Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 16), Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (nr 49) w dniu 09-06-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (16.)

oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (49.)

w dniu 9 czerwca 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie w 2016 roku (druk senacki nr 192, druki sejmowe nr 515 i 537).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki)

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie w 2016 roku (druk senacki nr 192, druki sejmowe nr 515 i 537)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dzień dobry państwu, witam państwa bardzo serdecznie na wspólnym posiedzeniu Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Obrony Narodowej.

Te dwie senackie komisje zebrały się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie w 2016 roku.

Szanowni Państwo, za miesiąc będziemy w pierwszym dniu tego wielkiego wydarzenia w historii Polski, pozwolę sobie takiego sformułowania użyć.

Witam bardzo serdecznie pana ministra Bartłomieja Grabskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, wraz ze współpracownikami. Witam pana Andrzeja Sprychę, zastępcę dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam pana Dariusza Dymińskiego, zastępcę dyrektora Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji. Witam pana Michała Gila, głównego legislatora w Kancelarii Senatu. Witam oczywiście wszystkich państwa, panie i panów, senatorów.

Nie przedłużając, chciałbym poprosić pana ministra o wprowadzenie i zreferowanie ustawy, która jest dzisiaj przedmiotem zainteresowania połączonych komisji.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartłomiej Grabski:

Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!

Jak ważne będzie to wydarzenie, jakim jest Szczyt Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Warszawie, nie trzeba w żaden sposób państwu udowadniać. Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Warszawie w 2016 r. został opracowany przez Radę Ministrów ze względu na konieczność wzmocnienia bezpieczeństwa uczestników szczytu NATO oraz zachowania właściwych warunków bezpieczeństwa po zakończeniu tego wydarzenia.

Przewiduje się, że w szczycie NATO wezmą udział szefowie państw i rządów 28 państw członkowskich i znaczna liczba obsługi technicznej poszczególnych delegacji oraz akredytowanych dziennikarzy. Z uwagi na zaangażowanie Rzeczypospolitej Polskiej w stosunki międzynarodowe, a także na duże możliwości przemieszczania się oraz położenie geograficzne i dostępność Polski, może się okazać, że jest to dogodne miejsce i dogodny czas do wszelkiego rodzaju działań skierowanych zarówno przeciwko uczestnikom szczytu, jak i przeciw obywatelom naszego państwa.

Mając na uwadze wzrost zagrożenia terrorystycznego, szczególnie w Europie Zachodniej, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie szczytu oraz po jego zakończeniu Rada Ministrów zaproponowała następujące zmiany do tej ustawy.

Pierwszą jest stworzenie podstaw prawnych dla Biura Ochrony Rządu do rejestrowania w trakcie szczytu NATO przy użyciu środków technicznych obrazu i dźwięku zdarzeń… I tutaj pragnę powiedzieć, że jeżeli chodzi o zarejestrowane obrazy lub dźwięk niezawierające dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, to będą one podlegały zniszczeniu nie później niż po upływie 30 dni od zarejestrowania danego zdarzenia. Ze zniszczenia będzie również sporządzany protokół.

Kolejną proponowaną przez Radę Ministrów zmianą w przedmiotowej ustawie jest stworzenie możliwości przedłużenia czasu pracy funkcjonariuszy Policji, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz żołnierzy zawodowych. Przedłużenie czasu służby wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom szczytu NATO oraz porządku publicznego. Wymagać to będzie oczywiście zwiększonej liczby funkcjonariuszy służb mundurowych podczas trwania szczytu. Zakłada się wypłacenie funkcjonariuszom i żołnierzom, w zamian za wydłużony czas służby, zryczałtowanego ekwiwalentu pieniężnego. Ta regulacja przyczyni się do utrzymania bezpieczeństwa w trakcie szczytu i po jego zakończeniu.

