Narzędzia:

11 stycznia 2017 r.

11.01.2017

Podczas 33. posiedzenia Izba rozpatrzyła 6 ustaw, w tym ustawę budżetową na rok 2017, i przyjęła je bez poprawek. Zdecydowała też o wniesieniu do Sejmu 2 projektów ustaw.

Przed przystąpieniem do obrad Senat minutą ciszy uczcił pamięć zmarłej 25 grudnia 2016 r. Marii Łopatkowej, senator III kadencji i zmarłego 30 grudnia 2016 r. Longina Komołowskiego, prezesa Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.

 

 

Ustawa budżetowa na rok 2017 – przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona z inicjatywy rządu 16 grudnia 2016 r., na 33. posiedzeniu Sejmu, w Sali Kolumnowej, po zablokowaniu sali posiedzeń przez posłów opozycji. Sposób uchwalenia ustawy jest przez nich kwestionowany. Zarzuca się m.in. brak kworum podczas głosowania.

Podczas dyskusji nad ustawą w Senacie także senatorowie PO wskazywali, że ustawa budżetowa została przyjęta niezgodnie z konstytucją i Regulaminem Sejmu. Izba, zgodnie z wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjęła ustawę bez poprawek. Stanowisko takie poparło 59 senatorów, 2 było przeciw.

W ustawie zaplanowano dochody budżetu państwa w 2017 r. w wysokości 325 mld 428 mln 002 tys. zł, a wydatki – 764 mld 799 mln 654 tys. zł; maksymalny poziom deficytu nie przekroczy 59 mld 345 mln 500 tys. zł. Jeśli chodzi o środki europejskie, przewidziano dochody w wysokości 60 mld 213 mln 905 tys. zł, a wydatki – 69 mld 848 mln 397 tys. zł. Ogólną rezerwę budżetową zaplanowano w wysokości 228 mln 499 tys. zł. Rząd założył, że w 2017 r. wzrost PKB (w ujęciu realnym) wyniesie 3,6%, średnioroczna inflacja – 1,3%, nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – 5%, wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej – 0,7%, a wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym) – 5,5%.

Sprawozdawca Komisji Budżetu i Finansów Publicznych senator Grzegorz Bierecki poinformował, że zapoznała się ona ze stanowiskami pozostałych komisji, które zaopiniowały części budżetu zgodnie z zakresem ich zainteresowania, i nie zgłosiły żadnych poprawek. Dodał, że w trakcie sejmowych prac nad budżetem kwota prognozowanych dochodów i planowanych maksymalnych limitów wydatków została zmodyfikowana. Dochody zwiększyły się o 1 mln 900 tys. zł, co wiąże się z planowanymi dodatkowymi dochodami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zostały one przeznaczone głównie na zwiększenie wydatków tego urzędu związanych z jego zadaniami i na zwiększenie rezerwy ogólnej Rady Ministrów. Dokonano także realokacji środków w wydatkach jednostek, które same planują budżety. W wyniku zmian rezerwa ogólna wzrosła do 228 mln zł. Z tej rezerwy planowane są środki m.in. na program „Za życiem”, który został przyjęty pod koniec 2016 r.

Ustawa budżetowa na rok 2017 uwzględnia również rozwiązania przyjęte w tzw. ustawie okołobudżetowej z grudnia 216 r., dotyczące m.in. finansowania staży lekarskich i rezydentur z Funduszu Pracy oraz częściowego, dokonanego poprawką Senatu, „odmrożenia” zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do poziomu z 2012 r.

Senator Grzegorz Bierecki podkreślił, że budżet na 2017 r. zawiera w ujęciu całorocznym najważniejsze elementy programu PiS. Zaznaczył, że zostały w nim przewidziane i zapewnione środki na realizację podstawowego programu przyjętego przez rząd w roku 2016, czyli programu „Rodzina 500 +”. Na program ten zostanie przeznaczonych ponad 23 mld zł. Przewidziano też środki na sfinansowanie leków w ramach tzw. programu 75 + i na wydatki związane z obniżeniem wieku emerytalnego. Jak mówił sprawozdawca komisji budżetu, stało się to możliwe dzięki działaniom służącym zwiększeniu dochodów budżetu poprzez m.in. uszczelnienie systemu podatkowego, przede wszystkim w zakresie VAT i CIT, wprowadzenie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Istotny wpływ na wzrost dochodów podatkowych ma także polityka rządu, zmierzająca do zwiększenia popytu krajowego. Szacuje się, że spożycie prywatne w 2017 r. wzrośnie nominalnie o 5,5%. O 17,3% wzrośnie dynamika inwestycji publicznych. Zgodnie z prognozą dochody podatkowe wyniosą 301 mld 155 mln 210 tys. zł. Oznacza to wzrost o 9,4% w stosunku do prognozowanego wykonania budżetu w roku 2016. Dochody z podatku VAT wzrosną o 11%, z akcyzy – o 5,7%, z podatku dochodowego od osób prawnych – o 14,2%, a z podatku dochodowego od osób fizycznych – o 4,9%.

