Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Środowiska (nr 74) w dniu 21-09-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Środowiska (74.)

w dniu 21 września 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 595, druki sejmowe nr 1765 i 1811).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 32)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Witam serdecznie.

Rozpoczynamy posiedzenie senackiej Komisji Środowiska.

Tematem dzisiejszego porządku obrad jest rozpatrzenie ustawy o ochronie przyrody, tytuł ustawy to ustawa – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw; druk nr 595.

Proszę o listę zaproszonych gości. Dziękuję.

Serdecznie witam pana ministra Pawła Sałka. Witam serdecznie panią Agnieszkę Sosnowską, Kingę Majewską, pana Romana Głaza, pana Macieja Machaja… Aha, nie ma pana Macieja. Witam panią Annę Rybak, panią Anetę Kozarzewską, pana Wojciecha Banaszaka z Ministerstwa Środowiska i osoby towarzyszące panu ministrowi. Jest z nami pan mecenas Mirosław Reszczyński, starszy legislator w Biurze Legislacyjnym, jest z nami pan Łukasz Badziak, asystent senator Jadwigi Rotnickiej – także serdecznie witamy. I jeszcze ma dotrzeć do nas europoseł Karol Karski.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 595, druki sejmowe nr 1765 i 1811)

Szanowni Państwo, żeby nie przedłużać, poproszę pana ministra o zreferowanie ustawy, o przedstawienie, czego ta ustawa dotyczy, na czym polega zmiana.

Aha, witam również, przepraszam, państwa senatorów. My się czujemy gospodarzami, stąd jesteśmy… Tak że witamy wszystkich.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Paweł Sałek:

Dziękuję uprzejmie, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo! Zmiana ustawy – Prawo ochrony środowiska, którą dzisiaj omawiamy, dotyczy dyrektywy Unii Europejskiej o tzw. średnich źródłach spalania, zwanej dyrektywą MCP. Dyrektywa jest efektem prac regulacyjnych dotyczących tzw. pakietu „Czyste powietrze” dla Europy, który funkcjonuje od 2013 r.

Jeśli chodzi o sprawy techniczne, tutaj średnie źródła spalania definiujemy w przedziale od 1 MW do 50 MW. Są to źródła, które w Polsce występują. Najważniejszą dla nas sprawą jest to, że implementujemy zapisy tej dyrektywy, żeby były w naszym porządku prawnym, do czego jesteśmy zobligowani. Chodzi o doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania zgłoszenia dla instalacji, a także prowadzenia rejestru średnich źródeł spalania paliw. Następnie są sprawy związane w ogóle z ochroną powietrza. Zresztą z ochroną powietrza mamy w Polsce pewien kłopot. Tutaj ta zmiana ustawowa doprowadzi do tego, że będziemy mieli czystsze powietrze, chociaż oczywiście to będzie chwilę trwało, zanim jakość powietrza się poprawi. Jest w ustawie jeszcze element związany z dostępem społeczeństwa do informacji o środowisku, konkretnie do informacji o tym, w jaki sposób emitują te średnie źródła spalania. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję serdecznie.

Uwagi pana legislatora.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Goście!

Biuro zgłosiło jedną uwagę do omawianej ustawy. Uwaga ta nie skutkuje propozycją poprawki. Odnosi się ona do art. 12 omawianej nowelizacji. W przepisie tym utrzymano w mocy 3 dotychczasowe rozporządzenia. Zwracamy jednak uwagę, że nie określono czasu, na jaki te rozporządzenia zostały utrzymane w mocy, nie wyrażono w miesiącach okresu, na jaki zostały one utrzymane. Zwracamy jednocześnie uwagę, że zgodnie z §33 zasad techniki prawodawczej, który obowiązuje od 1 marca 2016 r., możliwe jest jedynie czasowe utrzymanie w mocy przepisów wykonawczych. Zwracamy jednocześnie uwagę, że jeśli chodzi o rozporządzenie wydawane na postawie art. 169 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska, w uzasadnieniu do ustawy wskazano argumenty uzasadniające odstąpienie od stosowania wskazanej przez nas zasady, natomiast w przypadku dwóch pozostałych rozporządzeń tych argumentów z uzasadnienia do ustawy nie da się poznać. W związku z tym na tym etapie taka nasza wątpliwość, że nie znamy powodów, niezastosowania się do reguły zawartej w art. 33 zasad techniki prawodawczej w odniesieniu do dwóch rozporządzeń utrzymanych w mocy na podstawie art. 12, stąd też podnosimy naszą uwagę. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Proszę zaproszonych gości i senatorów… Nie widzę chętnych.

