospodarczy. Myśmy wprowadzili 2 duże zmiany, to jest właśnie ta druga zmiana, dotycząca prawa geologicznego i górniczego. Pierwsza część dotyczyła bezpieczeństwa poszukiwania, rozpoznawania i wydobycia złóż węglowodorów na morzu. Została przyjęta 2 lata po terminie, ponieważ myśmy w 2015 r. zastali taką sytuację, że było już pół roku po terminie implementacji dyrektywy. W związku z tym najpierw trzeba było to zrobić. To uczyniliśmy. Po czym ten plan… Nie można było jednocześnie prowadzić 2 projektów. W związku z tym zaraz po tym, jak została uchwalona i zaczęła obowiązywać, została ogłoszona w Dzienniku Ustaw zmiana ustawy – Prawo geologiczne i górnicze w sprawie bezpieczeństwa na morzu, geologicznego rozpoznawania i wydobycia węglowodorów… W związku z tym ta druga część dotyczy zmian gospodarczych, takich, które ułatwiają, zabezpieczają zarówno interesy państwa, jak i interes inwestora.

Spraw tutaj mamy kilka. Jest tu przede wszystkim jedna z kluczowych i pilnych spraw do załatwienia, a mianowicie ułatwienie przedłużania obowiązujących koncesji na wydobycie węgla kamiennego, węgla brunatnego, a także siarki, czyli tych kluczowych elementów, które decydują o gospodarce Polski. Trzeba przyznać, że w poprzednich latach w dużym stopniu zaniedbano tę sprawę, bo przecież było wiadomo, kiedy koncesje wygasają, i gdy w 2015 r. objęliśmy władzę, okazało się, że wiele procedur już nie może być… jest zagrożenie, jeśli chodzi o spełnienie pewnych warunków. Część koncesji udało się przedłużyć w terminie, część… Wygląda na to, że przedłużające się, coraz bardziej skomplikowane procedury powodują, że te uproszczenia są niezbędne. Są one niezbędne również z innych przyczyn, właśnie gospodarczych, żeby swoboda działalności gospodarczej polegająca na wydobywaniu kopalin, kiedy nie mamy żadnych zmian w koncesji poza wydłużeniem czasu jej obowiązywania… To jest jednak krok do przodu. Otóż ta zmiana polega na tym, że nie ma… Złoże nie zostało sczerpane. Gdyby koncesje uległy wygaszeniu, to w praktyce oznaczałoby to konieczność likwidacji, a więc i utraty już odkrytych i udokumentowanych złóż, nawet w kategorii A, czyli tej, w której mamy, można powiedzieć, już bez pudła wydobycie i wszystko wiadomo. W związku z tym chcemy to wyprostować, ułatwić, chcemy, żeby takie prawo obowiązywało. Obecnie w Polsce to jest dwadzieścia kilka koncesji, ale gdybyśmy tego nie zrobili, groziłoby to pełnym załamaniem nie tylko sektora wydobywczego w zakresie węgla kamiennego czy brunatnego, ale także sektora energetycznego, a na to oczywiście pozwolić sobie nie można.

Inne sprawy z tych, które tu są, to kwestia tego, żeby państwo miało kontrolę nad rozpoznaniem dna morskiego w naszej strefie ekonomicznej. Tu mamy takie zabezpieczenia, żeby rozwijać know-how w Polsce w oparciu o współpracę z przemysłem, także z inwestycjami zagranicznymi. Chcemy, żeby ta konkurencja w sferze koncesji nosiła w sobie również elementy współpracy z nauką, elementy rozwoju, know-how, w szczególności dla tych, którzy mają pewne doświadczenie w badaniach geologicznych na terenie Polski.

W zasadzie to są takie najważniejsze sprawy. Jeśli będą pytania, to oczywiście będę na nie odpowiadał. Tak że bardzo dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękujemy bardzo, Panie Ministrze.

Panie Mecenasie, czy są zastrzeżenia do procedowanej ustawy?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do ustawy.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Pan senator Piecha. Proszę bardzo.

Senator Wojciech Piecha:

Do ustawy – Prawo geologiczne i górnicze zgłaszam 2 poprawki. Pierwsza poprawka została uzgodniona z Ministerstwem Energii. Proponuje się nadać art. 205 ust. 3 następujące brzmienie: „Do zmiany oraz przeniesienia koncesji uzyskanych przed dniem wejścia w życie ustawy nie stosuje się przepisów w zakresie wykazania się prawem do informacji geologicznej, chyba że zmiana koncesji zmierza do powiększenia przestrzeni objętej działalnością lub przedłużenia terminu jej obowiązywania, z wyłączeniem jednokrotnego wydłużenia terminu obowiązywania koncesji, o którym mowa w art. 72 ust. 2 pkt 2 lit. j oraz k ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko”. To jest pierwsza poprawka.

