Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 116), Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 105) w dniu 25-07-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (116.)

oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (105.)

w dniu 25 lipca 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), podpisanej w Warszawie dnia 9 marca 2017 r. (druk senacki nr 571, druki sejmowe nr 1694 i 1755).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 32)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Marek Rocki)

Przewodniczący Marek Rocki:

Dzień dobry, witam państwa.

Rozpoczynamy wspólne posiedzenie komisji spraw zagranicznych – będzie to już sto szesnaste jej posiedzenie – z Komisją Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Witam naszych gości z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, panią minister Renatę Szczęch z towarzyszącym jej dyrektorem Piotrem Rychlikiem, oraz z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana ministra Jakuba Skibę i towarzyszących mu urzędników, a także komendanta głównego Straży Granicznej, pana pułkownika Marka Łapińskiego.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), podpisanej w Warszawie dnia 9 marca 2017 r. (druk senacki nr 571, druki sejmowe nr 1694 i 1755)

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, podpisanej 9 marca tego roku.

Poproszę o wprowadzenie. Pani minister jako pierwsza czy pan minister?

Pan minister. Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Jakub Skiba:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Taka malutka uwaga. Pan komendant Straży Granicznej jest generałem brygady, ale to jest oczywiście…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!

Umowę w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, czyli Frontex, sporządzono w celu uregulowania kwestii siedziby agencji Frontex na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych spraw związanych z funkcjonowaniem agencji w naszym kraju.

Do głównych zadań Fronteksu należy m.in. pomoc w zarządzaniu granicami zewnętrznymi Unii Europejskiej, monitorowanie przepływów migracyjnych, przeprowadzanie określonych analiz ryzyka oraz zapewnianie państwom członkowskim pomocy operacyjnej i technicznej. Na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej z 2004 r. ustanawiającego agencję Frontex oraz decyzji z 2005 r. wyznaczającej siedzibę Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej wskazano Warszawę jako siedzibę agencji. Następstwem tej decyzji było podpisanie w 2007 r. porozumienia między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Rzeczypospolitej Polskiej a dyrektorem wykonawczym Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (Frontex) w sprawie siedziby oraz innych spraw związanych z funkcjonowaniem agencji w Rzeczypospolitej Polskiej. W 2011 r. rozporządzenie Unii Europejskiej zostało zmienione poprzez dodanie artykułu nakładającego prawny obowiązek podpisania z agencją porozumienia w sprawie siedziby. Pomimo tych rozstrzygnięć uregulowanie kwestii siedziby oraz innych spraw związanych z funkcjonowaniem agencji w Polsce nie nastąpiło za poprzedniego rządu.

W 2015 r. obecny rząd przystąpił do prac nad sfinalizowaniem kwestii siedziby w nowej sytuacji, w której, po pierwsze, trwały prace nad znacznym poszerzeniem mandatu agencji w związku z kryzysem migracyjnym, po drugie, narastało rozgoryczenie w Komisji Europejskiej i w państwach członkowskich wobec dotychczasowego braku postępu w negocjacjach z agencją. Jednocześnie w związku z kryzysem migracyjnym, o czym już mówiłem, Rada Unii Europejskiej i inne agendy europejskie pracowały nad znaczący wzmocnieniem mandatu Fronteksu, w tym wielkości i kompetencji.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 września 2016 r. zobligowano państwo członkowskie, w którym ma mieć siedzibę agencja Frontex, czyli Polskę, do zapewnienia najlepszych możliwych warunków w celu zagwarantowania właściwego funkcjonowania agencji, w tym wielojęzycznego kształcenia o orientacji europejskiej. Przy okazji muszę tu dodać, że przyjęto rozwiązanie nakładające termin zakończenia negocjacji, co było wyjątkowym rozwiązaniem, ponieważ z reguły nie stosuje się, w praktyce w rozporządzeniach nie ma jakiegoś zawitego terminu, do którego negocjacje mają być zakończone. Oczywiście to znacznie utrudniało negocjacje stronie polskiej, tak że warunki, w których rozpoczynaliśmy już tę właściwą fazę negocjacji, były wstępnie bardzo trudne.

