Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 67) w dniu 31-01-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (67.)

w dniu 31 stycznia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (druk senacki nr 405, druki sejmowe nr 807, 1152 i 1152-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 34)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Adam Gawęda)

Zastępca Przewodniczącego Adam Gawęda:

Witam serdecznie.

Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Witam obecnego na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Andrzeja Derę, sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta. Witam, Panie Ministrze.

(Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Andrzej Dera: Dzień dobry.)

Witam serdecznie podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, pana ministra Mariusza Haładyja. Witam wszystkich przedstawicieli Kancelarii Prezydenta, Ministerstwa Rozwoju, Sejmu…

(Głos z sali: Senatu.)

…Biura Legislacyjnego, Panie Mecenasie. Witam państwa bardzo serdecznie. Witam gospodarzy: senatorów Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz sekretarza komisji.

(Głos z sali: Jest nadliczbowa… Senatorów jest więcej niż… powyżej kworum.)

Na dzisiejszym posiedzeniu przedstawimy i zapoznamy się z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej.

Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.

Czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingowa w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej? Nie.

Uprzejmie informuję wszystkich uczestniczących w posiedzeniu komisji, że posiedzenie transmitowane jest w internecie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (druk senacki nr 405, druki sejmowe nr 807, 1152 i 1152-A)

Przystępujemy do przedstawienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Oddaję głos panu ministrowi. Bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Andrzej Dera:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panowie Senatorowie! Projekt pana prezydenta został w polskim Sejmie przyjęty większością… jeżeli dobrze pamiętam, 439 głosów było za i 2 głosy –przeciw. Projekt jest bardzo prosty, składa się z 2 artykułów. Zasadniczy artykuł dotyczy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. I tutaj jest propozycja pana prezydenta, aby w obecnym art. 103 ustawy, który opisuje narzędzia, przy użyciu których państwo stwarza korzystne warunki dla funkcjonowania i rozwoju mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, dodać pkt 1a w brzmieniu: państwo stwarza, z poszanowaniem zasad… Art. 103 mówi: „Państwo stwarza, z poszanowaniem zasad równości i konkurencji, korzystne warunki dla funkcjonowania i rozwoju mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności przez”… I tutaj dopisuje się pkt 1a w brzmieniu: „dokonywanie oceny przewidywanego wpływu projektu ustawy lub rozporządzenia na działalność mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, stanowiącej odrębną część uzasadnienia projektu ustawy lub rozporządzenia, z wyłączeniem tych projektów ustaw i rozporządzeń, które nie dotyczą majątkowych praw i obowiązków przedsiębiorców lub praw i obowiązków przedsiębiorców wobec organów administracji publicznej”.

Ten projekt został przygotowany przez pana prezydenta na wyraźną prośbę Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Otóż oni wnosili o to, żeby do przepisów rangi ustawowej wnieść zasadę, która dla małych przedsiębiorców jest zasadą bardzo istotną opierającą się na informacji dotyczącej skutku danych regulacji dla ich funkcjonowania, dla małych i średnich przedsiębiorców. Otóż ci przedsiębiorcy wskazują, że w odróżnieniu od dużych podmiotów gospodarczych nie mają rozbudowanych pionów prawnych, pionów informacyjnych. Stąd informacja o tym, że projekt ustawy rodzi konkretne skutki dla małych i średnich przedsiębiorców, na etapie składnia takich projektów, jest już dla nich istotna. Po pierwsze, stwarza im możliwość śledzenia prac, jeśli wiedzą, że projekt oddziałuje… Oczywiście to nie jest tak, że wszystkie projekty będą dobrze oddziaływać, czasami skutki oddziaływania są negatywne, ale dzięki tym informacjom, które będą musiały być zawarte w takim projekcie, będą oni mieć możliwość wcześniejszego przygotowania się, śledzenia procesu legislacyjnego… Tak że, krótko mówiąc, oni wskazywali na to, że nie będą zaskakiwani, że dana ustawa weszła w życie i rodzi w jakimś krótkim terminie określone skutki prawne. Czym ten zapis ustawowy jeszcze skutkuje? Otóż skutkuje on tym, że jeżeli w danym projekcie – a ten zapis będzie obejmował wszystkich projektodawców – nie przedłoży się skutków oddziaływania, to marszałek Sejmu bądź Senatu będzie miał prawo odmówić przyjęcia takiego projektu i wezwać projektodawcę do jego uzupełnienia. Jest to instrument, który będzie pozwalał marszałkom odmówić przyjęcia projektu, kiedy w tym projekcie nie będzie ujętych przewidywanych skutków. Myślę, że w tym zakresie to wszystko, bo to jest jednoartykułowy przepis.

Art. 2 jest przepisem…

(Głos z sali: Intertemporalnym.)