Druga poprawka była zgłoszona przez Wyższy Urząd Górniczy. Do ustawy – Prawo geologiczne i górnicze dodaje się art. 187a w brzmieniu: „Kto udaremnia lub utrudnia wykonywanie określonych w ustawie czynności organu nadzoru górniczego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny”. Do tej pory nie było takiego artykułu w prawie górniczym i geologicznym i z tego powodu były kłopoty z wykonywaniem czynności kontrolnych przez Wyższy Urząd Górniczy.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Jeżeli można, Panie Ministrze, czy pan minister mógłby spróbować ustosunkować się do tych poprawek?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

Panie Przewodniczący, ja bym poprosił… Ja nie widziałem tych poprawek. Musimy zobaczyć, jak to wygląda, zastanowić się i dopiero wtedy będziemy mogli się ustosunkować.

(Przewodniczący Andrzej Stanisławek: Dobrze. Dziękuję bardzo.)

Jakaś przerwa, przynajmniej 20-minutowa…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, nie potrafię w tej chwili ustosunkować się do nich. Chciałbym to dostać na piśmie. Dobrze?

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Oczywiście.

(Rozmowy na sali)

Pani senator Rotnicka. Proszę bardzo.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję, Panie Przewodniczący!

Szanowny Panie Ministrze, to dobre pytanie, choć może z mojej niewiedzy wypływa, ale proszę zdefiniować, kto jest organem koncesyjnym, jak to należy rozumieć.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

Organem koncesyjnym w wypadku węgla kamiennego i brunatnego, o których tu mówimy, jest minister środowiska.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Minister środowiska.)

Tak, a konkretnie minister środowiska działający z pomocą głównego geologa kraju. Tak jest zapisane. Czyli minister środowiska.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Gawęda. Proszę.

Senator Adam Gawęda:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Panie i Panowie!

Trzy tematy. Pierwsza sprawa. Mam pytanie do pana ministra w związku z art. 37 ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, w ust. 7 wprowadzono dodatkową przesłankę dotyczącą cofnięcia koncesji: „Organ koncesyjny może cofnąć, bez odszkodowania, koncesję w przypadku utraty użytkowania górniczego, bez względu na przyczynę”. Ja rozumiem sens tego zapisu i uważam, że dla ochrony złóż jest to bardzo cenne, ale proszę powiedzieć, czy dokonano stosownej analizy. Mianowicie jeśli koncesje – w przypadku posiadanych koncesji – zostaną cofnięte, to czy państwo nie będzie narażone na jakikolwiek proces odszkodowawczy? To jest jedna sprawa.

Druga sprawa. Co do proponowanej poprawki, tej pierwszej, to też nie miałem jeszcze możliwości, żeby się nad tym zastanowić. Co do drugiej zaś przedłożonej przez organ nadzoru, przez prezesa WUG poprawki do art. 187a – „Kto udaremnia lub utrudnia wykonywanie określonych w ustawie czynności organów nadzoru górniczego, podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny” – to chciałbym powiedzieć, że przedmiotem tej ustawy nie jest regulacja kontrolna ani regulacja dotycząca prowadzenia nadzoru, kontroli przez organy nadzoru górniczego, przez WUG i OUG. Mam kilkudziesięcioletnie doświadczenie zawodowe i uważam, że dzisiejsze regulacje w pełni umożliwiają prowadzenie kontroli w czasie pracy zakładu górniczego. Kiedyś na jednym z posiedzeń połączonych komisji seminaryjnych poprosiłem prezesa WUG o informacje dotyczące prowadzonych kontroli, ich liczby itd., i okazało się, że jest ich bardzo dużo. Tak czy inaczej pełna odpowiedzialność za ruch zakładu górniczego spoczywa na kierowniku ruchu zakładu górniczego. On jednoosobowo, poprzez swoje służby, poprzez kierowników działów sprawuje nadzór nad całym ruchem zakładu górniczego i w pełni odpowiada za bezpieczeństwo. Organy nadzoru górniczego – to są głównie inspektorzy okręgowych urzędów górniczych – mają plan, mają okresowe kontrole. Jeśli sytuacja tego wymaga, zawsze mogą zgłosić się do kierownika ruchu zakładu o przeprowadzenie kontroli. Uważam, że w przypadku procedowanej ustawy ta poprawka nie powinna być brana pod uwagę. Dziękuję.

