Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (nr 58), Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 96) w dniu 28-06-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (58.)

oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (96.)

w dniu 28 czerwca 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (druk senacki nr 534, druki sejmowe nr 1538 i 1616).

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 31)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Piotr Zientarski)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dzień dobry państwu.

Wspólnie z panem przewodniczącym Jerzym Fedorowiczem, przewodniczącym Komisji Kultury i Środków Przekazu, oraz w imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej otwieram wspólne posiedzenie komisji.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (druk senacki nr 534, druki sejmowe nr 1538 i 1616)

Celem obrad naszych komisji jest wydanie stanowiska w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Przypominam, że jest to inicjatywa senacka. Jest z nami przedstawiciel wnioskodawców, pan senator przewodniczący Mamątow.

Ta nasza inicjatywa została już uchwalona na posiedzeniu Sejmu w dniu 22 czerwca 2017 r.

Winny jestem, winni jesteśmy państwu informację o tym, dlaczego przesuwaliśmy posiedzenie komisji z 9.00 na 10.00, początkowo taka była koncepcja, a ostatecznie na 9.30. Otóż dlatego, że do nas, do obu przewodniczących wpłynęło pismo z Ministerstwa Spraw Zagranicznych z sugestią, ażeby spotkać się z przedstawicielem Federacji Rosyjskiej, z ambasadorem, albowiem – jak wynika z tego pisma – na niwie bilateralnych relacji Polski i Rosji ta ustawa wywołuje znaczne i w ocenie ministerstwa niewspółmierne emocje po stronie rosyjskiej. Może to wynikać z braku pełnego zrozumienia jej treści, a przede wszystkim kontekstu, dla Rosjan szczególnie wrażliwa jest kwestia pomników Armii Czerwonej znajdujących się na cmentarzach i w miejscach pochówku. Jak państwo wiecie, miejsca pochówku są dla nas miejscami świętymi, nienaruszalnymi i nikt nigdy nie miał zamiaru likwidować pomników, które znajdują się na cmentarzach. O tym w tej ustawie nie ma ani słowa.

Z uwagi na fakt, iż to zaproszenie przez naszą komisję spraw zagranicznych zostało doręczone wczoraj po południu, dzisiaj przedstawiciel ambasady poinformował nas, że nie zdążył jeszcze przekazać panu ambasadorowi tej informacji, w związku z tym nie było pana ambasadora dzisiaj na spotkaniu o 9.00.

Ale jest sugestia ze strony ministerstwa, o czym chcę powiedzieć, bo są panowie przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych, ażeby nawet po uchwaleniu tej ustawy odbyło się spotkanie z przedstawicielem wnioskodawców, z przedstawicielem IPN, z senatorem Żarynem, który jest przedstawicielem Senatu i niejako jednocześnie IPN, żeby nie tylko wykazać, że te obawy są zupełnie zbędne, ale również pokazać, jak ta ustawa ma w przyszłości być realizowana. Otrzymaliśmy informację, że istnieje prawdopodobieństwo, że porządek obrad zostanie uzupełniony o tę ustawę i zostanie ona przyjęta już na tym posiedzeniu Senatu. W związku z tym organizowanie spotkania z komisjami, które zakończą działalność w tym zakresie, byłoby bezprzedmiotowe.

Proszę państwa, krótko mówiąc, ustawa jest szczególnie dobrze znana senatorom, bo ona była przygotowywana od wielu miesięcy, od dłuższego czasu, pamiętam, że jeszcze w poprzedniej kadencji nad nią pracowano, i ostatecznie znajduje swój finał.

U nas została zaakceptowana, wiem – tu już wyprzedzam Biuro Legislacyjne – że biuro nie ma propozycji poprawek.

Jest z nami pan sprawozdawca, więc może by powiedział dwa słowa.

Bardzo proszę.

Senator Robert Mamątow:

Dziękuję bardzo, Panowie Przewodniczący.

Myśmy już przeprowadzili dość długą dyskusję na temat tej ustawy. Miałem przyjemność być sprawozdawcą ze strony Senatu w Sejmie. W Sejmie ustawa ta została przyjęta zdecydowaną większością głosów. Jest to ustawa oczekiwana, ustawa, która już dawno powinna zostać wprowadzona.

Jest trochę zamieszania wokół tematu miejsc pochówku, tak jak zaznaczył pan przewodniczący, ale to jest właśnie brak zrozumienia, bo ta ustawa jednoznacznie wyjmuje spod działania ustawy miejsca pochówku, nie tylko cmentarze, ale w ogóle wszelkie miejsca, w których z jakimkolwiek prawdopodobieństwem mogą być pochowani żołnierze. Tutaj rozmawialiśmy o żołnierzach radzieckich, ale generalnie w ogóle takich miejsc się nie rusza. Ta ustawa wyłącza te miejsca spod swojej jurysdykcji. Tak że to jest jeszcze kwestia tej rozmowy. Ja myślę, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotuje spotkanie, jeśli będzie taka potrzeba ze strony Federacji Rosyjskiej. W każdym razie jest to kwestia do wyjaśnienia.

