Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Środowiska (nr 87) w dniu 16-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Środowiska (87.)

w dniu 16 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 22 – Gospodarka wodna; 41 – Środowisko; 68 – Państwowa Agencja Atomistyki; 83 – Rezerwy celowe; 85 –Budżety wojewodów ogółem, a także plany finansowe: Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie; Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; Babiogórskiego Parku Narodowego; Białowieskiego Parku Narodowego; Biebrzańskiego Parku Narodowego; Bieszczadzkiego Parku Narodowego; Parku Narodowego „Bory Tucholskie”; Drawieńskiego Parku Narodowego; Gorczańskiego Parku Narodowego; Parku Narodowego Gór Stołowych; Kampinoskiego Parku Narodowego; Karkonoskiego Parku Narodowego; Magurskiego Parku Narodowego; Narwiańskiego Parku Narodowego; Ojcowskiego Parku Narodowego; Pienińskiego Parku Narodowego; Poleskiego Parku Narodowego; Roztoczańskiego Parku Narodowego; Słowińskiego Parku Narodowego; Świętokrzyskiego Parku Narodowego; Tatrzańskiego Parku Narodowego; Parku Narodowego „Ujście Warty”; Wielkopolskiego Parku Narodowego; Wigierskiego Parku Narodowego; Wolińskiego Parku Narodowego (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876, 2073 i 2073-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że rozpoczniemy posiedzenie Komisji Środowiska.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 22 – Gospodarka wodna; 41 – Środowisko; 68 – Państwowa Agencja Atomistyki; 83 – Rezerwy celowe; 85 –Budżety wojewodów ogółem, a także plany finansowe: Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie; Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; Babiogórskiego Parku Narodowego; Białowieskiego Parku Narodowego; Biebrzańskiego Parku Narodowego; Bieszczadzkiego Parku Narodowego; Parku Narodowego „Bory Tucholskie”; Drawieńskiego Parku Narodowego; Gorczańskiego Parku Narodowego; Parku Narodowego Gór Stołowych; Kampinoskiego Parku Narodowego; Karkonoskiego Parku Narodowego; Magurskiego Parku Narodowego; Narwiańskiego Parku Narodowego; Ojcowskiego Parku Narodowego; Pienińskiego Parku Narodowego; Poleskiego Parku Narodowego; Roztoczańskiego Parku Narodowego; Słowińskiego Parku Narodowego; Świętokrzyskiego Parku Narodowego; Tatrzańskiego Parku Narodowego; Parku Narodowego „Ujście Warty”; Wielkopolskiego Parku Narodowego; Wigierskiego Parku Narodowego; Wolińskiego Parku Narodowego (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876, 2073 i 2073-A)

Tematem naszego posiedzenia dzisiaj jest rozpatrzenie ustawy budżetowej w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji; druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876, 2073 i 2073-A.

Witam serdecznie wszystkich państwa, którzy zechcieli przyjść na dzisiejsze posiedzenie senackiej Komisji Środowiska. Widzę, że nie ma tutaj szefów poszczególnych instytucji, którzy powinni być zainteresowani swoim własnym budżetem, jak również budżetem całego ministerstwa, natomiast jest z nami pan Mariusz Gajda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. Witamy pana ministra wraz z osobami towarzyszącymi. Z panem ministrem jest pani Hanna Pawłowicz, towarzyszy mu również pani Iwona Jastrzębska, zastępca dyrektora Departamentu Ekonomicznego, a ponadto pan Piotr Nowak, pan Paweł Różycki, pani Agnieszka Dalbiak, pani Alicja Bania… Nie ma pani Alicji Bani ani pani Agnieszki Dalbiak, ale jest pan Rafał Komar, tak? Witamy serdecznie. Ponadto jest pani Agnieszka Sakowicz, którą także witamy. Nie ma nikogo z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Śródlądowej, ale jest pani… To znaczy nie ma pana ministra, ale jest pani Anna Pawłowska. Witam panią serdecznie. Pani jest dyrektorem biura. Jest też pani Joanna Cak, naczelnik wydziału w Biurze Dyrektora Generalnego tegoż ministerstwa. Nie ma pana Przybycina; przesłał informację, że go nie będzie. Rozumiem, że zastępuje go pani Ewa Paluch, wiceprezes, tak?

(Wiceprezes Państwowej Agencji Atomistyki Ewa Paluch: Tak.)

Jest też z nami pani Bożena Łopacka, którą również serdecznie witam. Nie ma pana prezesa Kujdy, ale jest pan Roman Wójcik, zastępca pana prezesa, a z panem wiceprezesem jest pan Krzysztof Piekarz, dyrektor Departamentu Planowania i Sprawozdawczości. Panów także serdecznie witam. Jest zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, pani Iwona Koza. Witamy. Jest pan Mateusz Balcerowicz, zastępca prezesa przedsiębiorstwa „Wody Polskie”. Jest pan Marek Kajs z Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Witamy pana serdecznie. Nie widzę pana, ale i tak go witam…

(Głos z sali: Ale się podpisał…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Na samym końcu… Dobrze.