W roku 2016 prace uzgodnieniowe w ramach negocjacji z agencją nabrały zdecydowanego przyspieszenia w stosunku do przebiegu prac nad projektem w poprzednich latach, tzn. od czasu przyjęcia instrukcji negocjacyjnych w 2013 r., bo taki fakt miał miejsce. W 2016 r. i na początku 2017 r. trwały intensywne spotkania i negocjacje, które zostały zwieńczone podpisaniem w dniu 9 marca 2017 r. umowy w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Frontex, zgodnie z którą siedziba Fronteksu ma być na stałe umiejscowiona w Warszawie. Umowa stanowi pozytywne zakończenie tych negocjacji. Ze strony polskiej przewodniczyli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, aktywnie uczestniczyli również przedstawiciele ministra spraw zagranicznych, ministra rozwoju i finansów oraz ministra edukacji narodowej.

Podpisanie tej umowy oraz funkcjonowanie agencji Frontex jest istotne dla bezpieczeństwa Polski i Europy, gdyż agencja strzeże granic zewnętrznych Unii Europejskiej, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza w czasie kryzysu migracyjnego. Polska cały czas zajmuje stanowisko, że kluczowe dla przezwyciężenia tego kryzysu jest uszczelnienie granic zewnętrznych Unii i współpraca z państwami trzecimi, z których pochodzą emigranci, a więc sprawy wiążące się bardzo blisko z działalnością agencji. Umiejscowienie siedziby agencji w Polsce ma także znaczenie z punktu widzenia równowagi geograficznej w rozmieszczeniu instytucji Unii Europejskiej w poszczególnych państwach członkowskich i jest sygnałem świadczącym o niezmiennym zainteresowaniu Unii ochroną swojej wschodniej granicy. Dlatego też wejście w życie umowy będzie publicznie odebrane jako czytelny sygnał, potwierdzający trwale proeuropejski kurs polityczny rządu Rzeczypospolitej Polskiej i zaangażowanie Polski w aktywną ochronę wartości europejskich. Dyrektor wykonawczy agencji Frontex przy podpisywaniu umowy zaznaczył, iż podpisana umowa ma kluczowe znaczenie dla rozwoju agencji. Tutaj pozwolę sobie zacytować jego słowa: „Na przestrzeni kolejnych lat Frontex będzie się rozwijać, mając pewność co do swojej przyszłości w Polsce. Dajemy jasny sygnał: Warszawa i Polska jest świetnym miejscem dla pracy agencji Frontex”.

Umowa poza kwestią siedziby Fronteksu reguluje również kwestie związane m.in. ze statusem prawnym agencji i jej pracowników, kształcenia dzieci pracowników agencji oraz przywilejów i immunitetów dla pracowników agencji. Agencja Frontex będzie największą europejską agencją, a zatrudnienie w niej w najbliższych latach zostanie zwiększone ponaddwukrotnie, z obecnego poziomu około 400 pracowników do około 1 tysiąca w roku 2020.

Wejście w życie umowy może mieć wpływ na gospodarkę, gdyż agencja Frontex zobowiązuje się do zaprojektowania i budowy na własny koszt siedziby agencji, a jej szacowany koszt wynosi od 100 do 120 milionów euro. W związku z czym możliwy jest wpływ na przedsiębiorców uczestniczących w procesie i planowania, i budowy. Korzystnym efektem dla budżetu państwa będzie przy tym brak wydatków związanych z budową siedziby agencji dla strony polskiej, dla budżetu. Ponadto w związku z przewidywanym wzrostem zatrudnienia w agencji Frontex możliwy jest wpływ na gospodarkę związany z szeroko rozumianym funkcjonowaniem personelu agencji, chodzi o wynajem, zakup mieszkań, zakup biletów lotniczych, koszty związane z rezerwacją hoteli dla pracowników i gości agencji, kontrakty z lokalnymi operatorami telefonii komórkowej i innymi firmami.

Na koszty dla budżetu państwa będą składały się m.in. refundacja z budżetu kosztów edukacji dzieci pracowników agencji, zwolnienia podatkowe dla agencji i jej pracowników, koszty nieodpłatnego przeniesienia na agencję własności nieruchomości gruntowej położonej w Warszawie. Jednocześnie w umowie przewidziano, że w przypadku zaprzestania wykorzystywania tego gruntu albo nierozpoczęcia budowy w ciągu 5 lat agencja przeniesie z powrotem własność tego gruntu i ewentualnego budynku na rzecz Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej.

