Narzędzia:

11 lipca 2017 r.

11.07.2017

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, uchwaloną przez Sejm z inicjatywy rządu.

Podczas posiedzenia nowelizację omówił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jacek Bogucki. Jak wyjaśnił, ustawa ma umożliwićwdrożenie od początku roku szkolnego 2017/18 nowego programu dostarczania do szkół owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych. Zmieniono też przepisy dotyczące zawierania umów między rolnikami a odbiorcami produktów rolnych. Nowela znosi także obowiązek zawierania umów z podmiotami sprzedającymi produkty rolne bezpośrednio konsumentom. Ma to wzmocnić pozycję producenta rolnego. Nowelizacja wprowadza także zmiany w podziale wybranych kompetencji między Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a tworzonym od 1 września 2017 r. Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa.

Senatorowie zapoznali się też z opinią Biura LegislacyjnegoKancelarii Senatu, które zgłosiło uwagi do rozpatrywanej ustawy i zaproponowało stosowne poprawki. Zaproponowane zmiany nie uzyskały jednak akceptacji Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W trakcie dyskusji poprawki senackiego biura legislacyjnego zgłosił senator Wiesław Kilian. Senator Jerzy Chróścikowski przedstawił natomiast wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, zaakceptowany następnie przez komisję w wyniku głosowania.

Tego sdamego dnia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się z informacją ministra rolnictwa i rozwoju wsi dotyczącą obecnego stanu doradztwa rolniczego w Polsce, a także na temat możliwości zwiększenia jego finansowania doradztwa rolniczego. Podczas posiedzenia mówiono także o cechach efektywnego systemu publicznego doradztwa rolniczego oraz warunkach i czynnikach jego doskonalenia.

Informację na temat stanu doradztwa rolniczego w Polsce i możliwości zwiększenia jego finansowania przedstawili wiceminister rolnictwa Ryszard Zarudzki i dyrektor Departamentu Finansów w tym resorcie Aleksandra Szelągowska. Jak podkreślono, podstawowym zadaniem doradztwa rolniczego jest wspieranie rolników i mieszkańców wsi w dążeniu do uzyskania wzrostu dochodów i poprawy warunków życia rodzin wiejskich. Przedstawiono strukturę organizacyjną i finansowanie jednostek doradztwa rolniczego, zasoby majątkowe, a także poziom zatrudnienia. Omówiono zadania realizowane przez jednostki doradztwa rolniczego na rzecz zwiększania konkurencyjności, m.in. działania na rzecz rozwoju doradztwa technologicznego, takie jak pola demonstracyjne, sieci gospodarstw przykładowych czy wystaw hodowlanych. Jednostki doradztwa rolniczego oraz Centrum Doradztwa Rolniczego finansowane są w ramach środków pochodzących z dotacji budżetowych, przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, dotacji podmiotowych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a także przychodów z innych źródeł. Przedstawiono przychody i koszty działalności jednostek doradztwa rolniczego z uwzględnieniem ich struktury. Wskazano, że na przestrzeni lat wzrosła wysokość środków przekazywanych na doradztwo rolnicze przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Około 88% dotacji z resortu rolnictwa wydatkowane jest na wynagrodzenia i pochodne. Koszty funkcjonowania ODR w 2016 r. wyniosły ok. 271 mln zł.

Podczas posiedzenia cechy efektywnego systemu doradztwa rolniczego oraz warunki i czynniki jego doskonalenia przedstawił prof. Józef Kania z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. W jego opinii, system doradztwa rolniczego w Polsce powinien być ściśle powiązany z nauką i ukierunkowany na stworzenie lepszej bazy informacyjnej. Na efektywność doradztwa największy wpływ mają dobrze przygotowana kadra zarządzająca oraz wysokie kwalifikacje doradców branżowych i doradców terenowych, aktywne uczestnictwo rolników i mieszkańców obszarów wiejskich w planowaniu i realizacji programów doradczych, a także wielkość środków finansowych. W celu doskonalenia doradztwa rolniczego należałoby wprowadzić nowe zasady wynagradzania pracowników ośrodków, kontynuować doskonalenie współpracy z ARiMR, wzmocnić powiatowe biura doradcze. Prof. Józef Kania zaznaczył, że korzyści płynące z finansowania doradztwa z budżetu państwa, które przekładają się na wzrost dochodowości gospodarstw, poprawę konkurencyjności oraz zrównoważony rozwój wsi i rolnictwa, są wyższe niż w wypadku komercjalizacji. Do niedawna doradztwo publiczne było dominujące w Europie i na świecie, jednak zmiany, jakie zaszły po kryzysie, doprowadziły do wzrostu znaczenia doradztwa komercyjnego. Doradztwo prywatne dąży do maksymalizacji zysku i skupia się głównie na dużych gospodarstwach towarowych.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.