W takim razie proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Paweł Sałek:

Dziękuję, Panie Senatorze, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, uwaga, która została zgłoszona przez pana legislatora, była wyjaśniana po tym, jak zapoznaliśmy się z tą informacją. Naszym zdaniem ona nie rzutuje na całość sprawy. Ale jeszcze poprosiłbym panią naczelnik Rybak o to, żeby ustosunkowała się do tego, bo to jest materia taka już bardzo stricte prawna. Jeśli można, Panie Przewodniczący…

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę bardzo.

Radca Ministra w Wydziale do spraw Ochrony Atmosfery w Departamencie Ochrony Powietrza w Ministerstwie Środowiska Anna Rybak:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, zmiany, na które zwrócił uwagę legislator, co do których pozostaje pewna wątpliwość, to są zmiany pośrednie przepisów upoważniających ministra do wydania określonych rozporządzeń. Sprawa ta była szczegółowo analizowana na etapie prac w Sejmie. Jeśli można, odniosę się szczegółowo do każdej z nich. Art. 91 ust. 10 nie jest wprost w ustawie zmieniany, stąd zmiana pośrednia związana z dodaniem do art. 91 dwóch innych jednostek redakcyjnych. De facto przepis ten będzie miał zastosowanie do istniejących średnich źródeł spalania paliw dopiero od 1 stycznia 2025 r. lub 1 stycznia 2030 r. w zależności od tego, jaka będzie moc średnich źródeł spalania paliw. Więc z merytorycznego punktu widzenia nie ma powodu, nie ma przesłanek do tego, żeby wymuszać zmianę rozporządzenia, ponieważ ona nie skutkowałaby zmianami merytorycznymi.

Odnośnie do drugiej jednostki, do zmiany art. 146h, mogę powiedzieć, że ta zmiana też jest zmianą pośrednią, ponieważ uchwalona ustawa wprost tego przepisu nie zmienia. To jest przepis, który jest upoważnieniem dla ministra środowiska do wydania rozporządzenia o istotnych elementach realizacji w Polsce Przejściowego Planu Krajowego. Przejściowy Plan Krajowy to jest taki mechanizm derogacyjny z dyrektywy o dużych źródłach spalania paliw. On się zakończy w dniu 30 czerwca 2020 r., czyli to jest regulacja czasowa. Ponadto jakakolwiek zmiana w tym rozporządzeniu może wynikać tylko i wyłącznie z punktu widzenia merytorycznego z wniosku zgłoszonego przez podmiot objęty Przejściowym Planem Krajowym. Więc merytorycznie też jest uzasadnienie co do tego, żeby tego rozporządzenia w określonym czasie nie zmieniać. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję serdecznie.

Jest z nami pan europoseł Karol Karski. Witamy pana serdecznie.

Pytania do pana będą europejskie oczywiście, tak? Pytanie: czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie ma.

W takim razie składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tej ustawy bez poprawek? Zechce podnieść rękę. (7)

Dziękuję.

Wyznaczymy teraz senatora sprawozdawcę. Senator Maciej Łuczak wyraża zgodę. Tak?

(Senator Maciej Łuczak: Tak.)

Dziękuję serdecznie. Mamy senatora sprawozdawcę.

Dziękuję za obecność na posiedzeniu komisji. Dziękuję panu ministrowi za zaprezentowanie ustawy. Dziękuję panu europosłowi za obecność. Zapraszamy częściej pana europosła, żebyśmy mieli trochę więcej wiadomości z europejskiej komisji środowiska.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 40)