Niemniej bardzo bym państwa prosił o przyjęcie tej ustawy, żeby zamknąć ten etap naszej legislacji. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Jak rozumiem, bez poprawek. Taka jest…

(Senator Robert Mamątow: Tak jest, bez poprawek.)

Taka jest propozycja.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale już złożył przedstawiciel wnioskodawców. Ma prawo…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ma prawo złożyć, nie może głosować.

Wniosek został prawomocnie złożony.

Pan przewodniczący Jerzy Fedorowicz. Proszę bardzo.

Senator Jerzy Fedorowicz:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ponieważ posiedzenie naszej komisji jest transmitowane i niewykluczone, że oglądają nas w tej chwili koledzy z ambasady rosyjskiej, chciałbym, podkreślając to, co przed chwilą powiedział pan przewodniczący Mamątow, przytoczyć fragment uzasadnienia, tak aby zabrzmiał tak wyraźnie, jak to jest w ustawie.

Otóż ustawa przewiduje wyłączenie od zakazu pomników, które nie są wystawione na widok publiczny, pomników wystawionych w innym celu niż propagowanie ustroju totalitarnego, w ramach działalności artystycznej, edukacyjnej, kolekcjonerskiej, naukowej lub o podobnym charakterze, pomników wpisanych do rejestru zabytków, a także pomników położonych na terenie cmentarzy albo innych miejsc spoczynku. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo za przypomnienie dosłownego brzmienia uzasadnienia do ustawy, bo to jest kwestia istotna, myślę, że nie tylko dla Federacji Rosyjskiej, ale w ogóle, bo przecież odbywały się dyskusje dotyczące pewnych napisów na zewnątrz cmentarzy itd.

Czy ktoś z państwa, z przybyłych gości chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.

A czy ktoś państwa senatorów?

Otwieram dyskusję senatorską.

Pan senator Piotr Florek.

Senator Piotr Florek:

Ja mam do panów przewodniczących tylko takie pytanie, czy w Sejmie była jakaś korekta, czy pojawiły się jakieś poprawki w stosunku do tej…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie było, tak? Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Pan przewodniczący.

Senator Robert Mamątow:

Proszę bardzo, są, ale są to jedynie poprawki legislacyjne.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Tylko redakcyjne.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Redakcyjne. Żadnych merytorycznych zmian Sejm nie wprowadził.

Proszę państwa, skoro nie ma wątpliwości, to proponuję, żebyśmy przeszli do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (12)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że ustawa została przyjęta jednogłośnie.

Proponuję, ażeby sprawozdawcą w dalszym ciągu był pan senator Robert Mamątow, dotychczasowy sprawozdawca.

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie…

(Głos z sali: Nie może być.)

(Głos z sali: Pan senator nie jest członkiem komisji, więc nie może być sprawozdawcą. Sprawozdawcą musi być członek komisji.)

Tak?

(Głos z sali: Tak, tak.)

Nie…

(Rozmowy na sali)

(Senator Jerzy Fedorowicz: Momencik, za chwilę mecenas przeczyta przepis regulaminu.)

(Brak nagrania)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

To jest art. 63 ust. 3: „Komisja wybiera ze swojego składu sprawozdawcę, który przedstawia w sposób obiektywny wnioski zawarte w sprawozdaniu komisji”.

(Senator Robert Mamątow: Okej. To chciałbym zaproponować pana Ryszkę, żeby…)

„W przypadku gdy sprawozdanie komisji dotyczy ustawy lub projektu ustawy, sprawozdawca informuje o działaniach podejmowanych w trakcie prac komisji przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową, wraz ze wskazaniem oczekiwanego przez nie sposobu rozstrzygnięcia oraz stanowiska komisji w tej sprawie”.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale to dotyczyło tylko projektów naszych inicjatyw.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Tak, chodziło o zmianę uchwał okolicznościowych, a nie merytorycznych. Tak.

(Głos z sali: Tak, tak.)

(Senator Jerzy Fedorowicz: Zgłaszać się.)

(Rozmowy na sali)

Dobrze, czyli senator Czesław Ryszka.

Dziękuję.

(Senator Jerzy Fedorowicz: Ale zaraz, czy nie trzeba przegłosować…)

(Głos z sali: Nie.)

Nie, nie trzeba.

(Senator Jerzy Fedorowicz: Dobrze.)

Nie ma innych propozycji. Dziękuję.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 43)