Narzędzia:

Zapowiedzi

29 maja 2008 r.

29 maja 2008

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Kultury i Środków Przekazu w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych.

Założenia nowelizacji uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu poselskiego, przedstawiła posłanka sprawozdawczyni Małgorzata Kidawa-Błońska. Ustawa przewiduje rozszerzenie katalogu podmiotów zwolnionych z obowiązku uiszczania abonamentu radiowo-telewizyjnego. Zakłada, że abonamentu nie będą musieli opłacać emeryci i trwale niezdolni do pracy renciści, a także bezrobotni, uprawnieni do świadczeń socjalnych i przedemerytalnych. Zwolnienie z opłacania abonamentu obejmie też osoby spełniające kryterium dochodowe określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Posłanka M. Kidawa-Błońska podkreśliła, że abonament źle funkcjonuje od wielu lat "i od wielu lat nie zrobiono w tej sprawie nic". Zapewniła, że projekt poszerzający katolog osób zwolnionych z płacenia abonamentu jest tylko pierwszym krokiem, który ma na celu wypracowanie nowego systemu finansowania mediów publicznych: przewidywalnego, stabilnego i ściągalnego. "Chcemy, by od nowego roku ta forma finansowania była zupełnie inna" - powiedziała. Dodała, że odpowiednia ustawa w tej sprawie jest przygotowywana w ministerstwie kultury pod nadzorem ministra Bogdana Zdrojewskiego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opinią o sejmowej nowelizacji, przedstawioną przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Jak zwrócono uwagę, ustawa nierówno traktuje różne kategorie emerytów. Ze zwolnienia z abonamentu skorzystają bowiem, w jej świetle, jedynie emeryci "cywilni" bez uwzględnienia "mundurowych". W związku z tym biuro zaproponowało m.in. uzupełnienie noweli o tę grupę.

Obecni na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Finansów poinformowali, że rząd nie ma jeszcze stanowiska w sprawie ustawy sejmowej i jest on aktualnie w trakcie konsultacji międzyresortowych.

W związku z tym senator Czesław Ryszka zgłosił wniosek o przerwanie posiedzenia do czasu przedstawienia przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego stanowiska rządu. W głosowaniu wniosek nie został przyjęty; za było 2 senatorów, przeciw 5, a 1 osoba wstrzymała się od głosu. Wobec wyników głosowania posiedzenie komisji kontynuowano.

W dyskusji przedstawiciele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zwracali uwagę na skutki, jakie spowodują zmiany proponowane w nowelizacji sejmowej. Po pierwsze, nie da się przewidzieć skutków budżetowych, ponieważ w trakcie roku budżetowego nie można przesunąć środków dla rozgłośni regionalnych bez wcześniejszych zmian w ustawie o opłatach abonamentowych i tym samym zagrożone jest ich funkcjonowanie. Po drugie, ewentualne refundacje ze strony rządu są na razie tylko w fazie obietnic, a nie konkretnych decyzji. Ponadto inny sposób finansowania musi być uzgodniony z Komisją Europejską i zgodny z prawem europejskim, co może zająć blisko pół roku. W opinii przedstawicieli KRRiT, proponowane zmiany mają charakter incydentalny i ingerują w kształt rynku mediów publicznych.

Dyrektor Programu III Polskiego Radia Krzysztof Skowroński zwracał uwagę na znaczenie radia publicznego dla pełnienia misji publicznej. Jego zdaniem, proponowana ustawa powinna zostać odrzucona.

Również w opinii prezesa Stowarzyszenia Rozgłośni Regionalnych Polskiego Radia Dariusza Szewczyka, zmiany zaproponowane w nowelizacji są realnym zagrożeniem dla działalności regionalnych rozgłośni radiowych.

Podczas posiedzenia prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krystyna Mokrosińka przedstawiła nowe propozycje dotyczące funkcjonowania abonamentu, wypracowane przez Komitet Rozwoju Mediów Publicznych. Uwagi te zostały pozytywnie przyjęte przez senatorów, ponieważ wychodziły poza zakres rozpatrywanej ustawy sejmowej, nie były przedmiotem dalszej dyskusji.

W dyskusji senatorowie poruszali m.in. kwestie dotyczące planów likwidacji abonamentu w przyszłym roku, możliwości przekazania w trakcie roku budżetowego dotacji na pomoc publiczną, tegorocznego wzrostu zysków z reklam w telewizji publicznej. Zastanawiali się, jak sejmowa nowelizacja przełoży się na finansowanie regionalnych rozgłośni radiowych.

W opinii senatorów przeciwnych sejmowej nowelizacji, rozszerzenie zwolnień to pierwszy krok do całkowitej likwidacji abonamentu, ta zaś doprowadzi do "śmierci przez uduszenie" mediów publicznych, a przede wszystkim Polskiego Radia, które w przeważającej mierze utrzymuje się z abonamentu.

Zwracano także uwagę na niedoprecyzowanie przepisów nowelizacji. Senator Wojciech Skurkiewicz pytał np., czy w sytuacji gdy on jest senatorem, a jego żona osobą bezrobotną, będą zobowiązani do zapłacenia abonamentu. Senatorowie chcą też wiedzieć, czy ubytek wpływów abonamentowych, który nastąpiłby w efekcie tej ustawy, zostanie uzupełniony z budżetu (według szacunków, gdyby ustawa weszła w życie w połowie roku, do końca br. ubytek ten wyniósłby około 120 mln zł).

Podczas dyskusji, senator Czesław Ryszka zgłosił wniosek o odrzucenie rozpatrywanej ustawy w całości. W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 4 senatorów, 3 było przeciw, a 1 osoba wstrzymała się od głosu. Wobec wyników głosowania Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zaproponować Senatowi odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych. Ustalono, że w imieniu komisji stanowisko w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Grzyb.

W dyskusji propozycje poprawek zgłosili senatorowie Piotr Łukasz J. Andrzejewski, Janusz Sepioł i Wojciech Skurkiewicz. Wobec przyjęcia przez komisję wniosku o odrzucenie sejmowej nowelizacji w całości zostaną one zgłoszone jako wnioski mniejszości.

Ustalono, że senator J. Sepioł zarekomenduje Izbie poprawkę wprowadzającą do ustawy mechanizm, który pozwoli na zwrot abonamentu osobom, które opłaciły go za rok z góry, a w wyniku nowelizacji zostały objęte zwolnieniem z jego opłacania (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szacuje, że potrzeba na to około 5 mln zł).

Wnioski senatorów P.Ł.J. Andrzejewskiego i W. Skurkiewicza dotyczyły m.in. wydłużenia vacatio legis ustawy, tak by weszła w życie nie po 30 dniach od uchwalenia, jak postanowił Sejm, ale od 1 stycznia 2009 r., a także wprowadzenia kryterium dochodu dla emerytów, tzn. zwolnienie z abonamentu przysługiwałoby tylko do wysokości średniej krajowej emerytury. Zaproponowano również przywrócenie przepisu, który gwarantował, że gospodarstwo domowe nie jest zwolnione z opłacania abonamentu, jeśli razem z osobą, której takie zwolnienie przysługuje, zamieszkują co najmniej dwie osoby, które mają ukończony 26. rok życia, i nie obejmuje ich zwolnienie z abonamentu.