Narzędzia:

Zapowiedzi

27 lipca 2004 r.

27 lipca 2004

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła opinię w sprawie perspektyw rozwoju szkolnictwa wojskowego:

"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego odbyła w dniu 1 lipca 2004 r. w Centrum Szkolenia Sił Powietrznych w Koszalinie wyjazdowe posiedzenia poświęcone perspektywom rozwoju szkolnictwa wojskowego. Członkowie komisji obserwowali również fragmenty praktycznego szkolenia żołnierzy przeciwlotników.

Komisja, po wysłuchaniu informacji Ministerstwa Obrony Narodowej na temat perspektyw rozwoju szkolnictwa wojskowego oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji, popiera działania resortu obrony narodowej w zakresie systemu naboru i kształcenia kadr. Należy podkreślić, że są one starannie zsynchronizowane z prowadzonym procesem restrukturyzacji Sił Zbrojnych RP oraz nową ustawą pragmatyczną.

W opinii komisji przyjęte przez Ministerstwo Obrony Narodowej przesłanki do dalszej reformy szkolnictwa wojskowego są dobrą podstawą do kolejnych ewolucyjnych zmian. Za najważniejsze z tych przesłanek należy uznać:

  • ilościowe i jakościowe przeobrażenia Sił Zbrojnych RP;
  • kierunki zmian w systemie edukacji narodowej;
  • dalsze obniżanie kosztów funkcjonowania szkolnictwa wojskowego;
  • elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby Sił Zbrojnych;
  • zapewnienie odpowiedniego przygotowania zaplecza infrastrukturalnego i kadrowego do realizacji procesu doskonalenia zawodowego kadry;
  • umożliwienie żołnierzom zawodowym łatwiejszej adaptacji w środowisku cywilnym po zakończeniu zawodowej służby wojskowej.

Po zapoznaniu się z systemem szkolenia dowódców przeciwlotników i dowódców pododdziałów radiotechnicznych Sił Powietrznych, komisja potwierdza potrzebę funkcjonowania specjalistycznych centrów szkolenia rodzajów wojsk, jako ważnego ogniwa systemu szkolenia dowódców pododdziałów specjalistycznych w poszczególnych rodzajach wojsk Sił Zbrojnych.

Komisja z wielką rezerwą odnosi się do ekonomicznego wyznacznika przeobrażeń szkolnictwa wojskowego. Nowe formy finansowania winny być zweryfikowane poprzez doświadczenia wyniesione z wdrażania ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Komisja pozytywnie ocenia dokonujące się zmiany w szkolnictwie wojskowym, ale jednocześnie uważa, że uwarunkowania ekonomiczne nie mogą zdominować procesu przeobrażeń szkolnictwa wojskowego, ani też determinować jego jakości".

Podczas posiedzenia przyjęto także stanowisko w sprawie przebiegu procesu uzawodowienia i szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej:

"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego odbyła w dniu 1 lipca 2004 r. w Centralnym Ośrodku Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie wyjazdowe posiedzenie poświęcone problematyce uzawodowienia formacji oraz szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej. Członkowie komisji zapoznali się z wybranymi elementami procesu szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Komisja po wysłuchaniu informacji Komendy Głównej Straży Granicznej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendy Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej dotyczących m.in. naboru do służby, procesu szkolenia, uzawodowienia oraz ekonomicznych uwarunkowań tych procesów, popiera przyjęte kierunki zmian. Na szczególne podkreślenie zasługuje koordynacja przez Komendę Główną Straży Granicznej wprowadzania nowego modelu szkolenia funkcjonariuszy SG z sukcesywną realizacją procesu pełnego uzawodowienia tej formacji do 2006 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, komisja w pełni popiera starania podejmowane przez Komendę Główną Straży Granicznej w zakresie pozyskania niezbędnych na realizację przyjętego programu środków z budżetu państwa. Jednocześnie komisja wyraża uznanie dla podjętych działań przez Komendę Główną SG w celu pozyskania na ten cel również środków pochodzących z Unii Europejskiej. Komisja proponuje, aby środki niezbędne na realizację procesu uzawodowienia Straży Granicznej zabezpieczyć w budżecie SG, a nie jak dotychczas umiejscawiać je w rezerwie celowej budżetu państwa.

Komisja wyraża przekonanie, że skala realizacji procesu uzawodowienia formacji Straży Granicznej oraz wdrażanie nowego modelu szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej uzasadniają równoległe funkcjonowanie w systemie szkolnictwa tej formacji dwóch ośrodków szkolenia - w Koszalinie i Kętrzynie.