Umowa dotyczy spraw określonych w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, spraw uregulowanych w ustawie lub w przypadku których konstytucja wymaga ustawy, a związanych z przywilejami podatkowymi agencji i jej pracowników, które są uregulowane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, kwestii immunitetów personelu agencji Frontex i ich odpowiedzialności cywilnej, karnej oraz kwestii refundowania kosztów kształcenia dzieci pracowników agencji. Ponadto umowa dotyczy spraw określonych w art. 89 ust. 1 pkt 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a związanych z zapewnieniem nieruchomości pod przyszłą siedzibę agencji, tj. art. 10 projektu, refundacji kosztu kształcenia dzieci pracowników agencji Frontex, tj. art. 14 projektu, oraz szeroko rozumianych przywilejów fiskalnych, tj. art. 12 projektu, co będzie skutkowało obciążeniem państwa pod względem finansowym. Z uwagi na powyższe w związku ze spełnieniem przesłanek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 4 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową umową nastąpi w trybie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych.

W imieniu rządu proszę o przyjęcie ustawy o ratyfikacji umowy w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej bez poprawek. Dziękuję za uwagę.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy pani minister albo pan generał mają jakieś uzupełniające informacje?

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Renata Szczęch:

Panie Przewodniczący, bardzo dziękuję.

Wysokie Komisje!

Chciałabym pokrótce uzupełnić wypowiedź pana ministra Skiby odnośnie do statusu agencji, która korzysta z przywilejów i immunitetów należnych Unii Europejskiej, wynikających z Protokołu nr 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, takich jak nietykalność majątku, zwolnienia podatkowe, celne, na zakupy służbowe itp. Ma to istotne znacznie, ponieważ agencja korzysta ze zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, które w jak najszerszym zakresie przysługują osobom prawnym uznanym przez prawo polskie.

Jeszcze krótkie wyjaśnienie dotyczące kształcenia dzieci personelu agencji. Obecnie strona polska refunduje koszty kształcenia przez personel agencji swych dzieci w dowolnie wybranych szkołach w Polsce. Umowa zachowuje te zasady w okresie przejściowym, do czasu ustanowienia w Warszawie szkoły europejskiej lub akredytowanej szkoły europejskiej, w której dzieci personelu agencji będą bezpłatnie pobierały naukę. Taka szkoła, należy podkreślić, będzie pierwszą w Polsce placówką oświatową funkcjonującą na podstawie Konwencji o statucie szkół europejskich z 1994 r., której stroną jest także Polska, a która zapewnia m.in. bezpłatne kształcenie za granicą w języku polskim dzieci polskich dyplomatów, urzędników instytucji europejskich posiadających polskie obywatelstwo.

Tak jak pan minister wspomniał, umowa powoduje obciążenie finansowe dla budżetu państwa, które obejmuje nieodpłatne przekazanie nieruchomości pod budowę siedziby agencji oraz ponoszenie przez stronę polską kosztów kształcenia dzieci personelu agencji, ale to, tak jak wspomniałam, w okresie przejściowym, do czasu ustanowienia akredytowanej szkoły europejskiej, szkoły europejskiej czy akredytowanej szkoły, w każdym razie miejmy nadzieję, że nastąpi to niedługo. Bardzo serdecznie dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Poproszę o opinię Biura Legislacyjnego.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Mirosław Reszczyński, Biuro Legislacyjne.

Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście! W opinii biura ustawa ratyfikacyjna nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa senatorów…

Bardzo proszę.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja mam takie pytanie, nie wiem, czy do pana, czy do pani z ministerstwa. Chodzi mi o przeniesienie własności gruntu w Warszawie przy ul. Racławickiej. Obecnie jesteśmy świadkami olbrzymiej afery reprywatyzacyjnej w Warszawie. Chciałbym się dowiedzieć, czy te grunty, które będą przekazywane, mają uregulowany stan prawny, czy nie zachodzi jakieś, że tak powiem, niebezpieczeństwo tego, że ktoś kiedyś będzie miał jakieś roszczenia do tego gruntu. Czyją własnością są te grunty? Czy nie będzie w związku z tym żadnych problemów w przyszłości? To jest jedno pytanie.

Drugie pytanie. Chciałbym prosić o poszerzenie informacji, bo w tej kwestii, powiem szczerze, jestem laikiem. Chodzi mi o pojęcie zwolnień podatkowych dla agencji i jej pracowników. Jakie to są zwolnienia podatkowe? Ja wiem, że to wynika z prawa europejskiego, ale… Pan minister przywoływał ustawę o VAT, o podatku dochodowym. Jakie to są zwolnienia dla tych pracowników? Chciałbym się też dowiedzieć, jaki jest szacowany łączny koszt tych zwolnień. Tak jak tutaj pan minister wskazał, do 2020 r. będzie to około 1 tysiąca pracowników. Czy ministerstwo jest w posiadaniu jakichś materiałów, wstępnych szacunków, jaki to może być koszt, jakie to może być obciążenie dla budżetu? Dziękuję pięknie.