Kolejnym elementem wprowadzanym do omawianej ustawy jest zakaz uczestnictwa w zgromadzeniach spontanicznych na terenie miasta stołecznego Warszawy w czasie trwania szczytu NATO, tj. od 7 lipca do 10 lipca. Czyli ten zakaz zgromadzeń spontanicznych jest jedynie epizodyczny i obejmuje te 4 dni. Ma to na celu zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa podczas trwania szczytu NATO.

Następną wprowadzaną zmianą jest objęcie realizacji zadań związanych z zamówieniami publicznymi okołoszczytowymi – w sensie: dotyczącymi organizacji szczytu – kontrolą Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Dodatkowo proponuje się, aby szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego przedstawił sejmowej Komisji Obrony Narodowej do dnia 30 września 2016 r. sprawozdanie z tej kontroli. Rozwiązanie to ma na celu wzmocnienie instrumentów ochrony zaufania obywateli do rzetelności instytucji państwowych organizujących szczyt NATO.

Mając na względzie proponowane w ustawie rozwiązania, należy zakładać, że przedkładana regulacja niewątpliwie przyczyni się do wzmocnienia bezpieczeństwa organizatorów i uczestników szczytu oraz skuteczniejszego zapewnienia porządku publicznego podczas tego wydarzenia i po jego zakończeniu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Jeśli pan minister pozwoli, Szanowni Państwo, to takie małe uzupełnienie… Po poprawce to sprawozdanie będzie również przedkładane senackiej Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Poproszę pana Michała Gila, głównego legislatora, o opinię. Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!

Nie mam pisemnej opinii, mam jedną uwagę. Dotyczy ona art. 1b. Przepis brzmi następująco: „Podczas Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie w 2016 roku, od dnia 7 lipca 2016 r. od godziny 00.00 do dnia 10 lipca 2016 r. do godziny 24.00, na terenie miasta stołecznego Warszawy zabrania się uczestnictwa w zgromadzeniach spontanicznych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo o zgromadzeniach”.

Wysoka Komisjo, pierwsza część przepisu, tzn. wyrazy „podczas Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie w 2016 roku”, nie jest potrzebna. Przepis bez tego również określa, gdzie zakaz obowiązuje, w jakim terminie, ta pierwsza część przepisu nic tu nie zmienia. Ponieważ w ustawie nie należy wprowadzać wypowiedzi, które nie mają charakteru normatywnego, czyli nie wnoszą żadnej nowości, przepis należałoby zmienić. Jednakże ze względu na to, że poprawka ma charakter czysto redakcyjny, tzn. musimy mieć świadomość, że jej ewentualne przyjęcie nie zmieni treści przepisu, przepis będzie miał dokładnie taki sam sens, ja nie rekomenduję wprowadzenia tej poprawki, chyba że komisja czy Senat zechcą wprowadzić inne zmiany, wtedy przy okazji można byłoby poprawić i to. Jeżeli żadnej innej poprawki by nie było, to wydaje mi się, że nie ma potrzeby – tym bardziej że ustawa ma charakter epizodyczny, ma obowiązywać przez parę tygodni – ponownie angażować Sejmu w prace nad ustawą. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu mecenasowi, słuszna uwaga na koniec wypowiedzi pana mecenasa.

Słucham państwa senatorów… Czy państwo macie jakieś uwagi do ustawy? Nie ma uwag. W związku z tym nie pozostaje mi nic innego, jak prosić państwa o przyjęcie ustawy w proponowanym kształcie.

W związku z tym przeprowadzimy głosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy w proponowanym kształcie? Proszę o podniesienie ręki. (12)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Jedna osoba wstrzymała się od głosu, przyjęliśmy ustawę.

Chciałbym zapytać Wysokie Komisje o przedstawiciela komisji do złożenia sprawozdania…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę…

(Głos z sali: Chciałbym zgłosić pana przewodniczącego.)

Dziękuję bardzo. Przyjmuję ten zaszczytny obowiązek.

Bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi i wszystkim państwu za pracę. Dziękuję państwu senatorom.

Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 13)