Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 38) w dniu 03-01-2017
Stenogram z dnia następnego
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (38.)

w dniach 3 i 4 stycznia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 02 – Kancelaria Sejmu; 11 – Krajowe Biuro Wyborcze; 03 – Kancelaria Senatu; a także planu finansowego Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP (druk senacki nr 398, druki sejmowe nr 881, 1094 i 1094-A).

(Początek posiedzenia w dniu 3 stycznia 2017 r. o godzinie 13 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Sławomir Rybicki oraz zastępca przewodniczącego Krzysztof Słoń)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu.

Witam wszystkich państwa na trzydziestym ósmym posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Witam panią minister Sadurską, szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej, oraz przedstawicieli wszystkich instytucji, których budżety mają być dzisiaj przez komisję opiniowane. Witam serdecznie.

Na samym wstępie chciałbym państwa poinformować i oświadczyć, że nie będę dzisiaj prowadzić posiedzenia komisji regulaminowej, ponieważ kwestionuję legalność podjętej 16 grudnia przez posłów w Sali Kolumnowej decyzji o uchwaleniu aktu prawnego, który według mnie obarczony jest poważnymi wadami prawnymi. Według mnie budzi on uzasadnione podejrzenia co do legalności, zgodności z konstytucją i przepisami Regulaminu Sejmu. Nie chciałbym osobiście przykładać własnych działań, własnej ręki do według mnie psucia procesu legislacyjnego i powiększania w związku z działaniami Senatu chaosu oraz powstania dalszych konsekwencji mogących wynikać z procedowania w taki sposób tego aktu prawnego. Tak że dziękuję państwu za przybycie i do widzenia.

(Senatorowie klubu Platformy Obywatelskiej wychodzą z sali)

(Rozmowy na sali)

(Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącego Krzysztof Słoń)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

W związku z zaistniałą sytuacją jako wiceprzewodniczący Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich z powodu oświadczenia wygłoszonego przez przewodniczącego i opuszczenia przez niego posiedzenia przejmuję prowadzenie obrad komisji w dniu dzisiejszym.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 02 – Kancelaria Sejmu; 11 – Krajowe Biuro Wyborcze; 03 – Kancelaria Senatu; a także planu finansowego Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP (druk senacki nr 398, druki sejmowe nr 881, 1094 i 1094-A)

Zatem najpierw proszę o przedstawienie budżetu państwa na 2017 r. w części „Kancelaria Prezydenta RP”.

Bardzo proszę, Pani Minister.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący, jeżeli chodzi o budżet na 2017 r. i o część 01 „Kancelaria Prezydenta RP”, to mogę powiedzieć, że nasz budżet ułożyliśmy w taki sposób, żeby z jednej strony był jak najbardziej racjonalny, ale z drugiej strony finansował te wszystkie zadania kancelarii i związane z działalnością prezydenta, które są przypisane właśnie panu prezydentowi czy kancelarii m.in. konstytucją.

Budżet kancelarii na 2017 r. wynosi 168 milionów 334 tysiące zł. Jest większy od budżetu z 2016 r. o kwotę 720 tysięcy zł i jest to związane z przewidzianymi w ustawie budżetowej podwyżkami dla urzędników. Tylko o tyle zwiększamy budżet.

I teraz takie najważniejsze rzeczy, bo dokładnie omawiałam go w czasie posiedzenia komisji sejmowej, ale jeżeli państwo by mieli pytania, to oczywiście będę starała się odpowiedzieć na te pytania. To jest budżet proinwestycyjny. Jeżeli chodzi o inwestycje, to w rozdziale „wydatki” zwiększyliśmy środki o 4,5 miliona zł w stosunku do środków w roku poprzednim – do kwoty 6 milionów 900 tysięcy zł. Jeżeli chodzi – bo tu jest znacząca oszczędność – o rozdział „Ordery i odznaczenia”, to zaplanowaliśmy kwotę 6 milionów zł, tj. o 2 miliony 340 tysięcy zł mniej, niż było przeznaczone na to zadanie w 2016 r. Związane jest to z tym, że wprowadziliśmy procedurę przetargową na odznaczenia i planujemy m.in. takie oszczędności. Dotychczas w Kancelarii Prezydenta procedury dotyczące orderów i odznaczeń to były tzw. procedury z wolnej ręki, natomiast teraz chcemy przeprowadzić normalne postępowania przetargowe. W tym roku… w roku 2016, w ubiegłym roku już takie pierwsze zamówienie przeprowadziliśmy, dało nam to wymierny efekt w postaci 700 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o to, co jest w budżecie Kancelarii Prezydenta, a mianowicie dotację w kwocie 30 milionów zł na SKOZK, to… W tym roku to też jest… w ubiegłym roku, w 2016 r. – jeszcze się nie przestawiłam, jeśli chodzi o daty – zawarliśmy, i to też jest warte podkreślenia, porozumienie, trójstronne porozumienie pomiędzy Kancelarią Prezydenta, Małopolskim Urzędem Wojewódzkim i SKOZK właśnie w sprawie tego, żebyśmy jeśli chodzi o pieniądze, tę dotację, która przechodzi de facto przez nasz budżet, mieli wpływ na jej kontrolowanie i na jej wydatkowanie. I przy współudziale SKOZK zaproponowaliśmy, żeby te pieniądze, które przechodzą przez budżet państwa, a które, no, mogę to powiedzieć, rodzą pewnego rodzaju emocje wśród parlamentarzystów, szczególnie z innych okręgów niż Małopolska, były przeznaczane na tzw. duże projekty renowacyjne, tak żeby z konkretnych pieniędzy były finansowane konkretne zabytki. W tym roku będziemy m.in. dalej prowadzili inwestycję w postaci renowacji ołtarza Wita Stwosza, jednego z naszych wielkich dóbr narodowych.

