Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 21) w dniu 05-10-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (21.)

w dniu 5 października 2015 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (druk senacki nr 290, druki sejmowe nr 841, 866 i 866-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 07)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dzień dobry państwu. Witam państwa bardzo serdecznie na kolejnym posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (druk senacki nr 290, druki sejmowe nr 841, 866 i 866-A)

Przedmiotem dzisiejszych obrad naszej komisji jest ustawa o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego z druku nr 290.

Witam bardzo serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Bartłomieja Grabskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej wraz ze współpracownikami, witam pana Dominika Zarębę, zastępcę prezesa Agencji Mienia Wojskowego wraz ze współpracownikami, witam panią mecenas. Witam państwa serdecznie jeszcze raz.

Nie przedłużam – a wiem, że ustawa jest, można powiedzieć, gorąca, świeżo, bo dziś rano, otrzymana z Sejmu – i od razu proszę pana ministra o omówienie projektu. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartłomiej Grabski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanownie Panie i Panowie Senatorowie!

Przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego zakłada poszerzenie kompetencji Agencji Mienia Wojskowego o możliwość świadczenia usług na rzecz jednostek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej, jak również przez niego nadzorowanych. Z zobowiązującego dotychczas przepisu art. 53 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego wynika, że może ona świadczyć usługi wyłącznie na rzecz ministra obrony narodowej, a tym samym obecnie nie może świadczyć takich usług na rzecz jednostek wojskowych. Agencja i jej podmioty zależne mogłyby świadczyć specjalistyczne usługi związane z infrastrukturą wojskową, w tym z infrastrukturą krytyczną, co byłoby jak najbardziej zasadne. Ze względów bezpieczeństwa usługi na rzecz wojska, w tym dotyczące budowy składów amunicji czy też innych elementów infrastruktury wojskowej, wykonywałby podmiot, nad którym pełną kontrolę sprawowałby minister obrony narodowej. Podkreślenia wymaga również procedowany art. 14 ust. 2b ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, który utracił moc 1 października 2015 r. na mocy art. 107 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Zgodnie z nim minister obrony narodowej mógł zawierać z Wojskową Agencją Mieszkaniową umowy o świadczeniu usług nie tylko na rzecz ministra obrony narodowej, ale również jednostek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowanych. Mając na uwadze to, że Agencja Mienia Wojskowego miała po połączeniu wykonywać zadania dotychczasowej Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, konieczne jest zapewnienie, aby Agencja Mienia Wojskowego mogła wykonywać usługi oraz roboty budowlane i remontowe także na rzecz jednostek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowanych. Chodzi tu w szczególności o spółkę córkę Agencji Mienia Wojskowego, spółkę Sinevia.

Ponadto nowelizacja ustawy daje agencji – na podstawie decyzji ministra obrony narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych – możliwość nieodpłatnego przekazania lub zbywania sprzętu wojskowego i produktów podwójnego zastosowania i uzbrojenia, a także możliwość zbycia sprzętu wojskowego i tych produktów podwójnego zastosowania będących we władaniu jednostek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Projektowane zmiany mają również na celu skrócenie czasu związanego z podejmowaniem decyzji o nieodpłatnym przekazaniu lub zbyciu sprzętu wojskowego lub produktów podwójnego zastosowania i uzbrojenia. Dotychczasowa praktyka w tym zakresie wskazuje, że procesy negocjacyjne związane z zawieraniem umów międzynarodowych są często zbyt czasochłonne, a sytuacja wymaga niekiedy działań natychmiastowych. Przewlekłość procedur i procesów decyzyjnych może prowadzić do utraty możliwości zbycia sprzętu wojskowego lub produktów podwójnego zastosowania, a niekiedy do przejęcia danego kontraktu lub rynku przez podmioty zagraniczne.

Nowelizacja zakłada również wprowadzenie rozwiązań, które usprawnią działania agencji, a także uproszczą i odformalizują zasady powierzenia kluczowych stanowisk w agencji. Proponowane rozwiązania w zakresie kierownictwa agencji, czyli prezesa, wiceprezesów, jak również dyrektorów oddziałów regionalnych są analogiczne do rozwiązań przyjętych w innych agencjach wykonawczych, np. w Agencji Nieruchomości Rolnych czy Agencji Rynku Rolnego. Projektowane przepisy przewidują, że prezesa Agencji Mienia Wojskowego będzie powoływał i odwoływał prezes Rady Ministrów na wniosek ministra obrony narodowej. Proponowane rozwiązanie implikowane jest zakresem realizowanych przez agencję zadań dotyczących potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa. Agencja realizuje bowiem zadania o charakterze strategicznym z punktu widzenia resortu obrony narodowej i zdecydowanie sensytywne, wrażliwe. Rezygnacja z przeprowadzenia konkursów na stanowisko prezesa i jego zastępców nie oznacza rezygnacji z wymagania od osób powoływanych na te stanowiska obowiązku posiadania kwalifikacji określonych w ustawie o Agencji Mienia Wojskowego. Chodzi tu w szczególności o wymogi określone w art. 11 ustawy. Zaznaczenia wymaga również to, że ustawa z 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego zawiera przepis umożliwiający ministrowi obrony narodowej powołanie bez przeprowadzenia konkursu pierwszego prezesa agencji, jak również jego zastępców. Mowa jest o w tym wypadku art. 123 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Proponuje się również uproszczenie procedur powoływania zastępców prezesa oraz dyrektorów oddziałów regionalnych. Zastępców prezesa agencji będzie powoływał i odwoływał minister obrony narodowej na wniosek prezesa agencji, natomiast dyrektorów oddziałów regionalnych – prezes agencji.