Wiceminister finansów Hanna Majszczyk zapewniła, że jeśli chodzi o tegoroczny budżet, nie ma zagrożenia, że zostanie przekroczony poziom 55% długu publicznego w stosunku do PKB. Dodała, że na koniec 2017 r. wysokość zadłużenia wyniesie 51,1%. Zaznaczyła, że w 2017 r. koszty obsługi zadłużenia będą niższe o 1,4 mld zł w stosunku do 2016 r. „Tak więc przy wszystkich zwiększonych wydatkach, o których mowa w ustawie, udało się tak skonstruować założenia i tak przeprowadzić wszelkie operacje pod koniec 2016 r., aby rok 2017 był bezpieczny z punktu widzenia zadłużenia i kosztów obsługi, jak również potrzeb pożyczkowych” – zapewniła wiceminister. Przyznała, że zakładany deficyt budżetowy w wysokości 59,3 mld zł jest wysoki. Podkreśliła jednak, że to maksymalny możliwy deficyt.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy – przyjęta bez poprawek

Nowela, uchwalona na podstawie przedłożenia rządu podczas 32. posiedzenia Sejmu, 15 grudnia 2016 r., wprowadza nowe unormowanie, odnoszące się do odpłatnego i nieodpłatnego zatrudniania osób skazanych odbywających karę pozbawienia wolności. Jako cel ustawy wskazuje się zwiększenie zatrudnienia skazanych, zwłaszcza tych osadzonych w zakładach karnych typu zamkniętego. Ma to zostać osiągnięte poprzez znaczne zwiększenie zasobów finansowych funduszu aktywizacji zawodowej skazanych i rozwój przywięziennych zakładów pracy dzięki podniesieniu do 45% potrąceń na cele funduszu z przysługującego skazanemu wynagrodzenia za pracę. 

Oprócz wskazanych dotychczas prac porządkowych i pomocniczych wykonywanych na rzecz jednostek organizacyjnych Służby Więziennej skazani będą mieć obowiązek wykonywania prac na cele społeczne na rzecz szeregu podmiotów wskazanych w ustawie. To m.in. samorząd terytorialny, podmioty, dla których organ gminy, powiatu lub województwa jest organem założycielskim, spółki prawa handlowego z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa lub gminy, powiatu lub województwa.

W ustawie przewidziano też możliwość zezwolenia skazanemu, na jego wniosek lub za jego pisemną zgodą, na wykonywanie nieodpłatnych prac w wymiarze przekraczającym 90 godzin lub przy pracach na cele społeczne na rzecz i za zgodą instytucji lub organizacji reprezentujących społeczność lokalną, placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, podmiotów leczniczych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, fundacji, stowarzyszeń i innych instytucji lub organizacji użyteczności publicznej, niosących pomoc charytatywną. Umożliwi to skazanym wykonywanie dodatkowych prac, ale ostatecznej zgody na te prace będzie udzielać dyrektor zakładu karnego.

Wiceminister sprawiedliwości Patryk Jaki poinformował, że rozwiązania mają dać więźniom opuszczającym zakład karny na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Rządowy program pracy dla więźniów obejmuje rozszerzenie katalogu prac dla więźniów. Będą mogli pracować m.in. przy budowie mieszkań socjalnych, przy pomocy osobom niepełnosprawnym, przy budowie dróg, wodociągów. Dodatkowo rząd proponuje program budowy 40 hal przy zakładach karnych, które będą gwarancją na stałe zatrudnienie osadzonych. Państwo zaproponuje przedsiębiorcy budowę hali za środki z budżetu i zwrot prawie 40% kosztów zatrudnienia więźnia miesięcznie, w zamian za to przedsiębiorca zobowiąże się wprowadzić do hali swoją produkcję, zatrudnić dużą liczbę więźniów – tylko takie wnioski będą rozpatrywane – co najmniej na 5 lat.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek, co poparło 63 senatorów, 22 było przeciw. Mniejszość obu komisji proponowała 6 zmian.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego – przyjęta bez poprawek