Jeżeli chodzi o Biuro Bezpieczeństwa Narodowego – jest tutaj co prawda pan minister, ale może tak za jednym zamachem już to omówię – to wydatki w BBN zaplanowano na kwotę 11 milionów 800 tysięcy zł. W ramach tego planu finansowego BBN będzie również prowadził swoją działalność.

Tak jak powiedziałam, chcemy, żeby budżet na 2017 r. był budżetem proinwestycyjnym. Chcemy przeprowadzić duże działania inwestycyjne. Chcemy m.in. kontynuować termomodernizację w Wiśle, przeprowadzić kolejne etapy. Chcemy też prowadzić inwestycje w ośrodkach prezydenckich, np. w Juracie, ale również w Pałacu Prezydenckim czy w ogrodach Pałacu Prezydenckiego.

Tak jak powiedziałam, jest to budżet ambitny, ale mam nadzieję, że po wykonaniu budżetu za 2016 r., o którym pewnie będę mówiła w czerwcu czy w lipcu tego roku, możemy powiedzieć, że z tym budżetem proinwestycyjnym, ambitnym z przyjemnością będziemy się zmierzać i finansować te zadania, które ustawodawca postawił Kancelarii Prezydenta, panu prezydentowi i oczywiście Biuru Bezpieczeństwa Narodowego. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Ja mam pytania dotyczące budżetu kancelarii.

Jaki jest poziom zatrudnienia osób, które są niepełnosprawne, w szeregach pracowników kancelarii?

Drugie pytanie dotyczy wspomnianych przez panią minister obiektów, ich renowacji i remontów. W poprzednich latach część tych obiektów była udostępniana za zniżkową opłatą rodzinom z Kartą Dużej Rodziny. Mogły one z tych obiektów korzystać, z obiektów będących w administracji kancelarii. Czy państwo będziecie kontynuować ten cykl udostępniania tych obiektów dużym rodzinom? I czy zmieni się ewentualnie wysokość tej zniżki, jaka była udzielana tym rodzinom? Bo jak zauważyłem, za poprzedniego prezydenta te zniżki były symboliczne i w przypadku dużych rodzin one nie dawały właściwie żadnych oszczędności.

Trzecie pytanie dotyczy renowacji zabytków Krakowa. Rozumiem, że ta formuła, którą państwo przyjęliście w 2016 r., się sprawdza i będzie kontynuowana i to jest z obopólną akceptacją, czyli instytucji zajmujących się renowacją zabytków Krakowa, jak również Kancelarii Prezydenta.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o odpowiedź na pierwsze pytanie, to precyzyjną liczbę pracowników z niepełnosprawnością zatrudnionych w Kancelarii Prezydenta podam na piśmie. Jednak to jest kilka osób, to jest kilka osób zatrudnionych. No, nie mamy ustawowej liczby takich pracowników, która by nas zwalniała z wpłacenia składki na PFRON, my ją płacimy. Kilka osób z niepełnosprawnością jest zatrudnionych, ale oczywiście to nie jest ta ustawowa liczba. To po pierwsze.

Po drugie, jeżeli chodzi o Kartę Dużej Rodziny, to pan przewodniczący ma chyba na myśli korzystanie głównie z Zamku Dolnego w Wiśle. My nic nie zmienialiśmy, jeżeli chodzi o zasady korzystania z zamku, ale z tej część hotelowej Zamku Dolnego. Ale oczywiście zrobię rozpoznanie u osób prowadzących zarząd tym hotelem, czy przede wszystkim były takie zgłoszenia, bo będę chciała mieć takie informacje.

Odpowiadając na trzecie pytanie pana przewodniczącego, powiem, że nic nie zmieniamy, jeżeli chodzi o SKOZK. On jest przypisany do budżetu Kancelarii Prezydenta jako tej jednostki, która de facto przekazuje dotacje od… na pewno dwudziestu kilku lat… od 1990 r…

(Głos z sali: 1990 r.)