Jest z nami pani Joanna Dobkowska, główny księgowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. A teraz witam serdecznie panią Elżbietę Milewską, panią Agnieszkę Icińską-Cieślak i panią Zuzannę Mianowską z Ministerstwa Finansów. Z Najwyższej Izby Kontroli jest pani Agnieszka Kołakowska. Jest z nami też pani Krystyna Magiera, naczelnik wydziału w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych. Pana dyrektora Tomaszewskiego nie ma, jest pan Andrzej Czerski… A, nie ma pana Andrzeja Czerskiego, jest tylko pani, tylko ona reprezentuje Lasy Państwowe. Nie ma jeszcze pana Mirosława Reszczyńskiego z Biura Legislacyjnego Senatu…

(Ekspert do spraw Oceny Skutków Regulacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Majewska: My jesteśmy w zastępstwie.)

Proszę?

(Ekspert do spraw Oceny Skutków Regulacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Majewska: Jesteśmy w zastępstwie.)

Jesteście w zastępstwie, tak? To miło. Pani Katarzyna Majewska i pan Marian Fałek, tak? Witamy.

Dołączył do nas również pan minister…

Pani Elżbieto, mogę prosić?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No, nie ma wpisanego pana ministra, więc musi pan dopisać…

(Głos z sali: Bo ja za pana ministra Witkowskiego. Dosłownie w ostatniej chwili…)

(Senator Alicja Zając: Ale na końcu trzeba się dopisać.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ja wiem tylko, że…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Szanowni Państwo, co roku na początku lub na końcu roku mamy do rozpatrzenia ustawę budżetową na następny rok. W tym roku rozpatrujemy ją w nowym roku, w 2018. Upoważniony do przedstawienia budżetu jest pan Mariusz Gajda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.

Panie Ministrze, proszę o charakterystykę budżetu związanego z tematami środowiska, z częścią 22 „Gospodarka wodna”; z częścią 41 „Środowisko”; oraz ogólnie z pozostałymi załącznikami, a później będziemy ewentualnie w dyskusji podejmować dalsze działania czy przekazywać informacje.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Gajda:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Na wstępie chciałbym przekazać taką informację, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 stycznia tego roku dział „Gospodarka wodna”, a więc i cała część 22, łącznie z Państwowym Gospodarstwem Wodnym „Wody Polskie” przeszły pod kompetencje ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. I to jest takie wyjaśnienie… Ja oczywiście w ramach pomocy…

(Głos z sali: W ramach dobrej współpracy.)

…mogę to tutaj zreferować, niemniej obawiam się, że to będzie nieformalne. To znaczy obawiam się, że to będzie niezgodne z prawem, ponieważ…

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: To jak mamy rozpatrywać te części budżetowe? Czy mamy to rozpatrywać?)

Część 41 ja oczywiście omówię, natomiast co do części 22 państwo muszą podjąć decyzję o tym, czy ja w ogóle mogę się wypowiadać na ten temat, ponieważ to już nie jest moja kompetencja. W dalszym ciągu jestem podsekretarzem stanu w Ministerstwie Środowiska, natomiast nie mam nadzoru nad działem „Gospodarka wodna”.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

A tak gwoli wyjaśnienia, czy pan minister Materna… Jakie jest pana stanowisko?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna: Nie wiem, to prawne stanowisko… Jeżeli trzeba, to odczytam…)

No nie, przepraszam, my jesteśmy przygotowani do tego, żeby to rozpatrzeć w Komisji Środowiska, chyba że są…

(Senator Jadwiga Rotnicka: A kogo będziemy pytać?)

No, pana ministra. Pan minister…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna: To okej, nie ma problemu.)

No to dobrze, to w porządku. To już mamy dobre… Czyli pan minister Gajda przedstawi tylko część „Środowisko” wraz z załącznikami, a pan minister Materna – temat gospodarki wodnej. Dobrze? Dziękuję bardzo.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna: Dziękuję, Panie Przewodniczący.)

Wyjaśniliśmy sprawę. Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Szanowna Komisjo!

Jeśli chodzi o część 22 „Gospodarka wodna”, to tak jak pan minister tutaj Gajda powiedział, 12 stycznia przejęliśmy przedsiębiorstwo „Wody Polskie”, w związku z tym jest to w naszym ministerstwie, Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jeśli chodzi o budżet przedsiębiorstwa „Wody Polskie”, jeśli chodzi o dochody… W ramach budżetu zaplanowano wydatki w kwocie 660 milionów 117 tysięcy zł. Na realizację projektów finansowych z udziałem środków Unii Europejskich zaplanowano wydatki w kwocie 102 milionów 296 tysięcy zł. Wynagrodzenia osobowe ujęte w projekcie ustawy budżetowej na 2018 r. to kwota 26 milionów 644 tysięcy zł, z tego wynagrodzenia osobowe to 26 milionów 441 tysięcy zł, a dodatkowe wynagrodzenia roczne – 203 tysiące zł.

Jeśli chodzi o dotacje celowe, to zaplanowane zostały w łącznej kwocie 606 milionów 978 tysięcy zł. Na realizację „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2017–2026” zaplanowano wydatki w wysokości 1 miliona 669 tysięcy zł, na działalność bieżącą – wydatki w kwocie 503 milionów 13 tysięcy zł, na finansowanie i współfinansowanie w ramach budżetu państwa projektu z udziałem środków Unii Europejskiej – wydatki w kwocie 102 miliony 296 tysięcy zł. 62% tego to Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko” na lata 2014–2020 – 63 miliony 686 tysięcy zł, Program Operacyjny „Innowacyjna gospodarka” – 29 milionów 762 tysiące zł, Program Operacyjny „Pomoc techniczna” – 4 miliony 260 tysięcy, Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014–2020 – 1 milion 451 tysięcy, Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014–2020 – 1 milion 293 tysiące, Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020 – 1 milion 171 tysięcy zł, a pozostałe programy – 673 tysiące. W ramach wydatków w układzie zadaniowym ministerstwo zaplanowało realizację 2 zadań merytorycznych; wskazane zostało zadanie projektowe 12.5 „Gospodarowanie zasobami wodnymi”.