Zapoznanie się przez członków komisji z wybranymi elementami procesu szkolenia potwierdziło jego wysoki poziom, który nie odbiega od standardów UE. Przyjęte w tym zakresie rozwiązania systemowe i programowe przygotowane przez Komendę Główną Straży Granicznej sprzyjają szybkiemu spełnieniu przez Polskę warunków określonych przez Układ z Schengen".

Ponadto Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła stanowisko w sprawie funkcjonowania poligonów wojskowych w kontekście współpracy Polskich Sił Zbrojnych z Siłami Zbrojnymi NATO oraz współpracy z lokalnymi samorządami:

"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego na wyjazdowym posiedzeniu w dniu 2 lipca 2004r. zapoznała się z niektórymi obiektami Poligonu Drawskiego oraz obserwowała prowadzone na poligonie praktyczne ćwiczenia z wojskami.

Posiedzenie komisji poświęcone było funkcjonowaniu poligonów wojskowych w kontekście współpracy Polskich Sił Zbrojnych z Siłami Zbrojnymi Państw NATO oraz współpracy z lokalnymi samorządami. Przeprowadzona dyskusja potwierdziła sygnalizowane wielokrotnie w środkach masowego przekazu napięcia istniejące w relacjach Siły Zbrojne - niektóre samorządy lokalne (dotyczy to samorządów, na których obszarze działania znajdują się poligony wojskowe). W ocenie komisji podłożem tego sporu, w którym spierające się strony nie są w stanie znaleźć kompromisowego rozwiązania, są finanse. Dotyczy to głównie wysokości pobieranych przez samorządy podatków i opłat lokalnych oraz określenia sfer odpowiedzialności za ochronę środowiska.

Zdaniem komisji, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby osiągniecie porozumienia między Ministerstwem Obrony Narodowej i zainteresowanymi samorządami, opartego na satysfakcjonującym obie strony poziomie rekompensat:

  • Ministerstwo Obrony Narodowej - za ponoszone nakłady na utrzymywanie poligonów oraz tworzenie w ramach utrzymywania infrastruktury poligonowej miejsc pracy dla miejscowej ludności,
  • samorządy - za utracone potencjalne korzyści z powodu braku możliwości prowadzenia na tym terenie działalności gospodarczej.

Komisja uważa, że wykorzystywanie polskich poligonów wojskowych winno być źródłem obopólnych korzyści zarówno dla Ministerstwa Obrony Narodowej, samorządów, jak i lokalnych społeczności.

Komisja po wysłuchaniu opinii przedstawicieli Sztabu Generalnego oraz Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ocenia, że problem ochrony środowiska lub jego ewentualnej degradacji nie jest przedmiotem sporu. Zarówno Siły Zbrojne RP, jak i szkolące się siły zbrojne państw sojuszniczych nie przyczyniają się do degradacji środowiska, a straty powstałe w wyniku ćwiczeń pododdziałów oraz strzelań bojowych są natychmiast rekompensowane.

Komisja uznała, że decyzje samorządów o pobieraniu corocznie ustalanej stawki podatku od nieruchomości (zgodnie z obowiązującą ustawą) na poziomie nie wyższym niż 50% stawki maksymalnej, stwarzałoby szansę na kompromisowe - korzystne dla obu stron porozumienie. Ustawodawca, przyjmując <<widełkowy>> zakres stawek podatkowych, daje szansę do zawierania nieskrępowanych sztywnymi unormowaniami porozumień. W wypadku, gdyby dialog taki nie był możliwy, lepszym rozwiązaniem będzie ustalenie przez ustawodawcę konkretnej stawki podatkowej, określonej kwotowo lub analogicznie, jak to ma miejsce w wypadku gruntów rolnych czy obszarów leśnych. Nie należy wykluczać również rozwiązania, w którym ustawodawca całkowicie zwolniłby Siły Zbrojne RP z płacenia tego zobowiązania podatkowego.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po zapoznaniu się z informacją o wpływach budżetowych z tytułu wynajmowania poligonów armiom państw sojuszniczych przyjęła do wiadomości, że zgodnie z zapisami ustawowymi dochody osiągane z tytułu udostępniania poligonów armiom obcym są przeznaczane na finansowanie procesów modernizacji i restrukturyzacji Sił Zbrojnych. Jest to realizacja jednego z ważniejszych zadań, wynikającego również z zobowiązań sojuszniczych, które powinien realizować resort obrony narodowej".