Tak, od 1990 r., czyli to już jest 27 lat. To, co nam się udało zrobić, i to jest naprawdę duży efekt, duży plus, to podpisanie porozumienia. Bo do tej pory było tak, że co roku Najwyższa Izba Kontroli, która kontrolowała wykonanie budżetu, zawsze w zaleceniach pokontrolnych pisała nam, że musimy wprowadzić zasady współpracy ze SKOZK. Tu oczywiście wszyscy mówili o potrzebie uregulowania, unormowania ustawowego SKOZK. My zrobiliśmy pierwszy krok – i to się stało po raz pierwszy, można powiedzieć, że po raz pierwszy od 27 lat – kiedy zawarliśmy stosowne porozumienie, i mamy wgląd i kontrolę, w pewnym sensie kontrolę nad działalnością SKOZK, nad przekazaną dotacją i nad tymi zadaniami, które SKOZK realizuje.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Mam pytanie. Czy w budżecie kancelarii są jakieś środki, które wspomogłyby deklarację prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej związaną z promowaniem młodych firm na rynkach ogólnoświatowych? Czy takie środki są przewidziane w budżecie kancelarii?

I jeszcze jedno pytanie, dotyczące współpracy z Polonią. Czy do kancelarii trafia dużo wniosków o jakieś wsparcie działań i inicjatyw realizowanych przez Polonię?

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Jeżeli chodzi, Panie Przewodniczący, o młodych przedsiębiorców, to my nie mamy wpisanych w budżecie takich pieniędzy, bo budżet Kancelarii Prezydenta do czegoś innego służy. My jako Kancelaria Prezydenta prowadzimy inne zadanie, a mianowicie promujemy młodych przedsiębiorców za granicą. Pan prezydent zaprasza na pokład swojego samolotu przedstawicieli np. startupów. I bardzo dobry wyjazd z takim komponentem biznesowym dla młodych przedsiębiorców odbył się w czasie podróży pana prezydenta do Szwajcarii, kiedy na politechnice w Lozannie odbyła się prezentacja polskich młodych firm i młode firmy zrobiły naprawdę bardzo dobre wrażenie na ich partnerach. W ogóle misją pana prezydenta jest to, żeby ten nowy, 2017 r. był pod hasłem dyplomacji ekonomicznej, dyplomacji gospodarczej. Dlatego, może nie mając pieniędzy budżetowych na promocję finansową, jeżeli tak to mogę ogólnie określić, pan prezydent będzie zapraszał do swojej delegacji przedstawicieli młodych firm, tak żeby promować je na świecie.

Natomiast jeżeli chodzi o sprawy łączności z Polakami za granicą, z Polonią, to oczywiście w tym zakresie dużo większą rolę finansową do spełnienia ma Senat, który odzyskał pieniądze przeznaczone na ten cel, no bo przecież pamiętamy, że wcześniej MSZ, Ministerstwo Spraw Zagranicznych tym tematem przez pewien krótki czas się zajmowało. Jeżeli chodzi o tę łączność z Polonią, którą organizujemy jako Kancelaria Prezydenta, to ona się ogranicza do kilku takich płaszczyzn.

Po pierwsze, przy okazji każdej wizyty zagranicznej pana prezydenta jest organizowane spotkanie z Polakami z zagranicy. Zawsze jest spotkanie z Polonią, podczas każdej wizyty pana prezydenta.

Po drugie, inicjujemy różnego rodzaju legislacyjne formy wsparcia. Tutaj wspomnę ostatnio przyjętą przez Sejm i Senat, przez parlament ustawę o legitymacjach szkolnych dla uczniów polonijnych, dla szkół polonijnych.

I trzecia rzecz, którą będziemy chcieli robić, to pewnego rodzaju projekty i programy. Może nie będę teraz głośno o nich mówić, bo w przypadku jednego z programów już jesteśmy na etapie kończenia. Staramy się właśnie w ten sposób wspomagać działalność innych instytucji państwa, które są odpowiedzialne za utrzymywanie relacji z Polonią. To oczywiście jest Senat, to oczywiście dalej jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ale jest tu również rola dla pana prezydenta. I to zainteresowanie Polonią, problemami Polonii, sprawami Polonii, ale również łącznością, pokazaniem, że wszystkie instytucje państwa czują tę wielką więź z Polakami, których 20 milionów mieszka poza granicami naszego kraju, jest bardzo istotne.

Biuro do spraw łączności z Polakami za granicą, które powstało po raz pierwszy w Kancelarii Prezydenta w czasie, kiedy prezydent Andrzej Duda rozpoczął swoją prezydenturę, i było efektem jego deklaracji, którą złożył w czasie kampanii wyborczej, no, przynosi efekty. Ta współpraca z Polonią jest naprawdę bardzo szeroko odnotowana. No, m.in. ostatnia akcja przed świętami…

(Głos z sali: „Kartka dla weterana”.)