Jeśli chodzi o budżet przedsiębiorstwa „Wody Polskie”, to poproszę o głos wiceprezesa, pana Balcerowicza.

Zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Mateusz Balcerowicz:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Jeżeli chodzi o plan finansowy Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” – projekt tego planu oczywiście jest załącznikiem do ustawy budżetowej – to należy podkreślić, że przychody ogółem zaplanowane w 2018 r. wynoszą 1 miliard 318 milionów 138 tysięcy zł. Wśród najważniejszych pozycji są np. wpływy z tytułu opłat za usługi wodne, zaplanowane w wysokości 527 milionów 540 tysięcy zł. Dotacja z budżetu państwa na wydatki bieżące łącznie wynosi 517 milionów 629 tysięcy zł, w tym dotacja na działalność bieżącą Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” wynosi 496 milionów 851 tysięcy zł, dotacja na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej – 13 milionów 708 tysięcy zł, środki na finansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich – 7 milionów 70 tysięcy zł. Środki pochodzące od innych jednostek sektora finansów publicznych są planowane w kwocie 101 milionów 973 tysięcy zł. Pozostałe przychody to 170 milionów 996 tysięcy zł.

Koszty na 2018 r. oszacowano na poziomie 1 miliarda 377 milionów 129 tysięcy zł, w tym najważniejsze pozycje, tj. koszty funkcjonowania z limitem wynagrodzeń… Koszty funkcjonowania Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” wynoszą 1 miliard 297 milionów 649 tysięcy zł, w tym limit na wynagrodzenia określono na poziomie 366 milionów 206 tysięcy zł. Koszty realizacji zadań związanych z utrzymaniem służb państwowych wynikających z prawa wodnego to 79 milionów 480 tysięcy zł. Należy zaznaczyć, że wynik finansowy Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, czyli państwowej osoby prawnej, w pierwszy rok zakłada stratę w wysokości 59 milionów zł. Jest to strata mniejsza niż ta, która była zakładana na etapie prac sejmowych, w związku z przyjęciem poprawki na tym etapie prac i przeniesieniem z części dotychczas obsługiwanej przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi środków do części 22 budżetu państwa, a co za tym idzie, także dotacji dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, w wysokości 220 milionów zł.

Środki na wydatki majątkowe Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” zaplanowano w wysokości 617 milionów 212 tysięcy zł. Ustawa – Prawo wodne w art. 570 przewiduje także, co należy podkreślić, przeniesienie wydatków pomiędzy częściami budżetu państwa. Chodzi tutaj głównie o części, których dysponentem są wojewodowie, dotyczących środków na dawne melioracje wodne, do części 22, gdzie dysponentem jest minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo.

Otwieram, można powiedzieć, dyskusję. Mamy tu jako senatorowie możliwość zaangażowania się, jeśli chodzi o poszczególne działy budżetowe.

Pan senator Wcisła jako pierwszy. Proszę.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Chciałabym może jeszcze najpierw powiedzieć coś o sprawie ogólnej…)

To proszę bardzo.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Zgromadzeni!

Jestem oczywiście dzisiaj bardzo zaskoczona publikacją rozporządzenia Rady Ministrów z piątku minionego tygodnia. Przygotowywaliśmy się do posiedzenia Komisji Środowiska w zupełnie innym układzie. I oto dzisiaj stajemy przed takim faktem, że najpierw powinniśmy dyskutować o tym, jak się zmieniły działy gospodarki narodowej, jakie kompetencje do którego działu przechodzą i jak my mamy w tym materiale się znaleźć. Uważam, że dzisiejsze spotkanie komisji w tej materii jest prawie bezprzedmiotowe. My byliśmy przygotowani na to, że pracujemy z określonymi osobami, które mają wiedzę i które na temat gospodarki, zwłaszcza wodnej, mogą wiele powiedzieć, tymczasem ministerstwo żeglugi, ministerstwo, które się nazywa…

(Głos z sali: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.)

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej… Ja odbieram tę zmianę jako techniczne przypisanie wszystkich spraw wodnych, które w środowisku są bardzo istotne… No, chodzi o pewnego rodzaju techniczne potraktowanie rzek i ich wykorzystanie. Dlatego ja nie będę brała dzisiaj udziału w jakiejś merytorycznej dyskusji w tej materii, która jest, a która dotyczy środowiska. Nie wiem, jak ono jest okrojone, nie wiem, jak my mamy nad tym procedować. To jest po prostu przedwczesne. Jestem generalnie przeciwko takiemu podziałowi i nie będę głosowała za tymi zmianami i za tym wszystkim, co w tej ustawie jest zapisane.

To tyle, Panie Przewodniczący. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Pani senator Zając.