(Senator Wojciech Piecha: Czy mógłbym dopowiedzieć?)

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Proszę, senator Piecha.

Senator Wojciech Piecha:

Ja tu się nie zgadzam z senatorem Gawędą. Poprawka jest jak najbardziej celowa, bo niektórzy pracodawcy, niektórzy przedsiębiorcy górniczy utrudniają kontrolę. A tu nie chodzi tylko o kopalnie węgla kamiennego, o spółki Skarbu Państwa, tu chodzi także o prywatne podmioty, które utrudniają kontrolę i mogą w jakiś sposób zablokować możliwość kontroli w danym momencie.

(Głos z sali: O czym innym tu mówimy.)

A skoro prawo geologiczne i górnicze jest w tej chwili na tapecie, to powinniśmy taką poprawkę rozpatrzyć.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Pan mecenas. Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Ja na kanwie wypowiedzi pana senatora Gawędy. Co prawda nie widziałem tej poprawki, ale muszę zaznaczyć, że ustawa, którą rozpatrujemy, w ogóle nie dotyczy materii przepisów karnych zawartych w ustawie. Jeżeli komisja przyjmie tę poprawkę i ona trafi do Sejmu, to możemy narazić się na zarzut naruszenia procedury legislacyjnej, ponieważ ta poprawka nie była przedmiotem prac komisji sejmowych, nie przeszła…

(Głos z sali: Dokładnie, tak.)

…procedury czytań. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Panie Mecenasie, czy my możemy teraz głosować nad przyjęciem tej poprawki?

(Senator Zdzisław Pupa: Było odrzucenie.)

No, chcemy to przegłosować.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Tak, oczywiście. Tak.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Tak.

To bardzo proszę, głosujemy. Czy przyjmujemy poprawki złożone przez pana senatora Piechę?

Kto jest za…

(Głos z sali: Pojedynczo.)

Pojedynczo. Okej. Dobrze. Najpierw…

(Głos z sali: A stanowisko rządu?)

(Głos z sali: Stanowisko rządu jeszcze…)

Stanowisko rządu już było przedstawiane, jest takie, że pan minister z tym się nie zapoznał, że potrzebuje czasu. No, tak pan minister powiedział.

(Głos z sali: Tak powiedział.)

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Tak że głosujemy, po kolei.

Najpierw głosujemy nad poprawką wprowadzającą przepis: „Kto udaremnia lub utrudnia wykonywanie określonych w ustawie czynności organów nadzoru górniczego, podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny”.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (4)

Dziękuję bardzo.

Druga poprawka. Proponuje się nadać art. 205 ust. 3 następujące brzmienie: „Do zmiany oraz przeniesienia koncesji uzyskanych przed dniem wejścia w życie ustawy nie stosuje się przepisów w zakresie wykazania się prawem do informacji geologicznej, chyba że zmiana koncesji zamierza do powiększenia przestrzeni objętej działalnością lub przedłużenia terminu jej obowiązywania, z wyłączeniem jednokrotnego wydłużenia terminu obowiązywania koncesji, o której mowa w art. 72 ust. 2 pkt 2 lit. j oraz k ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko”.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3)

Kto jest przeciwko? (5)

Kto się wstrzymał? (5)

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś w ramach dyskusji chciałby zabrać głos?

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Marian Poślednik:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, w związku z tym, że w moim okręgu wyborczym parlamentarzyści PiS systematycznie powtarzają, że dopóki władzę będzie miał PiS, nie będzie eksploatowania czy nie będzie koncesji na wydobycie węgla brunatnego ze złoża Oczkowice. Pan minister doskonale wie, gdzie to się znajduje. W związku z tym mam pytanie: czy ta ustawa jest w jakikolwiek sposób realizacją tych deklaracji? To jest pierwsze pytanie.

Drugie pytanie, tak przy okazji. Ciągle nie mamy listy złóż strategicznych. Kiedy powstanie taka lista i czy to złoże znajdzie się na tej liście? Dziękuję.

(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodniczący Komisji Środowiska Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Panie Ministrze, bardzo prosimy o odpowiedź na pytanie pana senatora.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

Przepraszam najmocniej, ale starałem się tutaj… Prosiłem o przerwę, ale jej nie ogłoszono, nie byłem w stanie skupić się na dwóch rzeczach naraz. Nie usłyszałem pytania, zrozumiałem, że dyskusja jest między senatorami.

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Senator powtórzy pytanie.)

Bardzo bym o to prosił…

(Senator Marian Poślednik: Tak, chętnie powtórzę.)

…jeśli można. Bardzo przepraszam, nie sądziłem, że to pytanie do mnie.