„Kartka dla weterana” to jedno, ale była też akcja przed świętami, kiedy zostały przekazane dary dla Polaków mieszkających na Ukrainie. Staramy się aktywnie, w miarę swoich możliwości, szczególnie tych finansowych, włączać się i poszerzać ten katalog wsparcia, które Senat na bieżąco prowadzi.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Gratuluję tych przedsięwzięć, które państwo podejmujecie, zarówno z zakresu pierwszego pytania, jak i drugiego pytania, i z wielką satysfakcją wysłuchałem odpowiedzi na te właśnie pytania.

Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie ma.

Dla porządku informuję, że pani minister odpowie na piśmie na moje pytanie dotyczące poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Dla porządku również informuję, że głosowanie nad opinią w sprawie budżetu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia komisji regulaminowej.

Dziękuję bardzo państwu.

Ogłaszam przerwę do godziny 13.30.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 3 stycznia.

Posiedzenie komisji poświęcone jest opiniowaniu poszczególnych części budżetu państwa na 2017 r., zgodnie z przypisanymi jej właściwościami.

Przechodzimy do omówienia budżetu Kancelarii Sejmu.

W związku z tym witam na naszym posiedzeniu panią minister Agnieszkę Kaczmarską, szefa Kancelarii Sejmu. Witam pana Adama Podgórskiego, zastępcę szefa Kancelarii Sejmu, pana Dariusza Salamończyka, zastępcę szefa Kancelarii Sejmu, panią Grażynę Witan, dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Sejmu, pana Mieczysława Szorskiego, dyrektora Biura Inwestycyjno-Technicznego w Kancelarii Sejmu, oraz pana Zbigniewa Jabłońskiego, dyrektora Ośrodka Informatyki w Kancelarii Sejmu.

Bardzo proszę o przedstawienie w skrócie budżetu Kancelarii Sejmu, jego projektu na 2017 r.

Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska:

Dziękuję bardzo za udzielenie mi głosu.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Na dzisiejszym posiedzeniu chciałabym przedstawić projekt budżetu na rok 2017 w części 02, obejmującej dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Sejmu, jego organów oraz Kancelarii Sejmu.

Prognozę dochodów i projekt planu wydatków budżetowych opracowano na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych, które stanowiły podstawę do określenia zakresu zadań rzeczowych. Projekt budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2017 zakłada dochody na poziomie 1 miliona 323 tysięcy zł oraz wydatki w wysokości 481 milionów 635 tysięcy zł. Dochody zostały oszacowane na poziomie dochodów w roku 2016. Prognozowane źródła przychodów to najem i dzierżawa składników majątkowych – 250 tysięcy zł; wpływy z usług – 202 tysiące zł, wpływy ze sprzedaży wyrobów – 205 tysięcy zł; wpływy ze sprzedaży składników majątkowych – 66 tysięcy zł; wpływy z różnych dochodów – 600 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o wydatki Kancelarii Sejmu na rok 2017, to zaplanowano je w kwocie większej niż w ubiegłym roku, co oznacza wzrost o 6,2%. Na ten wzrost złożyły się przede wszystkim wydatki majątkowe oraz wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych.

Wydatki w grupach paragrafów w klasyfikacji budżetowej przedstawiają się następująco: świadczenia na rzecz osób fizycznych – 94 miliony 687 tysięcy zł; wydatki bieżące – 325 milionów 466 tysięcy zł; wydatki majątkowe – 61 milionów 482 tysiące zł.

Świadczenia na rzecz osób fizycznych, zaplanowane na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów i limitów, rosną o 11,8%. Wynika to przede wszystkim z podniesienia miesięcznego ryczałtu na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem biur poselsko-senatorskich i poselskich. Drugą przyczyną wzrostu wydatków na świadczenia jest dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługujące pracownikom biur poselskich, które w roku 2016 zostało wypłacone tylko za 2 ostatnie miesiące roku 2015, przypadające już w okresie nowej kadencji Sejmu.

Wydatki bieżące w porównaniu z wydatkami w 2016 r. rosną o 1,9%. Należy zaznaczyć, że do projektu budżetu przyjęto wzrost wynagrodzeń osobowych pracowników i uposażeń poselskich o 1,3%, stosownie do pisma ministra finansów z dnia 22 lipca 2016 r.

W 2017 r. istotnie wzrasta kwota wydatków naliczona zgodnie z przepisami na odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe. Rosną też wydatki na wynagrodzenia bezosobowe, głównie z uwagi na zaplanowane wynagrodzenia dla stałych doradców sejmowych i asystentów, przewodniczących komisji stałych i nadzwyczajnych. W konsekwencji nastąpi też wzrost składek na ubezpieczenia społeczne.