Przewodniczący Marek Rocki:

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Jakub Skiba:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Jeżeli chodzi o przeniesienie własności, to wygląda to tak. Jest to własność Skarbu Państwa. Dokonaliśmy wnikliwego sprawdzenia, czy nie ma tam jakichkolwiek roszczeń, problemów własnościowych, i ta kwerenda wykazała, że stan własności jest absolutnie jednoznaczny. To zresztą zostało również sprawdzone przez służby prawne agencji Frontex, która w przeciwnym wypadku nie byłaby władna w ogóle podpisywać takiej umowy. Więc pozostajemy w absolutnym przekonaniu, że tutaj nie ma żadnych takich problemów.

Jeżeli zaś chodzi o kwestie… Może tak. Ja poproszę o udzielenie odpowiedzi dotyczącej samych zwolnień podatkowych pana dyrektora Wereszczyńskiego, a w tym momencie chciałbym się odnieść do kwestii kosztów całościowych. Jeżeli chodzi o tę sprawę, to kalkulacje dotyczące kosztów w roku 2017 i konsekwencji dla budżetu państwa wynoszą niespełna 40 milionów zł, z tego 9,5 miliona zł to jest koszt kształcenia dzieci pracowników agencji, a te zwolnienia podatkowe służbowe i prywatne to jest ponad 30 milionów zł. W kolejnych latach będzie pewien wzrost tych obciążeń, np. w roku 2018 przewidujemy około 42,4 miliona zł, w roku 2019 – 46 milionów 300 tysięcy zł, w roku 2020, czyli w momencie, w którym zostanie osiągnięty ten planowany pułap kadrowy i zatrudnienie wzrośnie do 1 tysiąca osób – 62 miliony 800 tysięcy zł, kolejny rok, rok 2021 – 70,5 miliona zł, później pewien spadek, w 2022 r. – 63,5 miliona zł, finalnie w 2023 r. – w okolicach 63–64 milionów zł. Do tego oczywiście należy doliczyć koszty nieruchomości, to jest około 3 ha. Tutaj przy aktualnych cenach szacowane jest niespełna 100 milionów zł. Ale chciałbym bardzo mocno podkreślić jedną rzecz, mianowicie to, że najważniejszy punkt tego programu, czyli koszt budowy siedziby, bierze na siebie w całości agencja Frontex. To jest, można powiedzieć, duży sukces negocjacyjny, ponieważ w trakcie negocjacji absolutnie tak to nie wyglądało. Udało się osiągnąć ten cel, że nasz wkład… Oprócz konsekwencji budżetowych i kosztów tej nieruchomości strona polska nie bierze udziału w finansowaniu samej inwestycji.

Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to poprosiłbym pana dyrektora.

Przewodniczący Marek Rocki:

Proszę bardzo.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Wereszczyński:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Marcin Wereszczyński, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego.

Ja pokrótce powiem o tych zwolnieniach. Jeśli chodzi o zwolnienia podatkowe czy fiskalne, szerzej ujmując, zarówno agencji, jak i jej pracowników, to te pierwsze regulują art. 4 i 5 umowy. I tak agencja jako organizacja posiadająca osobowość prawną jest zwalniania z wszelkich podatków bezpośrednich, wszelkich opłat i podatków lokalnych, jak np. podatek od nieruchomości, także z opłat i podatków pośrednich, przede wszystkim VAT, i z ceł, jeżeli chodzi o zakup towarów, usług, rzeczy służących oczywiście tylko i wyłącznie do celów służbowych agencji. Przy czym są tu też pewne ograniczenia. Jeżeli chodzi np. o zwolnienia celne, to takie towary, rzeczy nie mogą być zbyte, czy to odpłatnie, czy pod tytułem nieodpłatnym, na terytorium Polski czy też na rynku wewnętrznym, unijnym, chyba że wyrazi na to zgodę strona polska. Więc nie ma mowy o jakimkolwiek zysku czy chociaż pozorze odnoszenia z tego tytułu zysku czy korzyści majątkowych przez agencję.

