Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 77), Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 84), Komisji Ustawodawczej (nr 156) w dniu 30-03-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (77.),

Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (84.)

oraz Komisji Ustawodawczej (156.)

w dniu 30 marca 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 38. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 34)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej

Stanisław Gogacz)

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę państwa, skoro jest kworum trzech komisji…

(Rozmowy na sali)

Proszę państwa, czy jest kworum?

(Głos z sali: W naszej jest.)

A pozostałe komisje?

(Głos z sali: Budżetowa też ma kworum.)

A komisja gospodarki?

(Głos z sali: Ma kworum.)

W takim razie witam państwa.

Razem z przewodniczącymi komisji gospodarki narodowej, komisji budżetu i finansów, jako przewodniczący Komisji Ustawodawczej, otwieram posiedzenie trzech połączonych komisji.

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie wniosków zgłoszonych podczas wczorajszego posiedzenia plenarnego do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw, zawartej w druku senackim nr 439.

Chciałbym na dzisiejszym posiedzeniu trzech połączonych komisji powitać gości. Chciałbym powitać…

(Głos z sali: Teraz wierzytelności.)

(Głos z sali: Posiedzenie tych trzech komisji dotyczy wierzytelności, a później będzie…)

Czyli rozpoczynamy od wierzytelności?

(Głos z sali: Zaczynamy od wierzytelności na tym posiedzeniu trzech komisji…)

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 38. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności

Przepraszam bardzo, w takim razie jako pierwsze będziemy oczywiście rozpatrywać wnioski do ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności; druk senacki nr 442. To na początek.

Wnioski do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw będziemy zaś rozpatrywać nie wcześniej niż o 8.45, w drugiej kolejności.

Witam pana ministra Mariusza Haładyja z Ministerstwa Rozwoju; witam panią Luizę Modzelewską z Ministerstwa Rozwoju; witam panią Martę Modzelewską z Ministerstwa Rozwoju. Witam Biuro Legislacyjne, witam państwa senatorów.

Proszę państwa, jeżeli chodzi o zgłoszone wczoraj wnioski, które powinniśmy rozpatrzyć teraz podczas posiedzenia trzech połączonych komisji, to na pewno wszyscy państwo otrzymaliście zestawienie tych wniosków. Proponuję więc, żebyśmy od razu przeszli do przegłosowywania tych wniosków, chyba że będą jakieś pytania.

Pierwszy wniosek to wniosek zgłoszony przez pana senatora Grabowskiego.

Rozumiem, że pan senator chce zabrać głos, żeby uzasadnić wniosek.

(Senator Arkadiusz Grabowski: Chciałbym króciutko…)

Bo wczoraj pan go uzasadniał, ale chciałby pan jeszcze dzisiaj. Bardzo proszę.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Bardzo krótko, jeśli mogę.

Panie Przewodniczący, postaram się wypowiedzieć jak najkrócej, bo wiem, że czas nagli.

Złożony wniosek dotyczy wydłużenia terminu na zgłoszenie sprzeciwu lub zastrzeżeń inwestora z obecnie obowiązujących 14 dni do dni 30. W trakcie debaty podnosiłem taki argument, że może to spowodować, że pozycja podwykonawców będzie mniej uprzywilejowana. Ona i tak jest mniej uprzywilejowana, bo wiadomo, że w tym całym systemie robót budowlanych to inwestorzy mają pozycję uprzywilejowaną. Mieliśmy przypadki, w których podwykonawcy byli, że tak powiem, naprawdę stratni i na gorszej pozycji w wyniku tego kontaktu z inwestorami. Wydłużamy ten termin. Argument, którego pan minister użył w trakcie posiedzenia, główny argument, poza oczywiście całościową regulacją, dotyczący kwestii doręczeń korespondencji, do mnie nie trafia. Ta argumentacja do mnie nie trafia, ponieważ w zakresie tej materii obowiązuje art. 61 kodeksu cywilnego mówiący o oświadczeniach woli. I jest w nim mowa o możliwości zapoznania się z treścią. Nie ma konieczności wysyłania takich przesyłek za zwrotnym potwierdzeniem odbioru czy ich awizowania. Jest na to wyrok Sądu Najwyższego z 2012 r., sygnatura II PK 57/12. Zgodnie z tym wyrokiem ta argumentacja też nie jest do końca… nie uzasadnia wydłużenia tego terminu. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Proszę, pan minister. Ale bardzo krótko proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Mariusz Haładyj:

Krótko. Wydaje mi się, że… No, nie do końca bym się z tym zgodził.