W przedkładanym projekcie ujęto ponadto wydatki dla Rady Mediów Narodowych, obejmujące wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla członków rady, wydatki na wynagrodzenia wynikające z umów cywilnoprawnych realizowanych na rzecz rady oraz wydatki na podróże krajowe członków rady.

Wśród nowych zadań przyjętych w projekcie budżetu do realizacji w 2017 r. wymienić jeszcze należy: remont sali restauracyjnej i przyległych pomieszczeń w budynku K – jest to około 2 milionów zł; wdrożenie pilotażowego programu wsparcia przejazdów zorganizowanych grup uczniów zapraszanych przez posłów w ramach rozpowszechniania wiedzy o Sejmie i historii polskiego parlamentaryzmu – jest to łączna kwota około 1 miliona 800 tysięcy zł.

Zmianie nie ulega wysokość zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, gdyż przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, stanowiące podstawę do naliczenia odpisu na fundusz, przyjęto zgodnie z pismem ministra finansów w wysokości 2 milionów 917,14 zł z drugiego… Przepraszam, tu się pomyliłam. …W wysokości 2 tysięcy 917 zł 14 gr, z drugiego półrocza 2010 r.

Wydatki majątkowe rosną o 24,4% w porównaniu z wydatkami w roku ubiegłym. Znaczy wzrost planowanych wydatków inwestycyjnych związany jest głównie z kontynuacją budowy budynku na potrzeby komisji sejmowych, ale również z ujęciem w planie nowych zadań budowlanych, w tym adaptacji budynku przy ulicy Ludnej 4A, a także zadań związanych z przebudową i rozbudową sieci informatycznych, systemów zabezpieczenia i kontroli dostępu, systemów nadzoru wizyjnego.

W projekcie budżetu ujęto również wydatki inwestycyjne na zakupy związane z informatyzacją, w tym m.in. przebudowę i rozbudowę systemów obsługi głosowań w sali posiedzeń, budowę zapasowego centrum przetwarzania danych, a także komputery stacjonarne, przenośne, oprogramowanie, środki transportu, sprzęt techniczny, systemy zabezpieczeń i monitoringu. Szczegółowa specyfikacja wydatków została zawarta w przedłożonym Wysokiej Komisji opracowaniu „Kancelaria Sejmu – projekt budżetu na rok 2017”.

Serdecznie dziękuję, a jeżeli są jakieś pytania, to jestem do dyspozycji.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Rzeczywiście bardzo czytelny jest ten załącznik do projektu budżetu Kancelarii Sejmu. Mam jednak kilka pytań.

Pierwsze dotyczy tej sfery inwestycyjnej. Jak będzie z dużymi inwestycjami w 2017 r.? Czy jakieś zostaną sfinalizowane i czy budżet przewiduje zabezpieczenie środków na taką właśnie finalizację tych dużych inwestycji?

Drugie pytanie dotyczy inwestycji z obszaru bezpieczeństwa. Czy w związku z wydarzeniami i w naszym kraju, i w innych krajach będą podejmowane jakieś inne w stosunku do tych założonych projekty poprawy bezpieczeństwa zarówno na terenie parlamentu, jak i w budynkach?

I trzecie pytanie to pytanie, które zadaję właściwie od lat, ale nie chcę, abyśmy w tej sprawie coś przeoczyli bądź zaniedbali. Dotyczy ono składek odprowadzanych na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w przypadku, gdy instytucje do tego zobowiązane nie zatrudniają odpowiedniego wskaźnika osób niepełnosprawnych. Bardzo proszę o informację, jak to wygląda w Kancelarii Sejmu, jakie są plany w związku z tym. Czy jest możliwe, żeby ten wskaźnik poprawić?

Proszę, Pani Minister.

Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska:

Szanowny Panie Przewodniczący, jeżeli chodzi o inwestycje dotyczące poprawy bezpieczeństwa, to mamy w planie rozbudowę systemu monitoringu – to jeżeli chodzi o Straż Marszałkowską – jak również budowę płotu, ogrodzenia od ulicy Wiejskiej. Mam nadzieję, że tę inwestycję uda się w roku 2017 zakończyć i nie będzie żadnych przeszkód ani protestów.

Jeżeli chodzi o duże inwestycje, to niestety w tym roku tej większej inwestycji – chodzi mi o budynek komisji sejmowych – nie uda nam się zakończyć. Zakończona ma być dopiero w połowie roku 2018. W związku z tym na ten rok zaplanowaliśmy 16 milionów 596 tysięcy zł.

Druga duża inwestycja, przebudowa i rozbudowa budynku przy ulicy Ludnej 4A, też niestety w tym roku nie zostanie zakończona. Potrzeba około 2 lat, a jeszcze nie ruszyliśmy z tym remontem. Na ten rok zaplanowaliśmy 12 milionów 850 tysięcy zł. To by było tyle.

Jeżeli chodzi o składki na PFRON, to może poproszę panią dyrektor o podanie liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Bardzo proszę.