Senator Alicja Zając:

Bardzo przepraszam, Pani Przewodnicząca, ale po to, żeby tutaj nie wybrzmiało, że my nie mamy zaufania do niektórych z państwa, z którymi od wielu lat pracujemy w zakresie zmian w gospodarce wodnej… Jest pan minister Gajda, jest pani prezes Koza, czyli osoby, które znają temat gospodarowania wodami w Polsce i tych wszystkich planów, a pracują nad tym, jak myślę, od kilku lat, bo mówić, że od kilkunastu miesięcy… No, to by było za mało powiedziane.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Ale przecież nie…)

A więc nie zwracajmy uwagi na to, jaka jest dzisiaj przynależność. Proszę o przedstawienie tych wszystkich faktów, które się podziały w zakresie gospodarki wodnej, przez osoby, które de facto te zmiany przygotowywały. A czy te sprawy są dzisiaj pod zarządem ministra Gróbarczyka, czy ministra Kowalczyka, to dla nas nie jest istotne. Istotne jest to, żebyśmy porozmawiali z osobami kompetentnymi.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A przynajmniej te 2 osoby, które wymieniłam, jak również minister z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, to są na pewno osoby kompetentne w zakresie polskich wód i jeśli chodzi o przedstawienie nam projektu budżetu na rok 2018. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Panie Senatorze Wcisła, czy pan chce zabrać głos? Proszę bardzo.

Senator Jerzy Wcisła:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Chciałbym może dodać w formie takiego uzupełnienia – bo podzielam także te wszystkie uwagi, które wyraziła pani senator Rotnicka – że w sprawach dotyczących gospodarki wodnej, a właściwie dróg wodnych, w rezerwie celowej znajduje się jeszcze 5 projektów, które mają być realizowane z budżetu czy z wkładem budżetowym. Jest to np. projekt przeciwdziałania klęskom żywiołowym i usuwania ich skutków, w tym dotyczący realizacji zadań w dorzeczach Odry i Górnej Wisły; wartość tego zadania to 1 miliard 235 milionów zł. Chodzi ponadto o środki dla spółek wodnych na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych – 40 milionów zł, dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej – 369 milionów 83 tysiące zł, budowa stopnia wodnego Malczyce – 122 miliony 930 tysiące zł. Dodatkowy punkt to pogłębienie rzeki Wisły na odcinku Wyszogród – Świniary, chodzi tu o 4 miliony zł. Ponadto ujęte są w budżecie 2 programy wieloletnie, program ochrony brzegów morskich, na który w 2018 r. jest zaplanowana kwota w budżecie w wysokości 34,5 miliona zł., oraz nowy projekt, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Łączna wartość tej inwestycji, przewidzianej do 2022 r., to 880 milionów zł; w tym roku zaplanowano wydatki w wysokości 14 milionów 280 tysięcy zł. I jeszcze z tej działki dróg wodnych wymienię budżety Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i regionalnych zarządów gospodarki wodnej – na to przewidziano kwotę 20 milionów 936 tysięcy zł. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję panu senatorowi.

Proszę bardzo, pan senator Marian Poślednik.

Senator Marian Poślednik:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja w dużej mierze podzielam tutaj zdanie pani przewodniczącej, pani profesor Rotnickiej. Chciałbym jedynie zapytać w kontekście tego, co było przedmiotem dyskusji w komisji rolnictwa, o temat melioracji, ponieważ budżety wojewodów i środki na meliorację zostały jak gdyby okrojone. I otrzymałem od pana wiceministra rolnictwa taką informację, że te środki znajdują się właśnie w budżecie przedsiębiorstwa „Wody Polskie”. Mam konkretne pytanie: jakie to są środki? Czy one rzeczywiście pokrywają potrzeby wojewodów w tym zakresie? Dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Panie Prezesie, proszę bardzo o udzielenie odpowiedzi na to pytanie.

(Zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Mateusz Balcerowicz: Jeżeli mogę, Panie Przewodniczący…)

Proszę bardzo.

Zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Mateusz Balcerowicz:

Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

To, o czym mówił pan senator, dotyczy środków przeniesionych z części, której dysponentem był minister rolnictwa i rozwoju wsi, natomiast dysponentem środków przeznaczonych na meliorację są również wojewodowie w ramach swoich części budżetu. Te środki jeszcze nie zostały przeniesione do części 22, a co za tym idzie, do planu finansowego przedsiębiorstwa „Wody Polskie”.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Ja tu tylko wejdę w słowo, przepraszam. Byliśmy przed chwileczką na posiedzeniu komisji rolnictwa i pan minister rolnictwa mówił tam w ten sposób, że myśmy powinni omówić tę sprawę na posiedzeniu Komisji Środowiska. Dlatego prosiłbym bardzo, żeby była odpowiedź na temat melioracji, żeby pan udzielił panu senatorowi odpowiedzi na to pytanie. Dobra?

Zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Mateusz Balcerowicz:

Jeszcze raz: 220 milionów zostało przeniesionych poprawką w trakcie prac sejmowych z części, której dysponentem jest minister rolnictwa.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę bardzo, pan senator Wcisła.

Senator Jerzy Wcisła:

Mam pytanie do pana ministra Materny. Zgodnie z prawem wodnym należało wytyczyć do 1 stycznia drogi wodne o strategicznym znaczeniu transportowym. Czy po tych zmianach nadal jest możliwe uzupełnienie listy tych dróg wodnych? Bo tam nawet nie znalazły się te wszystkie drogi wodne, które są ujęte w konwencji AGN, którą – przypomnę – Polska podpisała. To jest jedno pytanie: czy te zmiany mogą nastąpić? Czy Wisła może być ujęta przynajmniej na odcinku do Warszawy? I czy będzie ujęta w tych drogach wodnych droga wodna E70? Głównie chodzi o połączenie między Odrą i Wisłą. I kolejne pytanie: czy ministerstwo dysponuje jakimś budżetem na realizację tego zadania? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Senator Rotnicka też ma pytanie.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Ja też mam pytanie w związku z tym bałaganem, jaki jest tutaj, co do tego, co komu zostało przydzielone. Gdzie teraz będzie geologia?