Nowela, uchwalona na 33. posiedzeniu Sejmu, 16 grudnia 2016 r., na podstawie projektu rządowego, zmienia z 5-letniego na 10-letni termin, w jakim jest możliwe żądanie wznowienia postępowania cywilnego. Stanowi to wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt SK 21/14), który stwierdził, że zwłaszcza w wypadkach, gdy występuje podstawa do wznowienia postępowania, ujawniona dopiero w wyniku wyroku Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, stwierdzającego naruszenie określonych przepisów konwencji, co stanowi podstawę do wznowienia postępowania, bardzo często dochodzi do tego, że 5-letni termin wznowienia upływa stronie, bo samo postępowanie przed Trybunałem Praw Człowieka często przekracza 5 lat, więc prawo do wznowienia postępowania staje się fikcją. Stąd potrzeba wydłużenia tego terminu. Tak jak dotychczas, termin ten nie będzie dotyczył tylko 2 podstaw wznowienia związanych z nieważnością postępowania, tj. pozbawienia strony możności działania i jej nienależytej reprezentacji.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowały 1 poprawkę redakcyjną, ale aprobatę Izby zyskał wniosek senatora Kazimierza Wiatra o przyjęcie ustawy bez poprawek (63 głosy za, 3 – przeciw, 2 wstrzymujące się).

Nowela zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o instytutach badawczych oraz ustawy – Prawo geologiczne i górnicze – przyjęta bez poprawek

Celem ustawy, którą Sejm uchwalił na 33. posiedzeniu, 16 grudnia 2016 r., na podstawie projektu poselskiego, jest wzmocnienie nadzoru ministra nad państwowymi instytutami badawczymi. Nowela przyznaje ministrowi nadzorującemu prawo do powoływania dyrektorów instytutów badawczych i ich zastępców bez przeprowadzania konkursu oraz liberalizuje wymagania wobec dyrektorów poprzez odstąpienie od warunku znajomości języka obcego. Minister nadzorujący uzyska prawo nieograniczonego ustawowymi kryteriami odwoływania dyrektorów i ich zastępców.

Usunięto przepisy dotyczące powoływania dyrektora instytutu badawczego w drodze konkursu rozpisywanego przez radę naukową, zniesiono wszelkie ograniczenia w kwestii odwołania dyrektora przez ministra. Zwiększono tym samym dotychczasowe kompetencje ministra, który może powoływać i odwoływać dyrektora. W gestii ministra leży również powoływanie i odwoływanie zastępcy dyrektora. Ustawa przewiduje zmiany w zakresie zadań i składu rady naukowej instytutu i wyboru przewodniczącego rady naukowej. Minister ma wyznaczać co najmniej połowę rady naukowej (dotychczas 40%).

Rada naukowa będzie wybierać spośród swoich członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców. Przewodniczącego rady naukowej ma wybierać się spośród członków rady powoływanych przez ministra nadzorującego. Zakłada się, że przewodniczącym rady naukowej może być osoba mająca co najmniej stopień naukowy doktora, tak jak przyjęte jest w całej Europie. Zespoły robocze powoływane w celu opiniowania, utworzenia, przekształcenia, reorganizacji lub likwidacji instytutu badawczego będą musiały wydać opinię w terminie 2 miesięcy, a nie, tak jak dotychczas, 3 miesięcy. Nowelizacja skraca też termin – z 90 do 30 dni – uchylenia przez ministra nadzorującego uchwały rady naukowej w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa lub statutem instytutu.

Zmiana wprowadzona do ustawy – Prawo geologiczne i górnicze jest konsekwencją odstąpienia od zasady przeprowadzania konkursów na dyrektorów instytutów.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisja Środowiska zaproponowały przyjęcie ustawy bez poprawek, co poparło 58 senatorów, 6 było przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Jednomyślnie, głosami 83 senatorów, Izba przyjęła ustawę bez poprawek, co postulowały komisje: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Nowelizacja, uchwalona na podstawie przedłożenia rządu podczas 32. posiedzenia Sejmu, 15 grudnia 2016 r., ma umożliwić jednostkom samorządu terytorialnego przekazywanie środków finansowych na realizację inwestycji przy drogach publicznych (budowa i modernizacja). W dotychczasowym stanie prawnym kwestie dopuszczalności współfinansowania budowy dróg, ich remontów oraz modernizacji przez samorząd terytorialny budziły bowiem wątpliwości. Ustawa wprowadza zatem podstawę prawną do tego, aby zarządcy dróg mogli zawierać porozumienia w sprawie finansowania albo dofinansowania zadań z zakresu zarządzania drogami także z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Ustawa upoważnia ponadto ministra właściwego ds. transportu do wydawania wzorców i standardów dotyczących przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania oraz ochrony tych dróg w formie opracowań udostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej. Takie wzorce i standardy będą stosowane dobrowolnie.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN), sporządzonego w Genewie dnia 19 stycznia 1996 r. – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, 82 głosami, upoważniła prezydenta do ratyfikowania porozumienia. Wniosek taki przedstawiły komisje Infrastruktury oraz Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej. Zgodę na ratyfikację wyraził też Sejm podczas 32. Posiedzenia, 15 grudnia 2016 r.