Bardzo proszę o włączenie mikrofonu i o przedstawienie się.

Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Sejmu Grażyna Witan:

Dzień dobry. Grażyna Witan, Biuro Finansowe Kancelarii Sejmu.

Płacimy składki na PFRON, jednak nie pamiętam dokładnie, ile osób niepełnosprawnych zatrudniamy w tej chwili. No, nie jest to takie proste w naszym przypadku, bo nie na każdym stanowisku możemy zatrudnić osobę niepełnosprawną. Składki na PFRON obciążają nasz fundusz wynagrodzeń, bo niestety jest to paragraf dyrektywny, którego nie można planować. Zatrudniamy takie osoby, ale nie jestem w stanie powiedzieć ile. Jak się zorientuję, przekażę odpowiedź na piśmie.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Rozumiem, Pani Dyrektor. Czyli bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie. Dziękuję bardzo.

Czy w sprawie budżetu Kancelarii Sejmu są jeszcze jakieś głosy? Nie ma.

A zatem dla porządku informuję, że na jedno z pytań, dotyczące zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Kancelarii Sejmu, odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Głosowanie komisji nad opinią w sprawie budżetu Kancelarii Sejmu na 2017 r. zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia komisji.

Bardzo dziękuję za przybycie państwu ministrom i współpracownikom.

(Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska: Dziękujemy.)

Ogłaszam przerwę do godziny 14.00.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 3 stycznia.

Przechodzimy do kolejnego punktu dzisiejszego porządku obrad komisji. Jest to budżet Krajowego Biura Wyborczego.

Witam na naszym posiedzeniu szefa Krajowego Biura Wyborczego, panią minister Beatę Tokaj, i oddaję jej w tym momencie głos, prosząc o zreferowanie budżetu Krajowego Biura Wyborczego.

Szef Krajowego Biura Wyborczego Beata Tokaj:

Dziękuję bardzo.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Budżet Krajowego Biura Wyborczego na 2017 r. zaplanowano w kwocie 71 milionów 447 tysięcy zł i jest on o prawie 15 milionów zł mniejszy niż w roku ubiegłym.

Zmniejszenie kwoty oczywiście wynika z wydatków na przezroczyste urny wyborcze, które zostały w zeszłym roku zakupione. W tym roku przewidzieliśmy na dodatkowe urny, w razie gdyby te urny się popsuły czy byłyby potrzebne dodatkowe, 8 milionów 800 tysięcy zł.

Ponadto w ramach tej zaplanowanej kwoty będą realizowane zadania merytoryczne zespołów i delegatur oraz zadania zlecone gminom.

Projekt wydatków obejmuje dotacje celowe dla gmin w kwocie 16 milionów 450 tysięcy zł na prowadzenie i aktualizacje rejestru wyborców oraz odrębnej części rejestru obejmującej obywateli Unii Europejskiej. Są tu też świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki bieżące delegatur i zespołów Krajowego Biura Wyborczego.

W ramach wydatków zgłoszonych do rezerwy celowej zaplanowano kwotę 2 milionów 862 tysięcy zł na system informatyczny, który jest budowany od stycznia 2015 r. jako system wsparcia organów wyborczych.

Na zadania wyborcze, również zgłaszane do rezerwy celowej, zaplanowano kwotę 131 milionów 612 tysięcy zł na wybory uzupełniające do Senatu, wybory ponowne, przedterminowe i do nowych rad oraz uzupełniające, a także referendum ogólnokrajowe z 2-dniowym głosowaniem. Dziękuję bardzo… Aha, jeszcze jeśli mogę, Panie Przewodniczący…

W związku z tym, że komisja sejmowa uszczupliła budżet Krajowego Biura Wyborczego o 1,5 miliona zł – oczywiście jak najbardziej to rozumiem – miałabym prośbę do pana przewodniczącego o zamienienie tej kwoty: kwoty z wydatków inwestycyjnych na kwotę z wydatków z dotacji celowych na urny wyborcze. W wydatkach inwestycyjnych są zaplanowane wydatki na zadania informatyczne i boję się, że nie wszystkie zadania będą mogły być wykonane w związku z tym. Dlatego jest prośba o zamianę tej kwoty.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Rozumiem, dziękuję.

Czy uszczuplenie o tę kwotę powoduje jakieś inne perturbacje niż te, o których pani minister wspomniała?

Szef Krajowego Biura Wyborczego Beata Tokaj:

Nie, nie powoduje żadnych uszczerbków, jeżeli chodzi o zadania wyborcze. Boję się tylko o zadania informatyczne.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

A jeśli chodzi o referenda, wybory w trakcie kadencji, to jak to wyglądało w 2016 r. i czy jesteśmy przygotowani na to, żeby tym budżetem wesprzeć tego typu przedsięwzięcia również w 2017 r.?