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Ale to nie jest na ten temat.

(Senator Alicja Zając: W środowisku.)

(Senator Jadwiga Rotnicka: Jest na ten temat, bo to swego czasu było w środowisku…)

Nie, nie. Rozmawiamy tutaj teraz o dziale dotyczącym gospodarki wodnej i proszę na ten temat się wypowiadać. Przepraszam bardzo.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Gajda: Jeśli można…)

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Gajda:

Jeżeli można, to chciałbym jeszcze wyjaśnić tę wątpliwość. To znaczy pan prezes bardzo precyzyjnie to wyjaśnił, ale chciałbym to jeszcze wyjaśnić, że tak powiem, własnymi słowami, na czym to polega. Polega to na tym, że do tej pory, to znaczy przed wejściem w życie ustawy – Prawo wodne, działem „Gospodarka wodna” zajmowało się Ministerstwo Środowiska, a dużą część zadań wykonywały zarządy melioracji i urządzeń wodnych. I te zadania, które wykonywały zarządy melioracji i urządzeń wodnych, zlecone zadania rządowe dla administracji samorządowej, obejmowały przede wszystkim wały przeciwpowodziowe. I one były w dyspozycji… Środki szły przez ministra rolnictwa. Chodziło także o tzw. melioracje podstawowe, czyli to były jazy, duże kanały, niektóre mniejsze zbiorniki, mniejsze rzeki. Ponieważ to zostało wszystko włączone do zadań przedsiębiorstwa „Wody Polskie”, to można odnieść wrażenie, że ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi zabiera się jakieś środki. To jest nieprawda, ponieważ kiedy te środki były u wojewodów, to one tak samo były przeznaczone na gospodarkę wodną, tylko na tzw. małą gospodarkę wodną. Ponieważ teraz w przedsiębiorstwie „Wody Polskie” jest to wszystko połączone, to te środki przejdą tutaj. Mówię to tutaj, żeby była jasność co do tej sytuacji.

(Senator Alicja Zając: Kto zaplanował decyzję o zmianach?)

Ale…

(Senator Alicja Zając: O tym, że „Wody Polskie” idą do ministerstwa…)

A nie, to jest co innego. Ja mówię o ustawie – Prawo wodne, bo zgodnie z prawem wodnym powstanie przedsiębiorstwa „Wody Polskie”… Konsekwencją ich powstania było połączenie wszystkich jednostek, które do tej pory się zajmowały gospodarką wodną, a więc regionalnych zarządów gospodarki wodnej oraz zarządów melioracji i urządzeń wodnych. I to było uregulowane w formie ustawy – Prawo wodne, która to ustawa zaczęła obowiązywać od 1 stycznia tego roku. A to, co pani senator pyta, to jest jakby inna sprawa. Czyli przedsiębiorstwo „Wody Polskie” jest w takim kształcie, w jakim było zaplanowane w ustawie – Prawo wodne, dokładnie w takim samym kształcie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Z kolei nadzór nad przedsiębiorstwem „Wody Polskie” ma zawsze minister właściwy do spraw gospodarki wodnej. Tak to jest zapisane w ustawie – Prawo wodne. I ten minister właściwy do spraw gospodarki wodnej jest tzw. ministrem działowym, zgodnie z ustawą o działach. I zgodnie z ustawą o działach prezes Rady Ministrów – no, nie wiem, czy Rada Ministrów, czy prezes Rady Ministrów – ma prawo te działy jakby układać…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie modyfikuje, układa te działy, można je nawet przypisać… Dział „Gospodarka wodna” równie dobrze mógł być przypisany np. do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Mówię o tym, jak to jest w takim sensie prawno-teoretycznym. Jest dział, powiedzmy, że jest to jakby klocek i ten klocek można przesuwać. I w tym momencie rozporządzeniem działowym klocek o nazwie „Gospodarka wodna” został przesunięty do ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Tak to wygląda od strony formalnoprawnej. Chciałem to wyjaśnić. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję za wyjaśnienie.

Czy pan minister Materna coś jeszcze chce dodać?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Tak, potwierdzam to wszystko.