…intertemporalnym, przepraszam, jestem już zmęczony… Jest to przepis intertemporalny, który reguluje wszystkie kwestie z tym związane, jeśli chodzi o okres przed wejściem w życie tej ustawy. Ten zapis mówi, że jeżeli ktoś już wniósł projekty przed dniem wejścia w życie tej ustawy, to mają być one rozpatrywane na dotychczasowych zasadach. Chodziło o to, żeby nie cofać projektów, które już są, które funkcjonują czy w Sejmie, czy w Senacie, czy gdzieś w przestrzeni publicznej, żeby nie cofać ich w celu uzupełnienia, tylko żeby one już funkcjonowały na dotychczasowych zasadach, a dopiero w momencie, kiedy ta zmiana ustawy wejdzie w życie, dopiero w przypadku projektów złożonych pod dacie wejścia w życie tej ustawy wymagać, żeby obejmowały one skutki oddziaływania. Myślę, że ogólnie i szczegółowo, ponieważ nie jest to skomplikowany zakres, omówiłem, jak mi się wydaje, to, co jest w tym projekcie najistotniejsze. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Adam Gawęda:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Zanim przystąpimy do zapoznania się z opinią Biura Legislacyjnego, chciałbym zapytać, czy pan minister rozwoju Haładyj…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Mariusz Haładyj:

Pan minister przedstawił bardzo szczegółowe uzasadnienie, a stanowisko rządu jest co do zasady pozytywne. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Adam Gawęda:

Dziękuję bardzo.

Proszę pana mecenasa o przedstawienie stanowiska.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Panowie!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń. Niemniej chcielibyśmy zwrócić uwagę, że z punktu widzenia Senatu ta ustawa w praktyce nie będzie miała dużego znaczenia, dlatego że od jakiegoś czasu Senat przygotowuje ocenę skutków regulacji według metodologii rządowej, tzn. metodologii dokonywanej według wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego. Tam ocena skutków regulacji pod kątem mikro-, małych i średnich przedsiębiorców jest przeprowadzana. Stąd też nasze oceny skutków regulacji z wykorzystaniem formularza analogicznego do rządowego już tę kwestię załatwiają. Jak rozumiem, tak naprawdę z praktycznego punktu widzenia to przedłożenie będzie miało znaczenie dla projektów pana prezydenta, dla projektów poselskich. Jeśli chodzi o rządowe i senackie projekty, ta kwestia już jest załatwiona.

Oczywiście musimy pamiętać o tym, że ta nowelizacja nie będzie się odnosiła do projektów wnoszonych przez obywateli, do inicjatywy obywatelskiej. Dlaczego? Dlatego, że obywatele nie są adresatem art. 103 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Gdybyśmy chcieli objąć inicjatywy obywatelskie zakresem tej regulacji, to jedyną drogą byłaby nowelizacja §34 Regulaminu Sejmu i nałożenie stosownego obowiązku w Regulaminie Sejmu, żeby takie OSR były przeprowadzane również w zakresie tych projektów. Dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zastępca Przewodniczącego Adam Gawęda:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Andrzej Dera:

Jeśli chodzi o to, co powiedział pan mecenas, to tutaj co do tego pełna zgoda. Z tym, że w treści jest mowa o tym, że to dotyczy również uzasadnienia projektu ustawy, a do tej pory w uzasadnieniach nie wszystkie skutki się znajdowały. Nie wiem, czy… Ja mówię, jak to wygląda w praktyce, ja mówię o wieloletniej praktyce jako poseł… Niestety próżno było szukać tych skutków w uzasadnieniach, a dzięki temu zapisowi będzie można to egzekwować. To tyle, w ramach takiego małego dopowiedzenia.

Zastępca Przewodniczącego Adam Gawęda:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś chciałby…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę. Pan senator, pan wiceprzewodniczący.

Senator Mieczysław Augustyn:

Panowie Ministrowie, ta propozycja przychodzi w porę, dlatego że, powiedziałbym, rozpanoszył się bardzo niedobry zwyczaj. Mianowicie mnożą się przedłożenia, które są szybko podejmowane… przyjmowane właśnie przez Sejm, bez dostatecznego uzasadnienia i badania ich skutków. Rezultat jest taki, jaki widzimy, że do nas, do Senatu po dosłownie kilku miesiącach wracają ustawy, bo były nie dość przemyślane. Prawdę mówiąc, przyblokowanie tego i zmuszenie, chociażby w tym zakresie, do zastanowienia się prawdopodobnie spowoduje, że i w innych zakresach będzie się jednak badało skutki regulacji. I będzie to z pożytkiem zarówno dla jakości stanowionego prawa, jak i dla nas, abyśmy do końca byli przekonani – nawet wtedy, kiedy jest potrzeba, żeby coś bardzo szybko przeszło – że ktoś jednak badał skutki regulacji, bo bywało, że mieliśmy co do tego wątpliwości.

Zastępca Przewodniczącego Adam Gawęda:

Dziękuję bardzo za ten głos.

Czy jeszcze ktoś chciałby w tym temacie zabrać głos? Nie widzę chętnych.

Rozumiem, że możemy przystąpić do głosowania nad projektem ustawy.

Kto…

(Głos z sali: Czy zgłosił wniosek…)

(Głosy z sali: Przewodniczący zgłasza wniosek.)

(Głos z sali: Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.)

Tak. Oczywiście zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (7)

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z senatorów jest… Czy ktoś zgłasza się na ochotnika?

(Senator Grzegorz Peczkis: Na sprawozdawcę proponuję senatora przewodniczącego.)

(Głos z sali: Dobrze…)

Dziękuję bardzo. Przyjmuję propozycję.

Wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Dziękuję za udział w posiedzeniu wszystkim panom senatorom, panom ministrom, wszystkim przedstawicielom instytucji.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 45)