Szef Krajowego Biura Wyborczego Beata Tokaj:

Tak, środki zostały zaplanowane, tak jak powiedziałam, na wybory uzupełniające do Senatu, na wybory przedterminowe, nowe wybory i jest to kwota 131 milionów 612 tysięcy zł. Myślę, że gdyby o te 1,5 miliona zł została uszczuplona rezerwa celowa, o której pan przewodniczący mówi, te zadania byłyby wykonane prawidłowo i zmieścilibyśmy się w kwocie około 130 milionów zł.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Informuję, że pani minister złożyła do komisji wniosek pisemny, który przed chwilą uzasadniła ustnie.

Informuję dla porządku, że zarówno zajmiemy się tym wnioskiem, jak i głosowanie nad budżetem Krajowego Biura Wyborczego będzie przeprowadzone pod koniec obrad komisji.

Ogłaszam przerwę w obradach komisji do godziny 14.30.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 3 stycznia.

Obrady poświęcone są omówieniu budżetów skierowanych przez marszałka Senatu pod obrady komisji.

Przechodzimy w tej chwili do omówienia budżetu Kancelarii Senatu.

Witam na naszym posiedzeniu pana ministra Jakuba Kowalskiego, szefa Kancelarii Senatu, oraz dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu, panią Agnieszką Szlązak.

Bardzo proszę o zreferowanie budżetu państwa na 2017 r. w części dotyczącej budżetu Kancelarii Senatu.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Panie Przewodniczący, bardzo dziękuję.

Dane o planowanych na rok 2017 dochodach i wydatkach w części budżetowej 03 „Kancelaria Senatu” przedstawione zostały Wysokiej Komisji w przesłanej informacji. Budżet Kancelarii Senatu na rok 2017 był już przedmiotem posiedzenia komisji w lipcu 2016 r. Prosząc w imieniu marszałka Senatu o zaopiniowanie projektu budżetu, szczegółowo omówiłem plan dochodów i wydatków Kancelarii Senatu na 2017 r. W związku z tym, jeśli pan przewodniczący pozwoli, nie będę dzisiaj ponownie omawiał poszczególnych pozycji budżetu, ale przedstawię najważniejsze dane, w szczególności dotyczące wydatków, oraz powiem o zmianach, jakie zostały wprowadzone do projektu budżetu opiniowanego przez Wysoką Komisję.

Planowane na rok 2017 dochody budżetowe wynoszą 155 tysięcy zł i są niższe od kwoty ujętej w planie na rok 2016 o 187 tysięcy zł, to jest o 54,7%. Niższe dochody wynikają z niewystępowania w 2017 r. jednego z tytułu wpływów, tj. związanego z zakończeniem kadencji zwrotu niewykorzystanych przez senatorów środków na prowadzenie biur.

Wydatki budżetowe zostały ustalone w kwocie 179 milionów 361 tysięcy zł, w tym wydatki jednostek organizacyjnych Kancelarii Senatu przeznaczone na realizację zadań Senatu i jego organów oraz Kancelarii Senatu w kwocie 57 milionów 853 tysiące zł, co stanowi 32,3% ogółu wydatków.

Wydatki związane z realizacją ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora w zakresie świadczeń przysługujących senatorom w okresie sprawowania mandatu to kwota 46 milionów 508 tysięcy zł, co stanowi 25,9% ogółu wydatków.

Wydatki na zadania publiczne w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym, to kwota 75 milionów zł, to stanowi 41,8% ogółu wydatków.

Planowane wydatki są o 21 milionów 165 tysięcy zł, to jest o 13,4%, wyższe od wydatków Kancelarii Senatu zapisanych w ustawie budżetowej na rok 2016. Wzrost wydatków nastąpił w szczególności w rozdziale 75195 „Pozostała działalność” i dotyczy środków przeznaczonych na dotacje celowe udzielane organizacjom pozarządowym realizującym zadania publiczne w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. To jest oczywiście konsekwencja powrotu tych środków na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą do Senatu. Planowane wydatki w tym rozdziale wynoszą 75 milionów zł i są wyższe o 14,5 miliona zł od kwoty, jaka w 2016 r. została przeniesiona z budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych do budżetu Kancelarii Senatu.