A jeśli chodzi o pytania pana senatora o AGN, czyli europejskie porozumienie, to tutaj nic się nie zmienia. I tak jak było ujęte w założeniach rozwoju śródlądowych dróg wodnych na lata 2016–2020, do 2030 r., są 3 szlaki, czyli E30, E40 i E70. I tu się nic nie zmienia. Jeśli chodzi o realizację tych 3 ważnych szlaków, to obecnie ministerstwo wspólnie z portami Szczecin i Gdańsk robi studium wykonalności. Jeśli chodzi o port Szczecin, to jesteśmy na etapie tzw. modelowania. Ogłosiliśmy jako ministerstwo etap, jeśli chodzi o założenia transportowe, wykonujemy… Z kolei pod koniec roku był przetarg w porcie Gdańsk na studium wykonalności dla całej Wisły. Teraz jesteśmy w trakcie przygotowywania – odsyłam do strony internetowej naszego ministerstwa – założeń rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Przygotowujemy finansowanie, zajmujemy się przygotowaniem tych wszystkich inwestycji. A więc tutaj się nic nie zmieniło. To, że dany dział przechodzi gdzieś, nie znaczy, że jest jakiś bałagan. Po prostu jest chwilowe przeniesienie pewnych kompetencji z jednego ministerstwa do drugiego, ale to nie ma nic wspólnego z tym, że coś zostało jakoś zmienione i gdzieś wyrzucone. Po prostu jest to chwilowe przeorganizowanie. Taka była decyzja pana premiera Morawieckiego. Zresztą państwo wiecie, że różne działy też gdzieś przeszły, przykładem jest np. infrastruktura i budownictwo, które przestały od 1 stycznia… Budownictwo też jest gdzieś indziej, w innym dziale. A więc była to decyzja pana premiera.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Pan senator, proszę.

Senator Jerzy Wcisła:

Jak rozumiem, Panie Ministrze, fakt, że nie wszystkie drogi wodne, które są ujęte w konwencji AGN, są uznane za drogi o strategicznym znaczeniu transportowym, nie eliminuje z tych dróg przygotowań do inwestycji transportowych. Zrozumiałem też z pana wypowiedzi, że ministerstwo nie wydaje w tej chwili pieniędzy budżetowych, tylko wydaje pieniądze firm, które powinny zajmować się komercją, a nie realizacją zadań rządowych, jeśli to porty realizują strategie czy studia wykonalności dla rządu. Nie było też odpowiedzi na trzecie pytanie… Jeżeli się mylę w tym moim rozumieniu, to proszę to sprostować. I pytanie, na które pan mi nie odpowiedział: co z międzynarodową drogą wodną E70? Bo z pana informacji i z tych informacji, które ja posiadam, wynika, że nie ma tam żadnego dokumentu dotyczącego rozwoju tej drogi wodnej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę o udzielenie odpowiedzi.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna:

Jeśli chodzi o porozumienie AGN, to ono zakłada realizację tych 3 ważnych dróg w pewnym okresie czasowym. W tym momencie realizujemy drogi E30 i E40, ale to nie znaczy, że w przyszłości nie będziemy też realizowali E70, na pewnym odcinku do Zalewu Wiślanego. W każdym razie przystępując do AGN, powiedzieliśmy jako rząd, że w pewnym zakresie czasowym będziemy realizować wszystkie te 3 drogi. Na razie zajęliśmy się – chwilowo – studium wykonalności dla odrzańskiej drogi wodnej, czyli E30 i E40, czyli Wisłą od Gdańska przez Warszawę… Następny etap będzie to też po części odcinek Warszawa – Brześć.

Senator Marian Poślednik:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, chciałbym tutaj dopytać o pewną kwestię. Pan wyjaśnił, że są pieniądze na te melioracje wodne, że są w środkach tego przedsiębiorstwa „Wody Polskie”. A jaka to jest kwota? Może pan ją podać?

(Wypowiedź na sali)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę, Panie Prezesie.

Zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Mateusz Balcerowicz:

220 milionów zostało przeniesionych do planu finansowego przedsiębiorstwa „Wody Polskie”.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję za wyjaśnienie.

Przechodzimy teraz do części budżetowej „Środowisko”.

Proszę bardzo, pan minister Gajda.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Mariusz Gajda:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Projekt budżetu na 2018 r. część 41 „Środowisko” obejmuje finansowanie zadań realizowanych przez 31 jednostek budżetowych, 23 państwowe osoby prawne – to są parki narodowe – oraz 2 instytucje zaangażowane we wdrażanie Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2010–2014 r.

Dochody budżetowe oszacowano na kwotę 2 miliardów 438 milionów zł, co stanowi 101% dochodów ujętych w ustawie budżetowej na 2017 r. Zmiany są tu stosunkowo niewielkie, bo jest to 1%. Oczywiście są to pewne szacunki, ponieważ część dochodów wzrasta, a część maleje, takich jak np. dochody z tytułu sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. To są ceny rynkowe… A więc tutaj są to, można powiedzieć, pewne prognozy.

Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to zaplanowano je w wysokości 1 miliarda 870 milionów zł – podaję to w zaokrągleniu, państwo macie to wszystko w drukach senackich – co stanowi 159% w porównaniu do poprzedniej ustawy budżetowej. Jest to stosunkowo duża zmiana, jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, bo to jest 60%. Te zmiany wynikają między innymi z wysokości wynagrodzeń dla pracowników przeniesionych do Ministerstwa Środowiska z ministerstwa skarbu, a przede wszystkim ze zwiększenia limitu wydatków na realizację projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. To są środki budżetowe współtowarzyszące projektom europejskim. Jeżeli zwiększane są wydatki ze środków europejskich, to środki towarzyszące w związku z tym oczywiście muszą być większe. Na realizację programów, projektów finansowych z udziałem środków Unii Europejskiej zaplanowano na przyszły rok środki w wysokości aż 1 miliarda 533 milionów zł, czyli to jest bardzo duży skok. Obejmuje to kilka programów. Oczywiście najwięcej, 93% tego, to są środki na Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko”. Poza tym jest to Program Operacyjny „Pomoc techniczna”, POPT – tutaj jeszcze są pewne końcówki poprzedniego okresu programowania – a także Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego, też już kończonego w tej chwili, jeżeli chodzi o tę perspektywę finansową. W tej chwili trwają rozmowy nad nową perspektywą finansową z wspomnianego mechanizmu, czyli tzw. środków norweskich.