Senator Marian Poślednik:

Panie Ministrze, pan zna problem złoża węgla brunatnego Oczkowice. Politycy, parlamentarzyści PiS z terenu mojego okręgu wyborczego ciągle podnoszą tę kwestię, że PiS, dopóki będzie przy władzy, nie dopuści do przyznania koncesji i ewentualnie budowy kopalni odkrywkowej. W związku z tym mam pytanie: czy ta ustawa jest spełnieniem tej obietnicy i zabezpiecza przed taką ewentualnością?

A drugie pytanie, przy okazji pierwszego, jest takie: kiedy będzie lista złóż strategicznych i czy złoże Oczkowice znajdzie się na tej liście? Dziękuję.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek: Tak. Panie Przewodniczący, czy mogę?)

(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Andrzej Stanisławek)

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Tak, bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

Dziękuję.

Panie Senatorze, przepraszam, że pierwszym razem nie dosłyszałem wszystkiego.

Otóż, jeśli chodzi o złoże Oczkowice, to my jesteśmy ciągle na etapie przed złożeniem wniosku o koncesję na wydobycie, w związku z tym moja wypowiedź jako organu musi być bardzo wstrzemięźliwa. Minister środowiska, główny geolog kraju pracuje wyłącznie na dokumentach, które są przedłożone do wniosku koncesyjnego w komplecie. W tej chwili takiego wniosku nie ma, w związku z tym moja wypowiedź byłaby po prostu przedwczesna. Przepraszam, może to będzie dalekie porównanie, niemniej jednak trochę oddające tę sytuację. Mianowicie to jest tak, jakby sędzia wypowiadał się na temat sądzonego przez siebie wyroku, mimo że nie spłynęły wszystkie dokumenty, nie byli przesłuchani świadkowie czy nie odbyły się rozprawy itd. Tak że ja nie mogę wypowiadać się tu w tym zakresie. Niemniej jednak – to tyle, ile mogę powiedzieć – dyskutowano na ten temat kilkakrotnie, ostatnio na regionalnej konferencji konsultacyjnej w Poznaniu dotyczącej polityki surowcowej państwa. Rozmawialiśmy tam o ryzyku inwestycyjnym, wypowiadały się różne strony, były pokazane przykłady poważnego ryzyka inwestycyjnego od strony społecznej i od strony inwestorskiej, i od strony państwa. Trzeba pamiętać o tym, że – i to jest druga informacja – złoże jest bardzo malutkie, bo mówimy… Mówimy o złożu Ościsłowo czy Oczkowice?

(Senator Marian Poślednik: Oczkowice.)

Oczkowice. To jest taka sama sytuacja, tylko złoże Oczkowice jest rzeczywiście sporym złożem. Mogę powiedzieć tu tyle, że dokumentacja geologiczna została zatwierdzona na początku 2015 r. czy w pierwszej połowie 2015 r. Ten, kto wykonał dokumentację geologiczną, i ona została zatwierdzona, czyli odkrył złoże, krótko mówiąc, bo tak jest zapisane w prawie geologicznym i górniczym, ma prawo pierwszeństwa do ubiegania się o użytkowanie górnicze. W tej sytuacji to prawo, w mojej opinii, jest zachowane, aczkolwiek nie wykonano wszystkich otworów, do czego zobowiązał się inwestor. Jednak nie złożono jeszcze wniosku. Przede wszystkim nie ma zatwierdzonej dokumentacji hydrogeologicznej i wniosek w tej sprawie nawet nie został jeszcze złożony. Mamy poważny problem, jeśli chodzi o tamtejszą hydrogeologię. Istnieje poważne zagrożenie tego, że przez pojawiające się, szczególnie w wyniku ludzkiego działania, okna hydrogeologiczne może dojść do wypływu znaczących ilości solanek. Nie ma pewności co do sytuacji hydrogeologicznej i bez zatwierdzonej przez głównego geologa kraju, przez ministra środowiska dokumentacji hydrogeologicznej wypowiedź na temat dalszych losów potencjalnego wniosku o koncesję jest niemożliwa. Ja nie potrafię niczego więcej powiedzieć. W mojej opinii jeszcze daleka albo bardzo daleka droga do tego, żeby został złożony wniosek, nie mówiąc o jego rozpatrzeniu.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Dobkowski. Proszę.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Ja chciałbym zgłosić poprawkę redakcyjną do art. 23. Chodzi o to, żeby ta ustawa obejmowała również wydobycie siarki. W tej chwili nie ma tego w ustawie.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Panie Mecenasie, czy na temat tej poprawki może pan coś powiedzieć? To jest redakcyjna poprawka.