Celem porozumienia jest przede wszystkim zintensyfikowanie prac nad środkami transportu wodnego, tak aby w 2030 r. 30% transportu drogowego na odległościach większych niż 300 km przenieść na środki transportu wodnego; do 2050 r. ma to być 50%.

W wypadku Polski porozumienie dotyczy 3 dróg wodnych: E30, przebiegającej Odrzańską Drogą Wodną, która połączy Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie; E40 ‒ łączącej Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym w Odessie; E70, która pozwoli na połączenie Odry z Zalewem Wiślanym. Wykaz tych dróg wpisuje się w założenia Rady Ministrów do planu rozwoju dróg wodnych w Polsce na lata 2016–20 z perspektywą do 2030 r. Porozumienie obejmuje również 12 portów śródlądowych, w tym Świnoujście, Szczecin, Kostrzyn, Wrocław, Koźle, Gliwice, Gdańsk, Bydgoszcz, Warszawę i Elbląg.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej

Senat 62 głosami, przy 24 przeciw i 1 wstrzymującym się, odrzucił projekt ustawy, który miał umożliwić osobom pobierającym rentę socjalną uzyskiwanie miesięcznych przychodów do wysokości 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia przy zachowaniu prawa do pomniejszonej renty. Projekt ustawy przewidywał też zmniejszenie wysokości renty po przekroczeniu 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia o kwotę przekroczenia, nie większą niż 563,05 zł. Obecnie po przekroczeniu 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia prawo do renty jest zawieszane.

Projekt ustawy został wniesiony przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji na podstawie petycji skierowanej do marszałka Senatu.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

W wyniku głosowania (60 głosów za, 26 – przeciw, 1 wstrzymujący się) Izba odrzuciła projekt ustawy, zmieniający zasady wyliczania wysokości emerytury zwykłej przysługującej kobietom, które urodziły się w 1953 r. i pobierały tzw. wcześniejszą emeryturę.

Projekt ustawy, wniesiony przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, realizował postulat zawarty w petycji skierowanej do Senatu. Jak uzasadniano, kobiety które urodziły się w 1953 r., nie zostały objęte ustawą, umożliwiającą po osiągnięciu wieku emerytalnego wyliczenie emerytury bez pomniejszania jej wysokości o sumę kwot pobranych wcześniej emerytur.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Za przyjęciem projektu ustawy, przewidującym przyznanie zasiłku pogrzebowego osobom ponoszącym koszty pogrzebu martwo urodzonego dziecka, dla którego sporządzono kartę zgonu, głosowało 84 senatorów, 3 wstrzymało się od głosu. Izba upoważniła senator Lidię Staroń do reprezentowania jej w dalszych pracach nad tym projektem.

Został on przygotowany przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji w związku z pismem skierowanym przez rzecznika praw obywatelskich do przewodniczącego tej komisji.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Izba 85 głosami, przy 2 wstrzymujących się, zdecydowała o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy, umożliwiającego małoletnim obecność w charakterze publiczności na posiedzeniach jawnych zarówno podczas postępowania cywilnego, jak i sądowoadministracyjnego. Do reprezentowania Senatu w pracach nad projektem został upoważniony senator Rafał Ambrozik.

Projekt ustawy, przygotowany przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, realizuje postulat zawarty w petycji wniesionej do Senatu, aby umożliwić udział w charakterze publiczności w postępowaniach przed sądami administracyjnymi także osobom małoletnim, które ukończyły 13. rok życia. W trakcie prac nad projektem zdecydowano o rozszerzeniu zakresu propozycji zmian o kodeks postępowania cywilnego.

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.