Narzędzia:

Zapowiedzi

16 grudnia 2003 r.

16 grudnia 2003

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o świadczeniu dla cywilnych ofiar wojny. Podczas posiedzenia wysłuchano informacji przedstawionej przez wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Jolantę Banach.

Nowelizując ustawę o świadczeniach dla cywilnych ofiar wojny, Sejm przesunął termin przyznawania świadczeń dla cywilnych ofiar wojny z 1 stycznia 2004 r. na 1 września 2004 r. Rząd chciał jeszcze bardziej wydłużyć ten termin - do 1 stycznia 2005 roku. Rząd chciał odłożyć wypłatę świadczeń, tłumacząc, że w budżecie nie ma pieniędzy. Według rządu, nie wiadomo też, ile osób zgłosiłoby się po takie świadczenia.

W myśl ustawy, o pieniądze mogą się ubiegać osoby, które trwale są niezdolne do pracy wskutek działań wojennych. Dotyczy to również osób, które do 1956 roku zostały poszkodowane w wyniku eksplozji niewybuchów pozostałych z czasów drugiej wojny światowej. Dodatkowym obostrzeniem jest wymóg, aby niezdolność do pracy została stwierdzona w ciągu 5 lat od dnia zdarzenia.

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zaproponowała wprowadzenie poprawki, w której przesunięto termin przyznawania świadczeń dla cywilnych ofiar wojny z 1 września 2004 roku na 1 stycznia 2005 roku. W opinii komisji, oszacowanie, ile ofiar zgłosiłoby się po takie świadczenia, jest sprawą niezwykle istotną, i lepiej przedłużyć ten termin, by problem został jednoznacznie rozstrzygnięty.

Ustalono, że sprawozdanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu dla cywilnych ofiar wojny złoży w imieniu komisji senator Alicja Stradomska.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

O rozwiązaniach przyjętych w omawianej nowelizacji poinformowała wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej J. Banach. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem rozpatrywanej nowelizacji jest zracjonalizowanie wydatków publicznych i doprowadzenie do ograniczenia deficytu budżetowego. Zawarte w niej rozwiązania stanowią konsekwencję zaproponowanej w projekcie ustawy budżetowej na 2004 r. wysokości dotacji do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynoszącej 750 milionów zł, ale tak pomyślaną, aby nie pogorszyć sytuacji osób niepełnosprawnych i w pełni sfinansować ich zatrudnienie.

Ustawa doprecyzowuje zasady działania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i zasady dofinansowania wynagrodzenia osób niepełnosprawnych. Zapisy pozwalają też korzystać PFRON ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Nowelizacja przewiduje m.in. wspieranie ze środków PFRON tylko zakładów zatrudniających osoby, które nie osiągnęły wieku emerytalnego. Zgodnie z ustawą, warunkiem otrzymania przez osobę niepełnosprawną, która prowadzi działalność gospodarczą lub własne czy dzierżawione gospodarstwo rolne, dofinansowania z funduszu (do 50% oprocentowania kredytu bankowego) na prowadzenie tej działalności jest nieprzekroczenie wieku emerytalnego.

Nowelizacja zapewnia większe wsparcie ze środków PFRON dla zatrudniających osoby ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności niż dla tych, którzy zatrudniają osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zdecydowała o zaproponowaniu Senatowi wprowadzenia 2 poprawek o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.