(Rozmowy na sali)

Panie Ministrze, a do poprawki pana senatora Dobkowskiego jaki jest stosunek?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek: Już, już, przyglądamy się temu.)

Tak.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

To jest poprawka techniczna dotycząca przepisów przejściowych. Rzeczywiście została przyjęta w Sejmie jako zasadnicza poprawka w prawie, a nie została przyjęta w przepisach przejściowych. Ja bym prosił tylko, bo to jest legislacyjna sprawa, żeby mógł wypowiedzieć się mój legislator, dobrze?

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dobrze, dobrze, to wstrzymujemy się odnośnie do tej poprawki.

Proszę bardzo.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek: Nie, nie, ja myślę, że to jest pozytywna sprawa, tylko chciałbym, żeby on to lepiej uzasadnił, jako legislator.)

Aha, czyli, jak rozumiem, jest akceptacja dla tej poprawki, tak?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

Jest akceptacja, tylko prosiłbym o to, żeby legislator mógł się wypowiedzieć, żeby tu panowie legislatorzy to uznali.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dobrze. Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Marian Poślednik:

Dziękuję.

Panie Ministrze, ja tylko proszę o odpowiedź na drugie pytanie, pytanie o listę złóż strategicznych i o to, czy planuje się wpisać na tę listę złoże Oczkowice. Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Orion Jędrysek:

Podejście rządu w tej chwili jest takie, że najpierw przyjmujemy politykę surowcową państwa. Termin przyjęcia polityki surowcowej państwa to jest maj przyszłego roku, co do przedłożenia na rząd… W ramach polityki surowcowej państwa będą zaproponowane sposoby identyfikacji złóż, nie tyle w kategorii strategiczne czy niestrategiczne… Chodzi raczej o to, w jakim czasie, kiedy te złoża powinny być eksploatowane i zabezpieczone. To znaczy, jeżeli ktoś planuje – tylko to jeszcze nie jest przyjęte przez rząd – postawienie w przyszłości w danym miejscu np. budynku, to musi się spodziewać, że za 25 lat może tam powstać kopalnia, ale nie wcześniej. Ma on 25-letnią gwarancję, że żadna kopalnia w tym miejscu nie powstanie. To jest idea, którą będziemy próbowali wcielać w ramach jednego z programów wykonawczych. Tak że takie jest tu podejście.

Czy złoże Oczkowice znajdzie się na liście? W tej chwili nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, to będzie zawarte w programie wykonawczym zaplanowanym w ramach polityki surowcowej państwa. Nie da się zrobić wszystkiego naraz. W sposób fachowy mogłaby to zrobić jedynie agencja wykonawcza, której w Polsce jednak nie ma, a która zgodnie z przyjętą polityką surowcową państwa ma zostać powołana. Bez agencji wykonawczej, którą my nazywamy Polską Agencją Geologiczną, takiej listy po prostu nie będzie, bo w sposób odpowiedzialny nie ma jej kto zrobić. Tego nie zrobi instytucja naukowa, bo ona ma swoje cele, swoje działania, kierunki badań i po prostu nie jest w stanie tych spraw rozwiązać. Będzie agencja wykonawcza, będzie też lista złóż strategicznych, ale nie tylko w sensie geograficznym czy geologicznym, lecz także w sensie czasowym. Szybko, bardzo szybko, 10 lat, 20 lat, 30 lat… Tak postępuje obecnie cywilizowany świat w tym zakresie. Dziękuję.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z senatorów chciałby zabrać głos w dyskusji?

Czy strona społeczna chciałaby zabrać głos?

(os z sali: Panie Przewodniczący, jeszcze poprawka.)

Wiem, wiem, ale na razie jeszcze jest dyskusja.

Nie ma chętnych? Nie ma.

Panie Mecenasie, czy jest akceptacja dla tej poprawki?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Tak, to jest poprawka legislacyjna. Ona uspójnia przepis przejściowy z przepisem dodawanym do ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku.

Przewodniczący Andrzej Stanisławek:

Dziękuję bardzo.

Zamykam dyskusję.

Przechodzimy do głosowania. Głosujemy najpierw nad poprawką złożoną przez senatora Dobkowskiego.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (14)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Głosujemy nad ustawą w całości z przyjętą poprawką.

Kto jest za przyjęciem ustawy z poprawką? (11)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję bardzo.

Senator sprawozdawca. Kto nim będzie? Może senator Piecha?

(Senator Wojciech Piecha: Tak.)

Dziękuję bardzo. Senator Piecha będzie sprawozdawcą.

Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Środowiska. Bardzo dziękujemy panu ministrowi i senatorom.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 05)