W stosunku do projektu budżetu opiniowanego przez Wysoką Komisję w lipcu 2016 r. budżet Kancelarii Senatu ujęty w ustawie budżetowej na 2017 r. jest wyższy o 1 milion 910 tysięcy zł, to jest o 1,1%. Zgodnie z rekomendacją komisji zostały zwiększone środki na wynagrodzenia osobowe pracowników Kancelarii Senatu o kwotę 1 miliona 900 tysięcy zł oraz pochodne od wynagrodzeń o 350 tysięcy zł, przy czym zwiększenie wydatków przeznaczonych na opłacanie składek ZUS oraz na Fundusz Pracy nastąpiło poprzez obniżenie wydatków planowanych na wynagrodzenia bezosobowe oraz na zakup towarów i usług. Po konsultacjach z Ministerstwem Finansów i wzięciu pod uwagę możliwości budżetu państwa proces wyrównywania wynagrodzeń pracowników Kancelarii Senatu do poziomu wynagrodzeń pracowników Kancelarii Sejmu został rozłożony na 2 lata. Na rok 2017 fundusz na wynagrodzenia osobowe został zaplanowany w wysokości 44 milionów 488 tysięcy zł i jest on wyższy w stosunku do funduszu w roku 2016 o 4,5%. W pozostałej części budżet nie został zmieniony.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

W imieniu komisji wyrażam satysfakcję z tego, że zostały uwzględnione wnioski komisji dotyczące podwyższenia wynagrodzenia dla pracowników kancelarii. Mam również nadzieję, że udało się dobrze wykorzystać pracowników do tego, by mogli uporać się ze zwiększoną liczbą zadań, choćby związanych z tym, co niosą ze sobą środki na opiekę nad Polakami i Polonią za granicą.

Z tym związane jest też moje pytanie. Bo wiadomo, że wydatkowanie tych środków w 2017 r., przynajmniej w tej części logistycznej, związanej z ogłoszeniami, już się rozpoczęło. Proszę pana ministra o krótką informację, jak przebiegają te przygotowania, czy jest zainteresowanie ogłoszonymi przez Senat konkursami i projektami.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Zainteresowanie jest ogromne, bo my już zakończyliśmy procedurę naboru wniosków. Liczba złożonych ofert to ogółem 680 ofert, które wpłynęły do Kancelarii Senatu. Wnioskowana kwota dotacji to 275 milionów 786 tysięcy 170 zł i 85 gr, więc ta kwota znacznie przewyższa środki zapisane na ten cel w projekcie budżetu na rok 2017. Przed nami proces podziału tych środków. W trakcie kolejnego posiedzenia Senatu ma odbyć się posiedzenie Prezydium Senatu, na którym będą przyjmowane proporcje, jeśli chodzi o konkretne kierunki rozdziału tych środków, ustalane kierunki podziału, to, ile środków będzie na które priorytety. Następnie rozpocznie pracę Zespół Finansów Polonijnych, który będzie przygotowywał opinie, najpierw dla komisji emigracji, a później dla prezydium, które dokona ostatecznego podziału. Jak do tej pory ten proces przebiega sprawnie. Zostało odbudowane Biuro Polonijne, które wywiązuje się w sposób należyty ze swoich obowiązków. Wnioski już teraz poddawane są obróbce po to, żeby byłe gotowe na czas i można było przedstawiać opinie zarówno komisji, jak i Wysokiemu Prezydium.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

No, to jest ten rodzaj pracy i zakresu czynności, który cieszy i związany jest z tym, że pieniądze na Polonię, mówiąc kolokwialnie, wróciły do Senatu.

Drążę jeszcze kwestie polonijne. Proszę odpowiedzieć, w jaki sposób jest w tym budżecie kancelarii umocowana niezwykle istotna z konsultacyjnego punktu widzenia ta Polonijna Rada Konsultacyjna, którą powołaliśmy?

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Jeśli chodzi o radę konsultacyjną, to oczywiście w budżecie Kancelarii Senatu mamy zabezpieczone środki na to, żeby dwa razy w ciągu roku mogły odbyć się posiedzenia rady, żebyśmy mogli członków rady zaprosić do Senatu bądź w inne wyznaczone przez pana marszałka miejsce. Praktyką będzie to, że będziemy zwracali członkom polonijnej rad koszty przylotu bądź przyjazdu do Polski, w zależności od tego, jaki środek komunikacji wybiorą. Są również zabezpieczone środki na ich zakwaterowanie i zaopiekowanie się nimi na miejscu. Jeżeli zaszłaby taka konieczność, istnieje możliwość zwołania kolejnego, dodatkowego, w stosunku do tych dwóch, posiedzenia rady konsultacyjnej i wtedy również będziemy gotowi na to, żeby sfinansować działalność rady w tym rozszerzonym zakresie.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

To bardzo pozytywna informacja i z całą pewnością również członkowie rady konsultacyjnej tak to właśnie odbierają.

Czy są jeszcze jakieś głosy związane z budżetem Kancelarii Senatu na 2017 r.? Nie ma.

Zatem dla porządku informuję, że opinia w sprawie budżetu Kancelarii Senatu na 2017 r. zostanie przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich przegłosowana pod koniec posiedzenia komisji.

Bardzo państwu dziękuję.

(Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski: Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący. Dziękujemy.)

Ogłaszam przerwę do jutra, tj. 4 stycznia 2017 r., do godziny 8.45.

(Przerwa w posiedzeniu w dniu 3 stycznia 2017 r. o godzinie 14 minut 29)