Mając na względzie proponowane w projekcie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego zmiany, stwierdzam, że przedkładana regulacja niewątpliwie przyczyni się do usprawnienia funkcjonowania Agencji Mienia Wojskowego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Szanowni Państwo, wprawdzie nie mamy opinii, ale poproszę panią mecenas o ustosunkowanie się do druku nr 290.

Bardzo proszę, Pani Mecenas.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Dziękuję bardzo. Aldona Figura, Biuro Legislacyjne.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Czasu na analizę było bardzo mało, ale nasunęła się jedna wątpliwość, dlatego chciałabym prosić o wyjaśnienie. W art. 2 ust. 2 znacznie ogranicza się uprawnienia pracownicze wynikające z przepisów kodeksu pracy, które mają charakter gwarancyjny; chodzi o możliwość przywrócenia do pracy albo uzyskania orzeczenia o bezskuteczności wypowiedzenia. Chodzi tutaj o postępowania sądowe. Przepis dotyczy spraw będących już w toku, po wniesieniu odwołania do sądu. Wydaje się, że być może czas na dokonanie takich zmian jest zbyt krótki, dlatego że to jest ingerencja w stosunek pracy, w te uprawnienia, które pracownikowi przysługiwały i które były gwarantowane kodeksem pracy. Po zmianie i po wprowadzeniu tego przepisu w takim zakresie traktuje się te osoby jak osoby powołane, którym takie roszczenia w przypadku sporu nie przysługują. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.

Czy pan minister…

Bardzo proszę.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartłomiej Grabski: Panie Przewodniczący, oddam głos panu mecenasowi.)

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Piotr Szczepański:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Pani Mecenas!

Ust. 2 tego artykułu był konsultowany, w ramach uzgodnień po SKRM, z ministerstwem pracy i polityki społecznej, w zasadzie to oni są autorami tego zapisu. Patrzyli na wiele aspektów tego rozwiązania, które tutaj zostało sformułowane, i uznali, że to rozwiązanie odpowiada obecnemu systemowi prawa, obecnym potrzebom pracowniczym. Co tu więcej dodać? No, w zasadzie to oni są autorami tego zapisu, a nie widzieli żadnych… Na dalszym etapie procedowania tego czy przez Radę Ministrów, czy potem w Sejmie nie było żadnych wątpliwości co do tego zapisu. Zdaję sobie sprawę, że było niewiele czasu…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartłomiej Grabski:

Podobnie było w czasie uzgodnień międzyresortowych i wewnątrzresortowych, tam też nikt tego nie podnosił, tak że chyba to są nadmierne obawy.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu ministrowi i panu mecenasowi, dziękuję również pani mecenas.

Czy państwo senatorowie mają pytania?

Bardzo proszę, pan przewodniczący Grubski.

Senator Maciej Grubski:

Szanowny Panie Przewodniczący, Panie Ministrze, chodzi o kwestię zbywania sprzętu za zgodą ministra obrony narodowej i właściwego ministra spraw wewnętrznych. Czy były trudności ze zbyciem tego sprzętu i dlatego ten zapis się pojawił? Czy to ułatwi sprawę? W jakim to celu jest zrobione?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartłomiej Grabski:

To zdecydowanie ułatwi sprawę, bo… Nie chcę wchodzić w szczegóły, ale sytuacja z mieniem koncesjonowanym wyglądała tak, że łatwiej było sprzedać to mienie firmom pośredniczącym, które następnie w innych krajach – tutaj też już nie chcę wchodzić w szczegóły – zbywały to mienie ze znacznie większym zyskiem, niż to wynikałoby z racjonalnego gospodarowania tym sprzętem. Chodzi o to, żeby uprościć te procedury, oczywiście z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa, czyli biorąc pod uwagę wszystkie wymogi, które muszą być spełnione, ale w taki sposób, żeby Agencja Mienia Wojskowego miała możliwość zawierania na podstawie decyzji ministra obrony umowy o sprzedaży mienia koncesjonowanego, które, powiedzmy, wyszło z Sił Zbrojnych jako zbędne.

(Głos z sali: Bez pośredników.)

Tak, dokładnie.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pan senator Grubski czy pan…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę.

Senator Maciej Grubski:

Pojawia się tam zapis dotyczący wynagrodzeń. Czy zgodnie z tą ustawą zmienia się jakoś siatka wynagrodzeń, czy np. będą to wynagrodzenia kompletnie w innym zaszeregowaniu niż do tej pory? W jakim celu jest wprowadzany ten zapis?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartłomiej Grabski:

Ten zapis ma na celu pewne uproszczenie. Podobnie jak w innych agencjach wykonawczych, tutaj też te kwestie są regulowane decyzją ministra obrony narodowej. Nadal obowiązuje ustawa kominowa, tak że tutaj nie ma zagrożenia, że te wynagrodzenia ulegną zmianie. One pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów chce jeszcze zabrać głos i o coś zapytać? Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym, jeśli nie ma więcej pytań, chciałbym poddać pod głosowanie przyjęcie ustawy z druku nr 290.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej propozycji? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest za? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że przyjęliśmy propozycję z druku nr 290, która już jutro będzie sprawozdawana na obradach plenarnych.

Jako senatora sprawozdawcę chciałbym zgłosić pana przewodniczącego Rafała Ślusarza.

(Senator Rafał Ślusarz: Wyrażam zgodę.)

Dziękuję bardzo panu senatorowi. Dziękuję państwu, dziękuję panu ministrowi, dziękuję pani mecenas.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 21)