Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 243), Komisji Infrastruktury (nr 124) w dniu 22-06-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (243.)

oraz Komisji Infrastruktury (124.)

w dniu 22 czerwca 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.

3. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Szanowni Państwo, pozwólcie, że wespół z panem przewodniczącym Frankiewiczem przywitamy naszych zacnych gości, tylko już nie będziemy dzisiaj enumerycznie ich wyliczać. Witamy państwa senatorów. I przystępujemy do pracy na posiedzeniu.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw

Na dzisiejszym posiedzeniu musimy rozpatrzeć wnioski do ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw.

Skoro nie ma na sali lobbystów, bo nie widzę żadnych… bo wszystkie tu są znajome twarze…

W związku z tym, jeżeli można, bardzo bym prosił Biuro Legislacyjne o przedstawienie poprawek króciutko, dosłownie tak enumerycznie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!

Tak jak pan przewodniczący prosił, przedstawię w skrócie poprawki. Pierwsza poprawka jest to poprawka, która była przedstawiana przez pana senatora Kwiatkowskiego na posiedzeniu połączonych komisji, jest to poprawka grona senatorów. Głównym skutkiem tej poprawki jest to, że w przypadku nieruchomości gruntowych, które stanowią infrastrukturę krytyczną bądź na których ustanowiona jest infrastruktura krytyczna, czyli czy to obiekty budowlane, czy to urządzenia, będzie taki wymóg, ażeby sprzedaż była poprzedzona uzyskaniem zezwolenia odpowiedniego organu. Ta poprawka tak naprawdę dotyczy wszystkich użytkowników wieczystych, którzy mogą wystąpić o zmianę prawa użytkowania wieczystego na prawo własności w formie umowy sprzedaży. Dodam tylko, że przyjęcie tej poprawki wykluczy głosowanie nad poprawką nr 2. Pozwolę sobie tak szybko ją przypomnieć, ponieważ te poprawki mają wzajemne oddziaływanie. Poprawka nr 2 też zawiera pewien wymóg, taki, ażeby sprzedaż nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste była poprzedzona uzyskaniem zezwolenia odpowiedniego organu administracji publicznej. Jednakże poprawka nr 2 wskazuje, że ten wymóg będzie dotyczył jedynie określonych w przepisie grup podmiotów cudzoziemskich. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Strona rządowa?

Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Nieruchomościami w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Filip Syrkiewicz:

Dzień dobry państwu.

Szanowni Panowie Przewodniczący…

(Przewodniczący Jan Hamerski: Króciutko, tylko „tak”, „nie” – do tych 2 zgłoszonych poprawek.)

Stanowisko jest negatywne.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Do obydwóch?)

Tak.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję.

Szanowni Państwo, przystępujemy…

Chyba że są uwagi ze strony państwa senatorów?

(Głosy z sali: Nie ma.)

Przystępujemy do głosowania w takim układzie.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

2 – za, 14 – przeciw, żaden senator się nie wstrzymał.

Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii. W związku z tym musimy głosować nad poprawką nr 2.

Poprawka nr 2.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Zdalni.

9 – za, 6 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka uzyskała pozytywną opinię.

Panie Mecenasie, czy łącznie? Aha, ustawy już nie musimy, tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Teraz zostało jeszcze głosowanie nad poprawką nr 3. Powiem skrótowo. Poprawka ta wydłuża z 12 do 36 miesięcy termin na wystąpienie z żądaniem sprzedaży nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Opinia strony ministerialnej?

Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Nieruchomościami w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Filip Syrkiewicz:

Stanowisko rządu jest negatywne.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Łącznie.

6 – za, 6 – przeciw, 3 senatorów się wstrzymało.

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Dziękuję bardzo. Dziękuję, Panie Mecenasie. Omówiliśmy… Sprawozdawcą…

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Ciąg dalszy.)

Tak, tak, oczywiście, kontynuujemy.

Będzie nim senator Pęcherz. Dziękujemy bardzo.

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Planowanie.)

Tak jest.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

Teraz przystępujemy do rozpatrzenia wniosków do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.

Szanowni Państwo, tu tych poprawek, jak państwo pamiętacie, było multum. Aby ułatwić nam rozeznanie w tym wszystkim, poprosiłbym pana mecenasa, aby króciutko… No właśnie, może…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

To może zrobimy w ten sposób, ja proponuję, żeby głosować w bloku nad wszystkimi poprawkami legislacyjnymi z posiedzenia komisji, które były niekontrowersyjne. Ja powiem teraz, które to są.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Tak, właśnie.)

Te poprawki to są poprawki nr 3, 4, 6, 7, 13, 14, 15, 17, 20, 23, 31, 33, 34 i 41. Jeżeli państwo nie wyrażacie sprzeciwu, to można nad nimi głosować łącznie. One są legislacyjne i co do nich był konsensus.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Może dla jasności zapytam…)

Oczywiście.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Pytam przedstawiciela ministerstwa: czy wymienione przez pana mecenasa poprawki, które już wcześniej były uzgadniane, akceptujecie państwo?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Tak, akceptujemy.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy do głosowania en bloc nad wymienionymi uprzednio przez pana mecenasa poprawkami. Nie będę ich już powtarzał, bo myślę, że są zaprotokołowane.

Kto jest za tymi poprawkami?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

16 – za, jednogłośnie.

Poprawki uzyskały akceptację ze strony połączonych komisji. Dziękuję bardzo.

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Zostało nam tylko 28.)

Tak…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Jest kilka bloków, ale proponuję, żeby… To pójdzie sprawnie, jeżeli…)

Panie Mecenasie, proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawki nr 1 i 40 to są poprawki dotyczące warunków lokalizowania ferm przemysłowych. Chodzi o to, żeby te warunki określić w noweli. Poprawki nr 1 i 40.

Przewodniczący Jan Hamerski:

1 i 40.

Opinia ministerstwa?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Przystępujemy…

(Senator Artur Dunin: Czy mogę coś powiedzieć do tego…)

No, proszę uprzejmie.

Senator Artur Dunin:

Słuchajcie państwo, to są poprawki, które dają władztwo nad tym, aby samorządy, czyli tak naprawdę mieszkańcy, mogli decydować o powstaniu ferm przemysłowych na terenie danej gminy.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Poprawki nr 1 i 40 uzyskały akceptację…

(Głos z sali: Jeszcze zdalne.)

A, przepraszam.

9 – za, 5 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawki uzyskały akceptację ze strony połączonych komisji.

Kolejne poprawki, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 2…

Przewodniczący Jan Hamerski:

Stanowisko rządu?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Jesteśmy przeciw tej poprawce.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Strona ministerialna jest przeciw.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

9 – za, 7 – przeciw, żaden senator się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

Kolejna.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 5.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Poprawka nr 5.

Strona rządowa?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Czy są jakieś pytania? Nie ma.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Zdalni.

10 – za, 6 – przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.

Poprawka uzyskała akceptację ze strony połączonych komisji.

Kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawki nr 8, 16 i 30. To są poprawki, które uchylają przepis, na podstawie którego Rada Ministrów może wystąpić do wojewody o wydanie zarządzenia zastępczego w sprawie planu miejscowego dla inwestycji o znaczeniu strategicznym.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Strona rządowa?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 8, 16 i 30?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Zdalni.

10 – za, 7 – przeciw, żaden senator się nie wstrzymał.

Wymienione uprzednio poprawki – nr 8, 16, 30 – uzyskały akceptację.

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie. Czy jeszcze coś tam zostało?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Teraz poprawki nr 9, 11, 37 i 39. To są poprawki, których…

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Jeszcze raz poprosimy o numerki.)

Nr 9, 11, 37 i 39.

To są poprawki, które zbliżają do objęcia nowelą szerokorozumianych odnawialnych źródeł energii. I one wykluczą poprawkę nr 38.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Strona rządowa?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Dziękuję. Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem uprzednio wymienionych przez pana mecenasa poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

10 – za, 6 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawki uzyskały akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 10 to jest poprawka wprowadzająca zasadę, zgodnie z którą zintegrowany plan inwestycyjny musi być zgodny z planem ogólnym gminy.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Panie Mecenasie?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw. Ale chcę zaprotestować przeciwko takiemu wyjaśnieniu, dlatego że to już z przepisów wynika ta zasada. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Za, za.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

7 – za, 3 – przeciw i 1 senator się wstrzymał. Tak?

Dziękuję bardzo…

(Głosy z sali: Nie, jeszcze chwilę, bo jeszcze zdalni.)

A, przepraszam.

(Głos z sali: W tej Małopolsce to wszyscy tacy szybcy?)

Tak.

9 – za, 7 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 12 to jest poprawka, która wydłuża z 3 do 14 dni termin na upublicznienie wniosku o uchwalenie zintegrowanego planu inwestycyjnego.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Panie Mecenasie?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Zdalni i będzie…

11 – za, 5 – przeciw, żaden senator się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację połączonych komisji.

Proszę uprzejmie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Teraz poprawka nr 18. Przyjęcie tej poprawki wykluczy głosowanie nad poprawką nr 19. Poprawka nr 18 ma 2 elementy. Po pierwsze, skraca do 2 lat termin wygaśnięcia decyzji o warunkach zabudowy, a po drugie, umożliwia przedłużenie obowiązywania tej decyzji o kolejne 2 lata, jeżeli adresat wystąpi z takim wnioskiem, a warunki realizacji przedsięwzięcia będą zgodne z planem ogólnym.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Panie Mecenasie?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Zdalni.

10 – za, 6 – przeciw, żaden senator się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację. Dziękuję.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 19 została wykluczona.

Teraz poprawka nr 21. To jest poprawka, która polega na tym, żeby strategia rozwoju gminy oraz strategia rozwoju ponadlokalnego były opracowywane z uwzględnieniem zasad określonych w art. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i z uwzględnieniem ograniczeń w wyznaczaniu stref planistycznych.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Pańska opinia?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Zdalni.

10 – za, 5 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 22 jest poprawką, która wprowadza zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Chodzi o to, żeby związać wysokość opodatkowania podatkiem od nieruchomości z realizacją ustaleń planu miejscowego w zakresie zabudowania nieruchomości.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję.

Stanowisko rządu?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Zwracam uwagę, że poprawka wykracza poza materię ustawy przekazanej do Senatu.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do…

(Senator Artur Dunin: Przepraszam, mogę?)

Proszę.

Senator Artur Dunin:

Panie Mecenasie, czy poprawka wykracza…

(Głosy z sali: Która jest teraz?)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Nr 22. Przystępujemy do głosowania…

Senator Artur Dunin:

Nie, nie, jeżeli wykracza, to ja się z niej wycofam. Uważam, że ta poprawka jest dobrą poprawką, ale ja nie będę sam… No, jeżeli coś wykracza i wnioskuje się o wykreślenie…

Ja również ją wycofam, jeżeli ona wykracza, Panie Mecenasie.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Panie Senatorze, ja myślę, że gdyby wykraczała, to Biuro Legislacyjne taką uwagę zapewne by zgłosiło.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

No, z jednej strona ta ustawa rzeczywiście nie była nowelizowana. Jednak poprawka mieści się w materii planowania i zagospodarowania przestrzennego. Trudno mi tak jednoznacznie to ocenić… Materia jest zgodna z ustawą, ustawa nie była nowelizowana.

Senator Artur Dunin:

Nie będę jej wycofywał w takim razie.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy do głosowania.

Poprawka nr 22, przypominam.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

8 – za, 6 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawka uzyskała akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Teraz poprawka nr 24, którą pan senator wycofał.

Senator Artur Dunin:

Tak.

Poprawkę nr 24, Szanowni Państwo, Wysoka Komisjo, wycofuję, z uwagi na to, że po rozmowie z panem ministrem okazało się, że tożsamy zapis istnieje. Tam jest po prostu przestawienie słów, stąd nie jest potrzebne głosowanie i wprowadzanie tej poprawki do tej ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Kolejna.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 25 to jest poprawka do ustawy o rewitalizacji. Ona pozwala podjąć uchwałę w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji bez przeprowadzenia uprzedniej diagnozy tego obszaru.

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

10 – za, 6 – przeciw, żaden senator się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Teraz poprawka nr 26. To jest poprawka dotycząca uchwały rady gminy o zmianie uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji.

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Zwracam uwagę na to, że wykracza ona poza materię ustawy przekazanej do Senatu.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy…

Senator Artur Dunin:

Przepraszam, ja jeszcze zadam w takim razie pytanie.

Panie Mecenasie, czy ta poprawka wykracza poza przedłożenie ustawowe?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Trudno mi ocenić merytorycznie, ale mieści się w ustawie o rewitalizacji, która była nowelizowana.

(Senator Artur Dunin: Bardzo serdecznie dziękuję.)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

8 – za, 6 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawka uzyskała akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 27. Poprawka nr 27 nakłada na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych projektu uchwały przed podjęciem uchwały w sprawie ustanowienia obszaru rewitalizacji specjalnej strefy rewitalizacji.

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw. Poprawka wykracza poza materię ustawy przekazanej do Senatu.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

9 – za, 5 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawka uzyskała akceptację połączonych komisji.

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 28 polega na tym, aby w przypadku nieruchomości położonych w specjalnej strefie rewitalizacji gmina mogła udzielić właścicielowi takiej nieruchomości albo jej użytkownikowi dotacji w wysokości 50% nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich i prac restauratorskich w odniesieniu do nieruchomości zabytkowych.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję.

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw. Poprawka wykracza poza materię ustawy przekazanej do Senatu.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przeciw.

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

9 – za, 6 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Teraz poprawki nr 29, 32, 36 i 42. To są poprawki, które wydłużają do dnia 31 grudnia 2028 r. termin, w którym powinno nastąpić ustalenie planu ogólnego gminy, z uwzględnieniem polityki przestrzennej gminy określonej w strategii rozwoju gminy albo strategii rozwoju ponadlokalnego.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Panie Mecenasie?

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Poprawka nr 35…)

(Głos z sali: Moment…)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Przepraszam.)

9 – za, 5 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawki uprzednio wymienione uzyskały akceptację.

Proszę uprzejmie, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawka nr 35 polega na tym, żeby decyzje o warunkach zabudowy, które stały się prawomocne przed dniem wejścia w życie ustawy, wygasły w terminie przyjętym dla wszystkich takich decyzji w przepisie materialnym. Bieg terminu, od którego liczy się wygaśnięcie, rozpocznie się od dnia wejścia w życie ustawy.

Dyrektor Departamentu Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Gil:

Przeciw.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

9 – za, 5 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawka uzyskała akceptację.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

I to już wszystkie poprawki.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

(Rozmowy na sali)

Senator Dunin…

(Głos z sali: Nie, senator Frankiewicz był…)

Frankiewicz był sprawozdawcą? O, to przepraszam najmocniej…

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Starałem się siedzieć cicho…)

Przepraszam pana senatora Dunina, że zasugerowaliśmy tutaj jego osobę. Wracamy honorowo na poprzednie pozycje i sprawozdawcą w tej materii będzie przewodniczący Frankiewicz.

Dziękuję bardzo.

(Głosy z sali: A poprawka nr 35?)

Była, trzydziesta piata już była, jako ta ostatnia.

Oczywiście, jednogłośnie za, w całości… co do wszystkich poprawek.

Panie Mecenasie, serdecznie dziękuję.

Witamy kolejnych gości, gości z zewnątrz i pana mecenasa.

Punkt 3. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości

Szanowni Państwo, w tej chwili mamy do rozpatrzenia zestawienie wniosków do ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.

Myśmy, Szanowni Państwo, jak pamiętacie, omawiali tę sprawę na posiedzeniu komisji. No, później jednak trochę zamieszania zrobiły poprawki, które złożyłem, ale myślę, że nad tymi poprawkami zarówno pan mecenas, jak i strona rządowa debatowali, więc, jak myślę, szybciutko, podobnie jak przy poprzednich ustawach, przystąpimy do głosowania.

Czy są jakieś uwagi ze strony pana mecenasa lub ze strony rządowej?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Ogólnie moja propozycja jest taka: poprawki, które zostały wcześniej przyjęte przez komisje, możemy przegłosować blokiem, podobnie, jak to miało miejsce na poprzednim posiedzeniu komisji. Jeśli chodzi o poprawki pana senatora Hamerskiego, to rzeczywiście nad każdą z nich powinno być głosowanie osobne, bo dotyczą 3 różnych kwestii. Rzeczywiście ja jako przedstawiciel Biura Legislacyjnego miałem możliwość konsultowania treści tych poprawek i rozmowy na temat tych poprawek z przedstawicielami pana ministra. Takie rozmowy odbyły się wczoraj. Wydaje mi się, że to, co zostało tutaj przygotowane od strony merytorycznej i techniczno-legislacyjnej, odpowiada intencji pana senatora. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Panie Mecenasie.

W przypadku tych 3 zgłoszonych poprawek poprosiłbym jeszcze pana dyrektora o króciutką opinię: tak lub nie.

Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski:

Dziękuję bardzo.

Stanowisko rządu jest pozytywne do wszystkich poprawek, które są w druku.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, w takim układzie, zgodnie z sugestią pana mecenasa, podzielimy te wszystkie poprawki na 2 części. Jedna część to będą te, które ostatnio omawialiśmy, nad którymi głosowaliśmy na posiedzeniu komisji, a druga część, drugi blok obejmie te 3 poprawki, które zostały zgłoszone na posiedzeniu plenarnym.

Ja myślę, że…

Czy należy te poprawki wymienić enumerycznie, po kolei, tak żeby panie miały je czytelnie podane do protokołu?

(Głos z sali: Dobrze by było.)

Tak? Dobrze by było.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: To ja może…)

Bardzo bym prosił.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Panie Przewodniczący, w tym pierwszym bloku będziemy głosowali nad wszystkimi poprawkami, z wyjątkiem poprawek nr 2, 3 i 20. A więc będą to poprawka pierwsza…

(Głos z sali: Pozostałe.)

Tak…

(Głos z sali: Wszystkie.)

Wszystkie, z wyjątkiem tych, które wymieniłem, czyli nr 2, 3 i 20.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak będzie najszybciej.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy do głosowania nad tymi niewymienionymi poprawkami, czyli blokiem poprawek, który ostatnio omawialiśmy.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

11 – za, jednogłośnie.

Dziękuję bardzo.

I teraz mamy 3 poprawki…

(Głos z sali: Jeszcze chwila.)

A, przepraszam najmocniej, to na razie…

(Głos z sali: 11?)

(Głos z sali: Tak, 11 – za.)

11? No, 11 – za, jednogłośnie. I tak podałem.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dobrze, teraz poprawka nr 2. Ona dotyczy rozszerzenia zakresu zwolnień od obowiązku występowania z wnioskiem o rejestrację pojazdu. Poprawka nr 3 dotyczy przepisu o karach pieniężnych w związku z naruszeniem obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu. I poprawka trzecia… nr 20, która precyzuje, w jakich sytuacjach gmina będzie mogła żądać od właściciela pojazdu danych, które ta gmina będzie mogła pozyskać z Centralnej Ewidencji Pojazdów w sytuacji weryfikowania prawa do wjazdu do strefy czystego transportu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych 3 wymienionych przez pana mecenasa poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

11 – za.

Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.

Czy…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: W ten sposób wyczerpaliśmy…)

…to już wszystkie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Bo przed chwilą, Panie Senatorze, zagłosowaliśmy nad 3 poprawkami.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Blokiem?)

Tak, tak to zostało poddane pod głosowanie.

Wysokie Komisje, czy wolą komisji jest, abym przygotował blok poprawek do głosowania na posiedzenie?

Przewodniczący Jan Hamerski:

Jak najbardziej, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dobrze.

I teraz pytanie do samej Komisji Infrastruktury…

(Przewodniczący Jan Hamerski: Silenzio.)

…bo prawdopodobnie już nie spotkamy się dzisiaj.

Czy wolą Komisji Infrastruktury jest, żebym przygotował blok poprawek do ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej?

Przewodniczący Jan Hamerski:

Jak najbardziej.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Jak najbardziej.)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję. To więcej pytań nie mam.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Czy jakieś…

(Głos z sali: Sprawozdawca.)

Aha, przepraszam, wyznaczenie sprawozdawcy.

(Rozmowy na sali)

Kto nim był? Janusz… Senator Pęcherz.

Czy coś jeszcze? Nic, wszystko w tym temacie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, tak, no oczywiście przez aklamację, Panie Senatorze.

Dziękujemy również serdecznie i bardzo dziękuję panu mecenasowi, dziękuję stronie rządowej.

Dziękuję państwu senatorom, bo tak sprawnych głosowań, że tak powiem, w przyjęciu takiej liczby poprawek to, Panie Przewodniczący, chyba nie pamiętamy.

Dziękuję bardzo. Wszystkiego dobrego.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 32)