Jeśli zaś chodzi o zwolnienia, przywileje fiskalne samych pracowników agencji, to te reguluje art. 12 umowy. I tak co do zasady pracownicy i członkowie personelu agencji są zwolnieni z podatków, przede wszystkim z podatku dochodowego od wynagrodzeń i wszelkich wypłacanych dodatków, jednak wypłacanych tylko przez agencję, czyli dotyczy to źródeł dochodów osiąganych w agencji. Są oni też zwolnieni z cła, jeżeli chodzi o przywóz rzeczy właściwie użytku domowego, urządzenia domowego, tudzież 1 samochodu, w okresie 12 miesięcy od dnia podjęcia zatrudnienia, więc to jest takie typowe zwolnienie na zagospodarowanie się w Polsce. Dodatkowo zatrudnieni przynajmniej 1 rok w agencji mają prawo przy zakupach towarów do zwolnienia z VAT do wysokości 20 tysięcy zł, a więc chodzi o zakupy mniej więcej o wartości 100 tysięcy zł, przy czym nie dotyczy to towarów akcyzowych, przykładowo alkoholu. Co jeszcze? Mają oni prawo do zakupu bez VAT i bez podatku akcyzowego raz na 3 lata samochodu osobowego do użytku prywatnego. To jest zakup bez akcyzy, bez VAT i bez cła. Takie są przywileje i ułatwienia fiskalne, podatkowe, które Polska oferuje personelowi agencji na podstawie tej umowy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Marszałek Bielan.

Senator Adam Bielan:

Chciałbym zapytać o szczegóły dotyczące szkoły europejskiej. Czy już wybrano tę szkołę? Kiedy ona powstanie? Czy ta szkoła powstanie w oparciu o jakąś już istniejącą szkołę, czy też będzie tworzona od podstaw? Chciałbym zapytać też o kalendarium w odniesieniu zarówno do szkoły, jak i siedziby. Rozumiem, że działka będzie przekazana do końca tego roku. Jakie są plany, jeśli chodzi o oddanie siedziby do użytku?

Przewodniczący Marek Rocki:

Senator Sługocki.

Senator Waldemar Sługocki:

Dziękuję bardzo.

Ja chciałbym dopytać, moje pytanie absolutnie koresponduje z pytaniem pana marszałka Bielana.

Panie Ministrze, mówiąc o zestawieniu kosztów, mówił pan, że w roku 2017 koszty związane z edukacją dzieci pracowników agencji Frontex wyniosą 9,5 miliona zł. Zatem rozumiem, Panie Ministrze, że stronie polskiej będzie zależało na tym, aby tę szkołę wybudować jak najszybciej. Powielam pytanie, które zadał pan marszałek Bielan: czy jest lokalizacja, ewentualnie budynek, który zostanie zaadaptowany na szkołę, i jakie będą koszty budowy czy też adaptacji budynku dla tej szkoły oraz jej utrzymania w każdym kolejnym roku? Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Marek Rocki:

Przepraszam, zanim poproszę o odpowiedź, to coś podpowiem. Jest taka działka na rogu Rakowieckiej i Kieleckiej, tam jest taka fajna szkoła, która jest okupowana przez Rosjan, i myślę, że byłaby to akurat…

(Wesołość na sali)

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Jakub Skiba:

Dziękuję bardzo.

Jeżeli chodzi o szkołę, no to oczywiście absolutnie słuszne jest rozumowanie, że wydatki, które budżet będzie ponosił, byłyby relatywnie mniejsze, gdyby to była jedna szkoła, a nie taka dyspersja tych dzieci. To jest oczywiście zupełnie naturalne myślenie ekonomiczne i do tego rząd polski będzie zmierzał. W tym momencie jednak nie mamy szkoły o statusie europejskim, a oczywiście agencja Frontex wymaga tu nie tylko odpowiedniego standardu, ale odpowiedniego umocowania w regulacjach europejskich. Ministerstwo Edukacji Narodowej, które jest w tym momencie wiodącym resortem, takiej szkoły poszukuje. Mogę powiedzieć, że koledzy z ministerstwa mają nadzieję na zawarcie tutaj jakiejś sensownej umowy ze szkołą francuską, która jest na Saskiej Kępie. Wstępne rozmowy wskazują, że byłoby to najbardziej korzystne. A więc na razie rząd trzyma się tego wariantu, że któraś z istniejących szkół po uzyskaniu tego statusu zawrze po prostu umowę z rządem polskim i w ten sposób będzie dokonywane finansowanie. Naturalnie spodziewamy się zmniejszenia tych obciążeń.