Wynagrodzenia osobowe. Limit wynagrodzeń został ustalony w kwocie 169 milionów 12 tysięcy zł, z tego na osobowe idzie 156 milionów, a na dodatkowe wynagrodzenia roczne – niecałe 13 milionów zł.

Ponadto występują dotacje celowe. Dla Lasów Państwowych jest bardzo niewielka kwota, 1 milion 100 tysięcy zł, na realizację zadania dotyczącego sporządzania planów zalesień gruntów prywatnych w ramach PROW. Na parki narodowe, na działalność bieżącą, przeznacza się 87 milionów 400 tysięcy zł, czyli tyle samo, co w roku poprzednim. Przeznacza się także ok. 7 milionów zł na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej.

W ramach wydatków w układzie zadaniowym minister środowiska zaplanował 8 zadań merytorycznych, w tym 5 w funkcji 12 „Środowisko”, w której resort środowiska jest dysponentem wiodącym. Pozostałe 2 zadania priorytetowe to zadanie 2.2 „Kształtowanie bioróżnorodności” i zadanie 12.5 „Ochrona wód i gospodarowanie zasobami wodnymi”.

I to tyle, jeżeli chodzi stricte o część „Środowisko”.

Są jeszcze plany finansowe 23 parków narodowych. Podobnie jak przedsiębiorstwo „Wody Polskie”, parki narodowe są państwowymi osobami prawnymi. Każdy z tych parków narodowych prowadzi, można powiedzieć, samodzielną gospodarkę finansową jako państwowa osoba prawna. No i od dochodów tychże osób prawnych zależy ich kondycja finansowa, ponieważ, jeżeli chodzi o dotacje budżetowe, to tutaj nic się nie zmienia. Przychody tych 23 parków ogółem zaplanowano w kwocie 271,5 miliona zł, co stanowi 103% przychodów z poprzedniej ustawy budżetowej, a z tego większość w stosunku do dotacji celowej… Tutaj cały czas następuje zmiana. 96 milionów to są przychody z własnej, prowadzonej przez siebie działalności, 89 milionów – środki z budżetu państwa, a pozostałe przychody, 69 milionów… Są tu także środki z innych sektorów, innych jednostek z sektora finansów publicznych – 15,6 miliona.

Koszty ogółem zaplanowano w kwocie 282,5 miliona zł, co stanowi wzrost o 2,5% w stosunku do poprzedniej ustawy budżetowej, z tym że to są wielkości sumaryczne. Z tych wartości wynika, że generalnie jest przewidywane ok. 11 milionów zł strat w parkach narodowych. Jednak to się różnie w różnych parkach narodowych układa, są parki narodowe bardzo dochodowe, ale są też takie, które są mało dochodowe. Wiadomo, że chyba najbardziej dochodowy jest Tatrzański Park Narodowy, natomiast niektóre parki, takie jak np. Narwiański Park Narodowy czy…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Głos z sali: Bory Tucholskie.)

…Park Narodowy „Bory Tucholskie”, to są parki, które są dużo mniej dochodowe. W razie potrzeby, gdyby państwo sobie życzyli więcej informacji, to mamy tabelę dla poszczególnych parków. Gdyby trzeba było taką informację uszczegółowić, to tam by to było.

I teraz jeszcze jedna sprawa. Mianowicie uchwałą nr 113 Rady Ministrów z dnia 25 lipca został ustanowiony program wieloletni pt. „Program rozpoznania geologicznego oceanów”, PRoGeO. Okres realizacji programu jest ustalony na lata 2017–2033. Ten program został opracowany w celu usprawnienia i wzmocnienia tak szczególnego sektora gospodarki, jakim jest sektor surowców. I ten program polega na tym, że będzie poszukiwanie, a następnie eksploatacja surowców spod dna mórz i oceanów. Koszt realizacji tego programu – jak rozumiem, koszt na lata 2017–2033 – wynosi 530 milionów zł, z tego z budżetu państwa będą środki w wysokości 720 tysięcy zł, natomiast z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 530 milionów zł. W 2018 r. przewidziano 96 tysięcy zł z budżetu państwa i 46 milionów 300 tysięcy zł z narodowego funduszu. Do pomiaru stopnia realizacji programu zastosowano miernik dotyczący liczby planów pracy na eksplorację zasobów dna oceanicznego, zatwierdzonych przez Międzynarodową Organizację Dna Morskiego w formie kontraktów.

To są wszystkie informacje z działu 41. Bardzo prosimy o zadawanie pytań.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję serdecznie za przedstawienie części budżetowej 41 „Środowisko”.

Czy senatorowie mają jakieś uwagi albo pytania do tej części? Nie widzę zgłoszeń.

To przechodzimy do następnej części, czyli do części 68 „Państwowa Agencja Atomistyki”.

Proszę bardzo.

Wiceprezes Państwowej Agencji Atomistyki Ewa Paluch:

Dzień dobry.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!

Chciałabym na wstępie usprawiedliwić nieobecność pana prezesa. Musiał być w tym samym momencie w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego.

