Narzędzia:

15 marca 2017 r.

15.03.2017

Komisja Środowiska przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Jak przypomniał przewodniczący komisji senator Zdzisław Pupa, senatorowie na posiedzeniu 10 stycznia 2017 r. zapoznali się ze zmianami w systemie gospodarowania elektroodpadami, wprowadzonymi przez obowiązującą od 1 stycznia 2016 r. nowelizację ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Komisja przychyliła się do opinii przedsiębiorców i ekspertów i uznała, że istnieje potrzeba znowelizowania tej ustawy. W związku z tym przygotowano projekt stanowiska, który omówiono i uzupełniono podczas kolejnych 2 posiedzeń komisji. Senator Zdzisław Pupa przedstawił treść stanowiska po zgłoszeniu poprawek. W wyniku głosowania Komisja Środowiska przyjęła przedstawiony dokument jednomyślnie. Jak ustalono, zostanie on przekazany do właściwych resortów.

Jak stwierdzono w stanowisku w sprawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. mimo słusznych założeń nie wyeliminowały rozwoju „szarej strefy” w gospodarowaniu zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE), nie rozwiązały także problemów związanych z odpowiedzialnością za wprowadzanie na rynek przetworzonego ZSEE i z odbiorem zużytego sprzętu podczas dostawy nowego. Dlatego komisja uznała, że istnieje pilna potrzeba znowelizowania ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym w zakresie:

·         zdefiniowania standardów przetwarzania ZSEE, w szczególności odpadów niebezpiecznych, w tym sprzętu działającego na zasadzie wymiany temperatury, lamp i urządzeń zawierających ekrany, co umożliwi m.in. uporządkowanie zasad wydawania zezwoleń przez organy administracji publicznej oraz ułatwi uzyskanie porównywalnego poziomu technologicznego w zakładach przetwarzania;

·         wykreślenia pełnej odpowiedzialności producenta w wypadku podpisania umowy z organizacją odzysku – nadanie jej statusu podmiotu zaufania publicznego;

·         likwidacjimechanizmów ograniczających transparentność systemu;

·         wprowadzenia systemu monitorowania gospodarki ZSEE (sprawdzanie uczestników rynku zajmujących się zbiórką i przetwarzaniem, ich możliwości technicznych, logistycznych, doświadczenia czy wiarygodności finansowej) z zachowaniem dbałości o nienaruszenie zasady poufności danych;

·         wprowadzenia obowiązku współpracy gmin z punktami selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) w zakresie przekazywania im lub ich przedstawicielom zebranego ZSEE (priorytet dla wprowadzających w dostępie do ZSEE, ograniczający spekulacje i zmowy cenowe);

·         doprecyzowania zasad ponownego wprowadzenia ZSEE na rynek oraz zgodności z krajowymi i unijnymi aktami prawnymi; producenci sprzętu wprowadzanego w ramach ponownego użycia (re-use) powinni uzyskiwać wiedzę o dokonywanych procesach re-use, a dokonujący re-use powinni być odpowiedzialni za spełnienie norm bezpieczeństwa oraz norm środowiskowych oferowanych produktów;

·         doprecyzowania definicji pojęcia sprzętu niekompletnego;

·         umożliwienia zbierania sprzętu niepełnowartościowego przez organizacje odzysku.

W przyjętym stanowisku zaznaczono także, że komisja zapoznała się z problemem klasyfikacji opraw oświetleniowych i obowiązującą interpretacją resortu środowiska w tym zakresie. Wynika z niej, że przemysł oświetleniowy nie będzie miał możliwości wykonania przez wprowadzających oprawy oświetleniowe i źródła światła obowiązków uzyskania poziomów zbiórki, określonych w ustawie o ZSEE. Wprowadzający (producenci) będą obciążani opłatami produktowymi (karami administracyjnymi) za niewykonanie poziomów zbiórki z powodu braku na rynku wystarczającej masy zużytych lamp. W opinii Komisji Środowiska taki stan może zwiększyć nieprzejrzystość całego systemu zbiórki sprzętu oświetleniowego, zachwiać nim i doprowadzić do znaczącego rozwoju „szarej strefy”.

Podobny problem, zdaniem senatorów, stanowi sposób raportowania materiałów eksploatacyjnych do drukarek. W obowiązującej interpretacji resortu środowiska przy wprowadzaniu na rynek materiałów eksploatacyjnych producent powinien podać masę materiałów eksploatacyjnych razem z materiałem barwiącym, którego znaczna część jest zużywana w procesie drukowania. To powoduje, że wprowadzający w praktyce nie ma możliwości wykonania obowiązków osiągnięcia wymaganych poziomów zbiórki.

W przyjętym dokumencie Komisja Środowiska zwróciła się do ministra środowiska o ponowne rozważenie spraw klasyfikacji opraw oświetleniowych i raportowania materiałów do drukarek w celu wypracowania optymalnego rozwiązania problemu. Komisja zaapelowała o wzięcie pod uwagę przedstawionych wniosków i sugestii, ich analizę i podjęcie działań zmierzających do nowelizacji ustawy.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.

Prace w komisjach senackich – 13 marca 2024 r.

Komisja Petycji rozpatrzyła 7 petycji.

7. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 7. posiedzenie Senatu.