Na pytanie pana senatora Bielana odpowiem, że tak, oczywiście, działka zostanie oddana do końca roku zgodnie z przewidywaniami umowy. Ona jest już w tym momencie wydzielona. Prezydent miasta stołecznego Warszawy wydał odpowiednie decyzje w lipcu. Tam był problem obiektu, który stał akurat w granicach działki, ale ten obiekt został skutecznie wyburzony. Teraz nic nie stoi na przeszkodzie, żeby po ratyfikacji tej umowy nastąpiło natychmiastowe przekazanie prawa własności.

Chciałbym jednocześnie mocno podkreślić, że to przekazanie prawa własności nie jest bezwarunkowe, ponieważ jest związane z użytkowaniem tej działki i tego obiektu na cele przeznaczone w umowie. Jeżeli z jakichś tam powodów nastąpiłoby czy to wycofanie się agencji Frontex, czy jeszcze innego rodzaju sytuacja, to oczywiście w tym momencie właściciel ma obowiązek przekazania tej działki Skarbowi Państwa. To zostało zabezpieczone w umowie.

(Senator Adam Bielan: A jaka to może być perspektywa czasowa, jeśli chodzi o oddanie…)

Ale czego oddanie?

(Senator Adam Bielan: Budynku, bo…)

W tym momencie to jest już kwestia agencji Frontex. Z tego, co mi wiadomo, wynika, że oni zgodnie z umową muszą rozpocząć prace w ciągu 5 lat od daty przekazania tej nieruchomości, a oni planują ten cykl na 4 lata. Tyle że oczywiście samo wybudowanie nie jest przedmiotem umowy, oni po prostu muszą rozpocząć budowę i muszą ją zakończyć w terminie dla siebie jak najbardziej odpowiednim.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś pytania?

Bardzo proszę.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja mam jeszcze króciutkie pytanie, natury chyba bardziej technicznej. Proszę mi wyjaśnić różnicę między szkołą europejską a akredytowaną szkołą europejską. Na czym polega ta akredytacja? Przez kogo ona jest udzielana? Jaka jest różnica między tymi szkołami? Tak z ciekawości pytam.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Jakub Skiba: Bardzo proszę, tutaj pan dyrektor Wereszczyński mi podpowiada, więc myślę że będzie lepiej, jeżeli odpowie na to pytanie.)

Przewodniczący Marek Rocki:

Tak, bezpośrednio.

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Wereszczyński:

Szanowni Państwo!

Obydwa te typy szkół przewiduje Konwencja o statucie szkół europejskich sporządzona w Luksemburgu 21 czerwca 1994 r., przywołana tu przez panią minister. Zasadnicza różnica polega na tym, że szkoła europejska jest właściwie tworzona przez Unię Europejską, przez agendy europejskie od podstaw, od samego początku opiera się na wewnętrznych regulacjach dotyczących edukacji zawartych w tej konwencji. Zaś szkoła akredytowana to szkoła istniejąca w danym państwie, która po prostu przechodzi cały cykl akredytacji i certyfikacji, uzyskuje wszelkie wymagane zezwolenia, certyfikaty i jako taka, korzystając z dofinansowania, działa również w systemie szkół europejskich. To chyba tak najprościej. Oczywiście ta pierwsza finansowana jest w całości przez Unię Europejską, ta druga wymaga jakby w cyklu dochodzenia do tej europejskości, do statusu poczynienia nakładów, ale właściwie przez samą zainteresowaną placówkę. Dziękuję.

(Senator Adam Bielan: Ja rozumiem, że państwo w tej chwili skłaniacie się do tej drugiej opcji, tak?)

Ona jest bardziej prawdopodobna i szybsza.

Przewodniczący Marek Rocki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania albo wystąpienia w dyskusji?

Jeśli nie, to proponuję, żebyśmy głosowali.

Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem ustawy o ratyfikacji umowy? (18)

Kto z państwa jest przeciwny? (0)

Kto z państwa wstrzymał się od głosu? (0)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że połączone komisje pozytywnie zaopiniowały tę ratyfikację.

Pozostaje nam wyznaczenie sprawozdawcy. Proponuję, żeby pan senator Sługocki był sprawozdawcą tej ratyfikacji.

Czy ktoś z państwa ma inne propozycje?

(Senator Waldemar Sługocki: Dziękuję bardzo.)

Dziękuję bardzo.

Dziękuję bardzo państwu ministrom. Dziękuję państwu.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 01)