Narzędzia:

20 lutego 2017 r.

20.02.2017

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych rozpatrzyła 4 ustawy.

Senatorowie nie zgłosili żadnych zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych, uchwalonej przez Sejm na podstawie 2 projektów: senackiego i rządowego. Nowelizacja zmierza do wyeliminowania wątpliwości powstałych na skutek stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie umarzania w całości lub w części, a także odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających organom administracji rządowej, państwowym jednostkom budżetowym i państwowym funduszom celowym oraz niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym. Realizując ten cel, ustawa wyraźnie określa, kiedy należności mogą być umarzane z urzędu, a kiedy na wniosek dłużnika. Dopuszczono umorzenie należności na wniosek dłużnika w całości i złagodzono kryteria umorzenia częściowego, odroczenia terminu spłaty oraz rozłożenia należności na raty. Rozszerzono zakres umorzenia należności w formie jednostronnego oświadczenia woli.

Projekt senacki zmierzał do dostosowania zapisów ustawy o finansach publicznych do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 kwietnia 2015 r. W orzeczeniu stwierdzono, że ustawa o finansach publicznych zawiera zapisy niezgodne z ustawą zasadniczą, mogące uniemożliwiać dostęp – w trybie informacji publicznej – do pełnych wyników audytu w spółce. Senat, wykonując orzeczenie TK, zaproponował skreślenie tego zapisu z ustawy o finansach.

Z kolei projekt rządowy wprowadzał możliwość umarzania w określonych warunkach należności budżetowych lub rozkładania ich na raty. Zakładał np., że należności budżetowe mogą być umarzane zarówno z urzędu, jak i na wniosek dłużnika. W myśl tych rozwiązań Skarb Państwa będzie mógł zrezygnować z dochodzenia należności budżetowych, jeżeli zajdzie „ważny interes dłużnika lub interes publiczny”. Będzie to możliwe także wtedy, gdy należności budżetowe będą niskie, np. nie przekraczające 100 zł.

Podczas posiedzenia ustawę omówił wiceminister finansów Jacek Skiba. Senatorowie zapoznali się także z pozytywną opinią Biura LegislacyjnegoKancelarii Senatu, którą przedstawił wicedyrektor Adam Niemczewski. Ustawa nie budziła także zastrzeżeń senatorów i nikt nie zgłosił się do dyskusji. Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek zgłosił zastępca przewodniczącego komisji budżetu senatorTadeusz Romańczuk. W wyniku głosowania poparto przedstawiony wniosek.

Poprawki wniesiono natomiast do ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw, uchwalonej przez Sejm z inicjatywy rządu. Nowelizacja ma 2 podstawowe założenia. Po pierwsze, znosi podział rynku regulowanego na rynek giełdowy i rynek pozagiełdowy. Po drugie, wprowadza do systemu prawnego instytucję rachunku derywatów.

Jak wynika z uzasadnienia do rządowego projektu ustawy, koncepcja połączenia obu rynków podyktowana jest faktem, że obecnie rynek pozagiełdowy w zakresie praw i obowiązków emitentów, w tym przede wszystkim obowiązków informacyjnych, sprawozdawczości pre- i posttransakcyjnej czy kategorii podmiotów, które mogą być członkami tych rynków, a także w zakresie transakcji, które mogą zawierać na tych rynkach, niczym się nie różni od rynku giełdowego. Jak uzasadniono, pozostawienie takiego zróżnicowania miałoby sens, gdyby w stosunku do rynku pozagiełdowego przewidziane były istotnie mniejsze wymogi i uproszczone zasady funkcjonowania w porównaniu z rynkiem giełdowym. Efektem regulacji będzie objęcie wymienionych typów rynku tym samym pojęciem rynku regulowanego. Konsekwencją rezygnacji z funkcjonalnego podziału rynku regulowanego jest dostosowanie przepisów innych ustaw: o rachunkowości, autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, giełdach towarowych, funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami, prawa energetycznego, kodeksu spółek handlowych, prawa upadłościowego.

Nowela reguluje także instytucję rachunku derywatów. W uzasadnieniu wskazano, że konieczne jest uregulowanie zasad ewidencji instrumentów pochodnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu oraz skutecznego nadzoru nad rynkiem terminowym.

Podczas obrad ustawę omówił wiceminister finansów Jacek Skiba. Senatorowie zapoznali się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które zgłosiło uwagi do ustawy i zaproponowało odpowiednie poprawki. Nad rozpatrywaną ustawą przeprowadzono dyskusję. SenatorTadeusz Romańczuk zgłosił zmiany zaproponowane przez senackie biuro legislacyjne. W wyniku głosowania przyjęto wszystkie postulowane poprawki.

Żadnych zastrzeżeń nie zgłoszono natomiast do ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw, uchwalonej przez Sejm z inicjatywy rządu. Nowelizacja wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sankcji karnych za nadużycia na rynku i wprowadza m.in. nowy system kar dla emitentów. Ustawa zmierza do zwiększenia ochrony uczestników polskiego rynku kapitałowego, w tym inwestorów indywidualnych w spółkach publicznych, a także zwiększenia bezpieczeństwa obrotu na rynku kapitałowym przy zapewnieniu jego integralności, m.in. poprzez wzmocnienie uprawnień organów nadzoru niezbędnych do przeprowadzania postępowań w zakresie nadużyć i zaostrzenie kar za takie nadużycia.

Zgodnie z nowelizacją kara za naruszenie przepisów o obrocie wyniesie ponad 82 mln zł dla instytucji takich jak Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych i ponad 20 mln zł dla osób fizycznych, adekwatnie do zapisów unijnej dyrektywy. Ustawa podwyższa także z 3 do 4 lat maksymalną wysokość kary więzienia za ujawnianie informacji poufnej lub nakłanianie do nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, których ta informacja dotyczy.

Podczas posiedzenia ustawę omówił wiceminister finansów Jacek Skiba. Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnegoMaciej Telec zgłosił uwagi do rozpatrywanej nowelizacji i zaproponował odpowiednie poprawki. Nad ustawą przeprowadzono dyskusję, w której głos zabrali senatorowie oraz przedstawicieleStowarzyszenia Emitentów Giełdowych i Komisji Nadzoru Finansowego. Zastępca przewodniczącego komisjisenator Tadeusz Romańczuk zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. W wyniku głosowania przyjęto przedstawiony wniosek.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, uchwaloną przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów. Ustawa wykonuje prawo Unii Europejskiej, określa zasady i tryb dokonywania wymiany informacji podatkowych z innymi państwami, właściwość organów w tym zakresie, a także obowiązki instytucji finansowych w kwestii automatycznej wymiany informacji podatkowych oraz kontrolę ich wykonania. Rozszerza zakres automatycznej wymiany informacji podatkowych i wprowadza jej jednolite standardy. Ustawa ma ograniczyć oszustwa podatkowe i przeciwdziałać trudnościom w określaniu wysokości zobowiązań podatkowych, wynikającym ze wzrastającej liczby przeprowadzanych transakcji transgranicznych. Zgodnie z ustawą właściwym organem RP będzie minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Ustawę omówił wiceminister finansów Jacek Skiba. Senatorowie zapoznali się z opinią senackiego biura legislacyjnego, które zgłosiło uwagi do ustawy i zaproponowało odpowiednie poprawki. Nad omawianą ustawą przeprowadzono dyskusję. Zmiany zaproponowane przez senackie biuro legislacyjne zgłosili senatorowieArkadiusz Grabowski i Tadeusz Romańczuk zgłosili. W wyniku głosowania komisja przyjęła 7 poprawek.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa