Narzędzia:

Petycja z dnia 10 kwietnia 2024 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 8 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, w celu umożliwienia zniszczenia dokumentów związanych z wpisem do gminnej ewidencji działalności gospodarczej, które zostały złożone przed dniem 1 stycznia 2012 r. (P11-54/24).


Petycja indywidualna wniesiona przez osobę fizyczną.

Dotyczy: dodania ust. 6a w art. 8 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541).

Autor petycji podnosi fakt, że gminne ewidencje działalności gospodarczej nie funkcjonują od 1 stycznia 2012 r., gdyż zostały zastąpione przez powołaną ustawą – Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej. Ustawodawca przewidział, że wnioski o wpis działalności gospodarczej wraz z dokumentacją z nim związaną będą podlegały archiwizacji przez okres 10 lat od dnia ich złożenia. Wnoszący petycję, w uzasadnieniu zauważa, że ustawodawca nie odniósł się do kwestii zalegającej w gminnych archiwach dokumentacji, z której dane zostały przekazane do CEIDG lub tej dotyczącej osób już nie prowadzących działalności gospodarczej. Problem ten dotyczy zwłaszcza małych gmin, które dysponują niewielką liczbą pracowników i ograniczoną powierzchnią archiwum zakładowego. Ponadto, jak zauważył petytor, „przekazanie takiej dokumentacji do archiwum państwowego przez gminy, które nadal tego nie zrobiły, nie wiadomo czemu miałoby służyć. Jest to obecnie bezwartościowa makulatura zawierająca informacje o tym kto prowadził działalność gospodarczą, kto ją zawiesił oraz kiedy została przez przedsiębiorcę wykreślona.”

6 maja 2024 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Petycji.