Przepis oczywiście ma za zadanie chronić przede wszystkim podwykonawców. To jest główny cel tego przepisu. Musimy jednak pamiętać o tym, że przede wszystkim art. 6471 stanowi pewien wyjątek od reguły odpowiedzialności osoby trzeciej za nie swój, czyli cudzy dług. Pamiętajmy, że inwestorem może być nie tylko wielki deweloper, ale też mała rodzinna firma, osoba fizyczna czy wreszcie spółdzielnia. Dlatego konieczne jest wyważenie interesów, oczywiście z zachowaniem ratio legis i głównego celu tego przepisu, jakim jest ochrona podwykonawców.

Pan senator wspomniał o art. 61 §1 kodeksu cywilnego. To jest oczywiście prawda, że on tutaj obowiązuje. Tylko, że nie chodzi o zwrotne potwierdzenie odbioru informacji, ale o termin, w którym ta strona, czyli i podwykonawca, z powrotem otrzyma ten sprzeciw w taki sposób, żeby się mógł z nim zapoznać. Tak więc te 30 dni jest też właśnie po to, żeby ten sprzeciw mógł dotrzeć. Bo nie wystarczy wysłać korespondencję ze sprzeciwem w terminie, ona musi jeszcze dotrzeć.

I tylko jeszcze króciutko dodam, że paradoksalnie ta zmiana, jeżeli ten termin będzie za krótki, może być dla podwykonawcy niekorzystna. Ponieważ jeżeli inwestor nie będzie miał możliwości, czasu na to, oczywiście według własnej oceny, żeby zapoznać się z wnioskiem o wzięcie odpowiedzialności solidarnej i nie będzie w stanie sensownie i z namysłem rozpatrzeć tej decyzji, to wyśle sprzeciw na wszelki wypadek. I wtedy podwykonawca zostaje bez solidarnej odpowiedzialności ze strony inwestora. Na ważność tego czasu pozwalającego na świadome podjęcie przemyślanej decyzji zwracała nam też uwagę w trakcie uzgodnień m.in. prokuratoria generalna.

I wreszcie ostatnia kwestia… Dwie ostatnie kwestie.

Pan senator mówił też o tym, że podwykonawca będzie przymuszany. Oczywiście istnieje takie ryzyko. Takiego ryzyka nie da się wyeliminować. Ale takie ryzyko, jak już mówiłem wczoraj, istnieje też wtedy, kiedy okres jest 14-dniowy. Pan senator podawał ten kilkudniowy okres.

I ostatnia uwaga. Pamiętajmy, że jeżeli inwestor, wykonawca i podwykonawca zgadzają się w kwestii tego, że inwestor przyjmuje odpowiedzialność solidarną, to nie ma przeszkód, żeby to przewidzieć w umowie między wykonawcą a inwestorem. I wtedy ten 30-dniowy termin w ogóle nie ma żadnego znaczenia, bo ten sprzeciw jest automatycznie wyłączony. Więc na wypadek sytuacji konsensualnego dojścia do tego typu ustaleń też jest przepis.

Wydaje mi się więc, że te 30 dni, mimo że my sami, jako Ministerstwo Rozwoju, pierwotnie proponowaliśmy w uzgodnieniach 14 dni, jest jednak pewnym kompromisem i wyważeniem interesów wszystkich stron. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Gogacz:

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, proponuję, żebyśmy przystąpili do głosowania nad poprawką nr 1, którą uzasadniał wnioskodawca, pan senator Grabowski, a do której ustosunkował się pan minister.

Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem poprawki nr 1 w zestawieniu, poprawki pana senatora Grabowskiego? (12)

Kto jest przeciwny tej poprawce? (13)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawka nie uzyskała poparcia.

Proszę państwa, proponuję, żebyśmy następne poprawki przegłosowali w bloku. W taki sposób głosowaliśmy już podczas pierwszego czytania. Ze strony Biura Legislacyjnego jest oczywiście zgoda.

Głosujemy nad poprawkami nr 2–14.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (22)

Kto jest przeciwny tym poprawkom? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (3)

Stwierdzam, że poprawki uzyskały akceptację komisji.

Proszę państwa, rozumiem, że jest zgoda i pana senatora, i państwa na to, żeby pan senator Adam Gawęda był sprawozdawcą komisji.

Zamykam posiedzenie trzech połączonych komisji.

O 8.45 rozpoczynamy następne posiedzenie.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 43)