Jeżeli chodzi o dochody budżetowe na 2018 r. w części 68 „Państwowa Agencja Atomistyki”, to zaplanowane zostały w dziale 750 „Administracja Publiczna” w wysokości 300 tysięcy zł. Głównym źródłem planowanych dochodów są wpływy z opłat za egzamin niezbędny do uzyskania uprawnień umożliwiających zatrudnienie na stanowiskach mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz uzyskania uprawnień inspektora ochrony radiologicznej.

Zaplanowane z tego tytułu dochody budżetowe w wysokości 290 tysięcy zł stanowią 96,7% planowanych dochodów ogółem i wynikają z uwzględnienia planowanej liczby osób, które mogą przystąpić do egzaminu, i obowiązującej opłaty za egzamin. Poza dochodami z opłat za egzamin zaplanowano kwotę 10 tysięcy zł z tytułu kar nakładanych przez prezesa PAA na kierowników jednostek prowadzących działalność związaną z pracą w narażeniu na promieniowanie jonizujące.

Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to planowane na 2018 r. wydatki budżetowe wynoszą 32 miliony 700 tysięcy zł są wyższe o 1,5% od wydatków zaplanowanych na rok 2017 w ustawie budżetowej. Wydatki te przede wszystkim są przeznaczone na pokrycie kosztów nadzoru nad spełnieniem warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalnościach związanych z pokojowym wykorzystaniem energii atomowej – jest to kwota 10 milionów 500 tysięcy, co stanowi 32,1% planowanych wydatków ogółem. Nadzór ten obejmuje między innymi wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, prowadzenie kontroli działalności w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, a także nadawanie uprawnień personalnych w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Ponadto uwzględniono tu koszty działania Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej. W ich skład wchodzi tutaj ocena sytuacji radiacyjnej kraju w kwocie 6 milionów 200 tysięcy, co stanowi 19% planowanych wydatków ogółem. Współpraca międzynarodowa w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej to kwota 15 milionów 700 tysięcy, co stanowi 48% planowanych wydatków ogółem. Z tego prawie 15 milionów stanowią środki na opłacenie składki członkowskiej do międzynarodowej organizacji energii atomowej. W skład tych wydatków wchodzi też obsługa roszczeń byłych pracowników zakładu produkcji rud uranu w Kowarach. Jest to kwota 300 tysięcy; stanowi niecałe 1% planowanych wydatków ogółem, obejmuje wypłaty z rent wyrównawczych i ekwiwalentu za deputat węglowy. Z kolei kwota 5 tysięcy zł zostanie przeznaczona na przeprowadzenie szkolenia obronnego kadry kierowniczej PAA, oczywiście w ramach limitu przyznanego przez MON.

W 2018 r. na wynagrodzenia wraz z pochodnymi zaplanowano środki w wysokości 10 milionów 300 tysięcy. Średnie miesięczne wynagrodzenie planowane na 2018 r. wynosi 5 tysięcy 457 zł brutto, co oznacza, że pozostaje ono na poziomie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego z 2017 r.

Wydatki majątkowe zaplanowane zostały w kwocie 649 tysięcy zł, z czego zaplanowane 450 tysięcy dotyczy zakupu specjalistycznego oprogramowania. Poza tymi wymienionymi działaniami PAA uczestniczyć będzie też w realizacji programu wieloletniego pod nazwą „Program Polskiej Energetyki Jądrowej”. W projekcie budżetu na 2018 r. na realizację PPEJ w części zrealizowanej przez PAA w rezerwach celowych ujęte zostały środki w kwocie 1,5 miliona zł.

To wszystko. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję uprzejmie.

Czy są uwagi do części 68 „Państwowa Agencja Atomistyki”?

(Głos z sali: Nie ma.)

Nie ma uwag.

Wobec tego mam pytanie do szanownych państwa senatorów. Czy są uwagi do planów finansowych związanych z parkami narodowymi czy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej? Nie widzę uwag.

Pytam dalej, teraz o część 83 „Rezerwy celowe”, część 85 „Budżety wojewodów” wraz z załącznikami nr 3, 4, 7, 8, 9, 10, 15. Czy są jakieś uwagi do tych załączników? Też nie widzę uwag.

Wobec tego, Szanowni Państwo, zapytam, czy są inne uwagi do zaprezentowanej tutaj ustawy budżetowej w zakresie dotyczącym gospodarki wodnej, środowiska i Państwowej Agencji Atomistyki. Nie ma uwag.

W takim razie, Szanowni Państwo, pozwolicie, że zapytam szanowną komisję o opinię. Kto jest za tym, aby bez uwag przyjąć przedstawioną propozycję budżetową w tych częściach, które wcześniej wymieniłem? Wyrażamy w tym momencie opinię na ten temat. O godzinie 17.00 będzie spotkanie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w sali nr 217 i tam zapadnie decyzja, jeżeli chodzi o przyjęcie budżetu.

Kto jest za przyjęciem opinii, aby przyjąć bez uwag tę część budżetową? Proszę podnieść rękę. (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Szanowni Państwo, serdecznie dziękuję wszystkim gościom za obecność na posiedzeniu senackiej Komisji Środowiska.

Pozwolicie, że będę o godzinie 17.00, na tym posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, prezentował opinię senackiej Komisji Środowiska. Dziękuję uprzejmie.

O godzinie 16.00 spotykamy się w tej samej sali z komisją spraw zagranicznych, o 16.00.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 50)